  • 1. Data: 2016-04-04 15:00:19
    Temat: Ukręci się?
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    Mam elektrowrzeciono, aby zmienić narzędzie trzeba użyć dwóch kluczy.
    Wiadomo jak to działa.
    Wirnik wygląda tak.
    https://dl.dropboxusercontent.com/s/rbgo7rqpkslcrcj/
    rotor.png?dl=0
    Z prawej strony jest narzędzie. Z lewego końca wirnik ma podtoczenie na
    łożysko.
    Jest tam 15 mm średnicy a wewnątrz otwór M8 głęboki na 35 mm.

    Wymyśliłem sobie półautomatyczną zmianę narzędzia. Blokuję nakrętkę a
    kręcę tym 15 mm wałkiem.
    Po rozmowie ze ślusarzem mój entuzjazm opadł. Stwierdził, że się ukręci.
    Jakiś praktyk podzieli się swoim zdaniem?

    Moment ~80 Nm, no 100 Nm max.
    Czyli kręcimy rurką fi 15 mm ze ściankami 3,5 mm. Nie wyboczy się bo na
    zewnątrz łożysko a wewnątrz śruba M8.

    Robert

  • 2. Data: 2016-04-04 15:18:38
    Temat: Re: Ukręci się?
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 4 kwietnia 2016 15:00:42 UTC+2 użytkownik Robert Wańkowski
    napisał:
> [...]
    >
    > Moment ~80 Nm, no 100 Nm max.
    > Czyli kręcimy rurką fi 15 mm ze ściankami 3,5 mm. Nie wyboczy się bo na

    Naprężenie ścianające równa się moment/(2*grubość ścianki*pole przekroju). Wynik ma
    być nie większy od wytrzymałości materiału na ścinanie, załóż 0.65 granicy
    wytrzymałości na rozciąganie. Ile to jest- to zależy z jakiego żelaza te rurka jest
    zrobiona.

  • 3. Data: 2016-04-04 15:59:05
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2016-04-04 o 15:18, Konrad Anikiel pisze:
    > Ile to jest- to zależy z jakiego żelaza te rurka jest zrobiona.
    Nie mam pojęcia z czego Chińczycy zrobili ten wirnik.
    Miejsce gdzie teraz zakładam klucz płaski do blokowania nie ma prawie
    śladu ubicia materiału.
    Czyli z najgorszej możliwej stali nie zrobili. Jak masz chęć to przyjmij
    proszę taką kiepską stal.
    Jak będzie zapas o rząd wielkości to ok.

    Robert

  • 4. Data: 2016-04-04 16:58:06
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 4 kwietnia 2016 15:59:07 UTC+2 użytkownik Robert Wańkowski
    napisał:
> [...]
    > proszę taką kiepską stal.
    > Jak będzie zapas o rząd wielkości to ok.

    http://smath.info/cloud/worksheet/LMqKsNoK

    tu masz rachunki. Prawie rząd wielkości zapasu. Jak wpiszesz na początku moment
    1000Nm to się ukręci, a przy 100 daje radę. Niech ktoś to sprawdzi, bo z pisałem z
    pamięci i na szybko.

  • 5. Data: 2016-04-04 17:35:56
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2016-04-04 o 16:58, Konrad Anikiel pisze:
> [...]
    1000Nm to się ukręci, a przy 100 daje radę. Niech ktoś to sprawdzi, bo z pisałem z
    Dziękuję. :-)
    Później dopytam o sposób kręcenia tym wałkiem. Muszę jakoś połączyć ten
    wałek ze sprzęgłem.

    Robert

  • 6. Data: 2016-04-04 17:39:35
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 4 kwietnia 2016 17:35:58 UTC+2 użytkownik Robert Wańkowski
    napisał:

    1000Nm to się ukręci, a przy 100 daje radę. Niech ktoś to sprawdzi, bo z pisałem z
    pamięci i na szybko.
    > Dziękuję. :-)

    Proszek.

    > Później dopytam o sposób kręcenia tym wałkiem. Muszę jakoś połączyć ten
    > wałek ze sprzęgłem.

    Jest trochę gotowych i prostych rozwiązań. Napisz dokładniej jak to wymyśliłeś.

  • 7. Data: 2016-04-05 00:47:47
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2016-04-04 o 17:39, Konrad Anikiel pisze:
    > Napisz dokładniej jak to wymyśliłeś.

    https://dl.dropboxusercontent.com/s/ewji43ex39sfsx8/
    wrzeciono%20lozysko.png?dl=0

    Oryginalnie niebieskie łozysko jest przykręcone śrubą M8 z lewym gwintem
    do końca osi wrzeciona.
    W osi wrzeciona robię wpust (ten który narysowałem pewnie za szeroki,
    tam też działa moment ścinający, a wpust zmniejsza powierzchnię czynną).
    W ten wpust wchodzi jedna część sprzęgła (żółte), które będzie dokręcone
    do osi wrzeciona śrubą M8 (z łbem skośnym).
    https://dl.dropboxusercontent.com/s/xthvmtme94sasek/
    wrzeciono%20zmiana%20narzedzia.png?dl=0

    To sprzęgło dobrze by było, gdyby z jakiejś lepszej stali wykonać, aby
    nie ściąć tej płetwy, która wchodzić będzie we wpust.
    Sprzęgło podczas pracy wrzeciona kręci się razem z nim. Myślę, że nie
    trzeba tego wyważać.

    Robert

  • 8. Data: 2016-04-05 10:47:31
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu wtorek, 5 kwietnia 2016 00:47:50 UTC+2 użytkownik Robert Wańkowski napisał:

> [...]
    > nie ściąć tej płetwy, która wchodzić będzie we wpust.
    > Sprzęgło podczas pracy wrzeciona kręci się razem z nim. Myślę, że nie

    Chińszczyzna, pożałowali kilku centymetrów wałka, gdyby wystawał poza łożysko to by
    było za co złapać.
    Ja bym pomyślał nad prostszym rozwiązaniem. Zamiast wkręcać tam śrubę z łbem do
    trzymania tego łożyska, wkręć tam kawałek gwintowanego pręta, na który nakręcisz
    zwykłą nakrętkę która będzie trzymać łożysko. Pręt wkręć na amen, tak żeby się nie
    dało go wykręcić (Loctite pomoże), a na końcu mu zrób co tam potrzebujesz żeby go
    blokować. Choćby i solidnie zakontrowane sześciokątne nakrętki, heftnięte dla
    pewności pośrodku jedna do drugiej. Rozbieralność będzie (no, przy pomocy dremela),
    żadnej masakry na wałku, rowków, wpustów itd.

  • 9. Data: 2016-04-05 12:58:28
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    oglegroups.com...
    >http://smath.info/cloud/worksheet/LMqKsNoK
    >tu masz rachunki.

    Dlaczego przy liczeniu naprezenia zrobiles M/(2*g) ?

    Powinien byc chyba "sredni promien dzialania sily" czyli
    (D - g/2)/2 = 5.75mm

    Az tak bardzo od 2g czyli 7.5mm to nie odbiega, wiec i wniosek nadal
    dobry.

    >Prawie rząd wielkości zapasu.

    Jesli jednak stal jest "zwykla" to juz nie ma 10x zapasu ... ale nadal
    spory jest.

    Nie tak latwo ukrecic pret 15mm, szczegolnie jesli moment ma nie
    ukrecic sruby M8 :-)

    J.

  • 10. Data: 2016-04-05 13:16:47
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2016-04-05 o 10:47, Konrad Anikiel pisze:
    > wkręć tam kawałek gwintowanego pręta, na który nakręcisz zwykłą nakrętkę która
    będzie trzymać łożysko.
    Ale tym prętem będę kręcić z momentem 10 Nm. W prawo i lewo. I to raczej
    często.
    I sam pręt nie załatwi sprawy, bo koniec wałek musi być unieruchomiony
    względem wewnętrznego pierścienia łożyska.
    Dlatego wymyśliłem taki dynks. :-)
    I to wrzeciono kręci się 24000 obr/min.

    Robert