  • 21. Data: 2013-06-29 13:10:37
    Temat: Re: Silnik indukcyjny jako hamulec dynamiczny
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    W dniu 2013-06-29 11:37, PeJot pisze:

    > Dobrze liczysz. 50 W mocy mechanicznej przez 10 minut, która pójdzie w
    > ciepło na wirniku , do tego jeszcze grzanie wzbudzenia. I jeszcze
    > hamulec powinien mieć <65 mm średnicy. Bez chłodzenia się nie obejdzie.

    Dlaczego w wirniku? Większość mocy powinieneś spalać w jakimś
    układziku (kontrolującym pobór prądu, jeśli chcesz mieć stały
    moment, albo oporniku nawet) poza silnikiem.

    pzdr
    bartekltg

  • 22. Data: 2013-06-29 13:53:02
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 29 Jun 2013 13:10:37 +0200, bartekltg napisał(a):

    > Dlaczego w wirniku? Większość mocy powinieneś spalać w jakimś
    > układziku (kontrolującym pobór prądu, jeśli chcesz mieć stały
    > moment, albo oporniku nawet) poza silnikiem.

    Ale to wymaga pradnicy generujacej napiecie. Z magnesami trwalymi, czy
    obcowzbudnej.
    Jesli zas silnik indukcyjny klatkowy zasilisz stalym pradem, to gdzie
    sie moc hamowania wydzieli ?

    Dla ambitnych - generator asynchroniczny.
    Szczegolnie gdyby potrzebne obroty mialy niewielki zakres.
    Tak mi chodzi po glowie ze silnik asynchroniczny ma wzglednie staly
    moment w szerokim zakresie obrotow, wiec gdyby jeszcze miec 3 fazy i
    odprowadzac moc do sieci - to byloby pieknie i trywialnie :-)

    Ale tu obroty niskie, falownik specjalny robic, zeby rezystory grzac ?

    Niestety - ten generator asynchroniczny przerasta moje mozliwosci
    pojmowania, wiec nie wiem - da sie zrobic jednofazowy ?
    Albo np w silniku od pralki zasilac jedno uzwojenie, a odbierac moc z
    pozostalych ?

    Ale 50W to znow nie tak duzo, moze wystarczy tarcza i
    (elektro)magnesy. Tarcza bedzie sie krecic, to i chlodzenie lepsze

    Mozna by tez z jakiegos silnika komutatorowego szczotki zdemontowac, i
    rezystory na komutatorze przylutowac :-)

    A tak swoja droga to takie hamulce sa w rowerkach treningowych,
    ergometrach.

    J.

  • 23. Data: 2013-06-29 14:18:38
    Od: JS <b...@p...onet.pl>

    W dniu 2013-06-28 23:12, Lisciasty pisze:

    > Paanie, komutatory to ze Zbyszkiem z Bogdańca na niedźwiedzia chadzały (a może to
    były komtury, memoria trochę fragilis tego...).
    > Najprościej użyć prądnicy z magnesami trwałymi, jeżeli chcesz podłubać to można
    samemu, kupujesz małego indukcyjniaka, toczysz wirnik na wzór tego wyjętego, osadzasz
    neodymy i wio, opornik i działa. W zasadzie można stoczyć oryginalny wirnik i
    zamocować magnesy, to nie musi być jakieś precyzyjne bo obroty niewielkie.
    > Chyba że uprzesz się na indukcyjniaka, może da się toto zamodelować i coś policzyć,
    kufa czy ja jeszcze pamiętam QuickFielda? :>

    > L.

    To już może z jakiegoś samochodowego alternatora coś da się zrobić.
    pzdr
    JS

  • 24. Data: 2013-06-29 15:04:47
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    W dniu 2013-06-29 14:18, JS pisze:

    > To już może z jakiegoś samochodowego alternatora coś da się zrobić.

    Przerabiałem praktycznie. Pracuje toto tysiącami godzin, ale problem
    jest z wymiarami i sporym momentem bezwładności wirnika. Alternatory
    motocyklowe najczęściej nie występują jako samodzielne moduły do
    prostego zaaplikowania.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 25. Data: 2013-06-29 15:07:19
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    W dniu 2013-06-29 13:53, J.F. pisze:

    > A tak swoja droga to takie hamulce sa w rowerkach treningowych,
    > ergometrach.

    Są. Tyle że obroty mocno powyżej 1000 1/min.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 26. Data: 2013-06-29 17:40:25
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu sobota, 29 czerwca 2013 11:37:09 UTC+2 użytkownik PeJot napisał:

    > Dobrze liczysz. 50 W mocy mechanicznej przez 10 minut, która pójdzie w
    > ciepło na wirniku , do tego jeszcze grzanie wzbudzenia. I jeszcze
    > hamulec powinien mieć <65 mm średnicy. Bez chłodzenia się nie obejdzie.

    Qrfa, tożto tak proste że aż banalne. Krokowca tam wsadź, wymiary powinny podejść,
    uzwojenie zewrzesz do opornika i jazda.

    L.

  • 27. Data: 2013-06-29 18:09:13
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

    > Qrfa, tożto tak proste że aż banalne. Krokowca tam wsadź, wymiary powinny podejść,
    uzwojenie zewrzesz do opornika i jazda.

    Dokładnie to chciałem napisać!
    Stosuję w układarkach taki mechanizm, który zwiera uzwojenia w przypadku
    zaniku napięcia czy innej przyczyny utraty kontroli nad silnikiem.
    Wtedy ramie trzymane silnikiem krokowym spokojnie wolno opada, a nie
    wali z 1g w dół :)

    Jest jeden drobiazg, powyżej pewnych obrotów silnik przestaje hamować
    (ma swoją indukcyjność, napięcie jest przemienne, więc przestają płynąć
    prądy :) ).

    Miłego.
    Irek.N.

  • 28. Data: 2013-06-29 18:10:12
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

    > No i te okresowe (3) zabije projekt w zarodku :>

    Nie zabija, ale jako projekt naukowy straszliwie podraża :)

    Miłego.
    Irek.N.

  • 29. Data: 2013-06-29 18:35:54
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 29 Jun 2013 18:09:13 +0200, Irek N. napisał(a):
> [...]
    > zaniku napięcia czy innej przyczyny utraty kontroli nad silnikiem.
    > Wtedy ramie trzymane silnikiem krokowym spokojnie wolno opada, a nie

    Ale wtedy nie masz kontroli nad momentem. Chyba ze jakis regulowany
    rezystor, czy inne PWM. No i rezystor musi miec 50W.

    > Jest jeden drobiazg, powyżej pewnych obrotów silnik przestaje hamować
    > (ma swoją indukcyjność, napięcie jest przemienne, więc przestają płynąć
    > prądy :) ).

    Dynamo rowerowe ma dosc stala moc w szerokim zakresie obrotow ... ale
    z tego wniosek ze moment hamujacy odwrotnie proporcjonalny do
    predkosci :-(

    J.

  • 30. Data: 2013-06-29 18:50:41
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

    > Ale wtedy nie masz kontroli nad momentem. Chyba ze jakis regulowany
    > rezystor, czy inne PWM. No i rezystor musi miec 50W.

    Ale dlaczego?
    Sam napisałeś że w opornik energię skierować należy :).

    > Dynamo rowerowe ma dosc stala moc w szerokim zakresie obrotow ... ale
    > z tego wniosek ze moment hamujacy odwrotnie proporcjonalny do
    > predkosci :-(

    Ale czytałem o trwałości, a krokowego chyba nie da się zajechać*.

    Miłego.
    Irek.N.
    * da się, montując poziomo w napędzie z paskami, przegrzewając,
    uderzając w wirnik.