  • 1. Data: 2016-11-26 17:22:47
    Temat: USB-C czy to krok wstecz w ładowaniu?
    Od: Marek <p...@s...com>

    Witam,

    Czy ktoś z Was mógłby wyjaśnić mi na czym polegają korzyści z montowania
    USB-C w telefonach? Do tej pory wydawało mi się, że micro-USB jest
    całkiem niezłym standardem. Standard ten w sensie ładowania telefonów
    ładnie się rozwijał. Aby nie palić cieniutkich styków wymyślono Quick
    Charge gdzie napięcie ładowania podniesiono do 9 lub nawet 12V. Dzięki
    temu prąd ładowania jest znacznie niższy i zwykłe przewody dają sobie z
    nim radę.

    A teraz następuje powrót do 5V i 3 lub nawet 5A w chudym złączu USB-C.
    Mi to zakrawa na jakiś absurd. Niebawem kable będą tak grube jak do
    rozruchu auta z zewnętrznego akumulatora. :-) Nie wspomnę o rosnącym
    ryzyku usmażenia styków lub wysokoprądowej elektroniki.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 2. Data: 2016-11-26 18:22:21
    Temat: Re: USB-C czy to krok wstecz w ładowaniu?
    Od: ALEX MR <k...@s...us>

    W dniu 26.11.2016 o 17:22, Marek pisze:
    > Witam,
    >
    > Czy ktoś z Was mógłby wyjaśnić mi na czym polegają korzyści z montowania
    > USB-C w telefonach?

    Symetryczna wtyczka i symetryczny port -> nie trzeba wnikać jak wetknąć
    bo nie ma "ściętych krawędzi" i zawsze wejdzie prawidłowo. Co do reszty
    się nie wypowiadam.

> [...]
    > rozruchu auta z zewnętrznego akumulatora. :-) Nie wspomnę o rosnącym
    > ryzyku usmażenia styków lub wysokoprądowej elektroniki.

    ALEX MR
    "Pod Cusimą Cesarska Marynarka Japońska zatopiła nie tylko flotę
    rosyjską, zatopiła coś o wiele więcej: mit o wyższości białej rasy" :-D
    "Mobilizacja to wojna, i innego wytłumaczenia dla niej nie ma" B.M
    Szaposznikow, Marszałek ZSRR

  • 3. Data: 2016-11-26 21:58:44
    Od: "re" <r...@r...invalid>

    Użytkownik "Marek"

[...]

    ---
    Coś pokręciłeś

    "USB 3.1 Type-C to Type-C cables are considered full-featured USB Type-C
    cables and must be active, electronically marked cables that contain a chip
    with an ID function based on the configuration channel and vendor-defined
    messages (VDMs) from the USB Power Delivery 2.0 specification"
    (https://en.wikipedia.org/wiki/USB_Type-C) a w tymże (USB Power Delivery)
    stoi "Devices can request higher currents and supply voltages from compliant
    hosts - up to 2 A at 5 V (for a power consumption of up to 10 W), and
    optionally up to 3 A or 5 A at either 12 V (36 W or 60 W) or 20 V (60 W or
    100 W)"

  • 4. Data: 2016-11-27 09:14:55
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sat, 26 Nov 2016 17:22:47 +0100, Marek <p...@s...com> wrote:
    > USB-C w telefonach? Do tej pory wydawało mi się, że micro-USB jest
    > całkiem niezłym standardem.

    Rozumiem, że to prowokacja albo smutny żart?

    microUsb nie nadaje się do ładowania bo:
    - delikatne gniazdo często się zrywa z pcb z powodu dużej dźwigni
    wtyk+kabel
    - nieodwracalność
    - limit włożeń (1000-1500) powoduje szybkie wyrabianie się kompletu
    wtyk+gniazdo
    - grzanie się z powodu dużych prądów ładowania przez miniaturowe styki

    Standard oczywiście został wybrany celowo, by przyspieszyć
    zużywalność produktu.
    Najlepszym choć nie idealn rozwiązaniem jest złącze magnetyczne.

    --
    Marek

  • 5. Data: 2016-11-27 10:38:54
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Marek" a...@n...neostrada.pl

    > Najlepszym choć nie idealn rozwiązaniem jest złącze magnetyczne.

    Doskonale współpracujące ;) z czujnikami magnetycznymi zaklętymi w smartfonie.

  • 6. Data: 2016-11-27 11:13:27
    Od: ALEX MR <k...@s...us>

    W dniu 27.11.2016 o 9:14, Marek pisze:

> [...]
    > - grzanie się z powodu dużych prądów ładowania przez miniaturowe styki
    >
    > Standard oczywiście został wybrany celowo, by przyspieszyć zużywalność

    To kto wprowadził USB-C, jako kolejny standard? Bo przecież nie ma wad
    microUSB.

    > Najlepszym choć nie idealn rozwiązaniem jest złącze magnetyczne.

    A jaką sprawność ma to łącze?

  • 7. Data: 2016-11-27 11:36:25
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2016-11-27 09:14, Marek wrote:
    > microUsb nie nadaje się do ładowania bo:
    > - limit włożeń (1000-1500) powoduje szybkie wyrabianie się kompletu
    > wtyk+gniazdo

    MicroUSB ma oficjalny limit rzędu 10tyś i jest to najwyższa wartość ze
    wszystkich gniazd usb. Jest inną sprawą jest że producenci kombinują jak
    go obniżyć a jakość materiałów z których produkuje się gniazda spada na
    pysk.

  • 8. Data: 2016-11-27 13:56:44
    Od: Michał Jankowski <m...@f...edu.pl>

> [...]
    > wszystkich gniazd usb. Jest inną sprawą jest że producenci kombinują jak
    > go obniżyć a jakość materiałów z których produkuje się gniazda spada na

    W trzyletnim telefonie codziennie ładowanym plus często podłączanym do
    czegoś, gniazdo działa jak nowe.

    MJ

  • 9. Data: 2016-11-27 14:37:52
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2016-11-27 13:56, Michał Jankowski wrote:
    > W trzyletnim telefonie codziennie ładowanym plus często podłączanym do
    > czegoś, gniazdo działa jak nowe.

    Trafiłeś na dobre. W 3 tabletach jakie mam złącza musiałem wymienić. O
    dziwo nie pęka obudowa tylko urywają się nogi od zasilania idące do
    płytki. Nawet w padach xboxa to złacze jest podłej jakości co jest
    zastanawiające bo tam często podlega udarom i powinno być zrobione z
    betonu zbrojonego tytanem a tymczasem jest najpodlejsze chińskie jakie
    dali rade znaleźć.

    Z drugiej strony w moim HTC Diamond MiniUSB pracowało chyba ze 6 lat i
    dało radę przetrwać kilka wsadzeń dziennie i jest sztywne jak nowe.
    Rozebrałem obudowę, złacze jest jednym paskiem metalu, a nie tak jak w
    obecnych - paskiem na zakladkę.

    Wniosek: microUSB to bardzo dobre złącze w teorii i bardzo złe w
    wykonaniu. I co ważne: nie da się kupić zazwyczaj lepszego niż zrobił
    producent bo jest kila[nascie|dziesiąt] typów footprinta.

  • 10. Data: 2016-11-27 15:18:57
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    Marek pisze tak:

    > Czy ktoś z Was mógłby wyjaśnić mi na czym polegają korzyści z
    > montowania USB-C w telefonach?

    Symetryczny wtyk dla tłumoków. Wiele pinów przenoszących zasilanie.
    Wielostykowe wtyki w Samsungach ciskanych po 6 latach nadal nie
    chyboczą się.

    http://pinoutguide.com/Slots/usb-type-c_pinout.shtml

    --
    Piotrek