  • 11. Data: 2021-08-25 13:31:13
    Temat: Re: Spadek napięcia wraz ze wzrostem obciążenia L7805CV
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 25 Aug 2021 08:30:21 +0200, Atlantis napisał(a):

    > (...)Na razie zrezygnowałem z
    > zabezpieczenia przed odwrotnym podłączeniem zasilania i wlutowałem
    > diodę. (...)

    Tak jeszcze się przyczepię ;)

    Zabezpieczenie przed odwrotnym podłączeniem asilania to dioda.
    Natomiast mostek umożliwia dowolne zasilanie.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 12. Data: 2021-08-25 13:43:42
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 25 Aug 2021 13:31:13 +0200, Adam wrote:

    > Tak jeszcze się przyczepię ;)
    >
    > Zabezpieczenie przed odwrotnym podłączeniem asilania to dioda.
    > Natomiast mostek umożliwia dowolne zasilanie.

    przy czym uwaga na mase - masa urzadzenia nie bedzie juz na potencjale
    minusa zasilacza.

    J.

  • 13. Data: 2021-08-25 15:55:44
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2021-08-25 o 08:30, Atlantis pisze:

    > Na razie zrezygnowałem z
    > zabezpieczenia przed odwrotnym podłączeniem zasilania i wlutowałem
    > diodę.

    Nie kłam :)
    Nie zrezygnowałeś z zabezpieczenia.
    P.G.

  • 14. Data: 2021-08-25 18:40:36
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 25.08.2021 o 10:45, J.F pisze:

    > Tam jest spadku napiecia ok 1.4V. Czyli 0.7W
    > Bedzie goracy ... ale czy do dopuszczalne, to bys musial w katalogu
    > sprawdzic. Ostatnio jakos elektronika lubi goraco :-)

    > Zawsze mozesz dac diode rownolegla.
    > Bedzie odwrotnie to spali bezpiecznik lub zasilacz :-)

    ...i diodę upali na zwarcie/wybuchnięcie :]

    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPiS>>>

  • 15. Data: 2021-08-25 23:58:04
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 25.08.2021 18:40, LordBluzg(R) wrote:

    > ...i diodę upali na zwarcie/wybuchnięcie :]

    Ostatecznie wstawiłem 1N4004 w wersji SMD. Lepsze takie zabezpieczenie
    niż żadne. Urządzenie normalnie pobiera około 500 mA. Na wejściu w tej
    chwili bezpiecznik 2A, chociaż docelowo dam mniejszy. Dioda wedle karty
    katalogowej ma wytrzymać 1A ciągłego prądu i 30A w impulsie. Do tego
    spore pole miedzi ułatwia odprowadzenie ciepła.
    Powinna dać sobie radę. ;)

  • 16. Data: 2021-08-26 00:02:58
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 25.08.2021 15:55, Piotr Gałka wrote:

    > Nie kłam :)
    > Nie zrezygnowałeś z zabezpieczenia.

    Tak to jest, gdy człowiek pisze jedno, myśli o czymś innym. Miałem
    napisać "zworę". ;)
    Ostatecznie wlutowałem też diodę, ale w nieco innej konfiguracji -
    zamiast diody włączonej w kierunku przewodzenia w obwód zasilania (która
    też by się grzała) dałem włączoną zaporowo do masy za bezpiecznikiem.
    Tak więc teraz w przypadku odwrotnego podłączenia po prostu przepali się
    bezpiecznik.
    Nie jest to idealne zabezpieczenie, ale lepsze niż żadne.
    Jeśli powstanie kiedyś kolejna wersja płytki, zastosuję mosfet.

  • 17. Data: 2021-08-26 00:12:13
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 25.08.2021 o 23:58, Atlantis pisze:

> [...]
    > katalogowej ma wytrzymać 1A ciągłego prądu i 30A w impulsie. Do tego
    > spore pole miedzi ułatwia odprowadzenie ciepła.

    Trochę dziwnie w sumie dawać diodę równolegle/przepolaryzowaną bo po co?
    Dioda dodana szeregowo nie potrzebuje bezpiecznika bo odwrotna
    polaryzacja zwyczajnie nie uruchomi urządzenia :)Zabezpieczenie 100% bez
    konsekwencji.

    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPiS>>>

  • 18. Data: 2021-08-26 00:17:31
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 26.08.2021 o 00:02, Atlantis pisze:

> [...]
    > Ostatecznie wlutowałem też diodę, ale w nieco innej konfiguracji -
    > zamiast diody włączonej w kierunku przewodzenia w obwód zasilania (która

    Nie, jeśli dasz diodę 5A :)

    > dałem włączoną zaporowo do masy za bezpiecznikiem.
    > Tak więc teraz w przypadku odwrotnego podłączenia po prostu przepali się
    > bezpiecznik.
    > Nie jest to idealne zabezpieczenie, ale lepsze niż żadne.

    No i będziesz wymieniał bezpiecznik a tak, niczego byś już nie
    wymieniał, jedynie mózg, który podłączył w złej polaryzacji.

    Osobiście sam, zawsze i bezwzględnie opisuję sobie złącza +/- i daję
    kolory na zasilaniu (czerwony plus), żeby się nie pomylić.

    > Jeśli powstanie kiedyś kolejna wersja płytki, zastosuję mosfet.

    Przeprogramuj umysł :D, wiem ciężko ale idzie wymusić na sobie
    prawidłowe zachowanie :)

    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPiS>>>

  • 19. Data: 2021-08-26 10:58:57
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2021-08-25 o 18:40, LordBluzg(R) pisze:

    > ...i diodę upali na zwarcie/wybuchnięcie :]

    Znacznie większe ryzyko spalenia 'na zwarcie' mają transile gdy ktoś
    podłączy za duże napięcie bo wtedy moc wydzielona w transilu to iloczyn
    prądu (ograniczanego bezpiecznikiem - wcale nie natychmiast) i napięcia
    na transilu.
    W diodzie (w takiej samej obudowie) wydziela się w tej sytuacji znacznie
    mniejsza moc. Dioda 1A potrafi wytrzymać sporo (pod warunkiem, że krótko).
    P.G.

  • 20. Data: 2021-08-26 11:10:35
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2021-08-25 o 23:58, Atlantis pisze:

> [...]
    > chwili bezpiecznik 2A, chociaż docelowo dam mniejszy. Dioda wedle karty
    > katalogowej ma wytrzymać 1A ciągłego prądu i 30A w impulsie.

    Bardzo istotne dla tego rozważania jest to jaki jest ten bezpiecznik.
    Jeśli PTC to czas do zadziałania wynika z konieczności jego rozgrzania
    do około 80°C. Jeśli on ma rezystancję bardzo małą to może tak być, że w
    czasie przeciążenia na diodzie wydzieli się znacznie większa moc. Przy
    tym samym prądzie proporcjonalna do napięcia (z samej ch-ki
    półprzewodnika wyjdzie może coś koło 0.8V i do tego z rezystancji
    szeregowej może dojść drugie tyle). Zanim bezpiecznik nagrzeje się do
    80°C to dioda do 200..500..? °C, a przekroczenia 150°C już nie wytrzyma.

    > Do tego
    > spore pole miedzi ułatwia odprowadzenie ciepła.
    > Powinna dać sobie radę. ;)

    W takiej nagłej sytuacji pole miedzi nie zdąży zadziałać. Ważna jest
    tylko pojemność cieplna samej diody, a właściwie samej struktury.

    Jak bezpiecznik topikowy i nie jakiś zwłoczny to chyba jest znacznie lepiej.
    P.G.