  • 11. Data: 2016-11-25 20:15:25
    Temat: Re: SSD jako system cache
    Od: atm <...@v...pl>

> [...]
    >
    > Najlepsze przyśpieszenie uzyskasz przy operacjach na dużej liczbie
    > małych plików, które to zostaną skeszowane.
    >
    > Nie na darmo w maszynach serwerowych masz kontrolery dyskowe z
    > możliwością przełączania pamięci cache na write back czy write through,
    > przy okazji manewrując długością paska.
    >
    > W Twoim przypadku wiele Ci nie pomogę, takich testów nie
    > przeprowadzałem. Wiem tylko, że w niektórych przypadkach teoretycznie
    > wolniejszy SSHD jest dużo bardziej wydajny od szybszego HDD.
    >
    > A może kup jakiś starszy, ale dobry kontroler z pamięcią i baterią i
    > zepnij dyski HDD w jakiś RAID5 lub RAID6.

    Dzieki za sugestie. Niesprawdzi sie to jednak w moim przypadku.
    Przewaznie sa to pliki o objetosci 10MB-2GB. Do tego raz na jakis czas
    dojda obszerne gry. To musi byc cos zdecydowanie wiekszego niz RAMdysk.
    Ten patent z SSD cache wydaje sie dobry, szkoda tylko ze nie
    zainteresowalem sie nim ze 3 lata wczesniej zamiast bawic sie RAID
    Matrix na dwoch WD Black.

  • 12. Data: 2016-11-26 13:27:25
    Od: Michal Lukasik <m...@t...pl>

    On 25/11/2016 18:28, Adam wrote:

    > A może kup jakiś starszy, ale dobry kontroler z pamięcią i baterią i

    Dotąd rada IMO b.dobra...

    > zepnij dyski HDD w jakiś RAID5 lub RAID6.

    ...ale RAID5, 6 w przypadku gdy głównym celem jest wydajność?
    IMO to zły pomysł (przy założeniu, że większość to transfery lokalne nie
    sieciowe, bo wtedy nie tu jest wąskie gardło, no i pomijając już fakt,
    że RAID 6 rzadko dostępny jest bez dodatkowych kosztów).
    Twierdzę tak na podstawie doświadczeń z HP P410 512 BBWC i różnymi
    konfiguracjami dysków w ilości od 3 do 8.
    --
    _____ __________________________
    \` Y (__) __\` | | | '/

  • 13. Data: 2016-11-27 16:40:35
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2016-11-26 o 13:27, Michal Lukasik pisze:

> [...]
    > Twierdzę tak na podstawie doświadczeń z HP P410 512 BBWC i różnymi
    > konfiguracjami dysków w ilości od 3 do 8.

    Ostatnio, jakieś kilka serwerów wstecz, pozytywnie się zdziwiłem.
    Zwykły PERC710/512MB z bateryjką. Na nim wisi kilka szybkich dysków
    (SAS-ów co prawda, nie SATA), ale dla takiej konfiguracji nie ma
    większego znaczenia, czy RAID5, czy RAID6, czy pasek 8k czy 128k. Idzie
    równo, aż miło obejrzeć wyniki w jakimś ATTO - wychodzi 780MB/s zapis,
    3460MB/s odczyt. RAID6, ustawiony 70% odczyt, 30% zapis, bo to maszyna
    pod MS-SQL.
    Tak, wiem, że RAID6 nie bardzo nadaje się do baz danych - tu chodziło o
    bezpieczeństwo. Są zresztą włożone dwa dodatkowe dyski na hot-spare.

    Natomiast miałem parę razy problemy z kontrolerami HP - przy wyczerpanej
    baterii przestawały działać. Nie przypominam też sobie, aby były jakieś
    radośnie szybkie. To już lepiej pamiętam nawet LSI, jako wydajniejsze.
    Ale na tyle rzadko robię dokładne testy serwerów, że mogę się mylić.

    Oczywistym też jest, że nikt do "cywilnej" maszyny nie będzie kładł
    dobrego dysku SAS, kosztującego podobnie, co cały komputer w jakimś
    markecie. Bo już same kontrolery SAS/SATA można czasem dostać w niezłych
    cenach. Do tego wspomniane WD-Black SATA (też nie takie szybkie jako
    pojedyncze) i można pracować, choćby na RAID10.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 14. Data: 2016-11-27 16:56:41
    Od: atm <...@v...pl>

> [...]
    > cenach. Do tego wspomniane WD-Black SATA (też nie takie szybkie jako
    > pojedyncze) i można pracować, choćby na RAID10.

    Adam, Twoje rozwiazanie jest moze i szybkie ale jak zauwazyles do
    warunkow domowych/malej firmy takie sobie :)
    Cache'owanie dyskiem SSD tez chyba odpuszcze; poczekam jeszcze troche na
    spadki cen dyskow SSD: 1TB kosztuje obecnie w wydaniu Cruciala ok 1200zl
    wiec nie jest to juz kosmiczna kwota.

  • 15. Data: 2016-11-27 19:34:18
    Od: 2late <d...@w...pl>

    On 27/11/2016 03:56, atm wrote:

> [...]
    > Cache'owanie dyskiem SSD tez chyba odpuszcze; poczekam jeszcze troche na
    > spadki cen dyskow SSD: 1TB kosztuje obecnie w wydaniu Cruciala ok 1200zl

    A jak pojemny masz ten systemowy SSD?

  • 16. Data: 2016-11-27 19:57:34
    Od: atm <...@v...pl>

    > A jak pojemny masz ten systemowy SSD?
    >
    > Pozdrawiam

    256GB

  • 17. Data: 2016-11-27 23:56:32
    Od: 2late <d...@w...pl>

    On 27/11/2016 06:57, atm wrote:

    > 256GB

    Juz wczesniej pytalem: Masz cos przeciwko kupieniu drugiego takiego i
    zmonotowaniu RAID0?
    Bedziesz mial i szybkosc i pojemnosc a i dyski o tej pojemnosci sa tansze.

  • 18. Data: 2016-11-28 00:11:54
    Od: atm <...@v...pl>

    On 27.11.2016 23:56, 2late wrote:

    > Juz wczesniej pytalem: Masz cos przeciwko kupieniu drugiego takiego i
    > zmonotowaniu RAID0?
    > Bedziesz mial i szybkosc i pojemnosc a i dyski o tej pojemnosci sa tansze.
    >
    > Pozdrawiam

    No dobrze ale co mi da RAID 0 w zakresie przyspieszenia operacji
    dyskowych na łącznej pojemnosci kilku HDD ok 4TB?
    Czy potrzebuje wszystkie dane na szybkim SSD? Nie.
    Jednak wlasnie zaleta SSD Cache jest dostosowanie cache'owanych danych
    do tego z czego korzystam bez zabawy w zastanawianie sie, sortowanie,
    ponowne przekladanie po zakonczeniu projektu czy gry.
    Pytanie tylko jak to wyglada w praktyce, bo podlinkowany przeze mnie
    test pokazuje, ze jest to szybki patent. Tylko czy na codzien nie
    pojawiaja sie zgrzyty, ktore w szybkim tescie nie wyjda? Zagubione lub
    uszkodzone dane, odbpornosc na zaniki napiecia i inne tego typu
    utrudnienia itd.

  • 19. Data: 2016-11-28 00:16:26
    Od: atm <...@v...pl>

    > Juz wczesniej pytalem: Masz cos przeciwko kupieniu drugiego takiego i
    > zmonotowaniu RAID0?
    > Bedziesz mial i szybkosc i pojemnosc a i dyski o tej pojemnosci sa tansze.
    >
    > Pozdrawiam

    PS
    Pisząc o systemie nie mialem na mysli systemu operacyjnego (ktory
    obecnie siedzi na SSD a predkosc samego dysku ograniczona jest przez
    kontroler) a system jako zestaw roznych dyskow tworzacych przestrzen
    danych, z ktorych korzystam.

  • 20. Data: 2016-11-28 01:02:16
    Od: 2late <d...@w...pl>

    On 27/11/2016 11:16, atm wrote:

> [...]
    > siedzi na SSD a predkosc samego dysku ograniczona jest przez
    > kontroler) a system jako zestaw roznych dyskow tworzacych przestrzen

    No to chyba czegos nie rozumiem.
    Chcesz sobie ustawic wszelkie katalogi 'temp' i 'cache' i.e. przegladarki,
    photoshopa, czy czego tam jeszcze na osobnym dysku SSD?

    W kazdym razie RAID0 (250 GB) na dyskach SSD chodzi mi od ponad 3 lat bez
    absolutnie zadnych problemow. Backup robi sie co noc na wszelki wypadek.