  • 11. Data: 2010-02-24 17:57:58
    Temat: Re: UE wymyśla? Sprawność procesu otrzymywania i dystrybucji prądu
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > Ale na gazie i o.o. nie mozna napisac "biomasa", a na bioetanolu
    > mozna :-)
    >
    > I ciekaw jestem co urzednicy na to, bo jak sie wtedy do 30%
    > ustosunkowac :-)

    Bioetanol preferowany jest w stężeniu 40%. Czynione są starania,
    by urzędnicy nie mieli prawa czepiać się produkcji domowej (jednak
    palenie futrzastymi zwierzakami, to już przesada).

    --
    Jarek

  • 12. Data: 2010-02-24 20:16:03
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Jarosław,

    > Dym już nie jest groźny, teraz groźny jest dwutlenek węgla.

    Groźny dla mózgu (o ile go ma) Ala Gore'a chyba.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 13. Data: 2010-02-24 21:37:56
    Od: Konop <k...@g...pl>

    > Ale tak jest. Pamietaj ze w elektrowni masz silnik cieplny parowy, ktory
    > ma niewielka sprawnosc, i 30% to jest nieglupie oszacowanie w Polsce.

    No ale reszta energii jest zamieniana w ciepło i częściowo ogrzewa komuś
    dom ;)...

    > Pewnym rozwiazaniem jest zalozenie pompy ciepla .. co unijni urzednicy
    > na to ?

    Pompa ciepła? A co to?? Generalnie wszystkie patenty typu rekuperatory i
    inne powodują, że zmniejsza się zapotrzebowanie domu na "energię
    końcową", a z jej wylicza się tę energię pierwotną...

    > Ale realnie patrzac to troche tak jest. Trzeba by tylko sprawdzic skad
    > ta biomasa - bo nawozy, ogrzewanie szklarni i doswietlanie jej moga
    > zmienic rachunek :-)

    Wiesz, dom będzie pod lasem ;P... ale chyba nie o to chodzi ;)...

    > A nie mozna bo nie, czy jakies limity przekraczasz ?

    Limity są tak ustawione, że nie przejdzie... Budynek robiony dziś,
    według standardowej technologii, ogrzewany węglem - OK... Ale
    elektrycznie - musi być prawie 3x lepiej zaizolowany (prawie, bo jednak
    elektryczne ma 100% sprawności, a opałowe mniej)...

    > Do pewnego stopnia tez uzasadnione, Ty chcesz miec luksus, a my musimy
    > cierpiec przez emisje z elektrowni :-)
    > I Twoje dzieci tez beda cierpiec :-)

    Problem jest nieco inny - to ma być dom nie dla mnie, a dla osób
    niepełnosprawnych i mają tam być samowystarczalni... sypanie węgla do
    podajnika nie wchodzi w rachubę...
    Zostaje olej opałowy oraz gaz (z butli), ale na to nie ma miejsca za
    bardzo (na zbiornik), no ale to też rodziło jakieś problemy i dlatego
    wybrano elektryczne... teraz projekt jest, no ale już w projekcie jest
    napisane, że węglowe będzie spełniać normy, a elektryczne nie :/:/:/...

    > Jesli to tylko limity .. grubszy styropian zadeklarowac i moze sie
    > zmiescisz.

    No tak, tylko tu nie chodzi o deklarację, tylko o odbiór budynku, a
    wtedy raczej trzeba będzie mieć ten grubszy styropian ;)...

    > A w ogole to proponuje siegnac do narodowych tradycji i nie bedzie
    > bruksela pluc nam w twarz.
    > Pierd* sobie kolektor sloneczny na dach, i niech sie unia z tym meczy co
    > teraz z tym zrobic.

    Kolektor słoneczny - OK, od energii, którą dom potrzebuje odejmie się
    tą, którą dostaje "gratis" :)... Niestety, jeśli uznają, że to nie
    wystarczy do ogrzewania, do budynku mogą nie odebrać, gdyż nie nadaje
    się do zamieszkania...

    > A grzejniki elektryczne zamontowac po odbiorze :-)

    Coś w tym stylu trzeba będzie zrobić... najprościej to zmienić
    ogrzewanie opałowe na kocioł elektryczny, no ale miały być
    akumulacyjne.....

    > A jesli tak sie nie da, to postawic w piwnicy generator elektryczny
    > zasilany bioetanolem.
    > I wpisac dumnie "biomasa" :-)
    > Albo zasilany gazem z kompostownika - i przestac placic za wywoz smieci :-)

    Dom niepodpiwniczony...

    A co do wywozu śmieci - to widać kolejny przepis nie na polskie
    realia... Bo znam mnóstwo osób, które mają kocioł węglowy i już nie
    płacą za wywóz śmieci... palą tam WSZYSTKO... no a urzędnik w UE
    zadowolony, bo ludzie palą niby EKO-GROSZKIEM, odśiarczonym, zdrowym,
    ekologicznie... a że ląduje tam plastik itp - trudno... Grunt, że nie
    grzeje prądem, choć jakby to robił, to by śmieci wywoził..
    Tak samo jak z świetlówkami... wiadomo, że w Polsce 90% świetlówek
    wyląduje na wysypisku, albo w lesie, albo w rzece... ale będzie to o
    wiele bardziej ekologiczne niż gdyby wylądowała tam żarówka...
    I jeszcze jedna refleksja - jak trzeba wprowadzić przepis unijny, który
    sprawia problem dla władzy (zmniejszenie emisji, dostosowanie przepisów
    itp), to władza negocjuje okresy przejściowe itp... ale jak trzeba
    wprowadzić przepis, który utrudni życie obywatelom - to od razu jest,
    bez gadania :/...

    Konop

  • 14. Data: 2010-02-24 21:39:29
    Od: Konop <k...@g...pl>

    > A sąsiad obok ogrzewa parą z tej samej elektrociepłowni. Też ma 30%.
    > Tylko że inne, ale z tych samych stu procent. Może by tak wspólnie
    > razem wystąpili o certyfikat?

    Eee tam, wtedy by urzędnicy podzielili 30% na 2 i wyszłoby po 15% na dom
    ;)...

    Konop

  • 15. Data: 2010-02-24 21:41:59
    Od: Konop <k...@g...pl>

> [...]
    > komin z filtrem jest gorsze niż lokalne wywalanie kłębów śmierdzącego dymu
    > z węgla i wszystkiego innego, co się pali.

    No różnica jest taka,że jak palisz w domu, to nie przetwarzasz energii
    na prąd i nie masz strat z tym związanych...
    Ale pisałem już o tym w innym miejscu... w Polsce, jak ktoś zakłada
    ogrzewanie węglowe, to likwiduje kosz na śmieci (dobra, nie
    zawsze...)... i przepisy, które promują "ekologiczny węgiel" są po
    prostu śmieszne, bo do ekologicznego (odsiarczonego) węgla zalicza się
    nawet tworzywa sztuczne....

    Konop

  • 16. Data: 2010-02-24 21:46:26
    Od: Konop <k...@g...pl>

    > No wlasnie ze nie bardzo, na razie w pradzie podatkow niewiele.
    > Co bys powiedzial jakby tak do paliw kopalnych dorzucic powiedzmy 200%
    > podatku na fundusz rozwojowy nowych zrodel energii :-)

    Od paliw kopalnych czyli także od węgla, gazu i oleju, tak?? To
    faktycznie nic tylko jeść fasolę i samemu se grzać :/...

    > I tu wlasnie wez pod uwage ze wegla w elektrowni trzeba spalic trzy razy
    > wiecej !

    ...ale zawsze się mówiło, że jak się pali w dużych zakładach, to wówczas
    można kontrolować proces spalania, oczyszczać spaliny itp itd, czego w
    warunkach domowych się nie da... jeszcze nie tak dawno, w ramach
    ekologii likwidowano "niską emisję" i pomagano ludziom przechodzić z
    pieców kaflowych na inne typy ogrzewania (centralne - ale nie wszędzie,
    gazowe, elektryczne)...

    > A do lokalnego komina mozna dorzucic podatek za emisje i uciazliwosc dla
    > okolicznych mieszkancow :-)
    > proporcjonalnie do gestosci zaludnienia w okolic, za filtry 70% znizki,
    > za kazdy metr wysokosci 0.2%.

    W domu, o który pytałem, to będzie pewnie bardzo wysoki podatek, bo tyle
    CO2 wychodzi... a dom na skraju lasu... no a jak mówi współczesna myśl
    ekologiczna, CO2 niszczy lasy itp ;P;P;P...

    Konop

  • 17. Data: 2010-02-24 21:49:07
    Od: Konop <k...@g...pl>

    > Dlaczego niby zatkało? Tak jest. I to nawet jest to założenie
    > optymistyczne - 30% sprawności dla elektrowni termicznej opalanej
    > węglem to nieźle, tak, jak JF pisze...

    No właśnie myślałem, że ciut lepiej ;)... i przede wszystkim, że
    energia, która idzie na przykład na dowiezienie na zadupie cysterny z
    gazem albo olejem opałowym jest też spora i taka dysproporcja między
    gazem/węglem/olejem a prądem jest mocno przesadzona...

    No ale dzięki za wyjaśnienie....

    Swoją drogą - co by było, gdyby w Polsce było więcej elektrowni
    atomowych lub/i wykorzystujących "odnawialne" źródła energii?? (bo jeśli
    ktoś mi powie, że energia słoneczna jest odnawialna ;))....

    Konop

  • 18. Data: 2010-02-25 11:13:43
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Jarosław Sokołowski" <j...@l...waw.pl>

> [...]
    > 30%.
    > Tylko że inne, ale z tych samych stu procent. Może by tak

    Ja sie tam na tych przepisach nie znam, ale mysle ze cos takiego
    wymyslili.

    J.

  • 19. Data: 2010-02-25 14:03:31
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Konop" <k...@g...pl> napisał w wiadomości
    > Swoją drogą - co by było, gdyby w Polsce było więcej elektrowni
    > atomowych lub/i wykorzystujących "odnawialne" źródła energii??

    Co do uranu, to duza rozbieznosc w szacowanej ilosci zapasu jest
    :-)

    >(bo jeśli ktoś mi powie, że energia słoneczna jest odnawialna
    >;))....

    No coz, z naszego punktu widzenia jest odnawialna.
    I w dodatku nie mozemy nic zrobic zeby ja oszczedzac :-)

    J.

  • 20. Data: 2010-02-25 15:44:00
    Od: "entroper" <e...@C...spamerom.p0czta.on3t.pll>

    > Ale tak jest. Pamietaj ze w elektrowni masz silnik cieplny parowy,
    > ktory ma niewielka sprawnosc, i 30% to jest nieglupie oszacowanie w
    > Polsce.

    A jaką sprawność ma zwykły domowy kocioł (bez bajerów) zakładając, że nie
    grzeje bezpośrednio pomieszczenia lecz tylko wodę w CO?

    e.