  • 1. Data: 2012-12-15 23:00:55
    Temat: Stawianie systemu na macierzy RAID z dwóch SSD
    Od: micz <m...@g...com>

    Witam!

    Mam jednego Intela SSD 520 120GB na którym postawiłem win7x64. Chciałbym dokupić
    drugiego intela, spiąć je w RAID-0 i postawić na tej macierzy system. Wyszły już
    ponoć sterowniki Intelowskie pozwalające spinać SSD w raid, ale nie doszukałem się
    informacji na temat tego, czy taki setup można potraktować jako dysk systemowy. Co
    myślicie na ten temat? Czy to w ogóle możliwe?

    Mam płytkę ASUS P8Z77-V LX (http://pl.asus.com/Motherboards/Intel_Socket_1155/P
    8Z77V_LX/#specifications). A więc tylko dwa porty SATA 6GB/s. Co oznacza, że lepszej
    konfiguracji na tej płycie nie uzyskam chyba

  • 2. Data: 2012-12-15 23:09:05
    Temat: Re: Stawianie systemu na macierzy RAID z dwóch SSD
    Od: PK <P...@n...com>

    On 2012-12-15, micz <m...@g...com> wrote:
> [...]
    informacji na temat tego, czy taki setup można potraktować jako dysk systemowy. Co
    myślicie na ten temat? Czy to w ogóle możliwe?

    Czy to możliwe - nie umiem Ci powiedzieć.
    Mogę Ci za to powiedzieć, czemu robienie RAID 0 na SSD może być trudne
    lub niepopularne / olane przez producentów.

    Bo nie ma to żadnego sensu.

    :D

    pozdrawiam,
    PK

  • 3. Data: 2012-12-16 01:30:49
    Od: Michal <d...@d...mailexpire.com>

    W dniu 2012-12-15 23:09, PK pisze:
    > Mogę Ci za to powiedzieć, czemu robienie RAID 0 na SSD może być trudne
    > lub niepopularne / olane przez producentów.
    >
    > Bo nie ma to żadnego sensu.

    A to niby dlaczego w sytuacji jak opisana. Ktoś już ma 120 GB SSD,
    zaczyna brakować mu miejsca (przy tej pojemności nic dziwnego)
    i dokupuje drugi taki sam (wcześniej łudził się że 120 GB wystarczy).
    Na pewno taniej wyjdzie niż odkładanie 120 GB na półkę i wydawanie lekką
    rączką bliżej 1000 zł na model 240 GB, a amatorów używanych SSD to chyba
    nawet na Allegro nie sieją przy obecnej żywotności tych dysków.

    Od kiedy sterowniki Intela obsługują TRIM dla trybów RAID nie widzę
    przeciwwskazań. Czas dostępu będzie nadal bardzo dobry, a transfery
    marzenie. W Końcu bardzo wydajne RevoDrive to też RAID0 na 2x SF2281
    tylko ukryty przed użytkownikiem, tak że urządzenie identyfikuje się
    od razu jako jeden dysk bez dodatkowych ustawień.

    --
    /MB

  • 4. Data: 2012-12-16 01:56:23
    Od: e...@g...com

    W dniu niedziela, 16 grudnia 2012 01:30:49 UTC+1 użytkownik Michal napisał:

> [...]
    > rączką bliżej 1000 zł na model 240 GB, a amatorów używanych SSD to chyba
    > nawet na Allegro nie sieją przy obecnej żywotności tych dysków.

    Co do uzywanych to ja sprawdzilem ostatnio nowy SSD ze sklepu, bo byl otwarty.
    Zgadnijcie, czy byl uzywany - nie, tylko "pokazany klientowi, jak dysk
    wyglada" - za to smart twierdzil co innego.

    Ja jakis czas temu nawet kupilem dwa. Podzielilem tak, ze czesc byla pod
    mirror, zeby miec spokoj, a reszta w raid 0. Dla pewnosci dwa dyski to nie
    jeden, a w raid0 przestrzen sie sumuje. Kiedys nawet niektorzy chwalili
    sie ile transferu i iopsow wyciagali z czterech SSD.

> [...]
    > tylko ukryty przed użytkownikiem, tak że urządzenie identyfikuje się
    > od razu jako jeden dysk bez dodatkowych ustawień.

    Z ta roznica, ze rzeczy typu FusionIo juz sporo kosztuja, a RevoDrive
    byl nie ruszyl, bo to OCZ. Gdyby mi zalezalo, kupilbym kilka ssd. Gdyby mi
    sie walal jeden czy wiecej ssd dokupilbym jeden/dwa wiecej i mial to samo.

    OP: pod raid0 musisz zwrocic uwage na alignment i rozmiar stripe. Tak
    zeby raid0 zapisujac fragment danych a) trafial w jeden fragemnt dysku
    b) najlepiej zdawal sobie sprawe, ktore fragmenty trzymac,
    a przede wszystkim zmieniac razem. Kiedys byly to wartosci rzedu 512KiB,
    teraz musialbys sprawdzic w opisie technicznym dysku. Pewnie tak
    ze 4MiB bedzie bezpiecznie, wiecej nie zaszkodzi - jako stripe i alignment.

    --
    Edek

  • 5. Data: 2012-12-16 11:54:08
    Od: PK <P...@n...com>

    On 2012-12-16, Michal <d...@d...mailexpire.com> wrote:
> [...]
    > rączką bliżej 1000 zł na model 240 GB, a amatorów używanych SSD to chyba
    > nawet na Allegro nie sieją przy obecnej żywotności tych dysków.

    Podstawową funkcją RAID 0 jest zwiększenie wydajności, co w przypadku
    SSD nie powinno być jakoś szczególnie odczuwalne (na HDD daje naprawdę
    sporo).

    A co do łączenia dysków, to chyba popyt na to rozwiązanie jest
    marginalny. Tzn. naprawdę jedna partycja 240 GB będzie dla Ciebie
    dużo bardziej wygodna niż 2x120GB? Często pracujesz na plikach, które
    nie zmieściłyby się na pojedynczym dysku?

    W systemach unixowych struktura partycji jest schowana za drzewem
    i w ogóle się tego nie odczuwa. W Windowsie można uzyskać właściwie
    to samo podpinając partycję do katalogu (a nie oddzielnej literki).

    pozdrawiam,
    PK

  • 6. Data: 2012-12-16 23:53:31
    Od: micz <m...@g...com>

    Dzięki za odpowiedzi, ale podstawowe pytanie pozostaje bez jasnej odpowiedzi chyba:
    Czy jest MOŻLIWA instalacja SYSTEMU na macierzy RAID-0 złożonej z dwóch dysków SSD?
    Czy nie będzie jakiegoś cudowania ze sterownikami ("goły" komputer bez systemu nie
    zobaczy macierzy, albo jakieś takie podobne cyrki).

    Co do wydajności, to przeglądałem kilka testów i wydajność takiej macierzy jest wg.
    nich grzechu warta. I na pewno tańsze to rozwiązanie niż wyczesany pojedynczy SSD.

    By the way - nie zależy mi na zwiększeniu POJEMNOŚCI, tylko właśnie WYDAJNOŚCI.
    Szukam roziwązania, które pozwoli mi uzyskać lepsze transfery z dysku na którym będę
    trzymał materiały do obróbki w After Effects i Premiere Pro. Ponieważ pracuję
    zazwyczaj na niedużych projektach - wystarczy mi jakieś 40 GB wolnej przestrzeni.
    Ważne, żeby te 40GB ZAPIE*DALAŁO :) Póki co na moim intelu 520 mam transfery rzędu
    500MB/s. Szukam jakiegoś rozwiązania, które da mi choćby 700-800. Jeśli macie jakieś
    inne pomysły w tym temacie - walcie śmiało, będę wdzięczny.

  • 7. Data: 2012-12-17 01:33:28
    Od: "maX" <a...@i...pl>

    Użytkownik "micz" <m...@g...com> napisał w wiadomości
    ps.com...
> [...]
    > Szukam > jakiegoś rozwiązania, które da mi choćby 700-800. Jeśli macie
    > jakieś inne pomysły w tym temacie - walcie śmiało, będę wdzięczny.

    Przy tak małej pojemności jak 40 GB możnaby się zastanowić czy nie
    wykorzystać do tego po prostu zwykłego RAM (podmontowanego jako RAM Disk lub
    "klasycznie"). 40 GB RAM, nawet jeśli byłby to najtańszy dostępny (600 zł za
    5 modułów po 8 GB), to i tak jest 10 razy szybszy niż SSD RAID (a czas
    dostępu to już bez porównania). Problem tylko z płytą główną. 32 GB RAM
    obsłuży byle mobo za 200 zł, ale płyt obsługujących 48 lub 64 GB juz
    trzebaby poszukać (i pod Intela znajdą się raczej tylko 1366 albo 2011, z 6
    lub 8 gniazd). Są tanie płyty na FM2 (pasują do nich zwykłe CPU na FM2)
    obsługujące 64 GB RAM, ale w modułach 16 GB, a tu może być problem z
    dostępnością i ceną (choć dla jej obniżenia teoretycznie można wziąść 2x16 +
    2x8).

  • 8. Data: 2012-12-17 10:03:27
    Od: Radosław Sokół <R...@g...one.pl>

    W dniu 16.12.2012 01:30, Michal pisze:
    > A to niby dlaczego w sytuacji jak opisana. Ktoś już ma 120 GB SSD, zaczyna brakować
    mu miejsca (przy tej pojemności nic dziwnego)
    > i dokupuje drugi taki sam (wcześniej łudził się że 120 GB wystarczy).

    1) Jeżeli komuś brakuje miejsca w przypadku SSD, to raczej
    należy dołożyć dysk magnetyczny na dane i zyskać np.
    1 TB miejsca, niż kolejne 120 GB SSD tylko kupować.

    2) Przy awaryjności SSD o wiele lepiej jest mieć dwa
    całkiem osobne nośniki 120 GB niż łączyć je w RAID 0.

    3) Tym bardziej, że przy wydajności SSD z RAID 0 będzie
    więcej kłopotu niż pożytku, bo szybciej nie będzie, a
    problemy mogą być.

    """""""|
    | | |
    ......./

  • 9. Data: 2012-12-17 12:28:19
    Od: "maX" <a...@i...pl>

    Użytkownik "Radosław Sokół" <R...@g...one.pl> napisał w
    wiadomości news:kamn4v$poc$1@node2.news.atman.pl...

    > 2) Przy awaryjności SSD o wiele lepiej jest mieć dwa
    > całkiem osobne nośniki 120 GB niż łączyć je w RAID 0.

    Tyle że miczowi nie zależy na pojemności (starczy mu 40 GB), ale na
    wydajności. A w takim przypadku zamiast RAID 0 można stworzyć RAID 1.
    Bezpieczeństwo znacznie większe niż pojedynczy dysk, a wydajność prawie taka
    sama jak RAID 0 (pod warunkiem że ma porządny kontroler RAID).

    > 3) Tym bardziej, że przy wydajności SSD z RAID 0 będzie
    > więcej kłopotu niż pożytku, bo szybciej nie będzie, a
    > problemy mogą być.

    Jeśli jednak zamiast RAM Dysku (jak proponowałem) zdecyduje się na macierz z
    SSD-ków to najlepiej byłoby połączyć kilka małych ale szybkich SSD SATA3. Z
    tym że obecność tylko dwóch gniazd SATA3 pozwala conajwyżej na Matrix RAID -
    z pierwszych części obu dysków robi się RAID 0, a z drugich części RAID 1
    (lub odwrotnie).

  • 10. Data: 2012-12-17 13:24:56
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 15.12.2012 23:00, micz pisze: