  • 1. Data: 2013-06-15 14:36:54
    Temat: Śmieszny wyświetlacz OLED
    Od: "Andrzej W." <a...@w...pl>

    Cześć,

    Nabyłem sobie tę zabawkę: http://dx.com/p/180386 mikroskopijny
    monochromatyczny wyświetlacz oled o rozdzielczości 128x64 z interfejsem
    I2C (CRIUS CO-16).
    Jego przydatność w projektach profesjonalnych jest raczej znikoma ale
    moim zdaniem może to być ciekawy pomysł na "interfejs debugujący" przy
    tworzeniu nowych projektów.
    Dodanie okresowego lub wywoływanego zdarzeniem przerwania
    wyświetlającego najważniejsze zmienne może znacząco ułatwić wykrycie
    przyczyn problemów.

    Wady a zarazem zalety tego wyświetlacza:
    - mały,
    - spora rozdzielczość, 128x64 lub 8 linii po 25+ znaków każda (lupę
    dokupujemy oddzielnie),
    - brak generatora znaków, trzeba litery samemu zdefiniować, ale za to
    nie ma problemu ze znakami narodowymi i dowolnie wymyślnymi symbolami.

    Wady:
    Brak wyprowadzonego wejścia reset.
    Jedyny sposób przywrócenia poprawnej pracy gdy wepchnęliśmy śmieci do
    przypadkowych rejestrów to odłączenie modułu. Nie ma programowego
    polecenia RST.
    Brak możliwości odczytu pamięci obrazu.

    Model CO-16 używa modułu UG-2864HSWEG01 bazującego na sterowniku SSD1306.
    To UG... jest trochę dokumentacji oraz przykładowy kod wraz ze
    zdefiniowaną czcionką Times New Roman podstawową, grecką i Katakaną.
    http://www.wide.hk/download/UG-2864HSWEG01.rar
    Ten przykładowy kod nie obejmuje niestety I2C, a próby jego dostosowania
    są raczej bez sensu.

    Podstawowe ograniczenia, zmiany CO-16 w stosunku do UG-2864HSWEG01.
    - brak wyprowadzonego RST, jest ono niepodłączone można go spróbować
    wyprowadzić.
    - wybrany na stałe interfejs I2C
    - I2C został "okaleczony" i działa tylko jako wejście, CO-16 NIE
    WYSTAWIA ACK.
    - CO-16 ma na PCB przetwornicę DC/DC 9V nie należy więc włączać
    przetwornicy w SSD1306.
    - Brak możliwości wybrania alternatywnego adresu, działa tylko adres
    0x3C (da się wyrzeźbić).
    - Na PCB jest LDO 3.3 V można więc zasilać układ wyższym napięciem (5V)
    - Na PCB jest miejsce na na rezystory podciągające SDA i SCL, ale nie są
    one wlutowane.

    Przykładowy pseudo kod trochę powinien ułatwić zrozumienie dokumentacji
    od I2C.
    S - Start
    P - Stop
    0x80 - identyfikator polecenia
    0x40 - identyfikator danych
    CMD - polecenie
    CP - argumenty polecenia
    DA - dane.

    Polecenia są bez parametru z jednym lub dwoma parametrami.
    Przesłanie pojedynczego polecenia może wiec wyglądać tak:
    S, 0x3C, 0x80, CMD, P
    S, 0x3C, 0x80, CMD, CP, P
    S, 0x3C, 0x80, CMD, CP, CP, P

    W jednej transmisji można przesłać dowolną ilość danych.
    S, 0x3C, 0x40, DA, P
    S, 0x3C, 0x40, DA, DA, P
    S, 0x3C, 0x40, DA, ..., DA, P

    Można w jednej transmisji przesłać kilka poleceń np.:
    S, 0x3C, 0x80, CMD, CP, CP, 0x80, CMD, 0x80, CMD, CP, P

    Oraz po poleceniach przesłać dane:
    S, 0x3C, 0x80, CMD, 0x80, CMD, 0x80, CMD, CP, 0x40, DA, ..., DA, P

    Może się to komuś przyda.
    Można się pokusić o przerobienie magistrali na SPI, trzy cięcia i dwa
    kynarki i zamiast zegara 400 kHz mamy 10MHz.

    --
    Pozdrawiam,
    Andrzej

  • 2. Data: 2013-06-15 21:20:35
    Temat: Re: Śmieszny wyświetlacz OLED
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    No aż szkoda, że się narobiłeś, bo faktycznie ten wyświetlacz to cholera
    wie, do czego sensownego użyć można...

    Czego oni toto takie małe robią ? A znaleźć jakiś rozsądny wyświetlacz
    OLED - powiedzmy 3.5" czy 5" o 7" nie wspominając - to ciężka sprawa. I
    ceny absurdalne...

  • 3. Data: 2013-06-15 21:49:13
    Od: LeonKame <k...@l...com>

    W dniu 2013-06-15 21:20, sundayman pisze:
> [...]
    >
    > Czego oni toto takie małe robią ? A znaleźć jakiś rozsądny wyświetlacz
    > OLED - powiedzmy 3.5" czy 5" o 7" nie wspominając - to ciężka sprawa. I

    Sony wypusciło kilka lat temu Oled 14'' i od tamtego czasu cisza. Pewnie
    sprawdzają żywotność i awaryjność w domu u klienta.

  • 4. Data: 2013-06-15 21:53:43
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 15 Jun 2013 21:20:35 +0200, sundayman napisał(a):
    > No aż szkoda, że się narobiłeś, bo faktycznie ten wyświetlacz to cholera
    > wie, do czego sensownego użyć można...
    > Czego oni toto takie małe robią ?

    Jesli dobrze widze - zastosowanie do modelarskiego kontrolera lotu.
    Ma byc male i lekki :-)

    Pewnie jak w poczatkach ukladow scalonych - im wieksze tym wiecej wad
    i cena rosnie nieproporcjonalnie.

    > A znaleźć jakiś rozsądny wyświetlacz
    > OLED - powiedzmy 3.5" czy 5" o 7" nie wspominając - to ciężka sprawa. I
    > ceny absurdalne...

    3.5 to juz sa w paru telefonach.

    J.

  • 5. Data: 2013-06-15 22:14:13
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 15 Jun 2013 14:36:54 +0200, Andrzej W. napisał(a):
    A swoja droga ciekawe
    http://www.extremetech.com/computing/148266-apple-ce
    o-blasts-oleds-as-inferior-tech-independent-research
    -shows-he-has-a-point

    OLED biora znacznie wiecej mocy niz LCD+LED ?

    > - brak wyprowadzonego RST, jest ono niepodłączone można go spróbować
    > wyprowadzić.

    Wisi w powietrzu ? Niebezpieczne :-)

    J.

  • 6. Data: 2013-06-16 00:39:20
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > 3.5 to juz sa w paru telefonach.

    w telefonach to są. Tylko znajdź mi do nich jakąś dokumentację, jak się
    pod to podpiąć i wykorzystać.
    Chciałem sobie zastosować takie wyświetlacze, ale żeby je się dało kupić
    w ilości parudziesięciu szt. Kupić to jeszcze można, ale zero informacji
    technicznej...

  • 7. Data: 2013-06-17 08:40:58
    Od: "AS" <N...@p...onet.pl>

> [...]
    > Jego przydatność w projektach profesjonalnych jest raczej znikoma ale
    > moim zdaniem może to być ciekawy pomysł na "interfejs debugujący" przy

    Podobny wyświetlacz mam w mp-trójce SANSA (wersja z żółtym paskiem na górze
    i reszta na niebiesko). Podoba mi się, więc pewnie zamówię do zabawy ten na
    DX, albo na ebayu wersję z wyprowadzonymi sygnałami i konfigurowaniem wyboru
    interfejsu:
    http://www.ebay.com/itm/New-3-3V-0-96-128X64-OLED-LC
    D-LED-Display-Module-Shield-white-Color-SSD1306-DIY-
    /261064470356?ssPageName=ADME:L:OU:PL:3160

  • 8. Data: 2013-06-17 11:42:18
    Temat: Odp: Śmieszny wyświetlacz OLED
    Od: Sylwester Łazar <i...@a...pl>

    > Podobny wyświetlacz mam w mp-trójce SANSA (wersja z żółtym paskiem na
    górze
    > i reszta na niebiesko). Podoba mi się, więc pewnie zamówię do zabawy ten
    na
    A nie jest to jest zwykły LCD, podświetlany diodą LED?
    Sprawdź w ustawieniach, czy masz taką żaróweczkę i ustawiany czas po którym
    się wyłączy.
    Jak się wyłączy, to zobacz, czy widzisz obraz, świecąc światłem słonecznym
    za godzinę :-)
    S.

  • 9. Data: 2013-06-17 12:24:34
    Od: "AS" <N...@p...onet.pl>

> [...]
    > się wyłączy.
    > Jak się wyłączy, to zobacz, czy widzisz obraz, świecąc światłem słonecznym

    Na 100% jest to OLED. Sansa Clip:
    http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/50/S
    ansa_clip.JPG
    W innych modelach stosowali LCD.