  • 11. Data: 2017-04-12 21:46:26
    Temat: Re: Silniki synchroniczne sterowanie i problemy.
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu środa, 12 kwietnia 2017 21:26:36 UTC+2 użytkownik t-1 napisał:
    > Zasada jest prosta.
    > U/f=constans.

    Ujtam, jak będzie +-10% to nic się nie stanie ;P

    L.

  • 12. Data: 2017-04-12 22:00:52
    Od: Mario <M...@...pl>

    W dniu 12.04.2017 o 21:26, t-1 pisze:

    > Zasada jest prosta.
    > U/f=constans.
    > Reszta to rzemiosło.

    Zdaje się że czasami bywa U/f?=const.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 13. Data: 2017-04-13 07:42:25
    Od: "Andrzej W." <a...@w...pl>

    W dniu 2017-04-12 o 22:00, Mario pisze:
    > Zdaje się że czasami bywa U/f?=const.

    I właśnie dla takich "zdaje się" chciałbym troszkę teorii zaliczyć...

    --
    AWa.

  • 14. Data: 2017-04-13 10:35:13
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Lisciasty" napisał w wiadomości grup
    oglegroups.com...

    >Ujtam, jak będzie +-10% to nic się nie stanie ;P

    No nie wiem. Przewzbudzony silnik synchroniczny zamienia sie w
    kondensator.
    Elektrowni nie szkodzi, moze nawet pomaga, ale czy falownikowi nie
    zaszkodzi ?

    J.

  • 15. Data: 2017-04-13 11:15:40
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu czwartek, 13 kwietnia 2017 10:35:49 UTC+2 użytkownik J.F. napisał:
    > Elektrowni nie szkodzi, moze nawet pomaga, ale czy falownikowi nie
    > zaszkodzi ?

    Z doświadczenia wiem, że nie szkodzi, ale żeby to odnieść jako
    regułę na wszystkie silniki i falowniki to brak mi wiedzy :>

    L.

  • 16. Data: 2017-04-13 23:51:16
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@s...spam.spam.com>

    W dniu 2017-04-12 o 21:26, t-1 pisze:

    > Zasada jest prosta.
    > U/f=constans.
    > Reszta to rzemiosło.

    To jest równanie dla silnika asynchronicznego. Dla synchronicznego ono
    nie ma żadnego sensu.

    W przypadku silnika synchronicznego istotne jest, żeby pole wirujące nie
    wyprzedziło wirnika o 90 stopni (przy 1 parze biegunów), bo się zerwie
    więź magnetyczna i silnik utknie.

    Analogicznie przy pracy prądnicowej nie można przekroczyć 90 stopni w
    drugą stronę, bo więź się zerwie i wirnik się rozbiegnie.

    Wydaje mi się, że studiując problem silnika synchronicznego z
    falownikiem najpierw należałoby właśnie zacząć od przestudiowania
    wszystkich zagadnień posługiwania się maszynami synchronicznymi.

    Np. w elektrowniach, jeśli kąt wynosi 0, to generator obraca się jałowo,
    nie produkując i nie zużywając energii (czynnej). Zwiększając napór
    czynnika (para, woda, wiatr) na turbinę, powodujemy wzrost kąta w
    kierunku generacji. Z kolei zwiększając wzbudzenie powodujemy
    zmniejszenie kąta, dlatego trzeba jedno z drugim wypośrodkować tak, żeby
    nam się generator nie wyrwał z uprzęży magnetycznej. Zwiększanie
    wzbudzenia powoduje także wzrost napięcia, dlatego PSE wymaga, żeby
    transformator blokowy miał przełączalne odczepy, oczywiście po stronie
    400kV, bo po stronie 20kV to są rury a nie przewody.

    W polskich elektrowniach da się też zrobić tak, że jeśli na sieci jest
    deficyt energii biernej, to można zagonić dany blok energetyczny, żeby
    produkował 0 MW + tyle Mvar ile by było mocy czynnej. Prawdopodobnie
    robi się to przez ekstremalne zwiększenie wzbudzenia, dające kąt 0 przy
    jednoczesnym maksymalnym naporze czynnika na turbinę.

  • 17. Data: 2017-04-14 00:25:11
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 13 Apr 2017 23:51:16 +0200, Tomasz Wójtowicz napisał(a):
> [...]
    > transformator blokowy miał przełączalne odczepy, oczywiście po stronie
    > 400kV, bo po stronie 20kV to są rury a nie przewody.

    czekaj czekaj - przeciez napiecie mozna regulowac na generatorze,
    wlasnie wzbudzeniem.

    J.

  • 18. Data: 2017-04-14 11:18:47
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@s...spam.spam.com>

    W dniu 2017-04-14 o 00:25, J.F. pisze:

    > czekaj czekaj - przeciez napiecie mozna regulowac na generatorze,
    > wlasnie wzbudzeniem.

    Wzbudzenie jest już uwikłane w regulację kąta i ewentualną produkcję
    mocy biernej. Dlatego napięcie jest osobno regulowane na transformatorze.

    Takie są wymogi PSE, że JWCD muszą mieć transformator blokowy z
    przełączalnymi odczepami.

  • 19. Data: 2017-04-14 11:26:45
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Tomasz Wójtowicz" napisał w wiadomości grup

> [...]
    >transformatorze.
    >Takie są wymogi PSE, że JWCD muszą mieć transformator blokowy z

    Hm, ja sie nie znam, ale na moj gust, to te odczepy tez beda uwiklane
    w regulacje kata.
    I moc turbiny bedzie w ten kat uwiklana i pewnie jeszcze pare
    czynnikow.

    Ale moze i jest potrzeba, aby regulowac osobno i miec jedna zmienna w
    tym uwiklaniu wiecej.

    J.

  • 20. Data: 2017-04-14 20:39:52
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu czwartek, 13 kwietnia 2017 23:51:23 UTC+2 użytkownik Tomasz Wójtowicz napisał:
    > 400kV, bo po stronie 20kV to są rury a nie przewody.

    Ojtam rury, szynoprzewody nie są wcale jakieś specjalnie imponujące.
    A rury to tylko obudowa, w środku jest mnóstwo niczego ;)

    > W polskich elektrowniach da się też zrobić tak, że jeśli na sieci jest
    > deficyt energii biernej, to można zagonić dany blok energetyczny, żeby
    > produkował 0 MW + tyle Mvar ile by było mocy czynnej.

    Nie czynnej, tylko pozornej. Ale generalnie prawidłowo.
    I nie tylko w polskich elektrowniach ;)

    > Prawdopodobnie
    > robi się to przez ekstremalne zwiększenie wzbudzenia, dające kąt 0 przy
    > jednoczesnym maksymalnym naporze czynnika na turbinę.

    Wcale nie ekstremalne, tylko nominalne :> I nie ma żadnego naporu czynnika
    na turbinę, bo skoro chcesz mieć 0MW to turbina ma kręcić tylko tyle żeby
    pokrywać straty mechaniczne.

    L.