  • 11. Data: 2016-11-27 18:09:35
    Temat: Re: USB-C czy to krok wstecz w ładowaniu?
    Od: "re" <r...@r...invalid>

    Użytkownik "PiteR"

    > Czy ktoś z Was mógłby wyjaśnić mi na czym polegają korzyści z
    > montowania USB-C w telefonach?

    Symetryczny wtyk dla tłumoków. Wiele pinów przenoszących zasilanie.
    Wielostykowe wtyki w Samsungach ciskanych po 6 latach nadal nie
    chyboczą się.

    http://pinoutguide.com/Slots/usb-type-c_pinout.shtml
    ---
    Czemu "tłumoków" ? Po prostu bezproblemowe.

    A ja i tak stawiam na ładowanie indukcyjne. :-)

  • 12. Data: 2016-11-27 18:36:07
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Michał Jankowski" o1el6c$abd$...@n...agh.edu.pl

    > W trzyletnim telefonie codziennie ładowanym plus
    > często podłączanym do czegoś, gniazdo działa jak nowe.

    Monster też wytrzymał 3 lata.
    Nie znamy wytrzymałości C -- poznamy za kilka lat.

    -=-

    IMO wszelkie USB to absurd. Wolałbym Qi oraz WiFi 802.11 ac.
    Niestety do tego trzeba zmiany ,,infrastruktury'' -- APki
    itp. urządzenia trzeba wymienić na nowe a do tego trzeba
    dorzucić ładowarki Qi.

    Mnie drażnią przewody... Zabierają miejsce, plączą się
    i dużo kosztują.

  • 13. Data: 2016-11-27 18:58:59
    Od: "re" <r...@r...invalid>

    Użytkownik "Eneuel Leszek Ciszewski"

[...]

    Nareszcie coś do przodu :-)

  • 14. Data: 2016-11-27 20:10:33
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2016-11-26 o 18:22, ALEX MR pisze:

    > Symetryczna wtyczka i symetryczny port -> nie trzeba wnikać jak wetknąć
    > bo nie ma "ściętych krawędzi" i zawsze wejdzie prawidłowo. Co do reszty
    > się nie wypowiadam.

    Tak, to plus, ale temat dotyczy właśnie całej reszty :-)

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 15. Data: 2016-11-27 20:38:21
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2016-11-26 o 21:58, re pisze:

> [...]
    > cables and must be active, electronically marked cables that contain a
    > chip with an ID function based on the configuration channel and
    > vendor-defined messages (VDMs) from the USB Power Delivery 2.0
    > specification" (https://en.wikipedia.org/wiki/USB_Type-C) a w tymże (USB
    > Power Delivery) stoi "Devices can request higher currents and supply
    > voltages from compliant hosts - up to 2 A at 5 V (for a power
    > consumption of up to 10 W), and optionally up to 3 A or 5 A at either 12
    > V (36 W or 60 W) or 20 V (60 W or 100 W)"

    No właśnie nie do końca tak to w rzeczywistości jest. Np. Nexus 6p, 5x,
    i chyba Samsung S7 przy 5V dają niecałe 3A. Czyli już wykraczają poza
    w/w limit dla 5V. Co prawda nie czytałem na Wiki powyższych danych lecz
    w jakimś artykule, gdzie napisano, że nawet do 5A przy odpowiednio
    oznaczonym typie przewodu i dla 5V. W zasadzie tylko tym się
    zasugerowałem. Jednakże 3A to jak dla mnie bardzo dużo przy tak
    cieniutkich stykach.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 16. Data: 2016-11-27 20:46:18
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2016-11-27 o 09:14, Marek pisze:

    > Rozumiem, że to prowokacja albo smutny żart?

    Nie, zapytałem serio.

    > microUsb nie nadaje się do ładowania bo:
    > - delikatne gniazdo często się zrywa z pcb z powodu dużej dźwigni
    > wtyk+kabel
    > - nieodwracalność
    > - limit włożeń (1000-1500) powoduje szybkie wyrabianie się kompletu
    > wtyk+gniazdo
    > - grzanie się z powodu dużych prądów ładowania przez miniaturowe styki
    >
    > Standard oczywiście został wybrany celowo, by przyspieszyć zużywalność
    > produktu.
    > Najlepszym choć nie idealn rozwiązaniem jest złącze magnetyczne.

    Część argumentów pomijam gdyż temat dotyczy ładowania. Co do trwałości
    mechanicznej złącza to można polemizować. Z PCB wszystko da się wyrwać.
    W praktyce, smartfony używam średnio 2 lata, ładuję częściej niż raz
    dziennie i nigdy w żadnym nie uszkodziłem gniazda, nawet gdy parę razy
    zaplatałem się w kabel i szarpnąłem go mocno.

    Czy zaglądałeś do wtyczki USB-C? Czy widziałeś jakiej wielkości są w
    niej styki zasilające? Wcale nie wyglądają na większe niż w microUSB.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 17. Data: 2016-11-27 21:00:20
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2016-11-27 o 15:18, PiteR pisze:

    > Symetryczny wtyk dla tłumoków.

    To już inny aspekt.

    > Wiele pinów przenoszących zasilanie.

    To niewątpliwy plus. Ale jest "ale". Oglądałeś jakie są one malutkie?
    Nie sądzę aby np. w autach jakiś projektant zaryzykowałby tak subtelne
    złącza dla przewodów, którymi ma płynąć nawet 5A. Jak tak dalej pójdzie
    to zrobią migomat na przewodach USB :-D

    > Wielostykowe wtyki w Samsungach ciskanych po 6 latach nadal nie
    > chyboczą się.

    Racja. Tu jest ewidentna korzyść. USB-C wygląda znacznie stabilniej. Co
    prawda, Sebastian w tym wątku poinformował, że microUSB ma podobno jak
    dotąd najwyższą trwałość z gniazd USB.

    To ostatnie potwierdzają moje życiowe testy na własnych smartfonach :-)
    Nigdy jeszcze nie uszkodziłem tego typu gniazda. Rekordzista to wiekowy
    HTC Desire HD. Ma lat nie wiem ile, ładowany codziennie i nic się nie
    dzieje. Baterię zajechałem ale gniazdo wciąż to samo :-)

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 18. Data: 2016-11-27 21:25:03
    Od: "re" <r...@r...invalid>

    Użytkownik "Marek"

> [...]

    oznaczonym typie przewodu i dla 5V. W zasadzie tylko tym się
    zasugerowałem. Jednakże 3A to jak dla mnie bardzo dużo przy tak
    3 A jest w 2-giej wersji specki, poza tym są własne rozszerzenia do 6 A, ale
    co tu debatować jak chcesz mieć mniejszy prąd a wyższe napięcie. No to masz
    w tym Type-C robionym zgodnie z Power Delivery z negocjacją.

  • 19. Data: 2016-11-27 21:55:54
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    Marek pisze tak:

    > To niewątpliwy plus. Ale jest "ale". Oglądałeś jakie są one
    > malutkie?

    Ale jest ich 8 zamiast 2 i w planach jest podniesienie napięcia.
    Ktoś za projekt USB C kupi sobie samochód|dom|motór. Nie wierzysz
    japońskim inżynierom?

    > Racja. Tu jest ewidentna korzyść. USB-C wygląda znacznie
    > stabilniej. Co prawda, Sebastian w tym wątku poinformował, że
    > microUSB ma podobno jak dotąd najwyższą trwałość z gniazd USB.

    Kiedy zobaczyłem po raz pierwszy to dziwne złącze z haczykami od razu
    mi się nie spodobało.

    --
    Piotrek

    Let me see your war face.

  • 20. Data: 2016-11-28 11:29:23
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Marek" o1fd6c$3at$...@n...icm.edu.pl

    > Część argumentów pomijam gdyż temat dotyczy ładowania.

    Muzykę także ładują -- w uszy. ;)