  • 1. Data: 2016-11-18 17:57:51
    Temat: laptop się dziwnie grzeje
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    witam

    nie pytajcie dlaczego, ale mam (potrzebuje) laptopa który robi za
    router. jedyne co robi, udostępnianie internetu. Wczoraj robiłem mu taki
    tam przegląd z wymianą dysku - bo padł ze starości. w założeniu laptop
    ma chodzić bez wentylatora, więc do radiatora procka ma przymocowany
    kawał aluminium, do niego blachę wielkości dwóch kartek a4. Lapek ma 1
    giga ramu i jakiegoś starego semprona, 3400 czy coś takiego. mułowaty
    strasznie. w czasie instalacji systemu, ogólnie kopania w nim (nowy
    dysk) działał bez blachy odprowadzającej ciepło i wentylator raz chyba
    się załączył. po wgraniu sterowników, wentylator wyje, a blacha jest
    dość ciepła. kurza twarz. jak by to był kaloryfer pokojowy to na
    powierzchnię i dotyk, powiedziałbym ze spokojnie odprowadza 200 wat.
    Wiem że tak nie jest, bo zasilacz nie wydoli. obciążenie procesora
    oscyluje pomiędzy 6 a 9 procent. pooglądałem co tam jest uruchomione,
    ale nic takiego podejrzanego nie było. jakieś usługi drukowania
    wyłączyłem i harmonogram zadań. ale nic to nie zmieniło. odinstalować
    sterowniki procesora? chipsetu? A może wręcz przeciwnie - doinstalować
    jakiś program który obniży taktowanie procesora? Czy samo udostępnianie
    internetu może być obciążające, (przeciążające jakiś podzespół) dla
    takiego kompa. Na kompie niema żadnego wgranego programu. windows
    laptopowy xp, bez poprawek. W biosie nie mam opcji wpływających na
    prędkość procesora

    ToMasz

    Ps sterownik procesora o którym wspominam ma nazwę pliku:
    AMd procesor driver including power now.

  • 2. Data: 2016-11-18 18:25:55
    Temat: Re: laptop się dziwnie grzeje
    Od: Swift <p...@g...com>

    Samsung R540 siostry grzał się tak, że co chwila wyłączał się. Po rozebraniu okazało
    się, że kanał wentylatora jest prawie całkowicie zatkany brudem. Po udrożnieniu i
    wymianie pasty między procesorem i radiatorem wszystko wróciło do normy.

  • 3. Data: 2016-11-18 18:26:37
    Od: ąćęłńóśźż <n...@d...spamerow>

    Ile kosztuje tani router?
    z wbudowanym switchem?

    -----

  • 4. Data: 2016-11-18 19:28:55
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    W dniu 18.11.2016 o 18:25, Swift pisze:
    > Po rozebraniu okazało się, że kanał wentylatora jest
    dzięki, sprawdzone, znaczy przedmuchane kompresorem. Nie ten trop
    ToMasz

  • 5. Data: 2016-11-18 19:33:45
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    W dniu 18.11.2016 o 18:26, ąćęłńóśźż pisze:
    > Ile kosztuje tani router?
    > z wbudowanym switchem?
    nie wiem. router LTE mam taki, który widziany jest przez windowsa jako
    karta sieciowa. TYLKO przez windowsa.
    Laptop mnie kosztował 60zł, baterie sprzedałem za 50. mam jeszcze cdrom,
    wifi i wiele innych częśći. ale gdybym znalazł modem lte i router,
    (które wytrzymają pracę ciągłą) w normalnej cenie- rozważę zakup. kiedyś
    miałem tplinka z wetkniętym modemem do usb - działało po kilka minut. po
    roku dowiedziałem się że ten typ tak ma, bo zasilanie routera nie
    przewiduje poboru mocy modemu.....
    a układ który mam działa nieprzerwanie drugi rok.

    ToMasz

  • 6. Data: 2016-11-18 19:38:28
    Od: Jawi <g...@p...fm>

    W dniu 2016-11-18 o 18:26, ąćęłńóśźż pisze:
    > Ile kosztuje tani router?
    > z wbudowanym switchem?
    Następny filozof co zacznie Tomasza prostować, a na pytanie nie odpowie.
    Zadam inne pytanie, ile kosztuje Twoim zdaniem tani router ze switchem
    zarządzanym i balancerem łącza? A można chcieć więcej, a wszystko będzie
    służyło tylko do udostępniania internetu przecież.

  • 7. Data: 2016-11-19 10:50:44
    Od: pueblo <n...@n...pl>

    Witaj ToMasz, 18 lis 2016 w news:o0nbtf$8ad$1@dont-email.me napisałeś/aś:

    > w czasie instalacji systemu, og˘lnie kopania w nim (nowy
    > dysk) dzialal bez blachy odprowadzajacej cieplo i wentylator raz chyba
    > sie zalaczyl. po wgraniu sterownik˘w, wentylator wyje

    Za dużo zmiennych, ale może spróbuj bez tej blachy zostawiąjąc otwarty
    spoód laptopa? 2xa4 to a3 :) więc powierzchnia większa niż laptopa.
    Kładziesz go do góry nogami, czy co? Nie wiem jak to zamontowane, chętnie
    zobaczę - wrzuć zdjęcie.
    Jak to nie przez blachę, to nie wiem. Sprawdź, jakie są odczyty
    temperatur. Może to układ graficzny się grzeje?
    Zarządzenie energią w systemie sprawdzone - plan wydajności? Może jakoś
    się gryzie z power now? W sumie napisałeś, że to po wgraniu sterów( tych
    amd?)
    Sterowniki na stronie producenta laptopa jeszcze istnieją?

  • 8. Data: 2016-11-19 11:38:49
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Fri, 18 Nov 2016 17:57:51 +0100, ToMasz napisał(a):

> [...]
    > powierzchnię i dotyk, powiedziałbym ze spokojnie odprowadza 200 wat.
    > Wiem że tak nie jest, bo zasilacz nie wydoli. obciążenie procesora

    To się nie trzyma kupy. Z jednej strony wiatrak wyje i radiator zbyt
    ciepły a z drugiej strony brak obciążenia procka. Użyj jakiegoś innego
    progsa do odkrycia co tak pogania procek.
    I druga sprawa - moc typowego procka w lapku to 20-30W, do tego
    wystarczy kawałek blachy alu 10x10cm a góra dwa takie kawałki, byle
    umieszczone w rozsądny sposób tak by konwekcja zachodziła. kawałki A4 są
    za duże - skraj blach jest niewykorzystany bo ciepło jest już wcześniej
    odprowadzone (mówiąc w skrócie).
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 9. Data: 2016-11-19 12:46:37
    Od: ToMasz <N...@o...pl>

> [...]
    > umieszczone w rozsądny sposób tak by konwekcja zachodziła. kawałki A4 są
    > za duże - skraj blach jest niewykorzystany bo ciepło jest już wcześniej

    lapek ma chodzić bez wentylatora. w czasie wgrywania windowsa tak było.
    no i wentylator włączał się raz na jakiś czas, na kilka sekund i
    wyłączał. do radiatora, tam gdzie jest procesor i wentylator( wiem że
    trudno to wytłumaczyć) w miejscu gdzie jest kawał litego metalu i jest
    gorący, przymocowałem grubą blachę aluminiową (lepiej odprowadza ciepło)
    w taki sposób aby nie wpływała negatywnie na pracę systemu chłodzenia.
    Jasne że kawałkiem blaszki 3na5cm nie odbiorę wszystkiego, choć wydawało
    mi się że skoro stare durony były wielkości paznokcia to może się udać.
    do tej blaszki aluminowej dwoma śrubami mam dokręconą blachę większą niż
    laptop. w miejscu połączenia aluminium i blachy, tam gdzie jest
    procesor, blacha jest tak gorąca że nieda się trzymać ręką. jasne że na
    skraju, 30cm dalej jest przyjemnie ciepła - miedź by miała lepsze
    przewodnictwo. ale jakoś sklepy z metalami kolorowymi pozamykali w
    okolicy więc dałem co miałem. Więc od strony mechanicznej jest to
    zroboine poprawnie. ta blacha była przykręcona dopiero jak udały się
    zabawy z dyskiem. (Takie tam pierdoły typu backupowana partycja jest
    większa niz docelowa, a fakt ze była zajęta w 5% nic nie zmienia, ntdlr
    missing i inne). No i wtedy zacząłem wgrywać sterowniki. ze strony www
    producenta. zainstalowałem, czy chcesz zrestartować teraz czy później?
    póżniej, następny sterownik. lan, grafika, chipset procesor amd. po
    restarcie komputer jakby zrobił się żwawszy, czcionki ładniejsze
    (oczywista sprawa) i.... gorący. pcmcia, czytnik kart, ieee13costam,
    wszystko co można było wyłączyłem w panelu sterowania. PRzez moment
    chciałem nawet baterie wyłączyć, ale zostawiłem.
    Laptop leży (teraz już) do góry nogami, a w zasadzie do góry blachą. na
    4 gumowych podkładkach żeby od strony klawiatury też był przepływ
    powietrza. Ekranu (klapki) nie posiada

    Jak byście mieli sprawdzony sposób na to aby obniżyć taktowanie - proszę
    o radę. program do sprawdzania co obciąża procek albo grafikę - to samo.
    do kompa ma dostęp tyko przez vnc, więc trudno to nazwać komfortową pracą.
    Dzięki za wszystkie sugestie

  • 10. Data: 2016-11-19 15:12:02
    Od: Olaf Frikiov Skiorvensen <B...@i...invalid>

    Wcale nie przypadkiem, dnia Sat, 19 Nov 2016 12:46:37 +0100
    doszła do mnie wiadomość <58303b9d$0$656$65785112@news.neostrada.pl>
    od ToMasz <N...@o...pl> :

> [...]
    >do kompa ma dostęp tyko przez vnc, więc trudno to nazwać komfortową pracą.

    Nie podajesz podstawowych informacji - modelu laptopa i procesora.
    Co na nim instalujesz? XP czy W7 to zły pomysł na router, bardzo zły.
    Takie laptopy nie są przeznaczone do ciągłej pracy.
    Wyłączyłeś wentylator?
    Pamiętaj o tym, że wentylator chłodzący CPU wyciąga gorące powietrze z
    całego laptopa chłodząc dodatkowo inne elementy, po wyyłączeniu go
    laptop zrobi się cały gorący i szybko się zagotuje, lepiej zostawić mu
    wentylator i wywalić te blachy.
    Na fabrycznym chłodzeniu będzie o wiele lepiej, a gromadzony w nim syf
    można co pewien czas wydmuchiwać.
    --
    Całujmy wszyscy dupę Henryka.
    http://www.racjonalista.pl/kk.php/s,1546