  • 21. Data: 2016-01-06 14:23:42
    Temat: Re: Stałoprądowe linie przesyłowe wysokich napięć
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2016-01-05 o 20:20, Gregorius pisze:

    > Pytałeś na czym poległ Edison to Ci odpisałem. O stratach dla obu typów
    > napięcia poczytaj u Waldemara.

    Chyba coś kręcisz.
    Nawet na niedużych jachtach już występuje spory spadek napięcia na
    kablach przy zasilaniu stałym napięciem.
    Przy dłuższych odcinkach istotna moc jest tracona na grzanie przewodu.

    Oczywiście nie jest to adekwatny przykład, ale jak włączę kompresor na
    kilka minut w swoim aucie, a ma kable zasilające grube jak mój mały
    palec, to po pewnym czasie kable są mocno ciepłe. A kompresor ma tylko
    pół kilowata mocy.
    Mam silnik zaburtowy do pontonu czy łódki - tam jest 1,25kW. Kable muszą
    być krótkie i grube.

    A przy wyższych napięciach rośnie moc pobierana/dostarczana, ale też
    jest problem z izolacją i odległością pomiędzy przewodami. Do tego
    dochodzi indukcja.

    Czegoś nie wiem?

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 22. Data: 2016-01-06 14:28:44
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2016-01-06 14:23, Adam wrote:
    > Nawet na niedużych jachtach już występuje spory spadek napięcia na
    > kablach przy zasilaniu stałym napięciem.

    Nie ma znaczenia czy przez kable płynie prad stały czy zmienny. Straty
    będa identyczne jesli po drugiej stronie jest obciążenie czysto
    rezystancyjne.

  • 23. Data: 2016-01-06 14:43:23
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    W dniu 2016-01-05 o 21:21, Jawi pisze:

    > https://pl.wikipedia.org/wiki/SwePol_Link

    " W odróżnieniu do tradycyjnych podmorskich linii HVDC, linia SwePol
    posiada kabel powrotny zamiast elektrod. "

    Czy to znaczy że tam zamiast żyły powrotnej pracuje ziemia ?

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 24. Data: 2016-01-06 15:46:28
    Od: Waldemar <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 06.01.2016 um 14:28 schrieb Sebastian Biały:

    > Nie ma znaczenia czy przez kable płynie prad stały czy zmienny. Straty
    > będa identyczne jesli po drugiej stronie jest obciążenie czysto
    > rezystancyjne.
    Nie całkiem, albo raczej całkiem nie. Po pierwsze jest efekt naskórkowy,
    po drugie nie ma czegoś takiego, jak obciążenie czysto rezystancyjne.

    Waldek

  • 25. Data: 2016-01-06 15:47:21
    Od: Waldemar <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 06.01.2016 um 14:43 schrieb PeJot:

    > " W odróżnieniu do tradycyjnych podmorskich linii HVDC, linia SwePol
    > posiada kabel powrotny zamiast elektrod. "
    >
    > Czy to znaczy że tam zamiast żyły powrotnej pracuje ziemia ?

    Na odwrót. Tradycyjne linie mają tylko jeden kabel, SwePol ma dwa.

    Waldek

  • 26. Data: 2016-01-06 15:49:17
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2016-01-06 15:46, Waldemar wrote:
    > Nie całkiem, albo raczej całkiem nie. Po pierwsze jest efekt naskórkowy,
    > po drugie nie ma czegoś takiego, jak obciążenie czysto rezystancyjne.

    Oczywiscie, ale to dywagacje akademickie. Odpowiadam na posta który
    tłumaczy analogie do linii HV z uzyciem własnych doswiadczeń z kablami
    na jachcie ;)

  • 27. Data: 2016-01-06 16:31:29
    Od: Gregorius <n...@a...pl>

    W dniu 2016-01-06 o 14:23, Adam pisze:

> [...]
    > pół kilowata mocy.
    > Mam silnik zaburtowy do pontonu czy łódki - tam jest 1,25kW. Kable muszą

    Kable Ci się grzeją bo płynie duży prąd i bez wnikania w niuanse nie ma
    znaczenia czy to jest AC czy DC. Jakbyś ten silnik zasilał 12V AC to
    nadal miałbyś do przepchania przez kabel ~104A i zakładając przekrój
    35mm2 (tyle wychodzi z tabeli obciążalności bez poprawek na temperaturę)
    o długości 2m daje wydzieloną moc ~10W.
    Jakbyś zwiększył napięcie zasilania do 24W to prąd spada o połowę a
    straty na kablu 4 krotnie do 2,5W co z resztą od razu widać na tabeli
    obciążalności przewodów bo do 52A prawie styka 10mm2 a 16mm2 ma spory zapas.

    --
    Gregorius

  • 28. Data: 2016-01-06 18:09:20
    Od: Waldemar <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 06.01.2016 um 14:23 schrieb Adam:

> [...]
    >
    > A przy wyższych napięciach rośnie moc pobierana/dostarczana, ale też
    > jest problem z izolacją i odległością pomiędzy przewodami. Do tego

    Widzisz drobną różnicę między 12V (albo 24V) i 500kV? Zobacz, jaka jest
    gęstość prądu na twoim jachcie czy w samochodzie (masz kilka-kilkanaście
    A na mm2 w zależności od odbiornika), a w liniach przesyłowych (na ogół
    poniżej A na mm2). Straty na oporze rzeczywistym są tylko i wyłącznie
    zależne od efektywnego przekroju przewodnika, materiału i prądu przez
    niego płynącego. Przy prądzie zmiennym przekrój efektywny niekoniecznie
    jest równy z przekrojem rzeczywistym przewodnika. Tu zależy on od
    materiału, kształtu, odległości od innych przewodów, ziemi i paręnastu
    innych parametrów. Od plam na słońcu też ;-).

    Waldek

  • 29. Data: 2016-01-06 18:25:58
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    W dniu 2016-01-06 o 15:47, Waldemar pisze:

    > Na odwrót. Tradycyjne linie mają tylko jeden kabel,

    No to ciekawe rzeczy muszą się dziać w okolicy uziemienia wiodącego prąd
    rzędu 1.5 kA.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 30. Data: 2016-01-06 18:40:06
    Od: Czarek <c...@n...fm>

    W dniu 06.01.2016 o 18:25, PeJot pisze:

    > No to ciekawe rzeczy muszą się dziać w okolicy uziemienia wiodącego prąd
    > rzędu 1.5 kA.

    W latach osiemdziesiątych w Młodym Techniku był artykuł o tego typu
    kablu (chyba właśnie Polska - Szwecja) - z tego co jeszcze z niego
    pamiętam, to przewody uziemienia zanurzone był w basenie wypełnionym
    koksem zalanym wodą.

    --
    Czarek