  • 1. Data: 2007-12-22 17:13:15
    Temat: Tpsa Frame Relay i nowa usługa oparta prawdopodobnie o (V?)DSL.
    Od: "HaQs" <t...@p...onet.pl>

    Witam, już raz pojawiła się informacja na grupie ze tpsa cos szykuje
    symerycznego jako alternatywe
    na lekko juz przestarzałą usługe FrameRelay gdzie jak wiemy 1 para przewodu
    = 1mb symetrycznie, max 2mb
    na jednym modemie.

    Od biznesówki tpsa uzyskałem informacje ze gdzies na luty / marzec 08
    powinniśmy spodziewać sie
    wprowadzenia usługi opartej o VDSL(dokładnie sam nie wiedział ale tkie
    stwierdzenie padło) woluminy
    dostępne to napewno 2 i 4MB, możliwe ze jeszcze 6 ale to juz nie jest pewne.

    Ogólnie ma to być tańsza anternatywa dla drogiego FR , której to brak
    promocji tłumaczą jako że UKE
    nakazało im wycofać promocje , że niby była poniżej kosztów świadczenia co w
    sumie jak na cene
    850zł brutto za 2mb to mi tak jakos nie wyglada poniżej kosztów :) no ale
    fakt ze w porównaniu z
    ogólnym cennikiem to cena prawie o polowe niższa.

    Na FR też ma być promocja w podobnym czasie choc jaka itp to niebardzo
    wiedzą.

    I pytanie czy ktoś ma jakies dokładniejsze informacje na w/w tematy ?

  • 2. Data: 2007-12-22 17:52:22
    Od: "Marcin Kuczera" <m...@l...usun-to.pl>

> [...]
    > stwierdzenie padło) woluminy
    > dostępne to napewno 2 i 4MB, możliwe ze jeszcze 6 ale to juz nie jest

    nie sądze zeby to miał być VDSL, to jest zbyt niestabilne..
    Jeżeli już, to zastosują wieloparowe modemy SHDSL które po stronie TP będą
    wpięte
    do switcha eth.
    Na 1 parze 4Mbity to nie problem symetrycznie o ile odległości są rozsądne.

> [...]
    > fakt ze w porównaniu z
    > ogólnym cennikiem to cena prawie o polowe niższa.

    a może jednak poniżej kosztów... Dla każdego FR zestawiali E1 do brzegowego.
    TP przed UKE wykazuje koszty łącz cyfrowych i jeżeli wyszło, ze za 2Mbity FR
    kasują
    mniej niż koszty które wykazują w UKE dla zestawienia kanału 2Mbit...
    No to wychodzi że dopłacają ;-)
    Jakby TP nie ciulała na kosztach to i mieli by mniej problemów ;-)

    Marcin

  • 3. Data: 2007-12-22 21:49:32
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "Marcin Kuczera" <m...@l...usun-to.pl> writes:

    > a może jednak poniżej kosztów... Dla każdego FR zestawiali E1 do brzegowego.

    Tyle ze "brzegowy" to byl zwykle (pomijajac poczatek) pierwszym
    urzadzeniem po ich stronie, nie liczac oczywiscie xDSLa albo innego
    konwertera.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 4. Data: 2007-12-22 21:49:39
    Od: Tomasz Śląski <t...@k...org.pl>

    Użyszkodnik HaQs napisał:

    > 850zł brutto za 2mb to mi tak jakos nie wyglada poniżej kosztów :) no ale
    > fakt ze w porównaniu z
    > ogólnym cennikiem to cena prawie o polowe niższa.

    Ale ta cena obowiązywała przez bardzo któtki czas i szybko wróciła do
    poziomu "normalnego" czyli 1290 + VAT.

    > Na FR też ma być promocja w podobnym czasie choc jaka itp to niebardzo
    > wiedzą.

    Śmiem twierdzić, że chwilowo nie będzie. Usługa ta dokonale nadaje się do
    karmienia małych osiedlówek i chyba teraz już wyłącznie taką rolę pełni. Kto
    bowiem weźmie łącze 2 Mb/s za 1290 netto, jeśli za pół ceny może mieć DSL
    15000?

    --
    TOM

  • 5. Data: 2007-12-23 09:06:44
    Od: "HaQs" <t...@p...onet.pl>

> [...]
    > Kto bowiem weźmie łącze 2 Mb/s za 1290 netto, jeśli za pół ceny może mieć

    Weźmie każdy kto niema innego wyjścia czy to firma czy osiedlówka jeżeli
    jest na wsi gdzie na ogół niema nic innego poza tpsa a takich wsi nie
    brakuje, a juz zeby jeszcze ktos miedzią doszedł czy juz wogole nie mowiac o
    swietle to wogole mozna zapomnieć. Choc juz obserwuje ze niektorzy wola sie
    meczyc z radiem po paru linkach niż jednak przeplacać. Ogolnie FR2mb był
    fajny tylko jak standardową neostradą była 128 a nie 1mb czy 2 mb.

    A co do dsl 15 :) to naprawde trzeba sie nameczyc zeby to u nich uzyskać
    generalnie jak masz wiecej jak 500m do centrali to juz masz marne szanse ja
    mam w lini prostej 200m po przewodzie 390m i mecze sie juz pare miesiecy o
    warunki techniczne na 15. Co pewnie i wymecze ale przed zmianem przebiegu
    linii kiedy było 700m to na wstępie mozna było zapomnieć :) co ciekawe jak
    powiedzialem ze sfinansuje sobie przewód lepszy i zeby szedł krocej bo byla
    taka mozliwosc tpsa na to ze klient nie moze finansowac sobie linii a oni
    nie sfinansuja bo niemaja na to funduszy
    -------
    HaQs

  • 6. Data: 2007-12-23 10:59:25
    Od: "Marcin Kuczera" <m...@l...usun-to.pl>

    > Tyle ze "brzegowy" to byl zwykle (pomijajac poczatek) pierwszym
    > urzadzeniem po ich stronie, nie liczac oczywiscie xDSLa albo innego
    > konwertera.

    a to tu się mylisz. Na śląsku (byłe katowickie) wszystkie FR są terminowane
    w Katowicach i to chyba
    nawet na Francuskiej. Tak więc 99% FRów leci traktem E1 do Francuskiej.
    To się zaczęło, jak TP wprowadziła "bajerancką" gwarancje 100% MIR = CIR, a
    przypuszczam ze tłem
    do tego było zlikwidowanie infrastruktury FR której się nie opłacało
    utrzymywać bo SDH/PDH suma sumarum
    wychodziło taniej (utrzymanie jednej sieci zamiast kilku).

    Marcin

  • 7. Data: 2007-12-23 17:39:07
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "Marcin Kuczera" <m...@l...usun-to.pl> writes:

    > a to tu się mylisz. Na śląsku (byłe katowickie) wszystkie FR są terminowane
    > w Katowicach i to chyba
    > nawet na Francuskiej.

    Na slasku to nie wiem, ale np. w Warszawie bylo tak, ze FR wchodzil
    na port V.35 Passporta na centrali, i tam byl robiony routing (jesli
    to byl Internet oczywiscie). Przynajmniej tak bylo gdy tego jeszcze
    uzywalem.
    Bardzo bylbym zdziwiony gdyby w Katowicach bylo inaczej ale
    oczywiscie nie wiem na pewno.

    > Tak więc 99% FRów leci traktem E1 do Francuskiej.

    Jak robia te E1? Multiplekserami? Bo chyba nie wierzysz ze to sa
    prawdziwe E1 w sensie np. G.703.

    Co robi routing tych "E1" na Francuskiej?

> [...]
    > utrzymywać bo SDH/PDH suma sumarum
    > wychodziło taniej (utrzymanie jednej sieci zamiast kilku).

    Przeciez oni zlikwidowali miedzycentralowe FRy juz duzo wczesniej,
    i wlasnie dlatego terminowali IP na Passportach, a tylko gdy bylo
    trzeba, przepychali to jako FR-w-ATM.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 8. Data: 2007-12-23 22:27:23
    Od: "Marcin Kuczera" <m...@l...usun-to.pl>

> [...]
    > uzywalem.
    > Bardzo bylbym zdziwiony gdyby w Katowicach bylo inaczej ale

    a to fakt, był taki okres, ze część FRów przechodziła przez Rybnicki router.
    Coś kolo wspominał o VRFie na Passporcie.

    Ale tylko część. Inne leciały nadal starą siecią. Tyle ze wtedy powoli
    przestało mnie to interesować, bo 2Mbit to przestała być prędkość.

    > Jak robia te E1? Multiplekserami? Bo chyba nie wierzysz ze to sa
    > prawdziwe E1 w sensie np. G.703.

    hmm, a może jednak ? Kiedyś z kimś od nich zagadałem to mniejwięcej tak to
    określili.

    > Co robi routing tych "E1" na Francuskiej?

    a pytaj mnie, może mają jakąś karte STM-1 w routerze która potrafi
    terminować E1ki.

    A może jakieś klocki typu Passport które toto agregują w HSSI.

    Zresztą, przy gwarancji MIR=CIR to jest mimo wszystko najprostrze.

    Marcin

  • 9. Data: 2007-12-24 09:25:09
    Od: Radosław HORODNICZY <r...@g...com>

> [...]
    > oczywiscie nie wiem na pewno.

    > Jak robia te E1? Multiplekserami? Bo chyba nie wierzysz ze to sa

    Zawsze bylo tak ze ostatnia mila byla robiona na modemach,
    ktore przenosily g.703 / g.704 potem jesli byl nortel passport to
    wchodzilo od razu do portu nortela (przez np lanexa) albo szlo
    po sdh do najblizszej lokalizacji gdzie byl passport.

    > Co robi routing tych "E1" na Francuskiej?

    > Przeciez oni zlikwidowali miedzycentralowe FRy juz duzo wczesniej,
    > i wlasnie dlatego terminowali IP na Passportach, a tylko gdy bylo
    > trzeba, przepychali to jako FR-w-ATM.

    Nie wiem czy dobrze kojaze ale jak robilismy testy w CST to passporty robily
    za switche FR. Czyli takie twoje PVC 99 defacto szlo do nortela, potem ATMem
    szlo do rutera brzegowego gdzie bylo terminowane IP.

    Chociaz swego czastu to tez sie u nich zmienialo, staz przez lata pojawialy sie
    pojecia "wirtualnych ruterow" "zlotych portow" itp :)

  • 10. Data: 2007-12-25 14:40:43
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Radosław HORODNICZY <r...@g...com> writes:

    > Zawsze bylo tak ze ostatnia mila byla robiona na modemach,
    > ktore przenosily g.703 / g.704

    Ostatnia mila to raczej byla robiona HDSLami i/lub np. konwerterami
    swiatlowodowymi (np. na V.35 albo G.703). G.703 zdazalo sie raczej
    sporadycznie? Np. w ramach jednego budynku.

    > potem jesli byl nortel passport to
    > wchodzilo od razu do portu nortela (przez np lanexa) albo szlo
    > po sdh do najblizszej lokalizacji gdzie byl passport.

    "Jesli" nie byla Passporta ani niczego innego, co by rozumialo FR,
    to oczywiscie musialo to pojsc dalej jako jakis kanal cyfrowy. Moze
    na jakichs malych centralach, mozliwe.

    > Nie wiem czy dobrze kojaze ale jak robilismy testy w CST to passporty robily
    > za switche FR. Czyli takie twoje PVC 99 defacto szlo do nortela, potem ATMem
    > szlo do rutera brzegowego gdzie bylo terminowane IP.

    Tak to chyba bylo na poczatku, nie pamietam juz dokladnie, ale zaraz
    po starcie Polpak-T (kojarze jakies c7xxx w CST?). Pozniej Passporty
    switchowaly FR chyba tylko dla VPNow, dostep do Internetu byl zrobiony
    na nich. Ale moze nie zawsze, mialem do czynienia tylko z kilkoma
    instalacjami.

    > Chociaz swego czastu to tez sie u nich zmienialo, staz przez lata
    > pojawialy sie
    > pojecia "wirtualnych ruterow" "zlotych portow" itp :)

    Wlasnie. Te "wirtualne" routery to byl routing na Passportach.
    --
    Krzysztof Halasa