  • 11. Data: 2014-06-24 16:42:36
    Temat: Re: Stara metoda nacinania gwintu
    Od: BartekK <s...@d...org>

    W dniu 2014-06-24 11:21, WM pisze:
> [...]
    _03.jpg.jpg
    > Ten frez ma naciecie srubowe, czy w ksztalcie zamknietych pierscieni?
    Frez ma nacięcie w kształcie pierścieni (nie licząc oczywiście tych
    "wcięć" w celu odprowadzania/urywania wióra)

    > Czy os freza i os przedmiotu gwintowanego sa rownolegle,
    Są równoległe. Bo w jednym punkcie (przekroju) gwint jest "płaski", a
    jego wznios wynika z ruchu frezu równoczesnego po obwodzie oraz na
    wysokość (w osi Z) z odpowiednią prędkością, tak by po obejściu pełnego
    obrotu wokół/w materiale - trafić o jeden rowek niżej (czy o ile tam ma być)
    > czy moze tworza w rzucie kat wzniosu gwintu?
    Wzios jest tworzony przez ruch w osi Z w trakcie obrabiania.
    Oczywiście ma to sens, gdy jest sensowna różnica między wielkością frezu
    a średnicą obrabianego gwintu, oraz ten frez-gwintownik ma uwzględnione
    (w "grubości" pojedyńczych zębów gwintu) że robi ruch nie tylko w bok,
    ale również w dół, przez co każdy rowek gwintu robi się głębszy-szerszy,
    niż szerokość ząbków na frezie. Ale to są gotowe rozwiązania, gotowe
    frezy z gotowymi parametrami/skryptami obróbki dla danych gwintów - nie
    trzeba koła wynajdywać od zera.

    > Niedawno byl tu watek na temat radelkowania (moletowania).
    > Zastanawiam sie czy metoda radelkowania, podobna geometria narzedzia do tego,
    > ktore pokazales, uda sie wykonac gwint?
    pewnie i by się dało, tylko porównaj głębokość radełkowania (oraz
    wielokrotność przejścia materiału pod rolkami radełka) z głębokościami
    sensowych gwintów. No chyba że chcesz radełkowo wygniatać gwint w
    margarynie ;)

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 12. Data: 2014-06-24 19:11:40
    Od: k...@g...com

    W dniu wtorek, 24 czerwca 2014 16:42:36 UTC+2 użytkownik BartekK napisał:

> [...]
    >
    > wielokrotność przejścia materiału pod rolkami radełka) z głębokościami
    >
    > sensowych gwintów. No chyba że chcesz radełkowo wygniatać gwint w

    173

    Widziałeś kiedyś krążkowa obcinarkę do miedzianych rur? Jak nie to sobie znajdź
    zdjęcie w necie. Dokładnie na tej samej zasadzie co obcinarka do rur działa narzędzie
    do walcowania gwintów zewnętrznych. Wyciska takie narzędzie pełny zarys w jednym
    przejściu. Jak dojdzie do końca to nie trzeba go odkręcić z gwintu tylko odsuwa się
    jedną rolkę i zdejmuje. Metrowe gwintowane pręty jakie kupuje się w sklepie za
    śmieszne pieniądze mają wygniatane gwinty. Wygniata się je na poruszających się
    względem siebie płytach na których nacięte są rowki o zarysie gwintu jaki chce się
    wygnieść.

  • 13. Data: 2014-06-24 21:36:57
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu wtorek, 24 czerwca 2014 12:06:35 UTC+2 użytkownik k...@g...com napisał:

    > Są narzędzia do walcowania gwintów zewnętrznych na tokarce.

    Chcialem zrobic odwrotnie niz przy walcowaniu.
    Napedzac nie walce, ale przedmiot obrabiany.

    Myslalem o tym, zeby cos takiego umiescic w koniku:
    http://www.hellotrade.com/lester-detterbeck-enterpri
    ses/burnishing-knurling-thread-rolling-tools.html

    Oczywiscie zamiast gladkich dac takie rolki:
    http://www.kimunion.com/attachment/thru-feed-in-feed
    -die-01-01-image1-en.jpg

    Teoretycznie przedmiot obrabiany i rolki powinny wspolpracowac ze soba jak w
    przekladni o zebach skosnych.
    Chociaz przy takim duzym skosie, calosc moze byc samohamowna i sie zwyczajnie
    zatrzec.

    WM

    P.S.
    Ciekawa i szybka metoda centrowania przedmiotow w szczekach tokarki:
    http://www.youtube.com/watch?v=tn7A9PqNftY

  • 14. Data: 2014-06-24 23:18:08
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    <k...@g...com>
    > Metrowe gwintowane pręty jakie kupuje się w sklepie za śmieszne pieniądze
    > mają wygniatane gwinty.

    Taki metr na raz wygniatają?

    Robert

  • 15. Data: 2014-06-25 01:11:44
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik Robert Wańkowski napisał:
    > <k...@g...com>
    >
    > Taki metr na raz wygniatają?

    Metr to z wygniatanego tną. Szpula pręta, prostowarka, wirujące
    narzędzie do wygniatania gwintów - a to co wychodzi tnie się jak wola -
    na odcinki półmetrowe, metrowe, stumetrowe...

    --
    Darek

  • 16. Data: 2014-06-25 02:15:12
    Od: k...@g...com

    W dniu środa, 25 czerwca 2014 01:11:44 UTC+2 użytkownik Dariusz K. Ładziak napisał:

> [...]
    >
    > narzędzie do wygniatania gwintów - a to co wychodzi tnie się jak wola -
    >
    > na odcinki półmetrowe, metrowe, stumetrowe...

    Może jest i taka technologia jak piszesz, nie jest to niemożliwe. To co w sklepach
    można kupić jest robione w odcinkach metrowych i dwu metrowych. Jak by robili z metra
    to inaczej by cięcie wyglądało. Ta Twoja metoda jest zbyt czasochłonna. Metrowy pręt
    M6 to 2000 obrotów. Jak byś go rozkręcił do 2000obr/min to minutę by robił się gwint.
    A przy wygniataniu płytami z dwie sekundy albo i mniej. Kilkadziesiąt lat temu, jak
    ten czas leci, widziałem jak wygniatali gwint na szprychach rowerowych. Biologiczny
    robot przemysłowy kilka tysięcy szprych na godzinę potrafił przemielić.

  • 17. Data: 2014-06-25 08:35:27
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu środa, 25 czerwca 2014 02:15:12 UTC+2 użytkownik k...@g...com napisał:

    > Kilkadziesiąt lat temu, jak ten czas leci, widziałem jak wygniatali gwint na
    > szprychach rowerowych. Biologiczny robot przemysłowy kilka tysięcy szprych na
    > godzinę potrafił przemielić.

    Czy miedzy plyty walcujace wstawiano wiecej szprych na raz?

    -----------

    Stosowano dawniej generatory gwintow do pracy w drewnie.
    Mialy one ostrze prowadzace, z mozliwoscia ustawiania kata wzniosu gwintu.
    Sluzyly pewnie do wyrobu sciskow stolarskich i drewnianych pras.

    http://w540.wrzuta.pl/obraz/powieksz/1Edxwky52JS

    WM

  • 18. Data: 2014-06-25 13:33:05
    Od: k...@g...com

    W dniu środa, 25 czerwca 2014 08:35:27 UTC+2 użytkownik WM napisał:

> [...]
    >
    > Mialy one ostrze prowadzace, z mozliwoscia ustawiania kata wzniosu gwintu.
    >
    > Sluzyly pewnie do wyrobu sciskow stolarskich i drewnianych pras.

    Po sztuce szło. Pani wkładała i zapominała bo wpadało po zrobieniu do pojemnika.