    From: Piotr Gałka <p...@c...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Selektywność odbiornika 433MHz
    Date: Fri, 25 May 2018 11:41:44 +0200

    Czy orientujecie się może jakiego rzędu może być selektywność
    odbiorników 433MHz stosowanych do sterowania drzwi garażowych.

    Na szybko znalazłem coś takiego:
    http://fc.put.poznan.pl/materials/84-zaleceniabssb.p
    df
    z czego mi wynika, że jak są stosowane kanały to odstęp rzędu 25kHz.

    Czy to znaczy, że typowy odbiornik nie zauważy pilota jak f będzie
    odległe o 25kHz - z tego co dalej widać, że nie.

    Pilot do garażu prawdopodobnie został uderzony.
    Zaczęło się dziwne działanie - czasem zadziała, czasem nie.
    To by mogło sugerować zimny lut.
    Następna obserwacja - jak trzymany przed użyciem w cieple to czasem
    zadziała, jak w zimnie (luty, marzec) to na pewno nie zadziała.
    To by sugerowało baterie, albo zimny lut.

    Baterie (2xCR2016) w nim miały już kilka lat, ale LED świeci mocno.
    Zmieniłem baterie na wcześniej nie używane, ale kupione razem z tymi co
    były w pilocie - bez zmian. Przy okazji obejrzałem płytkę - nie rzuca
    się w oczy nic podejrzanego, ale nie przelutowywałem wszystkich lutów.

    W sumie całkiem przestał działać (w sensie otwierania bramy, bo LED
    świeci i fale radiowe emituje). Nawet ustawiony blisko anteny odbiorczej
    nie działa.

    Na pudełku nowego podają częstotliwość pracy 433,92.

    Analizator widma pokazuje szczyt emisji dla 3 działających pilotów na:
    433,85; 433,92; 433,88 (max odchyłka od 433,92 wynosi -70kHz).
    Dla tego nie działającego na 434,03 (odchyłka +110kHz).

    Czy od uderzenia kwarc mógł się odstroić?
    Szybciej bym się spodziewał całkowitej wysiadki.

    Czy taka odchyłka może być powodem nie działania (nawet blisko anteny)?

    Nie wiem jak się takie odbiorniki robi. Jak coś jak radio w dawnych
    czasach i po przemianie sygnał trafia na filtr p.cz, który ma dość
    płaską ch-kę, która nagle stromo opada to mogłoby być tak, że -70 -
    jeszcze się mieści a +110 już całkiem 0.

    Moja wiedza radiowa zatrzymała się na poziomie zwykłego odbiornika
    superheterodynowego, który zrobiłem jak miałem kilkanaście lat i nie mam
    wyczucia jak się tego typu odbiorniki do sterowania obecnie robi.
    Może szerokie pasmo aby tolerować odchyłki f pilotów.
    Może wąskie bo w paśmie dużo zakłóceń.
    Może szerokie bo wymaganie konkretnego kodu jednak chroni od
    przypadkowych zadziałań.
    Może wąskie, bo ochrona przed przypadkowym zadziałanie nie chroni od
    niedziałania w przypadku obecności innego sygnału w pobliżu f.

    Ogólnie pytanie jest motywowane wrodzoną dociekliwością, a nie potrzebą
    praktyczną. Zastanawiam się po prostu, czy ten stary wyrzucić, czy
    próbować doszukać się przyczyny (np. czy kupować nowe baterie).

    Zastanawia mnie jeszcze, czy jest prawdopodobne, aby się w odbiorniku
    (lub nadajniku) coś przekłamało w Keeloq. Ale tak, że czasem działa,
    czasem nie. Ciekawe, czy jak dużo razy nie zadziała to może liczniki
    mogą się tak rozjechać w nadajniku i odbiorniku, że nie ma siły aby się
    zgrało i trzeba by taki pilot "wpisać" od nowa.

    Chętnie się dowiem, co o tym myślicie.
    P.G.