  • 1. Data: 2019-05-22 17:23:06
    Temat: Turbiny wiatrowe
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    Błąd dziennikarza? Turbina wiatrowa o regulowanej wysokości?
    Istnieją takowe?

    "W Potęgowie powstanie 68 turbin o mocy 2,75 MW i wysokości do 110
    metrów oraz 13 turbin o moc 2,5 MW i wysokości 98 metrów. Oba modele to
    turbiny trójosiowe, poziome, pod wiatr, o regulowanej wysokości i
    zmiennej prędkości."

    https://www.money.pl/gielda/bank-pekao-sfinansuje-bu
    dowe-najwiekszej-ladowej-farmy-wiatrowej-w-polsce-63
    83673280481409a.html?wga_sa=list-linked4you-RightCol
    umn

    Robert

  • 2. Data: 2019-05-22 20:19:03
    Temat: Re: Turbiny wiatrowe
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Robert Wańkowski" napisał w wiadomości grup
    pl...
    >Błąd dziennikarza? Turbina wiatrowa o regulowanej wysokości?
    >Istnieją takowe?

    Pierwsze slysze ... ale czemu nie ?

> [...]

    udowe-najwiekszej-ladowej-farmy-wiatrowej-w-polsce-6
    383673280481409a.html?wga_sa=list-linked4you-RightCo

    Chyba, ze chodzi o zmienny skok/kąt ustawienia łopat.

    Choc do "do 110m" sugeruje, ze jednak wysokosc.

    J.

  • 3. Data: 2019-05-22 21:35:54
    Od: Krzysztof Gajdemski <s...@d...org.pl>

    Jest Wed, 22 May 2019 20:19:03 +0200, J.F. pisze:
    > Użytkownik "Robert Wańkowski" napisał w wiadomości grup
    pl...
    > Pierwsze slysze ... ale czemu nie ?

    I to pod Słupskiem!

> [...]
    olumn
    > Chyba, ze chodzi o zmienny skok/kąt ustawienia łopat.
    > Choc do "do 110m" sugeruje, ze jednak wysokosc.

    Tak, wszystkie o zmiennej geometrii skrzydeł, z możliwością pionowego
    startu oraz połowa w wersji stealth. Money to od MONu?

    https://portalkomunalny.pl/kolejna-farma-wiatrowa-po
    d-slupskiem-81-turbin-wiatrowych-388419/

    k.

  • 4. Data: 2019-05-23 02:23:54
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2019-05-22, Robert Wańkowski <r...@w...pl> wrote:
> [...]
    dowe-najwiekszej-ladowej-farmy-wiatrowej-w-polsce-63
    83673280481409a.html?wga_sa=list-linked4you-RightCol

    Trójosiowe poziome? Dron? Czy pozioma po polsku to po angielsku pionowa?
    Pod wiatr tez brzmi intrygująco, szczególnie dla poziomej. Ale jeśli
    pozioma (oś pionowa) to trochę łatwiej sobie wyobrazić regulację wysokości.

    --
    Marcin

  • 5. Data: 2019-05-23 02:30:58
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2019-05-22, Krzysztof Gajdemski <s...@d...org.pl> wrote:
> [...]
    >
    > https://portalkomunalny.pl/kolejna-farma-wiatrowa-po
    d-slupskiem-81-turbin-wiatrowych-388419/

    Czyli standardowa turbina:
    https://www.ge.com/content/dam/gepower-renewables/gl
    obal/en_US/images/body-images/onshore-wind/wind-turb
    ine-2.75-120-technical-drawing.png

    --
    Marcin

  • 6. Data: 2019-05-23 13:22:46
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    On 2019-05-22, Robert Wańkowski <r...@w...pl> wrote:

> [...]

    >pionowa?
    >Pod wiatr tez brzmi intrygująco, szczególnie dla poziomej.

    Pewnie trzeba przetlumaczyc na angielski doslownie i wygooglac :-)

    Pewnie mialy byc trzyłopatowe, o poziomej osi obrotu.
    A "pod wiatr", bo smiglo przed pradnicą/gondolą/masztem, patrzac z
    wiatrem.

    Czyli taki typowy wiatrak.

    http://mstudioblackboard.tudelft.nl/duwind/Wind%20en
    ergy%20online%20reader/Static_pages/upwind_downwind.
    htm

    >Ale jeśli
    >pozioma (oś pionowa) to trochę łatwiej sobie wyobrazić regulację
    >wysokości.

    Hm, zmienna wysokosc/dlugość łopat to bylby chyba problem ?
    Czy tylko zmienna wysokosc umieszczenia turbiny ?

    Ale czy to by mialo sens, czy jednak im wyzej tym lepiej ?

    A komplikacja i tak IMO spora, wiec podejrzewam pomylke tlumacza :-)

    J.

  • 7. Data: 2019-05-23 14:02:13
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Krzysztof Gajdemski" napisał w wiadomości grup
    g.pl...

    >Tak, wszystkie o zmiennej geometrii skrzydeł, z możliwością pionowego
    >startu oraz połowa w wersji stealth. Money to od MONu?

    >https://portalkomunalny.pl/kolejna-farma-wiatrowa-p
    od-slupskiem-81-turbin-wiatrowych-388419/

    "Oczekiwana roczna produkcja energii z farm wiatrowych
    Głuszynko-Grapice, Bięcino, Wrzeście-Kępno i Karżcino wyniesie łącznie
    około 326 000 MWh."

    Hm, jesli dobrze licze, to tak srednio 40MW wychodzi ... w skali kraju
    tyle co nic.

    Ile 1MWh kosztuje ? cos 300zl ...
    to 10 mln rocznie, 20 lat bedzie sie splacac :-(

    No ale wegiel kiedys sie skonczy, trzeba inwestowac w wiatraki :-(

    P.S. te na okraglych slupach, ale kiedys widzialem na kratownicowych.
    Co lepsze/tansze ?

    J.

  • 8. Data: 2019-05-24 02:51:41
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2019-05-23, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:
    > A "pod wiatr", bo smiglo przed pradnicą/gondolą/masztem, patrzac z
    > wiatrem.

    A są inne komercyjne systemy?

> [...]
    htm

    > Hm, zmienna wysokosc/dlugość łopat to bylby chyba problem ?
    > Czy tylko zmienna wysokosc umieszczenia turbiny ?

    Stawiałem na wysokość.

    > Ale czy to by mialo sens, czy jednak im wyzej tym lepiej ?

    Nie wiem. Tak intuicyjnie czuję, że pionowa oś ma swoje zalety i np.
    cały maszt mógłby być mniej masywny, a jaby był mniej to w przypadku
    jakiś nieregularnych porywów wiatru bardziej by się gibał i wtedy
    możnaby turbinę obnizyć i ramię przyłożenia siły byłby krórsze. Choc z
    drugiej strony pionowy wirnik to tez dodatkowo stabilizujący efekt
    żyroskopowy.

    --
    Marcin

  • 9. Data: 2019-05-24 18:56:02
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    On 2019-05-23, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    >A są inne komercyjne systemy?

    Chyba nie ma ... widac system "pod wiatr" lepszy".

    >Stawiałem na wysokość.

    >Nie wiem. Tak intuicyjnie czuję, że pionowa oś ma swoje zalety i np.

    Zalety ma, ale jak tak intuicyjne czuje, ze wad ma wiecej.

> [...]
    >możnaby turbinę obnizyć i ramię przyłożenia siły byłby krórsze. Choc
    >drugiej strony pionowy wirnik to tez dodatkowo stabilizujący efekt

    Taki teleskopowy maszt mialby IMO mniejsza sztywnosc niz staly.

    Ale zobacz na powierzchnie zataczana przez taki o osi poziomej.
    Olbrzymia jest, a taki o osi pionowej musialby chyba miec podobny
    przekroj dla wiatru.

    Albo wysokie łopaty, albo daleko odsuniete od masztu ... a pewnie
    jedno i drugie.
    IMO - zrealizowac by to bylo trudno, obciazenia w konstrukcji bylyby
    wieksze, a maszt w srodku wirnika by przeszkadzal.

    No i male sa, duzych nie ma, srednie ... byla w Polsce, ale sie
    zawalila.

    no 100m w Kanadzie stoi ... ale nie dziala.

    https://www.researchgate.net/figure/The-Eole-a-4-MW-
    110-m-Darrieuss-vertical-axis-wind-turbine-installed
    -at-Cap-Chat_fig2_315509311

    J.

  • 10. Data: 2019-05-24 19:19:29
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2019-05-24 o 18:56, J.F. pisze:
    > no 100m w Kanadzie stoi ... ale nie dziala.
    >
    > https://www.researchgate.net/figure/The-Eole-a-4-MW-
    110-m-Darrieuss-vertical-axis-wind-turbine-installed
    -at-Cap-Chat_fig2_315509311

    I brzydka. :-)

    Robert