  • 11. Data: 2016-04-05 13:23:27
    Temat: Re: Ukręci się?
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2016-04-05 o 12:58, J.F. pisze:
    > Nie tak latwo ukrecic pret 15mm, szczegolnie jesli moment ma nie
    > ukrecic sruby M8 :-)
    Ale ten pręt ma wewnątrz otwór fi 8. Teraz przed przeróbką śruba M8
    praktycznie nie przenosi obciążenia wynikającego z pracy wrzeciona. Ona
    tylko unieruchamia koniec wałka z wew. pierścieniem łożyska. Zewnętrzny
    pierścień a co za tym idzie całe łożysko jest tak zamontowane, że ma
    możliwość przesuwania się osiowego. Są tam sprężynki po obwodzie zew.
    pierścienia łożyska. Pewnie kompensuje to rozszerzalność termiczną
    wirnika (po długości).

    W moim rozwiązaniu śruba też nic więcej nie będzie przenosić. Dlatego
    jest tam ten wpust.

    Robert

  • 12. Data: 2016-04-05 13:28:40
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu wtorek, 5 kwietnia 2016 13:16:50 UTC+2 użytkownik Robert Wańkowski napisał:
    > Ale tym prętem będę kręcić z momentem 10 Nm. W prawo i lewo. I to raczej
    > często.

    Więc trzeba wkleić, klej trzyma tak samo w prawo i w lewo.

    > I sam pręt nie załatwi sprawy, bo koniec wałek musi być unieruchomiony
    > względem wewnętrznego pierścienia łożyska.

    Na pręt nakręcisz nakrętkę M8, która będzie robić to co w tej chwili robi łeb śruby
    którą tam wkręcasz. Daj tam jeszcze podkładkę sprężystą, niezależnie czy pozostaniesz
    przy śrubie, czy spróbujesz po mojemu z nakrętką.

  • 13. Data: 2016-04-05 13:42:09
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2016-04-05 o 13:28, Konrad Anikiel pisze:
    > trzeba wkleić
    Pierwsza moja myśl też była taka, aby zablokować obecną śrubę, i nawet
    jej łeb wykorzystać jako sprzęgło.
    Ale te 10 Nm... wkleić na stałe to nie wymienię łożysk. A te kleje do
    unieruchamiania puszczają przy jakiejś wyższej temp.
    Wrzeciono może rozgrzać się do 70°.

    Robert

  • 14. Data: 2016-04-05 13:42:47
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu wtorek, 5 kwietnia 2016 12:58:51 UTC+2 użytkownik J.F. napisał:
> [...]
    oglegroups.com...

    > Dlaczego przy liczeniu naprezenia zrobiles M/(2*g) ?
    >
    > Powinien byc chyba "sredni promien dzialania sily" czyli
    > (D - g/2)/2 = 5.75mm
    >
    > Az tak bardzo od 2g czyli 7.5mm to nie odbiega, wiec i wniosek nadal
    > dobry.

    Racja, to jest wzór dla zupełnie cienkościennej powłoki.
    Przepisałem wzór z porządnego poradnika, teraz jest trochę więcej tych megapaskali,
    ale dalej pryszcz:

    http://smath.info/cloud/worksheet/bF2szBsR

    > Jesli jednak stal jest "zwykla" to juz nie ma 10x zapasu ... ale nadal
    > spory jest.

    Wziąłem wytrzymałość dla stali A2, najpodlejszej narzędziowej jaką świat zna. Pod
    warunkiem że obrobiona cieplnie. Bo jak nie, to tam może być i 400 MPa, zamiast 1500.

  • 15. Data: 2016-04-05 13:49:13
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu wtorek, 5 kwietnia 2016 13:42:11 UTC+2 użytkownik Robert Wańkowski napisał:
> [...]
    > Ale te 10 Nm... wkleić na stałe to nie wymienię łożysk. A te kleje do
    > unieruchamiania puszczają przy jakiejś wyższej temp.

    No toż dlatego Ci piszę żeby wkleić pręt, znaczy śrubę bez łba. Na ten pręt nanizasz
    łożysko, potem je dokręcisz nakrętką (tak jak dziś dokręcasz śrubą), a na końcu tego
    pręta jeszcze dwie nakrętki zakontrujesz tak żeby się fest trzyamły. Za nie będziesz
    trzymał wał przy zmianie narzędzia. A jak będzie potrzeba, to rozkontrujesz nakrętki
    z końca pręta, odkręcisz nakrętkę trzymającą łożysko, zdejmiesz łożysko, nałożysz
    nowe. Żeby te nakrętki się nie poluzowały, ja bym je punktowo przyspawał jedną do
    drugiej, tak żeby ewentualnie łatwo je było rozciąć.

  • 16. Data: 2016-04-05 14:26:58
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2016-04-05 o 13:49, Konrad Anikiel pisze:
    > Na ten pręt nanizasz łożysko, potem je dokręcisz nakrętką (tak jak dziś dokręcasz
    śrubą)
    Załapałem! ;-)
    Jest taki klej aby przy 70° nie puścił.
    Może jest jakiś sposób na przyspawanie punktowe tej szpilki do krawędzi
    wałka?
    Tig? Ale pewnie osłabi to w tym miejscu szpilkę.
    Chyba klej najlepszy się wydaje. Otwór dosyć głęboki, 35 mm.
    No i z czego tą szpilkę zrobić, aby się nie ukręciła przy tych 10 Nm.

    Robert

  • 17. Data: 2016-04-05 15:01:18
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu wtorek, 5 kwietnia 2016 14:27:00 UTC+2 użytkownik Robert Wańkowski napisał:
> [...]
    > Chyba klej najlepszy się wydaje. Otwór dosyć głęboki, 35 mm.
    > No i z czego tą szpilkę zrobić, aby się nie ukręciła przy tych 10 Nm.

    Nie kombinuj, spawanie śruby do wałka to by była herezja. Inne składy stali,
    właściwie niespawalne, jedno i drugie własności mechaniczne ma silnie zależne od
    stanu obróbki cieplnej. Weź sobie katalog Loctite, dobierz klej do nierozbieralnych
    połączeń stal/stal, albo lepiej zadzwoń do jakiejś firmy handlującej takimi rzeczami
    i zapytaj co polecają. Wyczyść otwór i śrubę, posmaruj klejem, wkręć mocno (żeby
    kontakt na powierzchni gwintu był w jedną stronę, wtedy wyeliminujesz ewentualne
    niewyważenie spowodowane lekkim luzem w gwincie) i gotowe. Najpierw przećwicz na
    zwykłej śrubie nakrętce, sprawdź w imadle czy napewno będzie trzymać. Klej to klej,
    może być przeterminowany, przemarznięty, źle dobrany itd.

    Skąd wziąć taki gwintowany pręt? Kup normalną śrubę z łbem i utnij jej łeb. W Polsce
    jest bardzo dużo firm handlujących normaliami, lewostronna śruba M8 gdzieś leży na
    półce, trzeba tylko znaleźć gdzie ta półka stoi. A jak nie, to Fastenal, oni mają
    wszystko.

  • 18. Data: 2016-04-05 15:11:30
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2016-04-05 o 15:01, Konrad Anikiel pisze:
    > lewostronna śruba M8 gdzieś leży na półce
    A śruba M8 z dobrego materiału ile wytrzyma na skręcanie?

    Robert

  • 19. Data: 2016-04-05 15:29:38
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu wtorek, 5 kwietnia 2016 15:11:33 UTC+2 użytkownik Robert Wańkowski napisał:
    > A śruba M8 z dobrego materiału ile wytrzyma na skręcanie?

    https://www.google.com/search?q=breaking+torque+metr
    ic+bolt

  • 20. Data: 2016-04-05 19:04:00
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2016-04-05 o 15:29, Konrad Anikiel pisze:
    > https://www.google.com/search?q=breaking+torque+metr
    ic+bolt
    No to na dwoje babka wróżyła. Urwie się nie urwie...
    https://www.google.pl/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&sourc
    e=images&cd=&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwiumprx-_fLAhU
    FWRoKHZkMAhUQjRwIBw&url=http%3A%2F%2Fsteelerslounge.
    com%2F2016%2F02%2Falfa-romeo-giuliettas%2F599012%2F&
    psig=AFQjCNEpsBRkudi1gpUbK-VixL54T5kJTQ&ust=14599616
    01361367

    M8 8-12 Nm
    Gdybym rozwiercił na M10 to mam już 27-39 Nm
    Może znajdę śrubę w wyższej klasie.

    Robert