  • 11. Data: 2012-11-14 19:46:46
    Temat: Re: Weryfikacja e-maila, a bezpieczeństwo
    Od: e...@g...com

    W dniu środa, 14 listopada 2012 12:14:38 UTC-5 użytkownik Grzegorz Niemirowski
    napisał:

    > Ale to nie jest żadne elementarne bezpieczeństwo, tylko zaciemnianie na
    > siłę, które czasami może trochę coś atakującemu lekko utrudnić.

    Inaczej: mowiac "lekko utrudnic" odnosisz sie do wymyslonego przez siebie
    modelu ataku, ktory co najwyzej jest jednym z mozliwych. Istnieja tez
    inne modele, takie jak "chce sprawdzic czy Edek faktycznie jest cyklista i
    masonem", lub "wlamalem sie do poczty pana X i sprawdze, gdzie sie
    moge zalogowac", lub mase innych.

    Z innej zupelnie strony, nawet w Polsce mamy ustawe o ochronie danych osobowych,
    giodo itp., dyrektywy unijne etc., ktorych celem jest uszanowanie prywatnosci
    osob w sieci, gdy te osoby chca takowa prywatnosc zachowac. Robiac strone,
    na ktorej osoby nie sa wymienione z imienia i nazwiska a mozna sprawdzic
    znajac email, czy dana osoba jest zarejestrowana nie szanuje sie prywatnosci
    uzytkownikow strony. Jednym z glownych powodow, dla ktorych ochrona danych
    osobowych u nas kuleje, dla ktorych sa kradzione pieniadze z kont bankowych jest
    wlasnie takie nonszalanckie podejscie do bezpieczenstwa. A, bo to tylko
    moze "lekko utrudnic", co mi tam ktos bedzie p...l, niech sobie antyvira
    zainstaluja i maja nie marudzic. A kazda udostepniona niepotrzebnie informacja
    w najlepszym razie niewiele zmienia, w gorszych zwieksza narazenie na ryzyko - nie
    znajac wszystkich modeli ataku trzeba zalozyc to drugie.

    Regula jest taka, ze udostepnia sie tyle co potrzeba i nic wiecej, bo kazda
    dodatkowa informacja zmniejsza bezpieczenstwo. Jedynie czesc zabezpieczen
    zaklada publicznosc czesci informacji, ale to jest chyba za trudny temat. Wiec
    jak mozna przy rejestracji nie pisac "email jest zajety" to sie tego nie robi,
    to prawie nic nie kosztuje.

    --
    Edek

  • 12. Data: 2012-11-14 19:54:01
    Od: e...@g...com

    W dniu środa, 14 listopada 2012 13:43:45 UTC-5 użytkownik Przemek O napisał:

    > I co w tym niefajnego? Równie dobrze można przyjąć że jest niefajnie że
    > można sprawdzić w rejestrach DG czy ktoś ma działalność czy nie. I to
    > jest dostępne dla każdego. O ewentualnych konsekwencjach nie muszę mówić.

    W DG tak jest "by design", tak ma byc. Odroznijmy decyzje od "jestem mastaha
    i nie chce mi sie tego implementowac".

    --
    Edek

  • 13. Data: 2012-11-14 20:02:45
    Od: Marek Borowski <m...@...borowski.com>

    On 2012-11-14 11:04, Roman W wrote:

    > Banalnie: nie wyswietlac wiadomosci "mail jest zajety". Przy kazdej probie
    > rejestracji wyswietlac tylko "dziekujemy za zgloszenie checi rejestracji,
    > szczegoly znajdziesz w mailu wyslanym na podany przez Ciebie adres". I w
    > mailu pisac albo "potwierdz rejestracje" albo "hmm, chyba juz sie
    > rejestrowales z tego adresu".

    I mamy zwiekszanie upierdliwosci rejestracji w imie nie potrzebnej
    ochrony prywatnosci. Sorry trzeba brac odpowiedzialnosc za swoje
    dzialanie, a nie uciekac w anonimowosc. Do rejestracji nikt nie zmusza.

    Pozdrawiam

    Marek

  • 14. Data: 2012-11-14 20:06:33
    Od: Przemek O <p...@o...eu>

    W dniu 2012-11-14 19:54, e...@g...com pisze:

    > W DG tak jest "by design", tak ma byc. Odroznijmy decyzje od "jestem mastaha
    > i nie chce mi sie tego implementowac".

    Odróżnijmy sytuację gdy coś niesie ze sobą realne zagrożenie
    bezpieczeństwa od "widzimisię" i pokazania jaki to ja jestem mastaha i
    sobie zaimplementuje pierdołę która na dłuższą metę będzie wszystkich
    denerwować.

    Poza tym poczytaj sobie ustawę o danych osobowych i później możemy
    rozmawiać.
    Wymyślasz problem który nie istnieje lub jest nieistotny. Pomijając już
    to, że g...@...com nie musi być tym Grzegorzem
    Niemirowskim :/

    Poza tym w DG nie jest tak "by design" ale jest tak od jakiegoś czasu.
    Zresztą czym się różni wiedza o tym czy ktoś prowadzi DG czy jest chory
    na HIV? W pewnych przypadkach taka wiedza jest potrzebna.

    Inna bajka że zdobywanie jej za pomocą sprawdzania emaili
    rejestracyjnych na różnych stronach jest co najmniej nieefektywne.

    pozdrawiam,
    Przemek O.

  • 15. Data: 2012-11-14 20:10:27
    Od: Marek Borowski <m...@...borowski.com>

    On 2012-11-14 19:54, e...@g...com wrote:

    > W DG tak jest "by design", tak ma byc. Odroznijmy decyzje od "jestem mastaha
    > i nie chce mi sie tego implementowac".

    To zaloz ze jest tak by design. Chronic nalezy te dane ktore sa wrazliwe
    a nie wszystkie bo sa ludzie co maja lekkie odchylki na punkcie
    prywatnosci. Zobacz np. absurdalne afery z google street view, o
    systemach monitoringu nie wspominajac.

    Pozdr

    Marek

  • 16. Data: 2012-11-14 21:04:10
    Od: Przemek O <p...@o...eu>

    W dniu 2012-11-14 20:10, Marek Borowski pisze:

> [...]
    > a nie wszystkie bo sa ludzie co maja lekkie odchylki na punkcie
    > prywatnosci. Zobacz np. absurdalne afery z google street view, o

    Po co szukać tak daleko? Miałem ostatnio sytuacje, że musiałem coś
    zawieźć znajomemu mieszkającemu na dużym blokowisku. Byłem u niego może
    raz parę lat temu, bez problemu znalazłem blok i numer mieszkania bo
    przy domofonach były spisy mieszkańców. Teraz tego nie ma i zrobiłem
    niepotrzebną rundę, bo on telefonu nie odbierał, ja nie znałem
    dokładnego numeru mieszkania... I gdzie tu jest sens? A jak bandzior
    będzie chciał mu dokopać to i tak dowie się gdzie ktoś mieszka.

    W każdym razie komplikuje to życie uczciwym ludziom, a bandytom
    (hakerom) i tak nie przeszkadza bo mają na to skuteczniejsze sposoby.

    pozdrawiam,
    Przemek O.

  • 17. Data: 2012-11-14 21:34:28
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    On 14.11.2012 20:02, Marek Borowski wrote:

    > I mamy zwiekszanie upierdliwosci rejestracji w imie nie potrzebnej
    > ochrony prywatnosci. Sorry trzeba brac odpowiedzialnosc za swoje
    > dzialanie, a nie uciekac w anonimowosc. Do rejestracji nikt nie zmusza.

    W sumie to wyświetlając komunikat a nie wysyłając mail zwiększasz
    upierdliwość. Skoro wpisujesz drugi raz ten sam mail przy rejestracji to
    jako _ułatwienie_ wysłałbym coś w stylu:
    "Posiadasz już konto w tym serwisie.\nJeżeli nie pamiętasz hasła kliknij
    tutaj.".

    Wysłanie maila zapewnia że user się w nim nie pomylił (przypadkowo, czy
    celowo) i naprawdę używa tego konta więc i tak warto je zrobić.

    Michoo

  • 18. Data: 2012-11-14 21:56:55
    Od: Przemek O <p...@o...eu>

    W dniu 2012-11-14 21:34, Michoo pisze:

    > W sumie to wyświetlając komunikat a nie wysyłając mail zwiększasz
    > upierdliwość.

    Jeśli dla Ciebie natychmiastowa walidacja poprawności jest zwiększeniem
    upierdliwości (vs czekanie ileś tam na meila) to chyba nie mamy o czym
    rozmawiać.

    > Skoro wpisujesz drugi raz ten sam mail przy rejestracji to
    > jako _ułatwienie_ wysłałbym coś w stylu:
    > "Posiadasz już konto w tym serwisie.\nJeżeli nie pamiętasz hasła kliknij
    > tutaj.".

    A po co taki komunikat? Nie lepszy że ktoś próbuje drugi raz założyć
    konto na ten email?

    > Wysłanie maila zapewnia że user się w nim nie pomylił (przypadkowo, czy
    > celowo) i naprawdę używa tego konta więc i tak warto je zrobić.

    A nieotrzymanie maila z potwierdzeniem o czym świadczy? Że user się
    pomylił wpisując adres, że skrypt na serwerze się wywalił, że serwis
    zdążył już się zwinąć, że dane nie zostały jeszcze przetworzone, że
    email się "zgubił"? Trochę więcej tych niepewności, a najgorsze że
    czekamy i nie wiadomo co się dzieje, czy rejestrować się ponownie, czy
    może jeszcze chwilę poczekać.

    pozdrawiam,
    Przemek O.

  • 19. Data: 2012-11-14 22:00:09
    Od: Marek Borowski <m...@...borowski.com>

    On 2012-11-14 21:34, Michoo wrote:

> [...]
    > jako _ułatwienie_ wysłałbym coś w stylu:
    > "Posiadasz już konto w tym serwisie.\nJeżeli nie pamiętasz hasła kliknij

    No nie bardzo, bo po pierwsze SMTP to nie Instant Messenger i maile moga
    dochodzic z opoznieniem, po drugie rejestracja a aktywacja rejestracji
    to dla mnie dwa rozne procesy (wykonywane w roznych programach) ktorych
    nie musze dokonywac od razu po sobie. A wymuszanie i mieszanie tego to
    upierdliwosc. Pozatym kilka razy mi sie zdazylo iz okazywalo sie przy
    rejestracji iz jednak mam konto w danym serwisie.

    > Wysłanie maila zapewnia że user się w nim nie pomylił (przypadkowo, czy
    > celowo) i naprawdę używa tego konta więc i tak warto je zrobić.

    To juz jest aktywacja/weryfikacja konta - zupelnie co innego.

    Pozdrawiam

    Marek

  • 20. Data: 2012-11-14 22:41:22
    Od: e...@g...com

    W dniu środa, 14 listopada 2012 14:06:34 UTC-5 użytkownik Przemek O napisał:

> [...]
    > bezpieczeństwa od "widzimisię" i pokazania jaki to ja jestem mastaha i
    > sobie zaimplementuje pierdołę która na dłuższą metę będzie wszystkich

    W tym przykladzie i tak i tak trzeba wyslac maila, wiec nie bardzo rozumiem,
    co kogo mialoby denerwowac. Poza tym, gdziekolwiek bezpieczenstwo
    ma jakies znaczenie strona ma swoje "privacy policy" i mozna tam
    napisac, ze ma sie userow w doopie - wolno, a uzytkownik moze wybrac
    inna strone, inny bank, albo zaakceptowac fakt, ze choc ukrywa
    sie pod nickiem to jego prawdziwe dane sa dostepne a wyciag z konta moze
    sobie ktos przejrzec. Wolna wola.

> [...]
    > rozmawiać.
    > Wymyślasz problem który nie istnieje lub jest nieistotny. Pomijając już

    Ustawe znam, wiec sorry ale sobie nie pogadamy. Problem prywatnosci
    istnieje jak najbardziej.

    > Poza tym w DG nie jest tak "by design" ale jest tak od jakiegoś czasu.
    > Zresztą czym się różni wiedza o tym czy ktoś prowadzi DG czy jest chory
    > na HIV? W pewnych przypadkach taka wiedza jest potrzebna.

    To byl przyklad informacji, ktora ktos moze chciec zatrzymac w tajemnicy.
    Rozumiem, ze najchetniej wpisalbys do ustawy monitoring w toaletach,
    ale ja jestem przeciwny (w koncu toaleta to potencjalne miejsce gwaltu,
    no i kto nie gwalci w toalecie nie ma nic do ukrycia, prawda?)

    > Inna bajka że zdobywanie jej za pomocą sprawdzania emaili
    > rejestracyjnych na różnych stronach jest co najmniej nieefektywne.

    Udowodnij. Problem z brakiem bezpieczenstwa najczesciej sie bierze stad,
    ze ktos implementujac nie wpadl na to, ze zostawia dziure, ktora
    sie wykorzystuje ot tak po prostu. Wedlug mnie opinie typu
    "jazda na punkcie bezpieczenstwa czy prywatnosci" sa bardzo szkodliwe,
    bo niektorzy nie rzoumieja o co chodzi, slyszalem nawet kiedys
    zdanie, ze "poprawna implementacja SSLa to jakies skrzywienie
    na punkcie bezpieczenstwa". Czy ty sie dziwisz, ze ktos stworzyl SSLa?
    Bo mi sie przydaje, w formie dzialajacej tak jak byl zaprojektowany.

    --
    Edek