  • 1. Data: 2017-05-12 08:31:33
    Temat: Sony a5000 albo co?
    Od: GreDi <b...@b...pl>

    Aparat do robienia zdjęć z wakacji i innych imprez rodzinnych.
    Ten aparat jest dostępny w cenie ~1700zł i to już górna granica ceny
    jaką mam zaplanowaną na ten budżet.

    Większość zdjęć ~90% pewnie, będzie pykane w AUTO. Nie planuje zakupu
    dodatkowych obiektywów (no chyba że m42 "for fun"). Z doświadczenia wiem
    że większość zdjęć ~60% - 70% jest robiona w domu.

    Coś możecie polecić do ceny 1700zł co powinienem rozważyć?
    --
    GreDi

  • 2. Data: 2017-05-12 19:18:29
    Temat: Re: Sony a5000 albo co?
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    W dniu 12.05.2017 o 08:31, GreDi pisze:
> [...]
    > że większość zdjęć ~60% - 70% jest robiona w domu.
    >
    > Coś możecie polecić do ceny 1700zł co powinienem rozważyć?

    ja bym Ci polecił jasny obiektyw, taki jaki dostaniesz na
    promocji/allegro/olxsie, a do niego dokupić aparat. Ja jestem kompletnym
    amatorem, ale fotografuje czasem dzieci w domu/przy słabym świetle. i w
    takim przypadku, tańszy aparat z jasnym obiektywem, będzie sie lepiej
    sprawował niż drogi, ale z obiektywem fabrycznym. Pomyśl o tym, takie
    normalne pstrykanie fotek w mieszkaniu bez lampy.

    ToMasz

  • 3. Data: 2017-05-13 23:44:13
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    ToMasz <t...@p...fm.com.pl> writes:

> [...]
    > będzie sie lepiej sprawował niż drogi, ale z obiektywem fabrycznym.
    > Pomyśl o tym, takie normalne pstrykanie fotek w mieszkaniu bez lampy.

    Nie jest to takie proste, bo jasny obiektyw = mała głębia ostrości,
    w takich zastosowaniach po prostu trzeba mieć dużo światła i ew. lepszą
    matrycę.
    Trzeba robić zdjęcia z lampą (np. wbudowaną) i/lub używając statywu.
    Ew. można dokupić zewnętrzną lampę.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 4. Data: 2017-05-14 20:37:12
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2017-05-13 o 23:44, Krzysztof Halasa pisze:

> [...]
    > matrycę.
    > Trzeba robić zdjęcia z lampą (np. wbudowaną) i/lub używając statywu.

    Biegającego dzieciaka lampą?
    Albo ganiać za nim ze statywem???

    :)

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 5. Data: 2017-05-14 22:59:19
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    W dniu 13.05.2017 o 23:44, Krzysztof Halasa pisze:

    > Nie jest to takie proste, bo jasny obiektyw = mała głębia ostrości,

    dziecku - spokojnie zrobisz z małą głębią i to jeszcze ładniej będzie
    wyglądać. jak masz po 6 osób z każdej strony stołu - to głębia ostrości
    musi być jak największa. ale i tak przy wąskiej "dziurce", jasny
    obiektyw pozwoli zrobić fotkę w krótszym czasie niż obiektyw "z zestawu"
    albo "zoom"

    ToMasz

  • 6. Data: 2017-05-16 20:45:17
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Adam <a...@p...onet.pl> writes:

    > Biegającego dzieciaka lampą?

    Zawsze tak się robiło.
    Tyle że ISO było np. 100 i lampy musiały być silniejsze niż te teraz
    wbudowane w aparat.

    Oczywiście można też użyć zewnętrznej lampy i nie walić prosto po
    oczach. Sam obiektyw - słabo to widzę.

    > Albo ganiać za nim ze statywem???

    Statyw, jak sama nazwa wskazuje, nie służy do "ganiania" dzieciaków :-)
    Ale może być korzystny przy kręceniu krótkich filmów z taką osobą w roli
    głównej. W przypadku filmów kryterium ostrości (związanej zarówno
    z głębią ostrości, jak i z ruchem obiektu) jest dużo luźniejsze, tu sam
    względnie jasny obiektyw pewnie wystarczy.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 7. Data: 2017-05-16 20:56:25
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    ToMasz <t...@p...fm.com.pl> writes:

    > dziecku - spokojnie zrobisz z małą głębią i to jeszcze ładniej będzie
    > wyglądać.

    To ja tak nie umiem :-(
    Czasem zdarzało się, że obiektu w ogóle nie było w kadrze (albo np. był
    "częściowo"). Lampa + szybki AF (albo inny MF przy małym otworze) to
    jedyny sposób.

> [...]
    > ostrości musi być jak największa. ale i tak przy wąskiej "dziurce",
    > jasny obiektyw pozwoli zrobić fotkę w krótszym czasie niż obiektyw "z

    Może tak być, może nie być. Natomiast raczej nie kupowałbym jasnego
    obiektywu, by go przy tej jasności nie używać.

    W kontekście A5000 sprawa może być trudniejsza, bo wybór obiektywów (bez
    adapterów) jest mniejszy.
    --
    Krzysztof Hałasa