  • 11. Data: 2010-01-24 02:02:12
    Temat: Re: Spawarka domowa
    Od: "Remek" <b...@o...eu>

    Użytkownik "Artur(m)" napisał:

    > Czy połączenie "szeregowo-równolegle 10 (maybe more), 200W trafek" da
    > pozytywny efekt?
    > A leży sobie taka ilość 12V. Czy "twarda" charakterystyka toroidu
    > przeszkadza?

    Chyba nie uzyskasz pozytywnego efektu. Pomijając jakieś zaawansowane
    konstrukcje, transformator spawalniczy jest tzw. transformatorem zwarciowym
    o dobranym do potrzeb spawania napięciu zwarcia. Uzyskuje się to przez
    zastosowanie odpowiednio dużej szczeliny powietrznej, która często jest
    regulowana. W związku z tym taki transformator ma zdolnośc do samoregulacji
    w szerokim zakresie. "Dobry" transformator o niskim napięciu zwarcia nie
    nadaje się do spawania.

    Remek

  • 12. Data: 2010-01-24 04:18:05
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Tomasz,

    Sunday, January 24, 2010, 12:20:20 AM, you wrote:

    > Nie znam się na spawaniu, ale łuk elektryczny ma ujemną rezystancję
    > (dlatego np. świetlówki pracują z dławikiem).

    Dlatego też źródło zasilania nie może mieć dynamicznej rezystancji
    ujemnej. Musi mieć dodatnią i to dość sporą.

    > Jeśli przez oddalanie elektrody obniżamy natężenie, to napięcie
    > będzie rosło.

    A tu już kompletne pomyliłeś - im dłuższy łuk tym niższy prąd i
    wyższe napięcie konieczne do jego utrzymania. I znów potrzebna duża
    rezystancja źródła, żeby to skompensować.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 13. Data: 2010-01-24 08:33:54
    Od: Andrzej Kmicic <d...@p...onet.pl>

    RoMan Mandziejewicz pisze:

> [...]
    > wyższe napięcie konieczne do jego utrzymania. I znów potrzebna duża
    > rezystancja źródła, żeby to skompensować.

    Widze że trochę sie Panowie orientują w temacie, palnę wiec kilka pytań
    :-) mówie tu o spawarkach transformatorowych z półki popularnych tak do
    500 zł z marketów majserskich OBI,Castorama ... :

    Czy na te parametry wpływa regulacja szczeliny w trafie spawarki ?.

    Jak ustawiać szczelinę (prąd) mniejszy wiekszy spawając np rury aby tak
    szybko nie przepalać ich na wylot.

    Czy sa jakies lepsze precyzyjniejsze elektrody, inne wynalazki aby spaw
    był ładny i trwały.

    pozdr
    AK

  • 14. Data: 2010-01-24 10:34:26
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 24 Jan 2010 09:33:54 +0100, Andrzej Kmicic wrote:
> [...]
    >Czy na te parametry wpływa regulacja szczeliny w trafie spawarki ?.
    >
    >Jak ustawiać szczelinę (prąd) mniejszy wiekszy spawając np rury aby tak

    Zaczac od kupna poradnika spawacza, albo podrecznikow do zawodowki.

    Tak generalnie jesli przepala to trzeba mniejszy prad, a wiec ciensza
    elektrode.

    >Czy sa jakies lepsze precyzyjniejsze elektrody, inne wynalazki aby spaw
    >był ładny

    Migomat ?

    >i trwały.

    A tu zdaje sie wybor materialow szeroki jest. Mozna chyba nawet
    nierdzewnym spawac.

    J.

  • 15. Data: 2010-01-24 10:40:48
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 23 Jan 2010 23:10:31 +0000, Jerry1111 wrote:

    >Mozesz sie tego dowiedziec na 2 sposoby:
    >1. Poszukaj se publikacji (polskich) n/t spawania MMA (powinienes tam
    >znalezc _praktyczne_ doswiadczenia i pomiary).
    >2. Wez _dobrego_ spawacza, zrodlo o regulowanej ch-ce, kaz mu spawac i
    >podlacz se oscyloskop zeby widziec i prad, i napiecie. Jak bedziesz
    >zmienial ch-ke to kaz mu mowic kiedy zaczyna byc dobrze.
    >
    >Zrobisz, zrozumiesz, bo naprawde mam wrazenie ze teoretyzujesz. Nie chce
    >sie tu licytowac 'co kto kiedy ile zrobil albo nie' bo to nie o to chodzi.

    No coz Jerry, o ile pamietam to ty jednak jestes praktyk .. ale tyle
    spawarek wydaje sie byc stabilizatorami pradu, ze cos tu chyba nie
    tak.

    To co piszesz nie tyczy jakiegos specyficznego rodzaju spawania ?

    J.

  • 16. Data: 2010-01-24 12:48:44
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello J,

    Sunday, January 24, 2010, 11:40:48 AM, you wrote:

> [...]
    > tak.
    > To co piszesz nie tyczy jakiegos specyficznego rodzaju spawania ?

    Nie. Jemu sie po prostu pomyliło. Pomylił _pożądane_ parametry
    napięcia i prądu łuku z wyimaginowanym sterownikiem spawarki dającym
    taką charakterystykę.
    Ponieważ się zaciął, jak zdarta płyta - pograłem mu trochę na nerwach.

    A teraz do meritum.

    1. Spawarki jako takie buduje się w ten sposób, żeby miały dużą
    rezystancję dynamiczną i jak najbardziej odpowiadały źródłu prądowemu.

    2. Przy spawaniu elektrodą w otulinie, w klasycznym uchwycie, to
    _spawacz_ decyduje o dobraniu takiej długości łuku, żeby spawanie było
    najefektywniejsze. I _dobry_ spawacz sobie radzi bardzo dobrze z
    zachowaniem charakterystyki. Ale to spawacz zachowuje (lub nie)
    charakterystykę a nie spawarka.

    3. Przy spawaniu drutem z "automatu", to sterownik przesuwu drutu dba
    o właściwą długość łuku i to sterownik _przesuwu_ a nie same źródło
    zasilania dba o to, żeby napięcie na uchwycie było poprawne i zgodne z
    charakterystyką. Oczywiście w kontekście porządnego sterownika a nie
    tandety ze stałą prędkościa.

    I cytując początek awantury:

    ===8<===
    On 22/01/2010 14:48, kogutek wrote:
    > Jak to ma być spawarka do spawania elektrodami otulonymi to twarda
    > charakterystyka bardzo przeszkadza. Bez obciążenia ma być ponad 60V pod
    > obciążeniem od kilkunastu do jakiś trzydziestu woltów.

    OIDP to napiecie spawania powinno byc 24+0.02*I [V].
    ===8<===
    kogutek napisał tutaj najprawdziwszą prawdę a Jerry sobie pierdnął bez
    sensu i nie na temat tworząc wyimaginowany regulator idealnej
    spawarki, która z samej zasady idealna być nie może.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 17. Data: 2010-01-24 14:05:53
    Temat: Informuję i objaśniam
    Od: "kogutek" <k...@o...pl>

    Samoregulacja łuku polega na tym że jak rośnie odległość elektrody od materiału
    to spada prąd. Elektroda topi się wolniej i długość luku się zmniejsza. Jak
    odległość maleje to rośnie prąd i elektroda topi się szybciej. Połączenie dobrej
    spawarki z dobrym spawaczem co ma wyspawane jakieś kilometry skutkuje idealnym
    spawem. Marna spawarka i nie doświadczony spawacz to same boby i wypalone
    dziury. Jak ktoś chce się uczyć spawać to musi mieć spawarkę z odpowiednią
    charakterystyką i markowe a nie marketowe elektrody.

  • 18. Data: 2010-01-24 20:36:22
    Od: Jerry1111 <j...@w...pl.pl.wp>

    On 24/01/2010 10:40, J.F. wrote:

    > No coz Jerry, o ile pamietam to ty jednak jestes praktyk .. ale tyle
    > spawarek wydaje sie byc stabilizatorami pradu, ze cos tu chyba nie
    > tak.

    Pewnie ze nie tak - stabilizatorem pradu ciezko spawac. Te 24V+0.04I to
    jest tzw 'punkt zalamania' dla wybranego pradu (nastawionego pradu - dla
    ktorego liczymy potem cala ch-ke I(U) wedlug ktorej spawamy), a nie
    ch-ka zrodla. Zalaczylbym wykres, ale polityka grupy nie pozwala.

    Na poczatku to byl skrot myslowy, a potem poszlo z gorki ;-)
    To mi mowi ze jakis urlop musze se zorganizowac, bo podstawowych rzeczy
    nie potrafie wytlumaczyc.

    > To co piszesz nie tyczy jakiegos specyficznego rodzaju spawania ?

    Najzwyklejsze MMA (no, w postaci troche lepszej niz spawarka ze
    stodoly). A wzor dobry, bo i dla 1200A sie sprawdza (tylko ze to
    zlobienie, a nie spawanie - ale ch-ka taka sama) ;-)

    --
    Jerry1111

  • 19. Data: 2010-01-26 13:25:54
    Od: "Artur\(m\)" <m...@i...pl>

    Użytkownik "Remek" <b...@o...eu> napisał w wiadomości

> [...]
    samoregulacji
    > w szerokim zakresie. "Dobry" transformator o niskim napięciu zwarcia nie

    Dzięki.
    Tak domniemywałem:)
    Wiele się nt. spawalnictwa nauczyłem
    Teraz tylko setki godzin praktyki i już.

    Artur(m)