  • 1. Data: 2022-12-22 13:33:21
    Temat: ThinkPad x201 nie ładuje akumulatora
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Od lat wiernie służy mi laptop ThinkPad x201. Pomimo wieku jego
    parametry są wciąż w zupełności wystarczające do większości codziennych
    zastosowań (zwłaszcza, że do poważniejszych prac mam stacjonarna stację
    roboczą).

    Jakiś czas temu coś zaczęło się dziać z oryginalną baterią. Niby
    trzymała jeszcze dość długo, jednak raz na jakiś czas laptop sam z
    siebie wyłączał się, jakby nagle został odcięty dopływ prądu. Działo się
    to tylko na zasilaniu z akumulatora - nigdy nie zaobserwowałem takiego
    objawu przy zasilaniu sieciowym. Uznałem, że winę ponosi degradacja
    leciwego akumulatora. Kiedy ten przestał się zupełnie ładować, zamówiłem
    nowy.

    Po wymianie problem zniknął i przez kilka ostatnich miesięcy samoczynny
    zanik zasilania nie pojawił się ani razu. Jednak przed około tygodniem
    komputer przestał ładować tę nową baterię i od tego czasu nie może ona
    zostać naładowana. Laptop działa na zasilaniu sieciowym, ale system
    informuje, że akumulator nie jest ładowany. Na obudowie miga na
    pomarańczowo dioda z ikoną baterii.

    Próbowałem metody z wyjęciem akumulatora na dłuższą chwilę, ale w niczym
    to nie pomogło. Mierzyłem napięcie na nieobciążonym zasilaczu - daje 20V.

    Od czego mógłbym zacząć diagnozowanie problemu? W miarę możliwości
    chciałbym przywrócić komputer do stanu pełnej użyteczności.

  • 2. Data: 2022-12-22 14:13:23
    Temat: Re: ThinkPad x201 nie ładuje akumulatora
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

    W dniu 22.12.2022 o 13:33, Atlantis pisze:
> [...]
    >
    > Od czego mógłbym zacząć diagnozowanie problemu? W miarę możliwości
    > chciałbym przywrócić komputer do stanu pełnej użyteczności.

    Heh, cwaniaki w tym Lenovo:
    https://support.lenovo.com/pl/pl/solutions/ht512607

    Spróbuj tego.
    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>

  • 3. Data: 2022-12-22 14:18:13
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Atlantis,

    [...]

    > leciwego akumulatora. Kiedy ten przestał się zupełnie ładować, zamówiłem
    > nowy.

    [...]

    > Od czego mógłbym zacząć diagnozowanie problemu? W miarę możliwości
    > chciałbym przywrócić komputer do stanu pełnej użyteczności.

    Skoro kupiłeś nowy akumulator, to ma swoją gwarancję - niech sprzedawa
    wymieni strucla.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 4. Data: 2022-12-22 15:15:32
    Od: zhbick <n...@s...pl>

    W dniu 22.12.2022 o 13:33, Atlantis pisze:

    sprawdź stan baterii CR2032 CMOS

  • 5. Data: 2022-12-22 15:42:18
    Od: dantes <d...@q...com>

    Dnia Thu, 22 Dec 2022 13:33:21 +0100, Atlantis napisał(a):

> [...]
    >
    > Od czego mógłbym zacząć diagnozowanie problemu? W miarę możliwości
    > chciałbym przywrócić komputer do stanu pełnej użyteczności.

    Trochę informacji w temacie ThinkPad'ów i baterii:
    https://tiny.pl/w1gmq

  • 6. Data: 2022-12-22 15:59:16
    Od: dantes <d...@q...com>

    Dnia Thu, 22 Dec 2022 15:42:18 +0100, dantes napisał(a):

    [...]

    > Trochę informacji w temacie ThinkPad'ów i baterii:
    > https://tiny.pl/w1gmq

    Miało być to:
    https://morfikov.github.io/post/rekalibracja-baterii
    -w-laptopach-lenovo-thinkpad-pod-linux/

  • 7. Data: 2022-12-22 17:11:21
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    czwartek, 22 grudnia 2022 o 14:13:47 UTC+1 LordBluzg(R)?? napisał(a):

    > Heh, cwaniaki w tym Lenovo:
    > https://support.lenovo.com/pl/pl/solutions/ht512607
    >
    > Spróbuj tego.

    Nono, żeby bateria miała oprogramowanie, i jeszcze z możliwością aktualizacji...
    Komputer normalnie w każdej klamce.

    Mi się za to zbiesił HP compaq, ogólnie fajny i w dobrej cenie (bo z utrąconym
    rogiem,
    ale matrycy nic) (i udało się z 8GB RAM), tylko z zasilaniem były problemy.
    Początkowo standard w polizanych komputerach - pewnie miała go jakaś tępara
    i mocno kabel owijała wokół zasilacza, więc oplot kontaktował tylko w pewnych
    ułożeniach.

    A niestety próby z zasilaczami z innych notebooków nie powiodły się, mimo że taka
    sama wtyczka i napięcie - wtyczka bowiem 3-pinowa z 1-wire odczytującym EPROM w
    zasilaczu,
    że legitny - inaczej nie ładował baterii (choć chyba dawało się pracować z sieci).

    Po latach kupiłem zamiennik znamienitej marki polion (bo oryginał w chorej cenie)
    i przez jakiś czas było dobrze - aż w końcu znów przestał ładować, ale z sieci
    działa.

    Póki co więc, choć jest lżejszy, to przenośny tylko w promieniu przedłużacza ;>

    Hmmm, tak dopiero teraz sobie przypomniałem, że może na tych innych też działał z
    sieci,
    tylko nie ładował...
    Więc co, mógł EPROM w zasilaczu zdechnąć?
    Albo kabelek od 1-wire w kablu się przetarł...
    Ew. bateria już wyzionęła ducha - bo i tak trzymała tylko pół godziny,
    a pokupieniu wiele lepiej nie było.
    Najgorzej jakby coś w notebooku padło.

    Tyle że nie mam jak zweryfikować bez zakupu - czy to baterii czy zasilacza.

  • 8. Data: 2022-12-22 19:09:54
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

    [...]
    > Nono, żeby bateria miała oprogramowanie, i jeszcze z możliwością aktualizacji...
    > Komputer normalnie w każdej klamce.

    W hotelach to już chyba od 20 lat :)
    [...]
    > Hmmm, tak dopiero teraz sobie przypomniałem, że może na tych innych też działał z
    sieci,
    > tylko nie ładował...
    > Więc co, mógł EPROM w zasilaczu zdechnąć?

    Mógł, bo zdychają.

    > Albo kabelek od 1-wire w kablu się przetarł...

    Wątpliwe.

    > Ew. bateria już wyzionęła ducha - bo i tak trzymała tylko pół godziny,
    > a pokupieniu wiele lepiej nie było.
    > Najgorzej jakby coś w notebooku padło.

    Też wątpliwe, ja bym zaczął od zasilacza.

    > Tyle że nie mam jak zweryfikować bez zakupu - czy to baterii czy zasilacza.

    Czasem tak mam, że kiedy nie mam pod ręką to kupuję w necie. Jak mi nie
    pasi to odsyłam :)

    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>

  • 9. Data: 2022-12-30 15:25:35
    Od: Krystek <s...@k...art.pl>

> [...]

    > to nie pomogło. Mierzyłem napięcie na nieobciążonym zasilaczu - daje 20V.

    Warto pamiętać, żeby w komputerach Lenovo - przy wyjmowaniu baterii
    akumulatora (głównie w modelach serii ThinkPad) odłączyć baterię w
    opcjach BIOS-u.

    K.

    --
    Adresy e-mail w domenie art.pl, jak i sama domena nie są już aktywne

  • 10. Data: 2023-01-15 20:37:08
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    czwartek, 22 grudnia 2022 o 19:10:53 UTC+1 LordBluzg(R)?? napisał(a):
> [...]
    > Też wątpliwe, ja bym zaczął od zasilacza.

    > Czasem tak mam, że kiedy nie mam pod ręką to kupuję w necie. Jak mi nie

    Ale za wysyłkę płacisz.
    To nie smyk, że zamówisz do sklepu, potem oddasz w sklepie - a na kartę i tak
    dostaniesz zwrot 2% ;>

    Ale dzisiaj naładował.
    Leżał z pół roku bez baterii i może przemyślał?
    Albo pomógł jeż-terror, tylko nie wiem, czy:
    a) fizyczny - włożyłem baterię do włączonego kompa, Linux się powiesił, ale zaczął
    ładować
    b) psychologiczny - zapytałem żony, czy nie wyrzucała tego poprzedniego zasilacza,
    specjalnie tak, żeby laptop i zasilacz słyszały - perspektywa wiwisekcji i
    przeszczepu EPROMa była widać perswadująca ;>