  • 1. Data: 2010-05-16 09:18:13
    Temat: Szklana linia opóźniająca
    Od: Tomasz Wójtowicz <S...@s...com>

    Zastanawia mnie taka rzecz:

    na biurku u mnie leży płytka wizji z telewizora z 1990 roku. Najbardziej
    rzuca się w oczy duży element GTE Sylvania SDL145 - jest to szklana
    linia opóźniająca. A jak jest we współczesnych telewizorach, LCD, plazma
    - czy w dekoderze PAL/SECAM też jest taki element, czy teraz dekodowanie
    robi się wyłącznie cyfrowo?

    Pozdrawiam,

    Tomek

  • 2. Data: 2010-05-16 09:22:39
    Temat: Re: Szklana linia opóźniająca
    Od: zenek <z...@o...pl>

    Tomasz Wójtowicz pisze:
> [...]
    > linia opóźniająca. A jak jest we współczesnych telewizorach, LCD, plazma
    > - czy w dekoderze PAL/SECAM też jest taki element, czy teraz dekodowanie

    We wspolczesnych masz sygnal DVB-T DVB-C ktory nie wymaga linii
    opozniajacych.

  • 3. Data: 2010-05-16 09:25:44
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@c...slupsk.pl>

    W dniu 16.05.2010 11:18, Tomasz Wójtowicz pisze:
> [...]
    > linia opóźniająca. A jak jest we współczesnych telewizorach, LCD, plazma
    > - czy w dekoderze PAL/SECAM też jest taki element, czy teraz dekodowanie

    Linia opóźniająca 64us pełniła rolę analogowej pamięci przechowującej
    jedną linię obrazu. Przy zastosowaniu cyfrowej obróbki obrazu jest ona
    zbędna. Telewizor cyfrowy i tak zapamiętuje całą ramkę obrazu (lub nawet
    kilka) przed jej wyświetleniem.

    Pozdrawiam
    Grzegorz

  • 4. Data: 2010-05-16 09:33:05
    Od: zenek <z...@o...pl>

    Grzegorz Kurczyk pisze:

> [...]
    > jedną linię obrazu. Przy zastosowaniu cyfrowej obróbki obrazu jest ona
    > zbędna. Telewizor cyfrowy i tak zapamiętuje całą ramkę obrazu (lub nawet

    NAjlepiej postawic obok siebie jakis LCD i analog, opoznienie w cyfrowce
    siega 2-5 sekund.

  • 5. Data: 2010-05-16 09:42:34
    Od: mk <m...@o...pl>

    W dniu 2010-05-16 11:33, zenek pisze:
    > NAjlepiej postawic obok siebie jakis LCD i analog, opoznienie w cyfrowce
    > siega 2-5 sekund.

    Z tego samego źródła sygnału?
    Chyba lwia część podanego opóźnienia powstaje jednak gdzie indziej...

    pzdr
    mk

  • 6. Data: 2010-05-16 09:53:09
    Od: "KILu" <b...@w...pl>

    > NAjlepiej postawic obok siebie jakis LCD i analog, opoznienie w cyfrowce
    > siega 2-5 sekund.

    Nie wiem, o jakim TV mowisz (i jakim zrodle sygnalu - antena?), ale
    generalnie to opoznienie jest niewyczuwalne, przynajmniej jesli powylaczasz
    wszelkie poprawiacze obrazu. Gdyby bylo inaczej, na takim TV nie daloby sie
    grac na konsolach (choc jest kilka modeli, ktore sie do rego nie nadaja) -
    opoznienie rzedu dziesiatych czesci sekundy jest dyskwalifikujace.

    --
    KILu

  • 7. Data: 2010-05-16 10:01:20
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    zenek wrote:
    > NAjlepiej postawic obok siebie jakis LCD i analog, opoznienie w cyfrowce
    > siega 2-5 sekund.

    To oznacza że miliony ludzi grających na konsolach z użyciem LCD ma
    jakies _inne_ LCD niż te o których wspominasz.

  • 8. Data: 2010-05-16 10:17:02
    Od: Tomasz Wójtowicz <S...@s...com>

    W dniu 2010-05-16 11:25, Grzegorz Kurczyk pisze:
> [...]
    > jedną linię obrazu. Przy zastosowaniu cyfrowej obróbki obrazu jest ona
    > zbędna. Telewizor cyfrowy i tak zapamiętuje całą ramkę obrazu (lub nawet

    Ok, zdaję sobie z tego sprawę, tylko chciałem wiedzieć, czy to jest
    obowiązująca technologia we wszystkich telewizorach. W którym momencie
    następuje przejście z analogu na cyfrę? Czy separator chroma/luma jest
    wciąż analogowy? A może nawet detekcja sygnału jest robiona SDR?

  • 9. Data: 2010-05-16 10:17:46
    Od: Tomasz Wójtowicz <S...@s...com>

    W dniu 2010-05-16 11:22, zenek pisze:

    > We wspolczesnych masz sygnal DVB-T DVB-C ktory nie wymaga linii
    > opozniajacych.

    Jeszcze jakaś mądra uwaga podwórkowy ekspercie?

  • 10. Data: 2010-05-16 10:38:41
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 16 May 2010 11:25:44 +0200, Grzegorz Kurczyk wrote:
> [...]
    >jedną linię obrazu. Przy zastosowaniu cyfrowej obróbki obrazu jest ona
    >zbędna. Telewizor cyfrowy i tak zapamiętuje całą ramkę obrazu (lub nawet

    Pamieci na dekodowanie MPEG musi miec sporo.

    Ale swoja droga do mozna by sprawdzic kiedy sie pojawily czipy z
    odpowiednia pamiecia cyfrowa. Choc pamietam jakis Akai z wczesnych lat
    90-tych, ktory sie juz wtedy chwalil ze jest "cyfrowy", i chyba
    faktycznie taki byl.

    A tak swoja droga - czy w miare nowoczesny telewizor tego potrzebuje ?

    Byla niezbedna w SECAM, gdzie po prostu nadawano informacje tylko o
    jednym kolorze, a drugi przepisywano z pamieci z poprzedniej linii.

    O ile pamietam to byla przydatna w PAL, gdzie dzieki odwracaniu fazy i
    porownywaniu z poprzednia linia z pamieci zlikwidowano efekt NTSC.

    Ale odkad telewizory NTSC przestaly cierpiec na NTSC, to moze i taka
    linia w PAL jest zbedna ?

    J.