  • 91. Data: 2011-07-14 19:56:55
    Temat: Re: Software warranties
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On 14/07/2011 08:52, Stachu 'Dozzie' K. wrote:

    > Ktoś bodajże w Australii opatentował koło. Tak, ten patent służy
    > rozwojowi, bo gościu wynalazł przedmiot patentu.

    Przepraszam, ale nie będę teraz wyszukiwał informacji na temat prawa
    patentowego w Australii, żeby wykazać, że to jest bzdura, skoro tobie
    nawet się nie chce sprawdzić, czy to faktycznie było w Australii.

    Ale załóżmy nawet, że tak było. Czy to, że sąd w Korei Północnej skazał
    kogoś na śmierć na zbyt mało entuzjastyczne klaskanie Kimowi świadczy,
    że sądy i karanie przestępców to zły pomysł?

    > Kilka przykładowych patentów służących rozwojowi:

    Masz jakąś tezę, bo nie chce mi się czytać całości tych wniosków? Jak
    dla mnie wyglądają na jakieśtam rzeczywiście innowacyjne i że wymyślanie
    tych rzeczy było faktycznie rozwojem oprogramowania, chociaż oczywiście
    nie jestem w stanie ocenić, czy patenty są ważne.

  • 92. Data: 2011-07-14 20:43:22
    Od: "Stachu 'Dozzie' K." <d...@g...eat.some.screws.spammer.invalid>

    On 2011-07-14, Sebastian Biały <h...@p...onet.pl> wrote:

    > Oto stosowny fragment "bo nie produkcja oprogramowania jest jego główną
    > działalnością". Cóż to zmienia postać rzeczy o 360 stopni.

    > Czyli ile mają programistow vs marketingowców?
    >
    > Na wlasne oczy widzisz jak działa rynek: gówno się sprzedaje. Zupelnie
    > jak iRzeczy. Takie czasy, jakie społeczeństwo taka jakość.

    Zupełnie nie odniosłeś się do przykładu. Schenker sprzedaje usługi
    logistyczne, nie oprogramowanie. Żeby zlecić im te usługi, używasz ich
    programu, który jest zepsuty. To nie usługom było coś do zarzucenia,
    tylko programowi.

    --
    Secunia non olet.
    Stanislaw Klekot

  • 93. Data: 2011-07-14 20:44:46
    Od: "Stachu 'Dozzie' K." <d...@g...eat.some.screws.spammer.invalid>

    On 2011-07-14, Sebastian Biały <h...@p...onet.pl> wrote:

    > Czekaj, a kto decyduje o tym jaki jest niedostateczny?

    A w innych branżach? Jeśli się nie dogada sprzedający i kupujący,
    zostaje zaufana strona trzecia (np. sąd konsumencki).

    > Masz dwa przypadki:
    >
    > a) jak tu klikam to mi się psuje
    >
    > b) instrukcja store a0,$00f45560 z pod adresu $00568332 odwołuje się do
    > pamięci poza heapem w sytuacji gdy zapytanie SQL przychodzi 5 milisekund
    > po odrysowaniu okna na Ubuntu 10.10 z zainstalowanym KDE w werji 3.4.5 z
    > poprawką foo-bar-fix-1 zawsze jesli zegar systemowy wskazuje parzysta
    > sekundę.
    >
    > Dla mnie b) jest niedostateczny bo gdzie są do cholery pozostałe
    > rejestry i wersja zasilacza ?!?!? Reklamacja odrzucona!

    I w tym momencie pewnie UOKiK czy inny rzecznik praw konsumenta nakłada
    na ciebie karę, bo klient podał tyle, ile był w stanie. Natomiast
    odrzucenie a), jeśli to by był cały otrzymany opis, mogłoby być (choć
    nie musiało) zasadne.

    > Powiedz to tym którzy piszą soft przez kilkanaście lat. Nie przepisują -
    > piszą, dopisują i sprzedają *ciągle*. Powiedz że hello world można
    > przepisać w kilka minut na pythona to może niech przepiszą te swoje
    > prymitywne systemy finansowe nad ktorymi pracują 15 lat z
    > C/COBOLA/Pascala na coś lepszego. Pstryk i już. Python jest przecież
    > taki fajny.

    Bzdurzysz, gościu. Zaperzyłeś się. Może idź i się uspokój najpierw?

    Jak ktoś produkuje system finansowy od 15 lat, to przez ten czas już
    pewnie opracował standardy zapewniania jakości -- inaczej by się nie
    utrzymał na rynku. Ale jeśli sprzedają mi (firmie w której pracuję)
    system obiegu dokumentów, który nie wytrzymuje obciążenia *nastu nowych
    dokumentów dziennie i wywołuje OOM-killera na maszynie z 8GB RAM-u, to
    chyba mam prawo domagać się naprawy bądź zwrotu kosztów?

    > Jasne. Właściwy język == zero błedów. Utopia.

    A kto ci nakłamał że zero? O_o

    Dobór właściwego języka i właściwych narzędzi do niego pomaga
    *zmniejszyć* ilość błędów, a nie zlikwidować je całkowicie.

    I naprawdę nie będę płakał, jeśli hipotetycznie twoja firma, która
    umyślnie kładzie laskę na jakość (skoro uważa że jej soft jest tak
    podatny na błędy, że obawia się roszczeń gwarancyjnych, a wybrała
    narzędzia i proces produkcji tylko dlatego że tanie i szybkie), upadnie.
    Powiedziałbym że rynek wręcz na tym zyska.

    > Merytoryczny argument jest bardzo prosty: software zawsze zawiera błędy.
    > *ZAWSZE*. Dzięki furtce typu "ojej, odrysowalo mi się w zlym kolorze,
    > ide oddać do sklepu tylko dokończe ten projekt samolotu" producenci
    > dostana po dupie.

    Nie dostaną. Twoim zdaniem można zwrócić pralkę sprzedawcy, bo się nie
    spodobał kolor drzwiczek albo diody na wyświetlaczu? To dlaczego uważasz
    że w oprogramowaniu nie byłoby zastosowania takiego terminu jak "istotna
    wada, uniemożliwiająca lub utrudniająca używanie"?

    --
    Secunia non olet.
    Stanislaw Klekot

  • 94. Data: 2011-07-14 20:53:31
    Od: "Stachu 'Dozzie' K." <d...@g...eat.some.screws.spammer.invalid>

    On 2011-07-14, Andrzej Jarzabek <a...@g...com> wrote:

    > Przepraszam, ale nie będę teraz wyszukiwał informacji na temat prawa
    > patentowego w Australii, żeby wykazać, że to jest bzdura, skoro tobie
    > nawet się nie chce sprawdzić, czy to faktycznie było w Australii.

    Chciało mi się sprawdzić. To było w Australii.
    http://www.wprost.pl/ar/15998/Patent-na-kolo/

    > Ale załóżmy nawet, że tak było. Czy to, że sąd w Korei Północnej skazał
    > kogoś na śmierć na zbyt mało entuzjastyczne klaskanie Kimowi świadczy,
    > że sądy i karanie przestępców to zły pomysł?

    Nie. Ale pozwól że przypomnę cytat:
    #v+
    > Żeby mieć patent, ktoś musi wynaleźć
    > patentowalny wynalazek. To wynajdowanie to właśnie rozwój.

    Ktoś bodajże w Australii opatentował koło. Tak, ten patent służy
    rozwojowi, bo gościu wynalazł przedmiot patentu.
    #v-

    Otóż bzdurą jest, że gościu (John Keogh, to be specific) wynalazł
    przedmiot patentu. Udało mu się opatentować coś, co jest znane od bardzo
    dawna.

> [...]
    > tych rzeczy było faktycznie rozwojem oprogramowania, chociaż oczywiście
    > nie jestem w stanie ocenić, czy patenty są ważne.

    Nie to jest istotne czy są ważne, tylko to, w jaki sposób zabronienie
    wszystkim innym producentom na rynku używania nazw dla zbiorów danych
    miałoby pomagać rozwojowi oprogramowania? Bo ja tego nie widzę.

    --
    Secunia non olet.
    Stanislaw Klekot

  • 95. Data: 2011-07-14 20:59:52
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2011-07-14 22:43, Stachu 'Dozzie' K. wrote:
> [...]
    > logistyczne, nie oprogramowanie. Żeby zlecić im te usługi, używasz ich
    > programu, który jest zepsuty. To nie usługom było coś do zarzucenia,

    Który stanowi 1% ich działalności. To tylko narzędzie. Dlaczego uważasz
    że powinni o nie dbać i dopieszczać? Przecież ono nie jest celem samym w
    sobie. Jesli działa wystarczająco to spełnia założenia, przeciez *nie*
    ma alternatywy/konkurencji jak rozumiem, prawda? Monopol w małej skali
    też jest szkodliwy, ale niewiele ma to wspólnego z gwarancją.

    Co nie znaczy że uważam to za komfortową sytuację kiedy ktoś produkuje
    g... z którym musze pracować. W przypadku mojego banku wyprodukowano
    ajaksowe gówno które poza wytryskami zgubilo gdzieć funkcjonalność.
    Tylko że stada tumanistów tego nie widzą i produkt został przygotowany
    pod nich. Rynek wyoptymalizował rzeczy zbędne. No bo komu potrzebny
    byłby eksport konta do XMLa poza paroma pryszczersami?

  • 96. Data: 2011-07-14 21:06:38
    Od: "Stachu 'Dozzie' K." <d...@g...eat.some.screws.spammer.invalid>

    On 2011-07-14, Sebastian Biały <h...@p...onet.pl> wrote:

    > Który stanowi 1% ich działalności. To tylko narzędzie. Dlaczego uważasz
    > że powinni o nie dbać i dopieszczać?

    Nie chodzi o to żeby je dopieszczać, tylko żeby je wytworzyć bez
    poważniejszych błędów. Błąd wywracający aplikację dwa razy w tygodniu
    i powodujący konieczność odtwarzania kopii zapasowej kwalifikuje się
    jako poważniejszy.

    > Przecież ono nie jest celem samym w
    > sobie. Jesli działa wystarczająco to spełnia założenia, przeciez *nie*
    > ma alternatywy/konkurencji jak rozumiem, prawda?

    Alternatywne sposoby (sztuk jeden) są gorsze. Natomiast konkurencyjne
    firmy spedycyjne miały prawdopodobnie słabsze oferty (cena, czas
    transportu i inne tego typu). Nikt się nie interesował jakością
    narzędzia, które Schenker przysłał, przy wybieraniu właśnie tej firmy.

    --
    Secunia non olet.
    Stanislaw Klekot

  • 97. Data: 2011-07-14 21:23:32
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On 14/07/2011 13:02, Sebastian Biały wrote:

    > To pytaj pan czy kupią, jak kupią to pisz. Jaki widzisz problem? Idziesz

    Widzę problem taki, że ktoś zostaje przez kogoś nacięty na kasę.

    > do firmy z ofertą a firma kupuje lub nie.

    To tak samo jak ze sprzedawaniem kolumny Zygmunta: ktoś przedstawia
    ofertę, a jeleń kupuje, lub nie.

    > Jęsli w ofercie jest support
    > to może sprzedasz tego więcej. Jesli w ofercie nie ma supportu to
    > będziesz miał tańszy produkt i może jakieś biro maklerskie
    > malinowski&córki się skusi.

    No i ja nie widzę dlaczego biuro maklerskie malinowski&córki nie miałoby
    mieć takiej ochrony prawnej jak nabywca czegokolwiek innego.

    > Wiele zapłaci w postaci durnych smsów, płatności kartą, wysylania
    > prezentów, eurogabek i innych dupereli. Bedą to faktyczne pieniądze.
    > Mają gwarancje?

    Scenariusz, gdzie blondynka wydała 100PLN na rzeczy, które faktycznie
    nie doszły wydaje mi się mało prawdopodobny - dla odróżnienia powiedzmy
    od scenaiusza, kiedy blondynka wydała 100PLN, z czego nie doszły 2 SMSy
    za 1,35PLN. W tej drugiej sytuacji straciła 1,35PLN a nie 100PLN i nie
    ma się o co pyszczyć. W tej pierwszej - jak najbardziej uważam, że
    powinna mieć prawo domagać się zwrotu tych 100PLN.

    > iRzeczy składaja się z hardware (na które mamy stosowane przepisy) i
    > software (na ktore nie mamy). Popsuje Ci się bateria - zwracasz. Popsuje
    > Ci się jakis soft do słuchania hip-hopu w tramwaju - to mowisz ziomalom
    > żeby nie kupowali. I już.

    Po pierwsze, to osobiście nie miałem takiej sytuacji, ale jestem
    jednakowoż raczej przekonany, że jak iPod przestanie odtwarzać MP3 albo
    iPhone przestanie dzwonić, to można go oddać i w ramach gwarancji
    naprawią ci albo wymienią niezależnie od tego, czy zepsuł się hardware,
    czy to wina oprogramowania. Za to jestem absolutnie przekonany, że tego
    właśnie oczekuje nabywca iRzeczy, i że go naprawdę nie obchodzi, czy to
    sprzęt czy oprogramowanie zawiniło.

    Stąd też właśnie producent iRzeczy, wychodząc naprzeciw nabywcom
    iRzeczy, realizuje taki model, gdzie aplikacje third party są izolowane
    od sprzętu i dodatkowo producent sprzętu może kontrolować, co jest na
    nim instalowane. W ten sposób jest mało prawdopodobne, żeby dana
    aplikacja zaburzyła działanie całego urządzenia, a nawet jak to się uda,
    to Apple może ją wywalić z App Store i powiedzieć producentowi, że
    dopóki nie naprawią, to nie będą jej mogli sprzedawać.

    > Bywa że to wina nie włożonej wtyczki do gniazdka. Czy w takiej sytuacji
    > gwarant ma odpowiadać i mają mu zawracać dupę?

    Uważam, że jak najbardziej, jak klient przychodzi do punktu serwisowego
    lub do sprzedawcy, twierdząc że telewizor nie działa, to powinni mu tam
    przynajmniej spróbować podłączyć do gniazdka i nacisnąć ON, a nie
    spuszczać od razu ze schodów. Ty, jak rozumiem, uważasz, że w takiej
    sytuacji powinni spuścić ze schodów bez sprawdzania?

    > Przecież soft jest
    > niesłychanie skompilowany. Ktoś będzie musiał się zainteresować czy to
    > wina tego czy tamtego, czy reklamacja jest zasadnia, napisać tonę
    > papieru, dzwonić czyli generować koszty bo klient odpalił software
    > zapominając włożyc klucz sprzętowy do usb.

    Jak się nie opłaca, to mogą mu po prostu zwrócić kasę.

    > To niech oddadzą Windowsa, Linuxa, Maca i zostana z samym hardware.

    No ale czego chcesz dowieść? Że skoro bez softu będzie im gorzej, to
    bugi nie przeszkadzają? Myślę, że z taką retoryką świetnie nadawałbyś
    się na PRL-owskiego rzecznika rządu.

    > Wolno przecież? Bo te produkty mają pierdyliard bugów, niektóre żyją
    > sobie od kilku lat. Zwlaszcza że zapłacili za to pieniądze.

    No i co? Dostaną z powrotem te pieniądze?

    > Zapomniałeś: żeby mieć patent trzeba mieć pieniądze.

    To nie są jakieś wielkie kwoty. W porównaniu z ogólnym kosztem
    doprowadzenia startupu do rentowności to są kompletne grosze.

    > Zapomnialeś #2: każde rozbudowane oprogamowanie narusza kilkadziesiąt
    > patentów. O wielu nawet nie słyszałeś. Ale nie martw się, trole obserwują.

    Nie zapomniałem, tylko to po prostu nieprawda.

  • 98. Data: 2011-07-14 21:37:55
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2011-07-14 22:44, Stachu 'Dozzie' K. wrote:
    > A w innych branżach? Jeśli się nie dogada sprzedający i kupujący,
    > zostaje zaufana strona trzecia (np. sąd konsumencki).

    I będzie analizował coredumpy lub bedzie miał ekspertow analizujących
    coredumpy?

    > I w tym momencie pewnie UOKiK czy inny rzecznik praw konsumenta nakłada
    > na ciebie karę, bo klient podał tyle, ile był w stanie.

    ROTFL. Klient zazwyczaj nie podaje wszystkiego. Klient to zazwyczaj
    idiota techniczny. Chcesz karać firmy za to że na podstawie pustych
    technicznie opisów problemu nie sa w stanie usunąć rzeczywistych albo
    wymyslonych problemów? Problem u klienta może być niepowtarzalny
    gdziekolwiek indziej. Wystarczy że klient ma nietypowy hardware,
    firewall, antywirus i twoj soft szlag trafia. Nie mozna tego
    przetestować we wszystkich warunkach i co gorsza nie można mieć
    identycznych środowisk jak klient bo jest ich za dużo.

    > Natomiast
    > odrzucenie a), jeśli to by był cały otrzymany opis, mogłoby być (choć
    > nie musiało) zasadne.

    *Kto* o tym decyduje co jest a co nie kompletne i zasadne?

    > Bzdurzysz, gościu. Zaperzyłeś się. Może idź i się uspokój najpierw?

    Czy ja wiem, widziałem juz kilku ludzi ze świetnymi radami co można by
    zrobić żeby było lepiej. Rady jak to rady - słuszne w koncepcjach
    podstawowych.

    > Jak ktoś produkuje system finansowy od 15 lat, to przez ten czas już
    > pewnie opracował standardy zapewniania jakości -- inaczej by się nie
    > utrzymał na rynku.

    I standardy te po 15 latach są dokladnie zbalansowane z potrzebami
    klienta. Włącznie z tym ze producent i klient wie o jakis-tam problemach
    które nie są krytyczne i można z nimi żyć.

> [...]
    > dokumentów dziennie i wywołuje OOM-killera na maszynie z 8GB RAM-u, to
    > chyba mam prawo domagać się naprawy bądź zwrotu kosztów?

    Oczywiście, przecież nie kupileś tego na półce w warzywniaku. Kupileś
    ten system na umowę, a na pewno na niej zawarty jest support/serwis.
    Dzień jak co dzień.

    > A kto ci nakłamał że zero? O_o

    Twierdzisz że jakiś błedów mozna uniknąć w wyniku złego wyboru języka.
    Ale wybor nastapił 15 lat temu, był wtedy najlepszy a dzisiaj masz
    miliony lini kodu z czego 80% nie ma żadnej dokumentacji poza kodem.
    Oczywiście, teoretycznie to jest źle, ale praktycznie to codzienność. To
    *nie* jest pralka z dokumentacją na 30 stronach pojmowalną przez
    przeciętnego elektryka.

    > Dobór właściwego języka i właściwych narzędzi do niego pomaga
    > *zmniejszyć* ilość błędów, a nie zlikwidować je całkowicie.

    Dobór to sobie robisz *przed* a nie w trakcie. Niestety soft na rynku
    zazwyczaj jest w trakcie. Malo kto ma komfort zaczynania na nowo.

> [...]
    > narzędzia i proces produkcji tylko dlatego że tanie i szybkie), upadnie.
    > Powiedziałbym że rynek wręcz na tym zyska.

    Uff ciekawy wniosek. Niestety codzienność jest odmienna, ale to moje
    skromne obserwacje.

    > Nie dostaną. Twoim zdaniem można zwrócić pralkę sprzedawcy, bo się nie
    > spodobał kolor drzwiczek albo diody na wyświetlaczu?

    Tak. Niektórzy sprzedawcy uważają to za istotny punkt przyciągający
    klientów. Niektórzy nie. Wolny rynek.

    W zdaniu powyzej chodziło jednak o coś innego: *dowolna* wada
    oprogramowania może stac się podstawą gwarancji. Dowolna pierdoła.
    Wystarczy że klient uprze się że to jest super ważne. Może to zrobić
    złosliwe lub z premedytacją. Bo przecież zawsze jakaś wada istnieje.

    > To dlaczego uważasz
    > że w oprogramowaniu nie byłoby zastosowania takiego terminu jak "istotna
    > wada, uniemożliwiająca lub utrudniająca używanie"?

    Nie działa przycisk do drukowania literek do gory nogami. To tylko
    promil promila funkckonalności ale mi utrudnia używanie bo mam taki
    kaprys. Poproszę o zwrot kasy lub usunięcie wady w 14 dni.

    Czy możesz powiedzieć kto będzie decydował o istotności wady?

  • 99. Data: 2011-07-14 22:10:19
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On 14/07/2011 13:29, Paweł Kierski wrote:
    > W dniu 2011-07-13 13:42, Mariusz Kruk pisze:
    > [...]
    >
    > W sytuacji docelowej nie musiałoby być aż tak źle. Długofalowo
    > prawdopodobnie zadziałała by strategia odstraszania - lepiej nie
    > zaczepiać gościa i nie grozić mu bronią, bo on też pewnie ma broń.

    Zupełnie jak w Somalii. Znajomy warlord radzi, żeby w takiej sytuacji
    nie grozić, tylko od razu strzelać.

  • 100. Data: 2011-07-14 22:11:47
    Od: "Stachu 'Dozzie' K." <d...@g...eat.some.screws.spammer.invalid>

    On 2011-07-14, Sebastian Biały <h...@p...onet.pl> wrote:

    > I będzie analizował coredumpy lub bedzie miał ekspertow analizujących
    > coredumpy?

    Na tych samych warunkach jak ma ekspertów-szewców analizujących but albo
    ekspertów-mechaników samochodowych.

    Akurat nie trzeba być programistą żeby widzieć że klient nie podał
    podstawowych informacji niezbędnych do diagnozowania problemu (na
    przykład nie podał kiedy błąd występuje czy jak go odtworzyć), albo że
    podał tyle ile było w jego możliwościach.

> [...]
    > idiota techniczny. Chcesz karać firmy za to że na podstawie pustych
    > technicznie opisów problemu nie sa w stanie usunąć rzeczywistych albo

    Na razie poważnym firmom się to udaje. Jeśli klient podał za mało
    danych, wsparcie techniczne dopytuje się o pozostałe.

> [...]
    > przetestować we wszystkich warunkach i co gorsza nie można mieć
    > identycznych środowisk jak klient bo jest ich za dużo.

    I wtedy oddajesz klientowi pieniądze, skoro mu twój soft nie działa.
    Niby z jakiej okazji klient ma płacić za twój soft, skoro nie jest
    w stanie go używać?

    > *Kto* o tym decyduje co jest a co nie kompletne i zasadne?

    Próbujesz stworzyć problem tam gdzie go nie ma, gdy się przejdzie do
    innej branży, na przykład samochodowej.

    > Czy ja wiem, widziałem juz kilku ludzi ze świetnymi radami co można by
    > zrobić żeby było lepiej. Rady jak to rady - słuszne w koncepcjach
    > podstawowych.

    Tylko na razie wyjmujesz coraz bardziej wydumane przypadki jako
    argumenty, podczas gdy w ogóle nie próbujesz obalić (ani w inny sposób
    się odnieść) analogii z innymi branżami usługowo-przemysłowymi, które
    zostały podane.

    > I standardy te po 15 latach są dokladnie zbalansowane z potrzebami
    > klienta. Włącznie z tym ze producent i klient wie o jakis-tam problemach
    > które nie są krytyczne i można z nimi żyć.

    Ale tylko dlatego że to branża finansowa, że soft przetwarza bardzo
    ważne dane i może spowodować znaczne straty oraz że klient z producentem
    ma starannie przygotowaną umowę. A my tu mówimy o możliwości odzyskania
    pieniędzy przez Kowalskiego, który ma serdecznie w dupie czy to ATI się
    opiera przed naprawieniem sterowników karty graficznej, czy to jednak CD
    Projekt zjebał grę. Kowalskiemu Wiedźmin nie chodzi, więc Kowalskiemu ta
    gra niepotrzebna, chce ją oddać i chce z powrotem wydane na nią
    pieniądze. Pójdzie za nie na piwo.

    > Oczywiście, przecież nie kupileś tego na półce w warzywniaku. Kupileś
    > ten system na umowę, a na pewno na niej zawarty jest support/serwis.
    > Dzień jak co dzień.

    No chyba że jednak ten system jest kupiony właśnie w "warzywniaku",
    czyli w sklepie komputerowym. Czyli chcę moje pieniądze z powrotem.

> [...]
    > Oczywiście, teoretycznie to jest źle, ale praktycznie to codzienność. To
    > *nie* jest pralka z dokumentacją na 30 stronach pojmowalną przez

    (W tym akapicie na potrzeby argumentacji zakładam że jesteś autorem
    takiego piętnastoletniego systemu; nie ma to absolutnie związku z tym,
    czy uważam że rzeczywiście masz coś takiego na koncie.)

    Trudno. Za błędy młodości też trzeba czasem płacić. Ja doskonale
    rozumiem że chcesz uniknąć odpowiedzialności za taki piętnastoletni
    system, gdzie wprowadzenie jakiejś poprawki może się skończyć
    tragicznie; też bym chciał będąc na twoim miejscu, bo to jak chodzenie
    po polu minowym. Choć być może wypracowałeś przez te piętnaście lat
    metody wyłapywania błędów, przez co twój program jednak ma dość wysoką,
    wypróbowaną jakość; wtedy raczej zgłoszeń reklamacyjnych się nie musisz
    obawiać, bo nie będą występować.

    > Dobór to sobie robisz *przed* a nie w trakcie. Niestety soft na rynku
    > zazwyczaj jest w trakcie. Malo kto ma komfort zaczynania na nowo.

    Trochę kiepski argument żeby się wymigać od podniesienia jakości
    kiepskiego softu. Jeśli jest kiepski na tyle że producent się obawia
    reklamacji, tzn. producent nie ma pewności że jego program będzie
    działać, to znaczy że należy ten program przepisać tak, żeby pewność
    dawał.

    > Uff ciekawy wniosek. Niestety codzienność jest odmienna, ale to moje
    > skromne obserwacje.

    Aj, widzisz. Obserwacja codzienności wcale nie ma obowiązku się zgadzać
    ze spekulacjami zakładającymi upadek rozważanej hipotetycznej firmy,
    niezależnie od tego czego zgodność miałaby dotyczyć (bo nie rozumiem
    do którego fragmentu się odnosi twój komentarz).

    > Tak. Niektórzy sprzedawcy uważają to za istotny punkt przyciągający
    > klientów. Niektórzy nie. Wolny rynek.

    Ale sprzedawca nie ma obowiązku przyjąć takiego zwrotu. To jest istotne.

    Ty jako dostawca softu nie masz (nie miałbyś) obowiązku przyjąć zwrotu
    programu li tylko na podstawie niepodobającego się koloru menu.

    > W zdaniu powyzej chodziło jednak o coś innego: *dowolna* wada
    > oprogramowania może stac się podstawą gwarancji. Dowolna pierdoła.

    Tylko musi to być wadą. A jeśli ta wada jest _pierdołą_, to na ogół da
    się ją naprawić w parę chwil.

> [...]
    > kaprys. Poproszę o zwrot kasy lub usunięcie wady w 14 dni.
    >
    > Czy możesz powiedzieć kto będzie decydował o istotności wady?

    "A był kiedyś taki przycisk? Nie było? To jaka to niby wada? Do widzenia
    Panu."

    --
    Secunia non olet.
    Stanislaw Klekot