  • 1. Data: 2016-02-01 10:23:59
    Temat: USB-C
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    widzieliscie to ?
    Jak oni to zrobili, ze mozna wtyczke obrocic ?

    https://en.wikipedia.org/wiki/USB_Type-C

    czesc sygnalow jest symetryczna, ale czesc nie.

    Mozna by skrosowac we wtyczkach czy gniazdach po przekatnej, ale to
    troche klopotliwe, bo wszystko sie na srodku krzyzuje.

    Czy od razu przewiduja 24 druty w kablu, a wybor wlasciwego kanalu
    zalatwia elektronika ?

    J.

  • 2. Data: 2016-02-01 11:02:26
    Temat: Re: USB-C
    Od: Waldemar <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 01.02.2016 um 10:23 schrieb J.F.:
> [...]
    > troche klopotliwe, bo wszystko sie na srodku krzyzuje.
    >
    > Czy od razu przewiduja 24 druty w kablu, a wybor wlasciwego kanalu
    The connector provides four power/ground pairs, two differential pairs
    for USB 2.0 data bus (though only one pair is implemented in a Type-C
    cable), four pairs for high-speed data bus, two "sideband use" pins, and
    two configuration pins for cable orientation detection, dedicated
    biphase mark code (BMC) configuration data channel, and VCONN +5 V power
    for active cables.
    Full-featured USB Type-C cables are active, electronically marked cables
    that contain a chip with an ID function based on the configuration data
    channel and vendor-defined messages (VDMs) from the USB Power Delivery
    2.0 specification.

    Czip załatwia orientację kabla, podobnie jak w Lightning(R) Jabłuszka

    Waldek

  • 3. Data: 2016-02-01 11:29:33
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Mon, 1 Feb 2016 11:02:26 +0100, Waldemar
    <w...@z...fu-berlin.de> wrote:
    > Czip załatwia orientację kabla, podobnie jak w Lightning(R)
    Jabłuszka

    Śmieszne, że trzeba było 20 lat aby wymyśleć obracaną wtyczkę USB.

    --
    Marek

  • 4. Data: 2016-02-01 12:09:12
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Waldemar" napisał w wiadomości grup

    >Czip załatwia orientację kabla, podobnie jak w Lightning(R) Jabłuszka

    Hm, to teraz kabel bedzie mial chipa ?

    Bo zauwaz, ze w zasadzie nie trzeba, tam po obrocie prawie wszystko
    jest na swoim miejscu, tylko gdzies trzeba polaczyc odpowiednie strony
    kabla.
    Tylko nie jestem pewien - przewiduja po dwa kanaly danych czy niektore
    urzadzenia moga miec pojedyncze ?
    I kto wtedy zamienia strony - jedno z urzadzen, czy kabel ?

    Wychodzi jednak na to, ze kabel ma miec 24 osobne druty, no moze
    troche mniej, jesli sie polaczy zasilania i masy.
    Taaa ... to te druty beda srednicy 0.0nic :-)

    za to chip moze wykonczyc tanie chinskie ladowarki, jesli ma byc
    negocjowane napiecie zasilania do 20V ..

    J.

  • 5. Data: 2016-02-01 15:34:22
    Od: Waldemar <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 01.02.2016 um 12:09 schrieb J.F.:
> [...]
    >
    > za to chip moze wykonczyc tanie chinskie ladowarki, jesli ma byc
    > negocjowane napiecie zasilania do 20V ..

    ... i prąd do 3A!
    Wygląda na to, że kabel ma mieć czipa, tak jak Lightning. Wg
    specyfikacji USB3.1 jest tylko jeden kanał, ale USB-C nie musi być
    USB3.1 i vice versa. Vide wiki:
    As outlined by the USB Type-C Cable and Connector Language Usage
    Guidelines,[7] if a product supports USB Type-C, it does not necessarily
    support USB 3.1 and USB Power Delivery

    A kabel ma mieć 17 drutów. Zresztą zobacz tutaj:

  • 6. Data: 2016-02-01 19:36:53
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    trada.pl...
    On Mon, 1 Feb 2016 11:02:26 +0100, Waldemar
    Jabłuszka

    >Śmieszne, że trzeba było 20 lat aby wymyśleć obracaną wtyczkę USB.

    Moze po prostu wczesniej nie zdawano sobie sprawy z uciazliwosci
    rozwiazania.
    Czy tam - zdawano, ale nie oplacalo sie przerabiac.

    A teraz ... stwierdzili, ze za malo zarabiaja i trzeba nalozyc podatek
    na tanich Chinczykow, czy stwierdzili, ze za duzo traca przez Apple ?

    A moze ... patent jakis wygasl ? :-)

    J.

  • 7. Data: 2016-02-01 21:46:21
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Mon, 1 Feb 2016 19:36:53 +0100, "J.F."
    <j...@p...onet.pl> wrote:
    > Moze po prostu wczesniej nie zdawano sobie sprawy z uciazliwosci
    > rozwiazania.
    > Czy tam - zdawano, ale nie oplacalo sie przerabiac.

    To, że nie było odwracalne to pół biedy. Ale to , że z rachitycznego
    gniazda microusb zrobiono standard ładowania do codziennego
    podłączania to już skandal. Wczoraj w rocznym tel. małżonki wtyczka
    zepchnęła blaszkę styku +5V w głąb gniazda.

    Ale nie tylko z usb jest problem.
    Pół roku temu miałem przyjemność być obecnym przy pracy filmowców.
    Rozbawiło mnie, gdy do kamery za grubą kasę jest w zestawie metalowy
    stelaż przykręcany do obudowy podtrzymujący... wtyk micro hdmi :-)).
    Okazało się, że oczywišcie wtyk i kabel są na tyle sztywne, że swoim
    momentem zginającym szybko obrywają gniazdo. Ile brzydkich słów się
    nasłuchałem, gdy co chwila operator z asystentem musieli precyzyjnie
    tak ustawić i zablokować wtyk "aby stykało" :-)

    > A moze ... patent jakis wygasl ? :-)

    Nie da się dotyczyć, o tym, że często wbrew logice stoją patenty
    bardzo często mój socjalistyczny instynkt zapomina.

    --
    Marek

  • 8. Data: 2016-02-01 22:03:50
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Marek" napisał w wiadomości
    On Mon, 1 Feb 2016 19:36:53 +0100, "J.F."

    >To, że nie było odwracalne to pół biedy. Ale to , że z rachitycznego
    >gniazda microusb zrobiono standard ładowania do codziennego
    >podłączania to już skandal.

    To akurat wina Chinczykow.
    Ono sobie zazyczyli takiego standardu, pod grozba zablokowania
    wlasnego rynku dla tych telefonow.

    >Wczoraj w rocznym tel. małżonki wtyczka zepchnęła blaszkę styku +5V w
    >głąb gniazda.

    Hm, mam starsze telefony i jakos sie nie wepchnely ...

    J.

  • 9. Data: 2016-02-02 22:15:52
    Od: "Bo(o)t manager" <b...@W...wp.pl>

    On Mon, 01 Feb 2016 22:03:50 +0100, J.F. napisał/a:

    [ciach]
    > To akurat wina Chinczykow.
    > Ono sobie zazyczyli takiego standardu, pod grozba zablokowania wlasnego
    > rynku dla tych telefonow.
    [ciach]

    Może nie najszczęśliwsze rozwiązanie, ale wreszcie jakiś standard. Jedna
    ładowarka w domu wystarcza do prawie wszystkiego(nawet do maszynki do
    strzyżenia), jeśli coś ma inną wtyczkę to jest najczęściej bardzo stare
    ustrojstwo.

    Bo(o)t manager

  • 10. Data: 2016-02-03 00:02:56
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    Użytkownik "Bo(o)t manager" <b...@W...wp.pl> napisał w
    wiadomości news:8ti7oc-sk6.ln1@autostopem.przez.galaktyke.org..
    .
    > Może nie najszczęśliwsze rozwiązanie, ale wreszcie jakiś standard. Jedna

    No, zdecydowanie. Nieraz już mi się zdarzyło zahaczyć o kabelek i strącić
    ladowane urządzenie ze stołu. Dobrze, że upadło na dywan, to przeżyło.
    Wtyczka rozchwiała się... choć jeszcze się trzyma i działa.

    > ładowarka w domu wystarcza do prawie wszystkiego(nawet do maszynki do
    > strzyżenia), jeśli coś ma inną wtyczkę to jest najczęściej bardzo stare
    > ustrojstwo.

    I OIDP są odpowiednie przejściówki, jeśli tylko napięcie się zgadza, to
    jadziem, Panie Zielonka.

    to ja tego też nie powiem!
    (C) Tewje do Pana Boga.