  • 1. Data: 2012-02-17 10:04:25
    Temat: Takiego lasu wasów jeszcze nie widziałem.
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Pewnie jest to tam od dawna, ale ja natknąłem się dziś i jestem w szoku.
    http://nepp.nasa.gov/whisker/photos/index.html#airca
    P.G.

  • 2. Data: 2012-02-17 10:11:27
    Temat: Re: Takiego lasu wasów jeszcze nie widziałem.
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 17 Feb 2012 11:04:25 +0100, Piotr Gałka napisał(a):
    > Pewnie jest to tam od dawna, ale ja natknąłem się dziś i jestem w szoku.
    > http://nepp.nasa.gov/whisker/photos/index.html#airca

    Przy czym ... ta pierwsza konstrukcja z kondensatorem zmiennym wyglada na
    stara. To moze miec 25 lat.
    No i ciekawe - olow nie zapobiega whiskersom, czy kondensator byl bielony
    czysta cyna ?

    J.

  • 3. Data: 2012-02-17 11:05:40
    Od: "Ukaniu" <l...@g...pl>

    > No i ciekawe - olow nie zapobiega whiskersom, czy kondensator byl bielony
    > czysta cyna ?

    To są wąsy z kadmu

    --
    Pozdrawiam,
    Łukasz

  • 4. Data: 2012-02-17 11:06:54
    Od: "Ukaniu" <l...@g...pl>

    Użytkownik "Ukaniu" <l...@g...pl> napisał w wiadomości

    > To są wąsy z kadmu

    E! nie przeparaszam - cyna, widać chyba czysta.

    --
    Pozdrawiam,
    Łukasz

  • 5. Data: 2012-02-17 13:29:56
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Ukaniu napisał:

    > E! nie przeparaszam - cyna, widać chyba czysta.

    Czysta, nanoszona galwanicznie. Z górą trzydzieści lat temu zagoniono
    mnie do praktykowania we fabryce Kasprzaka. Tam mieli galwanizernie,
    w której cynowano śrubki i inne blaszki. Kadmowano zresztą też.
    Kondensatorów chyba nie, bo te przyjeżdżały skądeś gotowe. Ale na pewno
    niektóre obudowy silników magnetofonowych. Jak ktoś ma gdzieś na strychu
    sprzęt Kasprzaka z tego okresu, może zajrzeć, czy też mu się taki zarost
    wyhodował.

    --
    Jarek

  • 6. Data: 2012-02-17 16:07:41
    Od: "Pawel \"O'Pajak\"" <o...@g...pl>

    Powitanko,

    > Pewnie jest to tam od dawna, ale ja natknąłem się dziś i jestem w szoku.
    > http://nepp.nasa.gov/whisker/photos/index.html#airca

    Oby sprzet medyczny w takim wykonaniu ratowal kiedys zycie
    uniourzednika, ktory to wymyslil.
    Jaki wlasciwie jest mechanizm powstawania takich struktur? Wiadomo, ze
    niewielki dodatek Pb eliminuje to zjawisko, ale czy np. lakierowanie
    zapobiega/chroni przed tym? Albo moze jakas inna technika pozwalajaca
    ustrzec gotowy bezolowiowy sprzet przed whiskerami (jakas kapiel
    galwaniczna bezpradowa)?

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa

  • 7. Data: 2012-02-17 17:25:13
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "Pawel "O'Pajak"" <o...@g...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > zapobiega/chroni przed tym? Albo moze jakas inna technika pozwalajaca
    > ustrzec gotowy bezolowiowy sprzet przed whiskerami (jakas kapiel

    O ile się orientuję (ale nie robiłem gruntownego dochodzenia) to mechanizm
    do końca nie jest znany, ani dlaczego dodatek ołowiu zapobiega (może zużywa
    się liczba lokalnych atomów cyny, a ołowiowe nie chcą się przyłączyć).
    Z jaką siłą rośnie whiskers? Jakieś siły międzyatomowe o tym decydują, a te
    chyba są znacznie silniejsze niż by się wydawało.
    Czy lakier potrafi się przeciwstawić tak cieniutkiej igiełce wbijającej się
    powolutku - śmiem podejrzewać, że whiskersowi jest prawie wszystko jedno,
    czy wbija się w powietrze, czy w lakier.
    Coś mi się kojarzy, że rosnący bambus potrafi się przebić przez pozornie
    twarde rzeczy - może deskę.
    Tu cienkość whiskersa daje mu chyba jeszcze większą siłę przebicia.
    Jak jest na prawdę nie wiem, ale gdyby lakier zapobiegał to chyba problem by
    praktycznie nie istniał, a istnieje.
    P.G.

  • 8. Data: 2012-02-17 18:21:29
    Od: shg <s...@g...com>

    On Feb 17, 6:25 pm, Piotr Gałka <p...@C...pl>
    wrote:
> [...]
    > się liczba lokalnych atomów cyny, a ołowiowe nie chcą się przyłączyć).
    Jest mniej więcej znany, naprężenia w materiale powodują wypychanie
    materiału przez sąsiadujące kryształy.
    Dlatego szybciej rosną jeżeli podda się powłokę cyklom chłodzenia i
    ogrzewania (rozszerzalność cieplna).
    Ołów psuje tę strukturę krystaliczną.

    > Czy lakier potrafi się przeciwstawić tak cieniutkiej igiełce wbijającej się
    > powolutku - śmiem podejrzewać, że whiskersowi jest prawie wszystko jedno,
    > czy wbija się w powietrze, czy w lakier.
    Nie każdy. Na tej stronie jest gdzieś to opisane.

  • 9. Data: 2012-02-18 07:44:08
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "shg" <s...@g...com> napisał w wiadomości
    .googlegroups.com...

    > Jest mniej więcej znany, naprężenia w materiale powodują wypychanie
    > materiału przez sąsiadujące kryształy.

    Wiem, że nic nie wiem, ale tak na chłopski rozum jak naprężenie wypchnie
    jakiś kryształ to skąd potem w tym miejscu kolejny do wypchnięcia. Kolejny o
    który jest za dużo powinien być raczej obok a nie tam, gdzie jakiś ubył.
    P.G.

  • 10. Data: 2012-02-22 09:03:12
    Od: "sofu" <m...@o...pl>

    Użytkownik "Piotr Gałka" <p...@C...pl> napisał w
    wiadomości news:4f3f56c3$1@news.home.net.pl...

> [...]
    > o który jest za dużo powinien być raczej obok a nie tam, gdzie jakiś ubył.

    Obawiam się, że nikt z nas tego nie rozumie i musimy przyjmować na wiarę
    to, co nam ktoś przedstawia jako wyjaśnienie.
    Mamy zero możliwości własnej weryfikacji. Oczywiście mam na myśli kogoś, kto
    nie prowadzi badań naukowych w tym kierunku.
    Ja gdybym nie widział rtęci, to tez bym za bardzo w jej istnienie nie
    uwierzył? Bo niby dla czego w temperaturze pokojowej (od -38.83 stopni C )
    jakiś metal ma być ciekły? Cyna to w ogóle ciekawy metal ze wzgledu np. na
    tzw. zarazę cynową.

    pzdr. Janusz