  • 1. Data: 2017-04-27 02:42:35
    Temat: droga plastyka MFT
    Od: T...@s...in.the.world

    Witam,
    Juz od kilku lat przymierzam sie do zakupu aparacika 'do kieszeni' i na
    krotkie wyjazdy (watek: zaawansowane kompakty... dla podroznika).
    Wyszlo na to, ze jedyna radykalna zmiana na lzejsze bylby Lumix GM5
    (jesliby potanial, ale on znika i nie tanieje) z kitowym 12-32.

    Obiektyw ten jest powszechnie chwalony, np. tutaj:
    http://www.fotopolis.pl/testy/obiektywy/16032-panaso
    nic-lumix-g-vario-12-
    32-mm-f35-56-asph-mega-ois-test
    Wszedzie ach i och, i ze taki swietny.
    Do tego z czasem, myslalem dokupie jakas portretowke no i samyanga
    fiszaja.
    Tylko ze ogladalem setki zdjec na flikrze robionych tym panasem 12-32 i
    imho jego plastyka jest calkiem do kitu. Zdjecia jakies plaskie, jak z
    kompakta.
    To jaki jest sens kupowac MFT zeby miec zdjecia jak jak kompakta???

    Oczywiscie mozna zawsze dokupic jasniejszego zooma, np. Panasonica G X
    Vario 1...@...8

    http://www.optyczne.pl/index.php?test=obiektywu&test
    _ob=289
    http://www.optyczne.pl/index.php?obiektyw=1047#opini
    A tutaj sample:
    https://www.flickr.com/photos/148015128@N06/sets/721
    57677901393981/

    Wszystko ok (choc niektorzy sie skarza, ze ten obiektyw slabo radzi
    sobie pod swiatlo), ale ta cena!!! 4000 zl !!!!!
    Drogi ten format micro 4/3. To ja chyba jednak pozostane przy moim
    pentaxie i limitedach.

    (poprawilem ten MTF na MFT)
    --
    TA

  • 2. Data: 2017-04-27 08:07:25
    Temat: Re: droga plastyka MFT
    Od: Uncle Pete <4...@g...com>

> [...]
    > sobie pod swiatlo), ale ta cena!!! 4000 zl !!!!!
    > Drogi ten format micro 4/3. To ja chyba jednak pozostane przy moim

    Tylko mi się wydaje, czy rzeczywiście porównujesz nie najgorsze stałki
    (limitedy) z zoomami? ;) W MFT można uzbierać całkiem fajny zestaw
    stałek. Z tym, że tanio nie będzie - pentaksowe limitedy zresztą też
    tanie nie są.

  • 3. Data: 2017-04-28 02:02:19
    Od: T...@s...in.the.world

    In article <ods1qm$rf0$1@node2.news.atman.pl>,
    Uncle Pete <4...@g...com> wrote:

    > Tylko mi się wydaje, czy rzeczywiście porównujesz nie najgorsze stałki
    > (limitedy) z zoomami? ;)
    Nie, po prostu zdjecia z panasonica vario 12-32 sa dla mnie
    rozczarowujace. Wbrew opiniom i testom.

    > W MFT można uzbierać całkiem fajny zestaw
    > stałek. Z tym, że tanio nie będzie - pentaksowe limitedy zresztą też
    > tanie nie są.
    Chyba jednak ceny jednych i drugich sa porownywalne/ Choc limitedy sa
    lepiej wykonane.
    Ale ja pisalem o plastyce...
    --
    TA

  • 4. Data: 2017-04-28 15:33:13
    Od: Uncle Pete <4...@g...com>

    > Ale ja pisalem o plastyce...

    Jeszcze raz. Spodziewasz się wyjątkowej plastyki w zoomie
    zoptymalizowanym na ostrość i małe wymiary? ))))

    Ale muszę przyznać, że ten Panas ma bokeh wyjątkowo paskudny. Z tym, że
    tak naprawdę należałoby poeksperymentować z ogniskową, przesłoną i
    odległością ostrzenia. Mam Panasonika 14-140 3,5-5,6, który, w
    zależności od ustawień potrafi być i niespodziewanie bardzo dobry, i
    całkiem kiepski. W sensie plastyki. Ostrość, kontrast, geometria i praca
    pod światło są bardzo OK jak na obiektyw o takim zakresie ogniskowych.

  • 5. Data: 2017-04-29 14:41:47
    Od: T...@s...in.the.world

    In article <odvgaf$6br$1@node2.news.atman.pl>,
    Uncle Pete <4...@g...com> wrote:

> [...]
    > całkiem kiepski. W sensie plastyki. Ostrość, kontrast, geometria i praca
    > pod światło są bardzo OK jak na obiektyw o takim zakresie ogniskowych.

    Wg ciebie w zakresie krotkich ogniskowych lepszy od tego 12-32?
    Szkoda tylko ze zaczyna sie od 14, nie od 12.
    --
    TA

  • 6. Data: 2017-04-29 18:45:20
    Od: Uncle Pete <4...@g...com>

    On 2017-04-29 14:41, T...@s...in.the.world wrote:

    > Wg ciebie w zakresie krotkich ogniskowych lepszy od tego 12-32?
    > Szkoda tylko ze zaczyna sie od 14, nie od 12.

    Uściślijmy, o jakim obiektywie mówimy. Mówiąc o ochydztwie, miałem na
    myśli ten drogi 12-35 f/2,8 - zwykle bokeh poprawia się przy
    przymknięciu, u tego sądząc po zdjęciach na Flickrze, poprawy nie ma.
    Jeżeli chodzi o 12-32 f/3,5-5,6, to na "optyczni" testujący nie popisali
    się, na wielu zdjęciach są wyjarane światła. Ale pod światło on im
    wyszedł faktycznie bardzo kiepski, sprawdziłbym, czy mieli dobry
    egzemplarz i czy nie pobrudzili soczewek. I chyba właśnie to
    rozproszenie światła stwarza pogarsza odbiór plastyki, bo bokeh jest
    całkiem przyjemnie rozmazany.

    Czy 14-140 jest lepszy... nie wiem, trzeba by było porównywać w
    podobnych warunkach, ale na pewno nie jest wyraźnie gorszy :) Kontrast i
    praca pod światło są OK, z plastyką bywa, jak napisałem, różnie. Na
    pewno nie zamieni dobrej stałki :) Co do 14 mm - jakoś mi nie
    przeszkadza, bardzo rzadko brakuje mi właśnie tych 2 mm. Jeżeli brakuje,
    to dużo - i albo robię dwa zdjęcia i sklejam, albo zapinam Samyanga 7,5
    mm f/3,5 (bardzo zacny obiektyw, fajnie rysuje, a to że jest fiszajem ma
    swoje zalety przy korygowaniu geometrii przy obróbce).

  • 7. Data: 2017-05-03 04:24:53
    Od: T...@s...in.the.world

    In article <oe2fuk$20f$1@node2.news.atman.pl>,
    Uncle Pete <4...@g...com> wrote:

> [...]
    No, nie. Ale tam jest gorzej niz zle. Znaczy, jak w kompakcie.
    Czy naprawde zaden z recenzentow tego szkla tego nie widzi?

    > Uściślijmy, o jakim obiektywie mówimy. Mówiąc o ochydztwie, miałem na
    > myśli ten drogi 12-35 f/2,8 - zwykle bokeh poprawia się przy
    > przymknięciu, u tego sądząc po zdjęciach na Flickrze, poprawy nie ma.

    A, ok. No, ale to kwestia gustu. Za to ten 12-32 w ogole nie ma bokeh :-(

    > Jeżeli chodzi o 12-32 f/3,5-5,6, [...]
    >
    > Czy 14-140 jest lepszy... nie wiem, trzeba by było porównywać w
    > podobnych warunkach, ale na pewno nie jest wyraźnie gorszy :)
    :-(
    --
    TA

  • 8. Data: 2017-05-10 11:46:47
    Od: elmer radi radisson <r...@s...spam.wireland.org>

    On 2017-04-27 02:42, T...@s...in.the.world wrote:

> [...]
    > kompakta.
    > To jaki jest sens kupowac MFT zeby miec zdjecia jak jak kompakta???

    O, widze ze wrocil temat tych fajnych malcow ;)
    Wiesz co - powiem Ci tak odnosnie tego szkla, o ile dobrze rozumiem
    Twoj zarzut. To jest dobrze rysujace, ostre, pozbawione wiekszych
    wad szkielko, ale szalenstw artystycznych nie ma co po nim oczekiwac
    przy tej ogniskowej i jasnosci. Glebi sobie w nim nie skrocisz
    za specjalnie zeby pobawic sie akcentowaniem planu, eksperymentow
    za wiele nie bedzie. Czyli myslac tymi kategoriami jest to zaiste
    szklo bardziej do robienia "dokumentacyjnych" fotek rodem z kompaktu,
    tyle ze majac mozliwosc wiekszego pocisniecia parametrow ekspozycji
    ktore daje ten korpusik oraz matryca, oraz pewniejszych fotek za
    sprawa szybkosci calosci.

    Czyli po prostu wypada od tego szkla oczekiwac tego co od standardowego
    kitu. Przyzwoitego w tym przypadku.

    W zakresie umownie pojetej plastyki frajde za to daly juz mi kolejne
    niedrogie inwestycje w zabawke typu manualny Fujian 35mm jak i G Vario
    45-150 - tak tak, ten najtanszy. Naprawde ma fajna ostrosc, niezle
    pracuje pod swiatlo i pozwala na zabawe GO. Tak ze jak na szklo za
    takie pieniadze i fantastyczne male rozmiary, mozna uzyskac z tego MFT
    moim zdaniem calkiem mile rezultaty. Nawet przy takich ciemnych
    szklach.

    Jeszcze taka refleksja ze w bardzo malej podrecznej torbie obecnie
    mieszcze GM1 z 3 szklami. 15 lat temu w tych samych rozmiarow torbie
    nosilem Olka 700-UZ, imho jak na owe czasy podobnej wygody sprzet.
    Ale jakie teraz mozliwosci i jakosc :)

    --

    memento lorem ipsum

  • 9. Data: 2017-05-15 21:20:12
    Od: T...@s...in.the.world

    In article <oeunic$daa$1@portraits.wsisiz.edu.pl>,
    elmer radi radisson
    <r...@s...spam.wireland.or
    g> wrote:

    > On 2017-04-27 02:42, T...@s...in.the.world wrote:

    ...]
    > W zakresie umownie pojetej plastyki frajde za to daly juz mi kolejne
    > niedrogie inwestycje w zabawke typu manualny Fujian 35mm

    http://www.spidersweb.pl/2013/09/fujian-35mm-moj-ulu
    biony-obiektyw.html
    Ten?
    Cena niezla, ale obawiam sie ze szybko sie moze znudzic.

    [...]
> [...]
    > mieszcze GM1 z 3 szklami. 15 lat temu w tych samych rozmiarow torbie
    > nosilem Olka 700-UZ, imho jak na owe czasy podobnej wygody sprzet.
    No, w porownaniu z kompaktem to jakosiowy krok do przodu.
    Ale ale trzeba sie nauczyc kadrowac na lcd.
    No i chyba lepszym rozwiazniem bylby PEN. E-PL5 uzywany w stanie
    idealnym widzialem na alle za 750zl.

    Ale tematem watku byla droga plastyka.
    Znaczy, chcac osiagnac efekty porownywalne z tradycyjnym apsc trzeba
    zaplacic wiecej.
    --
    TA

  • 10. Data: 2017-05-16 16:12:52
    Od: elmer radi radisson <r...@s...spam.wireland.org>

    On 2017-05-15 21:20, T...@s...in.the.world wrote:

    > http://www.spidersweb.pl/2013/09/fujian-35mm-moj-ulu
    biony-obiektyw.html
    > Ten?
    > Cena niezla, ale obawiam sie ze szybko sie moze znudzic.

    Tak. No napewno to nie jest szkielko do codziennego focenia. Ale do
    zabawy i portretow i jakis eksperymentow na lonie przyrody czy
    towarzyskiego spotkania, bardzo fajne, wiec cyklicznie jest okazja
    aby z niego pokorzystac, a nie pobawic sie jednorazowo.

    > No, w porownaniu z kompaktem to jakosiowy krok do przodu.
    > Ale ale trzeba sie nauczyc kadrowac na lcd.

    W porownaniu z kompaktem nie trzeba sie niczego uczyc ;)
    A umowmy sie - kadrowanie na LCD, szczegolnie gdy jest duzy i o duzej
    rozdzialce, raczej nie powinno stanowic wiekszego problemu. Kadrowanie
    to kadrowanie, tyle ze w tym przypadku metoda "na zombie" ;)

    > No i chyba lepszym rozwiazniem bylby PEN. E-PL5 uzywany w stanie
    > idealnym widzialem na alle za 750zl.

    To juz co kto lubi i co komu potrzebne. E-PL5 - OK, ale z mojego
    punktu widzenia, o czym tu juz kiedys pisalem, to mial byc mozliwie
    maly i poreczny zamiennik zaawansowanej malpy typu S90 czy RX100. E-PL5
    jest juz wyraznie wiekszy, wystajacy i ciezszy.

    > Ale tematem watku byla droga plastyka.
    > Znaczy, chcac osiagnac efekty porownywalne z tradycyjnym apsc trzeba
    > zaplacic wiecej.

    To chyba raczej kwestia ze wybor szkiel jest mniejszy i sa relatywnie
    drozsze. Ale jak juz napisalem, tu sie nie zgodze tak bardzo bo jest
    to do osiagniecia i cos cos masz zapewne na mysli daje juz wlasnie
    takie niedrogie tele, w sam raz do portretow i ciekawych zblizen
    na detale, ktora kosztuje porownywalnie co entry levelowe podobne
    szklo do APSC. Od kitu w APSC z kolei tez raczej nie mozesz spodziewac
    sie tego czego oczekujesz.

    Na marginesie dodam ze jako wieloletni uzytkownik APSC i posiadacz
    bodajze 7 niezlych, jasnych szkiel o stalym swietle, jakos nie za
    bardzo poczuwam sie do koniecznosci rozbudowywania tego co juz mam
    z GM1 i o czym napisalem w poprzednim poscie. Przy czym DSLR lezy
    sobie spokojnie ruszany od jakiegos czasu bardzo rzadko. I plecy
    i ramie troche odpoczywaja ;). Choc tez teraz mniej robie tego rodzaju
    fotografii do ktorej tego wszystkiego uzywalem /koncerty/. Co nie
    zmienia ze przetestowany w tym wzgledzie posiadany zestaw MFT spisal sie
    jak narazie bardzo zadowalajaco, nawet pomimo szklanej ciemnoty.

    --

    memento lorem ipsum