  • 31. Data: 2020-04-30 14:22:09
    Temat: Re: Stary komputer nowy samolot - to tylko pozornie OT
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@g...net>

    heby <h...@p...onet.pl> napisał(a):
    > No wiec ma się to nijak do współczesnego świata. Zwiększanie poziomu
    > komplikacji hardware doprowadza albo do idiotycznych probelmów z
    > bezpieczeństwem (wyciakenia danych z powodu speculative execution / cache)
    > albo wręcz uszkadzania danych (row hammer) w tych super zabezpieczonych
    > kawałkach hardware z masą 3-literowych skrutów. Pomijam fakt że
    > skompikowany hardware jest skomplikowany z punktu widzenia programisty i
    > wymaga *znacznie* bardziej bugogennego kodu.

    Czytasz na co odpisujesz? Była mowa o zwiększaniu a zabezpieczeń a Ty
    odpowiadasz ogólnie o zwiększaniu kompikacji. Speculative execution nie jest
    zabezpieczeniem tylko metodą zwiększenia wydajności. Zabezpieczeniem jest
    np. DEP.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    https://www.grzegorz.net/

  • 32. Data: 2020-04-30 14:23:23
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2020-04-30 o 02:28, a...@m...uni.wroc.pl pisze:
> [...]
    ja-naprawic-konstrukcyjne-bledy-boeinga-737-max-nie-
    wiem-jak-wy-ale-ja-do-takiego-samoloty-nie-wsiade/

    > O B737MAX sporo napisano. Ten tytul wyraznie wskazuje ze autor
    > malo wie o dostepnych informacjach (albo celowo chce propagowac
    > swoje pomysly). Krotko:
    Wszystko w artykule jest, ja tylko bardzo skrótowo zrobiłem wstęp, bo
    inaczej to bym musiał prawie cały artykuł zacytować.
    Ale zacytuję podsumowanie:
    'Ten samolot będzie teraz prześwietlony tak dokładnie, jak żaden inny, a
    to może spowodować, że zamiast skrócić czas uziemienia Maxa, przedłuży
    się go w nieskończoność. Na końcu okaże się, że firma i tak będzie
    musiała zainwestować i przeprojektować cały system komputerów
    pokładowych, ale nieciekawe wrażenie pozostanie już na zawsze. Nie wiem
    jak dla Was, ale dla mnie, to jedna z największych afer ,,produktowych",
    o jakiej słyszałem. Jest mi też ciężko sobie wyobrazić, żebym mógł
    kiedykolwiek wejść na pokład tego samolotu albo co grosza wsadzić do
    niego rodzinę. '

    --
    Janusz

  • 33. Data: 2020-04-30 14:28:06
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 30/04/2020 14:22, Grzegorz Niemirowski wrote:
    > Czytasz na co odpisujesz? Była mowa o zwiększaniu a zabezpieczeń a Ty
    > odpowiadasz ogólnie o zwiększaniu kompikacji.

    Dobrze, wiec dodajesz paging z bitami excutable.

    To nie jest za darmo. Musisz dopisać kod do obsługi. Czasami, jak w
    przypadku debilnej architektury x86, to jest absurdalnie skomplikowany kod.

    > Zabezpieczeniem jest np. DEP.

    Właśnie Ci pokazałem ile ten DEP jest warty w zderzeniu z ROP. Masz
    następną bzdurę która nie zabezpiecza a jedynie powoduje komplikacjie
    kodu klienta i delikatnie spowalnia hackera.

    https://samsclass.info/127/proj/rop.htm

    Serio, uważasz że w tym samolocie albo w tej przelotce ethernet chodzi o
    to aby zabezpieczeń skomplikowany system? A nie lepiej napisać *mało*
    kodu i następnie metodami formalnymi stwierdzić że nie posiadają dziur,
    błedów czy innych niespodzianek?

  • 34. Data: 2020-04-30 15:30:54
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest>

    Jest mi też ciężko sobie wyobrazić, żebym mógł
    > kiedykolwiek wejść na pokład tego samolotu albo co grosza wsadzić do
    > niego rodzinę. '

    No to zabawmy się w grę "zaraza skończona".
    Wykupujesz wczasy w jakiejś agencji turystycznej, a na lotnisku
    dowiadujesz się, że to właśnie ten felerny. Co robisz, lecisz, czy
    mówisz rodzinie "tym nie lecimy" i odwołujesz zapłacone już wczasy?

    Miłego.
    Irek.N.

  • 35. Data: 2020-04-30 15:33:45
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 30/04/2020 15:30, Irek.N. wrote:
    > Wykupujesz wczasy w jakiejś agencji turystycznej, a na lotnisku
    > dowiadujesz się, że to właśnie ten felerny.

    U mnie było jasno napisane jaki samolot, jakiego przewoźnika o jakiej
    godzinie. Zmienili na 3 dni wcześniej, znajdując inny czarter, w którym
    jeden z silników wyraźnie wibrował cała drogę mocniej. Wysiadać w
    trakcie ;) ?

  • 36. Data: 2020-04-30 15:37:21
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest>

    Aby przyśpieszyć
    > wprowadzenie samolotu na rynek, akceptowano uprawnienia pilotów
    > poprzednich wersji 737, o ile Ci przerobili... godzinną lekcję na iPadzie."

    I tutaj moim zdaniem jest pies pogrzebany. Chcieli wykorzystać
    istniejącą wiedzą/przyzwyczajenia/dopuszczenia, aby możliwie
    przyspieszyć moment oddania samolotu do eksploatacji jak najszerszej
    klienteli, bez ponoszenia przez nich kosztów szkoleń. Przecwaniaczyli,
    ale nie tylko oni. Wierzycie w to, że żadna z linii nie zastanowiła się
    nad sposobem w jaki oddano te samoloty? Im też było "po drodze, że
    pasuje po staremu". Gdyby klienci byli wymagający jak powinni i nie
    poszli na łatwiznę, to B też by takiego wałka nie zrobił.

    Miłego.
    Irek.N.

  • 37. Data: 2020-04-30 15:51:29
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest>

    > Więc winien nie jest hardware tylko zespół dyletantów którzy nie
    > przetestowali kodu.

    A nie szerzej?
    Są chyba jakieś normy projektowania w tej branży? Wiem jakie są
    wymagania w dziedzinie wykonawstwa elementów dla branży lotniczej
    (znaczy trochę wiem).
    Jak to jest możliwe, że w przypadku pojazdu który nie można ot tak
    zatrzymać dla bezpieczeństwa pasażerów na poboczu - jak samochód
    przykładowo, dopuszcza się pojedyncze układy czujników? W mniej
    newralgicznych dziedzinach dubluje się, a tutaj wolno nie dublować? Nie
    pasuje mi to... znaczy... śmierdzi na odległość.

    Tak więc po mojemu winny jest praktycznie każdy w łańcuszku w którym
    powstał, a następnie mógł polecieć taki samolot. Mam tutaj na myśli
    wszystkich od "początkowego pomysłu", po przez
    konstruktorów/programistów, po kontrolę, certyfikację, kupującego, a na
    pilotach skończywszy.

    Takie moje zdanie w temacie.
    Miłego.
    Irek.N.

  • 38. Data: 2020-04-30 15:53:42
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest>

> [...]
    > godzinie. Zmienili na 3 dni wcześniej, znajdując inny czarter, w którym
    > jeden z silników wyraźnie wibrował cała drogę mocniej. Wysiadać w

    No właśnie tutaj jest problem. Niby wszystko wiesz, masz sprawdzone,
    jesteś skrupulatny. Ale z niezależnych od nikogo powodów nie da się
    zrealizować planu i to w ostatnim momencie przed wsiadaniem. Co wtedy?
    Nie wierzę, żę można zapisać w umowie zdanie "albo taki a taki samolot
    tej a tej linii, albo umowa nieważna" ;)

    Miłego.
    Irek.N.

  • 39. Data: 2020-04-30 15:57:22
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 30/04/2020 15:51, Irek.N. wrote:
    > A nie szerzej?

    Na koniec zawsze winna jest kontrola jakości. Moralnie to sobie mogą być
    winni programiści, managerowie, księgowe itd itp. Ale to kontrola
    jakości przepuściła bubla, JEŚLI to problem z software i zgadza się z
    opisem z tego watku (za mała moc obliczeniowa, czyli brak testowania w
    warunkach prawdziwej eksploatacji).

    Zaznaczam, JEŚLI to problem z wydajnoscią sterowania. Bo prawda jest
    taka że problem leżał też w czujniku i procedurach.

  • 40. Data: 2020-04-30 20:03:58
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2020-04-30 o 15:53, Irek.N. pisze:

    > No właśnie tutaj jest problem. Niby wszystko wiesz, masz sprawdzone,
    > jesteś skrupulatny. Ale z niezależnych od nikogo powodów nie da się
    > zrealizować planu i to w ostatnim momencie przed wsiadaniem. Co wtedy?
    Musisz sobie odpowiedzieć na ile cenisz zdrowie i życie swoje i rodziny,
    czy warto ryzykować czy nie.
    Może dlatego jeszcze nie latałem :)
    --
    Janusz