  • 191. Data: 2009-01-04 20:29:43
    Temat: Re: TP nie lubi GIMPa czy co?
    Od: Szymon Sokół <s...@b...operator.from.hell.pl>

    On Sun, 4 Jan 2009 09:43:13 -0800 (PST), D...@g...com wrote:

    > Zacznę o wyjaśnienia. TP teraz chroni przed atakami z zablokowanych IP
    > ale, co ciekawe można mając dostęp do innego operatora tak
    > przekierować pakiety że mimo iż atak idzie z zablokowanego IP, lub ale
    > tutaj raczej już nie przejdzie że poprzez przekierowanie dalej atak
    > będzie uważany jako z zablokowanego IP (tutaj tylko teoria i dobrze
    > skonfigurowany firewall powinien nie pozwolić).

    Jakbyś to napisał po polsku, to może udałoby się zrozumieć, co właściwie
    chciałeś wyjaśnić.

    --
    Szymon Sokół (SS316-RIPE) -- Network Manager B
    Computer Center, AGH - University of Science and Technology, Cracow, Poland O

  • 192. Data: 2009-01-04 20:29:50
    Od: ru <t...@g...com>

    Bry!

    On Jan 4, 8:13 pm, r...@g...com wrote:
    (ciach)
    > Witam rootnode.
    Nie wiem, czy zrozumiałem aluzję (tzn. czy jakowaś była), ale na
    wszelki wypadek śpieszę z wyjaśnieniem, iż ja z rootnode wspólnego nie
    mam nic. ;-)

    (ciach - o tym, jak pierwsza odpowiedź od TPCERT niewiele wniosła)
    > To ja pojadę klasyką: bardzo mnie zraniłeś Shrek :(. No chyba, że
    > więcej was te maile pisało, ale szczerze mówiąc nie podejrzewam.
    Sztuk jeden mnie te maile pisało. Maili sztuk dwa. Odpowiedzi
    otrzymałem sztuk jeden.

    (ciach - o tym, jak nie dostałem odpowiedzi na odpowiedź na odpowiedź
    otrzymaną od TPCERT)
    > Hmmm, ja rzeczywiście dostałem takiego jednego maila, na którego
    > jeszcze nie odpowiedziałem. Przyczyna jest taka, że tak nie do końca
    > miejscami rozumiem, co autor miał na myśli, a miejscami też nawet przy
    > najwyższym poświęceniu za dużo musiałbym tłumaczyć. Nie mam aż tak
    > altruistycznej natury.
    Hm, śmiem twierdzić, że nie o mnie chodzi, ale na wszelki wypadek -
    adres, z którego pisałem różni się tylko domeną od tego, z którego
    postuję na usenecie (z racji tego, iż tu postuję z gugli, bo tak mi
    wygodnie).
    Na wszelki podaję jeszcze: [TP CERT #2008121610039197]
    Choć mail już trochę nieaktualny (bo powód mniej-więcej znam, chyba że
    akurat w tym przypadku nie o botnety chodzi), byłbym wdzięczny za
    jakieś namiary, tj. jakie hosty się z serwerem kontaktowały, porty,
    daty, itp. - cokolwiek co spowodowało, iż uznano mnie za SIEWCĘ ZŁA
    (R).
    ... ale to niekoniecznie na forum publicznym.

    > Proste to jest jak konstrukcja cepa - jeżeli pod nowym adresem
    > pozostalo ZŁO, zostanie on zablokowany. I nawet po zaprzestaniu zabawy
    > będzie musiał odczekać pewien czas, aż według zastosowanej polityki
    > zostanie automatycznie uznany za zagrożenie historyczne. Oryginalnie
    > zablokowany adres podlega dokładnie tej samej procedurze - w tym
    > tygodniu bodajże sprawdzałem, scoring obniżył mu się w porównaniu z
    > poprzednim tygodniem, więc wygląda na to, że niedługo będzie
    > dostępny.
    Ależ ja od samego początku twierdzę, że ZŁA tam nie ma. Zdaję sobie
    sprawę, że "twierdzić to ja sobie mogę", niemniej lista procesów
    pracujących na hoście sugeruje, iż moje twierdzenie ma pewne poparcie
    w praktyce. Do tego dochodzi jeszcze fakt, iż za czasów początkowych
    prób usługi (czyli jakoś ~28 października ubiegłego roku) również
    odpięto mi tego hosta, zatem znajduje się on w bazie już czas jakiś. I
    tu - być może mylnie - podejrzewam, że albo wpis jest dodany "na
    stałe" (o ile istnieje taka możliwość, a pewnie istnieje) jeszcze za
    czasów mojego poprzednika (tj. gdy ktoś inny w OVH miał tego IPka/
    serwer dedykowany).

    Na wszelki wypadek zacząłem logować to, co mi wypluwa tcpdump,
    zobaczymy co mi wyjdzie.

> [...]
    > ich, jakby to powiedzieć, mniejszą dostępnością. Można w dodatku
    > postawić tezę, że przejęty host jest sam w sobie zagrożeniem dla
    > Internetu...więc skoro atakujący sam stara się za nas zrobić "incident
    > containment" to nie jest to może wcale taki głupi pomysł ;). Jako DoS
    > taki atak mógłby mieć sens o tyle, że mógłby być teoretycznie mniej
    > zauważalny dla ofiary (nie jest dostępna i nawet o tym nie wie), ale
    > jak widać na przykładzie naszej skromnej inicjatywy - jakoś, skubani,
    > dowiadują się raczej wcześniej, niż później ;).

    Hmm, nie do końca o to mi chodziło. Pytałem nie tyle o możliwość
    "udawania kontrolera botnetu" z samego hosta (po jego przejęciu), bo
    to jest dość oczywiste i proste (pod warunkiem, że hosta przejmiemy).
    Problem łatwiej mi będzie wyjaśnić na przykładzie - załóżmy, że BLe (o
    których nic nie wiadomo, więc zakładać sobie mogę ;-P) zbierają te
    dane jednak analizując payload pakietów (czego TPSA nie robi, ale BLe
    - kto wie?) TCP/IP. Większość pakietów przesyłanych do serwerów IRC
    kontrolujących botnety będzie dość łatwo rozpoznawalna (:nick!
    user@host PRIVMSG #mójwspaniałybotnet :.wywalcienoproszę <jakiś ip>
    <jakieś inne parametry>). Jeśli BL widząc pakiet o podobnej treści
    uznaje, iż pod adresem docelowym pakietu znajduje się IRCd
    kontrolujący botnet... BINGO! Dalej to już tylko kwestia przesyłania
    pakietów o odpowiedniej treści, udających "legalne" połączenie TCP/IP
    z docelowym hostem (choć ten wcale nie musi nic wiedzieć o żadnym
    połączeniu - ba, pewnie nawet nie ma nic otwartego na dst porcie).
    Jeśli wymagane jest więcej takich połączeń (pakietów - symulujących
    łączące się zombiaki), to jeżeli mamy jakiś botnet (albo odpowiednią
    ilość kumpli, którzy mogą jeden pakiecik przesłać co jakiś czas) - nie
    stanowi to problemu.
    Wniosek - przy niewielkim nakładzie pracy (pakietów) to ISP wycina
    hosta. I to - jak widać - na dość długi okres.

    Pozdrawiam,
    --
    ru

  • 193. Data: 2009-01-04 20:32:11
    Od: futszaK <f...@g...com>

    Michal Jankowski wrote:

    > A swoją drogą ciekawe, że osoba występujaca w swojej oficjalnej
    > postaci dyrektora pisze z adresu @gmail.com 8-)

    pewnie nie tylko ja zauważyłem, że jedynie poczty na gmailu da się
    używać podając adres na news-ach, martwi mnie natomiast, ze posty Kolegi
    Rafala Jaczynskiego do mnie nie docieraja w oryginalnej postaci, tylko w
    postaci cytatów u innych :(

    --
    http://net.czarne.net/ <- łącze w świat pilnie potrzebne !!!
    Dach elektrowni w Czernobylu mial byc zbudowany z materialow

  • 194. Data: 2009-01-04 20:38:35
    Od: D...@g...com

    Na wstępie dziękuje za bardzo dobre odpowiedzi. Na niektóre nawet się
    zgadzam,
    ale niektóre mam jeszcze wątpliwości. Krócej będzie o wątpliwościach.
    On 4 Sty, 20:27, r...@g...com wrote:
> [...]
    > było zdejmowalne per klient, proste w obsłudze i bardzo skuteczne,
    > nieporównywalnie bardziej "user friendly" do czegokolwiek aktualnie
    > dostępnego na rynku, bajka po prostu. Takie moje skromne marzenie, o
    > którym już wspomniałem.
    >
    > No to może Szanowni Klienci wykorzystają swoją aktywność, zdolność
    > zrzeszania się i organizowania akcji mailingowych i zadeklarują
    > naszemu rzecznikowi, że są skłonni płacić za takie cudo drobną
    > miesięczną opłatę (piweczko, 5 złociszy powiedzmy) i przekonają go, że
    > może nawet nie wszyscy, ale co drugi to na bank...?

    Tutaj przypomina mi się pewna historyjka z życia wzięta. Pewna firma
    udostępniała internet. Klientowi za przekierowanie portu kazała płacić
    co miesiąc abonament, ale wpis do systemu robi się raz. Pytanie czy
    nie powinno być tak że za zmianę powinno się płacić? TP lubi wyciągać
    pieniądze. Za zmianę polityki jestem skory zapłacić ale miesięcznie
    nie.

    > Podam przykład - wyobraźmy sobie, że otrzymjemy informację o szybko
    > propagującym się robaku, będącym zagrożeniem dla sieci i klientów, lub
    > też skierowanym na naszych klientów dużym ddosie. Podejmujemy
    > działania zmierzające do ochrony. Gdzie drwa rąbią tam wióry lecą -
    > niektóre hosty zostają odcięte, gdzieniegdzie zmniejsza się pasmo,
    > zrywane są sesje, komuś nie ściagnął się najnowszy Bond etc. Wrażenie
    > mam takie, że w tak spektakularnej sytuacji nikt by nie mówił o
    > cenzurze, raczej pojawiłyby sie pretensje, gdybysmy czekali z
    > założonymi rękami.
    Pięknie Pan napisał jestem pełen podziwu. Teoria na piątkę. A teraz
    rzeczywistość. Zawsze co złego to musi się mi przydarzyć. Według tej
    reguły kiedyś na początku mojej przygody z informatyką i internetem
    załapałem robaka. Co nasz kochana TP powiedziała przykro mi musi Pan
    sam sobie poradzić. A co się dzieje jak zgłaszacie rozłączenia linii?
    Konsultant stara się wam wmówić że to wina robaka. A nieraz wystarczy
    tylko prze krosować linie jeszcze raz. Hmmm... dalej się Pan upiera
    przy swoim to proszę podać jak mam zgłaszać usterki linii gdy linia
    sama z siebie przerywa a nie z winy robaka? Dla innych ja robię tak.
    Na początku rozmowy zapisuje z kim rozmawiam zawsze jak tylko się
    zmienia osoba. Pierwszą osobę proszę od razu o przełożonego do
    telefonu. Tutaj jeśli dalej się upiera że sama da radę pomóc to każę
    wpisać że klient żąda prze krosowania linii i przepięcia na nowo
    linii. Jak dalej ma opory przed wpisanie chcę rozmawiać z przełożonym.
    Nie wiem co TP robi z takimi zgłoszeniami ale na razie zawsze w 24
    godziny usługa zaczęła działać jak należy.

    Co do spamu to sam administruje serwerami pocztowymi i wiem że jest
    trudno zadowolić klientów ale wątpię że wasza akcja coś poprawi.

    > Za całym szacunkiem - gdybym chciał zachować proporcje, to byłbym
    > zmuszony powiedzież, że nie. Mam wrażenie, że ludzie, którzy
    > rzeczywiście w tym kraju walczyli o zniesienie cenzury mieli na myśli
    > coś innego, niż dwa serwisy. Ja wtedy co najwyżej mogłem narzekać, że
    > nie było teleranka, ale prze szacunek do nich proponuję nie strzelać
    > jednak z armaty do muchy ;).
    Dla ludzi którzy walczyli o wolność słowa i myśli cały szacunek. A Pan
    niech nie kłamie 2 serwisy hmm, a kto napisał o 6000 zablokowanych IP?
    Ja cały czas powtarzam że zauważyłem 2 dla mnie ważniejsze serwisy. A
    co z 5988 nie wiem. A może tak nie 6000 blokujecie tylko więcej?
    Przydała by się gdzieś lista tego czego blokujecie, żeby klient mógł
    sam sprawdzić. Co to jest za trudne dla was?
    Wracając do cenzury nie zapomina Pan że na serwisach są dane, słowa,
    myśli (nawet na gimp.org), a kryteria udowodni Pan że to nie jest
    właśnie dlatego. Gdzieś przeczytałem tylko nie pamiętam na którym
    serwisie "Rząd Chiński blokuje dostęp do serwisów które są
    niebezpieczne" większość uważa to także za cenzurę.

    > Święte słowa. Na razie jeszcze TP nie jest na etapie kierowania się
    > słowami Pisma, ale kto wie, co nam przyniesie przyszłość. Póki co,
    > ktokolwiek z szanownej konkurencji stosuje powyższą zasadę, niech
    > pierwszy rzuci kamieniem ;)
    Bez urazy cieszę się że nie jest na etapie kierowania słowami Pisma, a
    chodziło mi tu o to iż jeśli w 100% nie jesteście sprawić iż spam,
    bootnet zniknie, to poszanujcie wybór innych i dajcie wybierać, nawet
    jednostki.

    > Bożesz, bardzo lubi, ale chyba myśli, że bez wzajemności ;)). Zresztą
    > nie musi przecież dzielnie stawać sam naprzeciw loży szyderców, jak w
    > dobrym botnecie u nas dynamicznie wyskakujemy spod jednej domeny, żeby
    > pokazać, że siła nas :). BTW, mail poszedł, na urlopie mam po prostu
    > większe "latency".
    Ja nie szydzę z pracy. Wykonał kawał dobrej roboty. Żebym był dobrze
    poinformowany co jak gdzie kiedy dlaczego - inaczej bym podszedł do
    sprawy a tak to tylko widzę w kółko tłumaczenia co to za nie wspaniały
    system. Może i tak jest. Ale dalej uważam że staracie się
    uszczęśliwiać ludzi na siłę. Dajcie wybór, nawet jeśli zmiana wyboru
    będzie kosztowała (tylko nie wyskakujcie z cenami miesięcznymi albo
    zaporowymi cenami jednorazowymi).

    > A ta definicja, to też z Wiki? Fajna. Nie miałem do tej pory pojęcia o
    > honeypotach, dobrze się w końcu dowiedzieć ;)
    Nie to nie jest żadna definicja to moje rozpoznanie. Jestem w trakcie
    wdrażania takiej technologi w jednej firmie, a dwa bardzo lubię sieci.

    Podsumowując:
    1) dalej nie widzę powiązania tego co TP wprowadziło a regulamin. Na
    dzień dzisiejszy mam limitowy internet a jak podpisywałem umowę to był
    w regulaminie nie limitowy.
    2) co planujecie na przyszłość tylko blokada z listy czy może dacie
    możliwość dania użytkownikom decydowania (za rozsądna opłatą). temat
    zabezpieczeń sieci jest obszerny i według moich danych macie szansę na
    zmniejszenie około 10% incydentów jakie planowaliście takim
    posunięciem. Jak można sprawdzić jakie IP jest zablokowane? - lista
    zablokowanych IP
    3) Nawiązując iż nie jesteście pierwszymi i nie będziecie ostatnimi
    nie wiem jak to rozwiązały inni operatorzy ( dali możliwość bez
    filtracji czy nie) to wyjdźcie na przeciw potrzebom i dajcie taką
    możliwość
    4) Skoro w grudniu zablokowaliście 6000 IP to skąd mamy mieć pewność
    że niedługo innych nie zablokujecie? Cracker będzie szukał innych
    serwerów.
    5) Pomyślcie jak uprzykrzyć życie złym osobom? Może jednak warto było
    by zacząć ścigać winnych? Nieraz atak jest lepszy niż obrona.
    6) Z miłą chęcią porozmawiał bym sobie z Panem i osobą

    Z poważaniem
    Daniel Janicki

  • 195. Data: 2009-01-04 20:47:06
    Od: Szymon Sokół <s...@b...operator.from.hell.pl>

    On Sun, 04 Jan 2009 21:00:53 +0100, Michal Jankowski wrote:

    > Można prosić o wytłumaczenie? Na przykład co to jest C&C? I reszta?
    > Nic nie rozumiem...

    Zajrzyjmy na <http://en.wikipedia.org/wiki/Botnet> - o, drugi akapit:

    While the term "botnet" can be used to refer to any group of bots, such as
    IRC bots, this word is generally used to refer to a collection of
    compromised computers (called Zombie computers) running software, usually
    installed via worms, Trojan horses, or backdoors, under a common
    command-and-control infrastructure.

    linkuje do <http://en.wikipedia.org/wiki/Command-and-control>. A w trzecim
    jest nawet zdanie:

    This server is known as the command-and-control server ("C&C").

    No to jak tak dobrze idzie, to jeszcze sprawdźmy:
    <http://en.wikipedia.org/wiki/Fast_flux> - i teraz już wszystko jasne, bo
    "łoś i lamer" chyba nie wymaga tłumaczenia.

  • 196. Data: 2009-01-04 20:52:31
    Od: D...@g...com

    On 4 Sty, 21:29, Szymon Sokół <s...@b...operator.from.hell.pl>
    wrote:

> [...]
    > Free speech includes the right not to listen, if not interested -- Heinlein  H

    Przykładowo masz ciocie w Warszawie a ty mieszkasz w Olsztynie, a
    chcesz wysłać list do Krakowa.
    Poczta w Krakowie nie przyjmuje listów z Olsztyna, więc wysyłasz list
    do Warszawy ciocia przeadresowywuję i wysyła do Krakowa. Kraków w
    odpowiedzi wysyła do warszawy a Ciocia Do Ciebie do Olsztyna i jest
    komunikacja.
    Lagenda:
    Kraków - TP
    Olsztyn - sieć zablokowana
    Warszawa - inny operator

    Jak można przejąc komputer i zrobić z niego zombi, to można i zrobić
    aby robił takie cuda.

  • 197. Data: 2009-01-04 20:54:42
    Od: januszek <j...@p...irc.pl>

    r...@g...com napisał(a):

> [...]
    > miesięczną opłatę (piweczko, 5 złociszy powiedzmy) i przekonają go, że
    > może nawet nie wszyscy, ale co drugi to na bank...?

    A w tym snie placic mamy za zdarzenie czy miesiecznie za gotowosc do
    swiadczenia zdarzenia? ;) Po za tym czym usluga polegac ma na dostepie
    do Internetu czy tylko do TP Intranetu, cachujacego w ograniczonym
    zakresie Internet? ;P

    j.

    --
    Orle pióra, kaczy chód,
    i Cesarza zwalą z nóg.

  • 198. Data: 2009-01-04 21:01:15
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    futszaK <f...@g...com> writes:

    > używać podając adres na news-ach, martwi mnie natomiast, ze posty Kolegi
    > Rafala Jaczynskiego do mnie nie docieraja w oryginalnej postaci, tylko w
    > postaci cytatów u innych :(

    Chyba nie tylko jego. Coś mi się wydaje, że news.neostrada.pl (jaka
    firma to prowadzi, co? 8-) nie przyjmuje newsów nadawanych z googla.

    MJ

  • 199. Data: 2009-01-04 21:05:59
    Od: Szymon Sokół <s...@b...operator.from.hell.pl>

    On Sun, 4 Jan 2009 12:52:31 -0800 (PST), D...@g...com wrote:

> [...]
    > Olsztyn - sieć zablokowana
    > Warszawa - inny operator
    >
    > Jak można przejąc komputer i zrobić z niego zombi, to można i zrobić

    Zasadniczo to prosiłem o napisanie po polsku, a nie o wersję dla opornych,
    ale niech już będzie. A teraz pytanie: jak chciałbyś, żeby firewall (czyj?)
    zabezpieczał przed takim scenariuszem? Oraz pytanie dodatkowe: jaka niby
    jest różnica między takim scenariuszem, a scenariuszem, w którym "ciocia z
    Warszawy" zamiast proxy utrzymuje drugi C&C bezpośrednio u siebie? Z punktu
    widzenia RBL, z którego korzysta TP, nie ma przecież różnicy między
    rzeczywistym C&C a takim proxy.

  • 200. Data: 2009-01-04 21:08:29
    Od: januszek <j...@p...irc.pl>

    Michal Jankowski napisał(a):

    > Chyba nie tylko jego. Coś mi się wydaje, że news.neostrada.pl (jaka
    > firma to prowadzi, co? 8-) nie przyjmuje newsów nadawanych z googla.

    Jeśli tak jest to wypisz-wymaluj Wszechświat bardzo ładnie nam się tu
    wtrącił w wątek ;PPP

    j.

    --
    Orle pióra, kaczy chód,