  • 1. Data: 2010-01-15 06:38:18
    Temat: TAMRON i duzy FF na krotkiej ogniskowej
    Od: "michalzz" <s...@U...poczta.fm>

    Witam. Prosze o porade uzytkownikow Tamrona. Czy jesli aparat lapie
    wyraznego FRONT FOCUSA na najnizszej ogniskowej, a wraz z jej wydluzeniem AF
    trafia bardziej celnie to czy takie szklo da sie w 100% wyleczec z takiej
    przypadlosci wykonujac kalibracje? W chwili obecnej moge wymienic obiektyw
    na inny, jednak nie chcialbym tego robic, bo ogolnie szklo mi sie podoba.
    Tamron 17-50 VC pod Canonem 500d. Dzieki za pomoc, jesli ktos przerabial w/w
    temat i podpowie z jakim skutkiem przebiegla kalibracja.

    pozdr.

  • 2. Data: 2010-01-15 10:36:59
    Temat: Re: TAMRON i duzy FF na krotkiej ogniskowej
    Od: XX YY <f...@g...com>

    On 15 Jan., 07:38, "michalzz" <s...@U...poczta.fm> wrote:
> [...]
    > Tamron 17-50 VC pod Canonem 500d. Dzieki za pomoc, jesli ktos przerabial w/w
    > temat i podpowie z jakim skutkiem przebiegla kalibracja.

    ta rzecz jest nieusuwalna.
    w c500 d niewiele mozesz naprawde zrobic.
    nie ufallbym w tym zakresie warsztatowi.

    kazdy obiektyw ma nieco inna tendencje do pracy AF w zaleznosci od
    ogniskowej.
    problem w tym aby tak usatwic obiektyw aby statystycznie blad
    ostrzenia na wszystkich ogniskowych byl najmniejszy. Tak by wyniki
    pomirow / nastwy oscylowaly wokol wartosci prawidlowej.
    przy duzej rozdzielczosci obiektywu , jej spadek wskutek malego
    bledu ostrzenia moze byc na tyle maly iz praktycznie nie ma to
    znaczenia , ew widac dopiero w skali 100%.

    z nastepnym obiektywem moze byc to samo , albo w druga strone.
    to absolutny przypadek.

    dobre nastrojenie jest rzecza skomplikowana
    tutaj zobacz wykresik jaki ejaja robila mi L ka

    http://picasaweb.google.at/fotografie25/PomiarObiekt
    ywow#5309777840074086258

    ale tego 500d nie wyprowadzisz.-

    a w zakladzie to kwestia czy mechanik sqma o co chodzi i czy bedzie
    chcial nawet na zasadzie prob i bledow dostroic.

    jak robiles probe ?
    w jakim swietle ?

    przeprowadz testy w swietle bialym .
    przy swietle zarowym AF canona wyraznie ma tendencja do skracania . i
    nic , absolutnie nic nie mozna zrobic.
    ( zakladac filtry konwersyjne -jak za krola cwieczka ? ? )
    Moze w swietle bialym calosc przesunie sie do tylu i bedzie lepiej ?

    Sam wczoraj padlem mala ofiara tej cechy canona - skracanie odleglosci
    pomierzonej AF ze spadajaca temp barwy.

    POwtorz test w innych warunkcha oswietleniowych zeby miec pewnosc -
    praca AF pod aps-c w cXXXd to ruletka .

  • 3. Data: 2010-01-15 11:30:58
    Od: "Mikolaj Tutak" <mtutak(a)nixz*net@nospam.com>

    Użytkownik "michalzz" <s...@U...poczta.fm> napisał w wiadomości grup

> [...]
    > podoba. Tamron 17-50 VC pod Canonem 500d. Dzieki za pomoc, jesli ktos
    > przerabial w/w temat i podpowie z jakim skutkiem przebiegla kalibracja.

    Ja wymienilem 6 Tamronow z dokladnie taka przypadłościa. W moim przypadku
    konieczna byłaby kalibracja body, z tym, że Canony i Sigmy ostrzą w punkt...

    --
    pozdrawiam
    Mikołaj

  • 4. Data: 2010-01-15 17:42:16
    Od: "michalzz" <s...@U...poczta.fm>

    > Ja wymienilem 6 Tamronow z dokladnie taka przypadłościa. W moim przypadku
    > konieczna byłaby kalibracja body, z tym, że Canony i Sigmy ostrzą w
    > punkt...

    jakie miales body, tzn robiles testy na 6 tamronach - w jakich warunkach?
    gdzie wykonales kalibracje body?

    tzn. jest duza szansa ze Sigma i moj Canon bedzie chodzic lepiej niz z
    Tamronem?

  • 5. Data: 2010-01-16 20:31:02
    Od: XX YY <f...@g...com>

    > tzn. jest duza szansa ze Sigma i moj Canon bedzie chodzic lepiej niz z
    > Tamronem?

    szansa jest taka sama tzn to kwestia przypadku.
    koszty wysylek, przejazdow, poszukiwan wlasciwego obiektywu , utracony
    czas , utracone z powodu braku aparatu zdjecia beda Cie kosztowac
    wiecej niz ewentualna roznica ceny pomiedzy posiadanym aparatem a
    modelem oczko wyzej ( jedno zero mniej)
    nigdy nie dobierzerzsz dobrze obiektywow do tego co masz , nigdy nie
    bedziesz do konca zadowolony a jesli nawet sie uda , to przy nastepnym
    obiektywie cyrk moze sie powtorzyc , gdy tymczasem wyzszy model
    pozwala na rozwiazanie wiekszosci takich problemow softwarowo.
    problemy przechodza jak reka odjal z cxxd

    jesli nie chcesz tracic czasu po proznicy to jest to jedyne rozsadne
    rozwiaznie zamiana tego modelu na wyzszy.

    alternatywa jest machniecie reka i pogodzeniem sie z aktualnym stanem
    rzeczy - raz bedzie gorzej , innym razem mniej gorzej. Do tzw usr.
    smierci mozesz nie znalezc wlasciwego rozwiazania.
    co tanie to drogie.

  • 6. Data: 2010-01-16 21:19:25
    Od: "Norbert" <x...@h...spam>

    Zawsze mnie zastanawialo skad sie bierze FF i BF. Staly FF i BF dla danego
    body rozumiem, czujnik jest po prostu w zlym miejscu, bo jak rozumiem
    odleglosc miedzy obiektywem a matowka, matryca i czujnikami powinna byc ta
    sama. ale tutaj wystarczy regulacja w serwisie lub ustawienie tego w menu
    body jak sie da samemu. A skad roznice miedzy obiektywami? Jesli potwierdza
    aparat ostrosc to co ma do tego obiektyw? Jeszcze obiektywy z silnikiem, ale
    na srubokret, przeciez kazde powinny tak samo dzialac. Skad to sie bierze,
    bo nie rozumiem. Jak rozumiem na LV z detekcja kontrastu te obiektywy beda
    dobrze ostrzyc? Jak to jest?
    Pozdrawiam

  • 7. Data: 2010-01-16 21:32:50
    Od: XX YY <f...@g...com>

    On 16 Jan., 22:19, "Norbert" <x...@h...spam> wrote:
> [...]
    > bo nie rozumiem. Jak rozumiem na LV z detekcja kontrastu te obiektywy beda

    powodow jest wiecej.
    wyroznic mozna dwa rodzaje bledow
    -blad systematyczny - ten mozna usunac dostrajaniem
    -blad przypadkowy - to cecha danego rozwiazania konstrukcyjnego.

    w tanich modelach ten drugi rodzaj bledu daje szczzegolnie popalic.
    w ukladzie AF zastosowane sa dwie male matryce , ich czulosc jest
    znmienna z barwa swiatlo - to ma wply na dokladnosc pomiaru.
    Uklad AF zopstal przejety z analogu 24*36 mm do aps.
    Tutaj jest on za malo dokladny.

  • 8. Data: 2010-01-16 21:39:51
    Od: XX YY <f...@g...com>

> [...]
    > bo nie rozumiem. Jak rozumiem na LV z detekcja kontrastu te obiektywy beda

    wlasciwie nie odpowiedzialem na pytanie.

    na podstawie stanu nieostrosci zostaje wyliczony w oparciu o zadany
    algorytm przyszly stan ostrosci.

    i mechanizm wykonawczy dazy do ustawuienia soczewek w zgory wyliczonym
    miejscu.
    jakosc tego algorytmu to takze jekosc ostrzenia.
    jakis czas temu soszedlem do wniosku ze pogon za szybkoscia ostrzenia
    wymusza uproszczenie algorytmu a w zwiazku z tym i niezbyt dokladne
    ostrzenie.

    roznice miedzy obiektywami wynikaja z nieco innego zamocowania
    pierscienia napedowego. wystcrzy lekki obrot i juz ostrzyc bedzie
    inaczej. Komenda z centrali jest np taka: "wykonaj 100 krokow w prawo
    ".

    to nie jest tak ze szuka maksimu ostrosci przechodzac przez nia.
    w trakcie ostrzenia sa dokonywane korekty ale ostatecznie soczewka
    zajmuje z gory wyliczona pozycje.

  • 9. Data: 2010-01-16 22:01:41
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Norbert" hitagn$pnh$...@s...man.poznan.pl

> [...]
    > samo dzialac. Skad to sie bierze, bo nie rozumiem. Jak rozumiem na
    > LV z detekcja kontrastu te obiektywy beda dobrze ostrzyc? Jak to jest?

    http://www.leszekc.w.tkb.pl/lotzen/kij_w_mrowisku/

    Tu są efekty ostrzenia na lupkę z LV, na kontrast i na ,,fazę''.
    Opis (co jest co) są w innym wątku. Ponieważ nie widać różnic
    pomiędzy tymi ostrzeniami, można powiedzieć, że AF fazowy
    dobrze ostrzy.

    I wiesz co? Ja nie dostrzegam żadnego FF/BF u siebie, ale 2(XpołowaspacjiY)
    dostrzega. :)

    IMO bezsensem jest sprawdzanie FF/BF na pochyłościach, a jeśli
    już chcemy tak mierzyć, to trzeba raz mierzyć tak a raz odwrotnie, :)
    jako że wszystko (a więc także to, co mierzy) ma swoje rozmiary. :)

    matryca obiektyw pochyłość

    /
    | () /
    /

    \
    | () \
    \

    Najlepiej sprawdzać 2(F/B) ;) nieco inaczej -- na prostopadłych płaszczyznach.
    Prostopadłych do matrycy? No -- może niekoniecznie tak, ale jakoś podobnie. :)
    Na pewno lepsze są prostopadłości typu prostopadle do matrycy niż jednostronne
    pochyłości. :) Inaczej trzeba (warto?) mierzyć 2(F/B) w krzyżówkach a inaczej
    w ,,zwykłych'' AF. :) Krzyżowe są zazwyczaj w centrum kadru i w lepszych
    modelach wszędzie bądź prawie wszędzie... :) Krzyżowy (jak pojmuję)
    sprawdza fazowość w dwóch kierunkach, choć niekoniecznie te kierunki
    krzyżują się prostopadle. :)

    | () |

    Dopiero takie mierzenie FF/BF ma IMO sens. :) I ja tak mierzyłem wielokrotnie
    ze swoimi obiektywami na różnych ogniskowych i swoim C 450 D -- ani razu nie
    było ostrzenia obok, czy raczej ani razu nie było błędu, który mógłbym stwierdzić. :)

    Ale i co z tego, ze tam nie ma błędu, skoro luzy na pierścieniach odległości/ostrości
    są tak koszmarne, że drgnięcie tego pierścienia powoduje takie rozmycie obrazu, że
    ostry tekst zamienia się w szary paseczek, na którym nawet nie widać, ile było liter.
    :)

    -=-

    Ja nie stwierdziłem w żadnym ;) z moich dwóch Canonów żadnego mierzalnego FF/BF.

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 10. Data: 2010-01-16 23:57:59
    Od: "Norbert" <x...@h...spam>

    > to nie jest tak ze szuka maksimu ostrosci przechodzac przez nia.
    > w trakcie ostrzenia sa dokonywane korekty ale ostatecznie soczewka
    > zajmuje z gory wyliczona pozycje.

    Czyli to blad w mechanizmie, aparat kaze okrecic tyle razy i mysli, ze
    bedzie dobrze a obiektyw tak na prawde ustawia sie w inne miejsce, mimo
    wszystko uwazam, ze na koniec po tym ustawieniu powinno byc potwierdzenie
    ostateczne z czujnika przed zrobieniem zdjecia, bo to co niektorzy
    pokazywali czasem to na matowce ostrzej wyostrze. Oczywiscie mowie o tym gdy
    wina dotyczy obiektywu, a body jest idealnie zbudowane. Czy w LV tez sie
    trafiaja takie bledy (nie licze zwyklego nietrafienia)? Od razu mowie nie
    mialem problemu z FF i BF tylko pytam z ciekawosci. U mnie na LV K-x kreci
    sie prawie przez caly zakres i pod koniec obiektyw szybko wraca do polozenia
    uznanego za nalepsze i aparat robi PIK i mozna zrobic zdjecie ;) Jesli liczy
    obroty srubokreta to czy wtedy tez moze popelnic blad i cos zle okrecic?
    LV uzywam rzadko, glownie do manualnej 50 i 135, na obiektywach z AF
    ustawianie ostrosci trwa bardzo dlugo, z Sigma 70-300 to masakra, gdzie
    normalnie bez LV ostrzy calkiem szybko i dobrze wbrew narzekaniom.