  • 291. Data: 2010-12-14 17:40:56
    Temat: Re: Silnik z przodu, RWD, lekki tyl - i koszmar na sliskiej drodze
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    Użytkownik "Yans van Horn" <y...@n...spam> napisał w wiadomości news:

    > Cień prawdopodobieństwa, że RWD będzie Ci się jechać gorzej ?

    Nie, że będzie się mniej ślizgał niż FWD.

    > Teraz myślę, że sytuacja wygląda jednak inaczej. Jakie RWD z ostatnich
    > powiedzmy 5-lat testowałeś ?

    Jestem wyleczony z RWD na dobre i nie zamierzam tego zmieniać.
    Coś co na prostej drodze chce samo skręcać jest nie dla mnie.

    > Jeśli chcesz pozostać przy poglądach z 197X-198X :-)

    Od tego czasu fizyka się zmieniła?
    Nad RWD się zastanowię gdy będę potrzebował tak mocne auto, że FWD nie
    będzie w stanie przenieść tego na drogę.
    Czyli pewnie nigdy.

    > W 197X ? Chyba łatwiej - choć to zależnie od regionu :-)

    W Polsce się to działo.

    > Nie napisałem, że nie użyczę, lecz to że nie znam Twoich umiejętności -
    > zatem nie mogę mieć do Ciebie zaufania :-)

    No to załóż że są zerowe przy wychodzeniu z poślizgu nadsterownym autem.

    > Może ten test? :-)

    Nie, bo nie ja kierowałem.

    > - "FWD is easier to control for average driver

    I wszystko na temat.
    O niczym innym nie pisałem i nic innego mnie nie interesuje.
    Nie lubię zaskoków i już.
    A samochód nie jest do zabawy.

    >- opanowanie poślizgu podsterownego jest nieco bardziej naturalne dla
    >przeciętnego kierowcy niż opanowanie nadsterownego.

    Zupełnie nie o to chodzi.
    Mnie chodzi o to, żeby samochód w ogóle w poślizg nie wpadał, gdy driver nie
    ma takiego zamiaru.
    Przed zakrętem można zwolnić zimą, więc tego nie dotyczy.

    > Nie chodzi o "szalenie". W mocniejszym FWD przyciśniesz/odpuścisz na
    > ślieskiej nawierzchni i lecisz podsterem w krajobraz.

    Nie - jedziesz nadal prosto, nic się nie obraca, tył nie wyprzedza przodu
    itd.
    Mowa cały czas o normalnej jeździe, a nie zabawach dla smarkaczy.

    > Gdzieś pisałem, że mam wysokie umiejętności ? :-) Nie przypominam sobie...
    > Jeśli cokolwiek pisałem, to jedynie to, że chętnie porównam :-)

    Ale mnie żadne porównywanie umiejętności nie interesuje.
    Gdyby tak było, to bym się bawił w sport samochodowy.

    > To w takim razie pewnie nie ma prawa jazdy ;-)

    Oczywiście że nie ma.

    > Większość.

    Przykład bywający na poważnych rajdach (czyli nie dla amatorów)?

    > Oczywiście. Rallycross jest na szutrze i na śniegu/lodzie.

    To zimą się to też odbywa?
    Patrz, a ja myślałem że tylko żużel na kolcach.

    > Nie zrozumiałeś. Nie chodzi o typowe zimowe turlanie się - czyli jazdę po
    > drogach publicznych.

    Nie zrozumiałeś.
    Właśnie o nie mi chodzi.
    Całą resztę mam w głębokim poważaniu.

  • 292. Data: 2010-12-14 19:14:49
    Od: scob <9...@t...pl>

    W dniu 2010-12-14 08:26, Rafa? VFR pisze:

    > http://www.vwuzytkowe.pl/dla_milosnikow/4motion/20_l
    at_napedu_na_4_kola/
    > Rafal

    http://www.autofun.pl/roznosci/naped-quattro-ma-30-l
    at-ja-mam-fajne-fotki-z-tej-okazji/news

    --
    też Rafał

  • 293. Data: 2010-12-14 20:08:23
    Od: Yans van Horn <y...@n...spam>

    On 2010-12-14 17:40, Cavallino wrote:

    > Nie, że będzie się mniej ślizgał niż FWD.

    Wezmę zatem numer 2 - o dziwo możesz być zaskoczony. Ślizgać się nie będzie.

    > Od tego czasu fizyka się zmieniła?

    Nie musiała :-) Tak, jest to możliwe...

    > Nad RWD się zastanowię gdy będę potrzebował tak mocne auto, że FWD nie
    > będzie w stanie przenieść tego na drogę.
    > Czyli pewnie nigdy.

    Twój wybór.

    > No to załóż że są zerowe przy wychodzeniu z poślizgu nadsterownym autem.

    To numer 1 odpada.

    PS: A umiejętność tą warto posiadać... może się przydać na zwykłej
    publicznej drodze.

    > I wszystko na temat.
    > O niczym innym nie pisałem i nic innego mnie nie interesuje.
    > Nie lubię zaskoków i już.
    > A samochód nie jest do zabawy.

    Ok, teraz wiem czego szukasz.

    > Zupełnie nie o to chodzi.
    > Mnie chodzi o to, żeby samochód w ogóle w poślizg nie wpadał, gdy driver
    > nie ma takiego zamiaru.

    Ale tego nie da Ci ani RWD ani FWD. To wszystko, to dobranie prędkości
    do możliwości samochodu w danych warunkach. Małe znaczenie - FWD, RWD.
    Jeden samochód pokona dany zakręt (nie wpadając w poślizg) szybciej,
    drugi wolniej.

    Tak naprawdę, to potrzebujesz samochodu z kontrolą trakcji.

    > Przed zakrętem można zwolnić zimą, więc tego nie dotyczy.

    > Nie - jedziesz nadal prosto, nic się nie obraca, tył nie wyprzedza
    > przodu itd.

    Miałem na myśli zakręt. Jechanie prosto nie jest wskazane.

    > Ale mnie żadne porównywanie umiejętności nie interesuje.
    > Gdyby tak było, to bym się bawił w sport samochodowy.

    Nikt Cię nie zmusza.

    > Przykład bywający na poważnych rajdach (czyli nie dla amatorów)?

    Np. Klementowicz w BMW 318is pierwszy w klasyfikacji generalnej w 24
    Rajdzie Karkonoskim

    http://www.youtube.com/watch?v=xUG1s2jovGw

    A tu masz homologacje:

    http://argent.fia.com/web/fia-public.nsf/27268CE0441
    B8153C12576BA003366D5/$FILE/VoituresPays_2010.pdf

    > To zimą się to też odbywa?

    Oczywiście.

    > Patrz, a ja myślałem że tylko żużel na kolcach.

    A zimowe WRC ?

    > Nie zrozumiałeś.
    > Właśnie o nie mi chodzi.
    > Całą resztę mam w głębokim poważaniu.

    To kryterium spełni prawie każdy samochód z ostatniej dekady. Im słabszy
    tym lepiej. I słabszy nie oznacza wcale, że musi jechać powoli.

    Dla mnie EOT.

    --
    pozdrawiam,
    Marcin 'Yans' Bazarnik

  • 294. Data: 2010-12-14 20:46:18
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    > To numer 1 odpada.
    >
    > PS: A umiejętność tą warto posiadać... może się przydać na zwykłej
    > publicznej drodze.

    Nie, jeśli pojedziesz podsterownym. ;-)

    > Ale tego nie da Ci ani RWD ani FWD.

    Oczywiście że da, w FWD o ile nie przegniesz we wchodzeniu w zakręt z
    prędkością, nic się nie dzieje.

    >To wszystko, to dobranie prędkości do możliwości samochodu w danych
    >warunkach. Małe znaczenie - FWD, RWD. Jeden samochód pokona dany zakręt

    Daj sobie siana z tymi zakrętami, ja mówię że ten tylnonapędowy badziew
    nawet do zakrętu nie dojeżdża.

    > Tak naprawdę, to potrzebujesz samochodu z kontrolą trakcji.

    Nie potrzebuję samochodu, mam dwa i wystarczy.

    > Miałem na myśli zakręt.

    A ja prostą.
    Skoro auto na prostej zachowuje się źle, to po co nawijka o zakrętach?

    > Np. Klementowicz w BMW 318is pierwszy w klasyfikacji generalnej w 24
    > Rajdzie Karkonoskim

    Teraz jakoś?
    (Youtube sobie odpuść, nie mam czasu na takie zabawy w ściągnie niewiadomo
    czego).

    > A zimowe WRC ?

    Co z nim?

    > To kryterium spełni prawie każdy samochód z ostatniej dekady.

    Jasne, bo dekada zmienia fizykę.

    Ja wiem, że ESP jest w stanie poprawić błędy i kierowcy i projektanta, który
    nawalił do auta napęd na lekki tył.
    Ale chodzi o to, żeby nie trzeba naprawiać, a zamiast tego kupić niezepsute,
    co jeździ i bez ESP.

    > Dla mnie EOT.

    Dla mnie również.
    Najwyższy czas.

  • 295. Data: 2010-12-15 10:46:49
    Od: "Rafał VFR" <r...@t...pl>

    > http://www.autofun.pl/roznosci/naped-quattro-ma-30-l
    at-ja-mam-fajne-fotki-z-tej-okazji/news

    Nie znalazłem pod tym linkiem ani słowa jakoby Syncro nie było napędem 4x4.
    Pewnie coś przeoczyłem - możesz podać ?
    Pzdr
    Rafał

  • 296. Data: 2010-12-15 23:40:28
    Od: scob <9...@t...pl>

    W dniu 2010-12-15 10:46, Rafa? VFR pisze:
    at-ja-mam-fajne-fotki-z-tej-okazji/news

    > Nie znalaz?em pod tym linkiem ani s?owa jakoby Syncro nie by?o nap?dem 4x4.
    > Pewnie co? przeoczy?em - mo?esz poda? ?
    > Pzdr
    > Rafa?

    Sorki. Codziennie przeznaczam sbie 15 minut na trollowanie i kolejne
    tyle - na dokarmianie. Dzisiejszy limit już niestety niemal zużyłem -
    gdzieś indziej. Dlatego krótko.
    Jeśli dalej uważasz, że VWeje z poprzecznym silnikiem i
    wiskozą/haldexem to samochody czteronapędowe - spoko, masz do tego prawo.
    Odrębną kwestią jest, że nie odróżniasz nazwy handlowej produktu od
    technologii - wszak są i prawdziwie czteropędne syncro/4motiony - vide
    passat B5 V6 - silnik wzdłużnie i torsen między osiami. Nie wydaje mi
    się, żeby twój golfik miał taką właśnie konfigurację?
    Jeśli dalej będziesz miał wątpliwości - nie pozostaje mi nic innego, jak
    zaproponować: poproś jakiegoś znajomego właściciela subaru albo quattro
    o możliwość spróbowania w warunkach, jakie teraz panują - sam
    zweryfikujesz poglądy na to, co jest czteronapędowe. Nie musisz
    informować o efektach.

    PS. Myślałeś, co z tymi PLznaczkami? ;-)
    --
    Scob

  • 297. Data: 2010-12-16 13:02:18
    Od: "Rafał VFR" <r...@t...pl>

    Użytkownik "scob" <9...@t...pl> napisał w wiadomości
    at-ja-mam-fajne-fotki-z-tej-okazji/news

    > Sorki. Codziennie przeznaczam sbie 15 minut na trollowanie i kolejne
    > tyle - na dokarmianie. Dzisiejszy limit już niestety niemal zużyłem -
    > gdzieś indziej. Dlatego krótko.

    Czesc
    Wogole nie jestem zainteresowany jak uzytkownicy tej i innych grup spedzaja
    czas. Tak juz mam.

    > Jeśli dalej uważasz, że VWeje z poprzecznym silnikiem i wiskozą/haldexem
    > to samochody czteronapędowe - spoko, masz do tego prawo.

    Owszem mam, malo tego uwazam, ze nawet z silnikiem z tylu (np Steyr Puch
    Haflinger) nie zmienia to faktu dot. napedu kol

> [...]
    > passat B5 V6 - silnik wzdłużnie i torsen między osiami. Nie wydaje mi się,
    > żeby twój golfik miał taką właśnie konfigurację?

    No silnik jest inaczej. To chyba wlasnie to powoduje ze to auto nie
    predentuje to miana auto czteronepedowego ?

> [...]
    > poglądy na to, co jest czteronapędowe. Nie musisz informować o efektach.

    Nie musisz nic proponowac. Wystarczy ze odpowiesz na moja prosbe
    wczesniejsza: podaj link do artykulu gdzie jest to przejrzyscie wytlumaczone
    / uzasadnbione.
    Prywatne teorie sie nie licza - bo mamy odmienne. Potrzeba jakiegos
    autorytetu.

    > PS. Myślałeś, co z tymi PLznaczkami? ;-)
    Nie, zapomnialem i nadal nie wiem co z tym zrobic.
    Pzdr
    Rafał

    Ps aa tu mi sie rzucil link: wszystko jak w schemacie: silnik wzdluz, miedzy
    osiami (...) a nie jedzie ;-)
    http://www.youtube.com/watch?v=Oo9GV4mSnRQ&feature=r
    elated

  • 298. Data: 2010-12-16 13:03:16
    Od: "Rafal VFR" <r...@t...pl>

    http://www.youtube.com/watch?v=s6u_ZPCOj6E&NR=1&feat
    ure=fvwp

    Pzdr
    Rafal

  • 299. Data: 2010-12-16 17:59:24
    Od: scob <9...@t...pl>

    W dniu 2010-12-16 13:02, Rafa? VFR pisze:

    > http://www.youtube.com/watch?v=Oo9GV4mSnRQ&feature=r
    elated

    Bo ten "test" był robiony przez debila ;-), który nie potrafi się
    posłużyć góglem, żeby doczytać, że "zwykły" Torsen przenosi płynnie
    moment z jednej strony na drugą w maksymalnym stosunku 3:1 - 1:3
    (25%/75% - 75%/25%). A 3*0Nm = 0Nm. Torsen z podniesioną jedną osią
    działa jak otwarta róznicówka. Takie warunki nie występują na
    drodze/torze/w przyrodzie nigdy. Na filmie - starczyłoby o ząbek
    podciągnąć hamulec ręczny (w nowszym zrobiłoby to esp) - koła z trakcją
    dostałyby... taak, zgadłeś! (nie zgadłeś?) trzykrotność momentu
    wytworzonego przez hamulec. Po prostu - jakże jaskrawy przykład
    ignorancji i nieumiejętności używania mózgu) - w konsekwencji
    nieumiejętność używania pojazdu :)

    Mam lepszy filmik: http://www.youtube.com/watch?v=vAHPMUkhj5Q
    VW nikt nawet nie brał pod uwagę ;)(a ma zapewne napęd jak volvo z filmiku)

    Szukasz autorytetów? linków? mam za ciebie szukać?
    http://www.audiklub.org/phpBB2/viewtopic.php?t=68953
    &postdays=0&postorder=asc&start=0
    Na tymże samym forum kilka moich wcześniejszych wyjaśnień dla innych -
    czym jest quattro - w czasie, kiedy powstawał wskazany wątek nie chciało
    mi się już kolejny raz tłumaczyć :P )
    A później:
    wiki: syncro
    wiki: haldex
    wiki: torsen
    Jak już poczytasz sobie wikipedię i pomyslisz (tylko odrobinę!),
    zrozumiesz, że i "syncro" i "haldex" objawaiją swoje działanie dopiero w
    momencie uślizgu (a bez niego napędzana jest JEDNA oś ;), a układy
    oparte na Torsenie mają permamentnie napędzane cztery koła - w dodatku z
    płynnym i proporcjonalnym przenoszeniem większości momentu tam, gdzie
    trakcja jest lepsza.
    Jaśniej nie potrafię - bo jaśniej się nie da.
    --
    Scob

  • 300. Data: 2010-12-16 18:37:57
    Od: Robert Rędziak <r...@g...wkurw.org>

    On Thu, 16 Dec 2010 17:59:24 +0100, scob <9...@t...pl>
    wrote:

    > Takie warunki nie występują na
    > drodze/torze/w przyrodzie nigdy.

    I dlatego Audi dodało do centralnych torsenów sprzęgło.

    r.