  • 1. Data: 2018-07-29 18:09:22
    Temat: Wiercenie we włóknie węglowym
    Od: Jacek <k...@a...com>

    Mam element z włókna węglowego, w którym mam wywiercić kilka otworów fi
    3 mm. Nigdy w tym nie wierciłem i nie wiem czego się spodziewać, a nie
    mogę sobie pozwolić na zniszczenie, bo element jest tylko jeden.
    Czy dobrze kombinuję, że wierci się w tym podobnie jak w laminacie
    szklanym? Ostre wiertło i duże obroty będzie ok?
    Jacek

  • 2. Data: 2018-07-29 19:05:18
    Temat: Re: Wiercenie we włóknie węglowym
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2018-07-29 o 18:09, Jacek pisze:
> [...]
    > Czy dobrze kombinuję, że wierci się w tym podobnie jak w laminacie
    > szklanym? Ostre wiertło i duże obroty będzie ok?

    Poszukaj filmików instruktażowych.
    https://youtu.be/DLq4ChV2QFQ

    WM

  • 3. Data: 2018-07-29 19:25:47
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 29 Jul 2018 18:09:22 +0200, Jacek napisał(a):
> [...]
    > Czy dobrze kombinuję, że wierci się w tym podobnie jak w laminacie
    > szklanym? Ostre wiertło i duże obroty będzie ok?

    Tez nie wiercilem, ale mysle ze latwiej niz w szklanym.
    Szklo jest wredne.

    I na moj gust to wolne obroty powinny sie nadawac, a moze nawet
    lepsze.

    J.

  • 4. Data: 2018-07-29 19:49:13
    Od: Jacek <k...@a...com>

    W dniu 29.07.2018 o 19:05, WM pisze:

    > Poszukaj filmików instruktażowych.
    Dzięki. Pomysł z oklejeniem taśmą wykorzystam i obroty dam wolne, a nie
    szybkie, bo widzę, że w tym się wierci łatwo.
    Jacek

  • 5. Data: 2018-07-29 23:49:40
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 30 lipca 2018 01:09:24 UTC+9 użytkownik Jacek napisał:
> [...]
    > Czy dobrze kombinuję, że wierci się w tym podobnie jak w laminacie
    > szklanym? Ostre wiertło i duże obroty będzie ok?

    Obroty niskie, a wiertło do drewna. Trzeba ostro ciąć włókna na obwodzie.

  • 6. Data: 2018-07-30 04:40:10
    Od: 4...@g...com

    Jak chcesz gladkie w srodku otwory i nie poszarpane krawedzie to bardzo wysokie
    obroty. Dla wiertla 3mm dalbym z 5000obr/minute. Musisz zabezpieczyc detal zeby przy
    przechodzeniu wiertla nie zostal poderwany. Wiertlo musi byc ostre jak brzytwa.
    Chlodzenie powietrzem. Po napunktowaniu zrob prowadzenie nakielkiem. Nie wierc z reki
    tylko na wiertarce kolumnowej. Od biedy jak nie masz to najgorszy stojak do wiertarki
    recznej bedzie lepszy od wiercenia z reki ale przy wiertarce recznej beda za male
    obroty. A jak Ci wystarcza dziury to byle jakie wiertlo do metalu i byle jaka
    wiertarka.

  • 7. Data: 2018-08-01 19:45:34
    Od: Jacek <k...@a...com>

    W dniu 29.07.2018 o 23:49, Konrad Anikiel pisze:

    > Obroty niskie, a wiertło do drewna. Trzeba ostro ciąć włókna na obwodzie.
    Rada z wiertłem do drewna przednia, ale nie znalazłem wiertła 3,5 mm, są
    tylko 3 albo 4 mm. Dostałem kawałek rurki z włókna węglowego do prób i
    poćwiczyłem. Lepiej idzie na dużych obrotach. Przy wierceniu wiertłem do
    metalu musi być ostre, jak brzytwa, bo inaczej materiał pęka.
    Jacek

  • 8. Data: 2018-08-02 00:48:10
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu czwartek, 2 sierpnia 2018 02:45:36 UTC+9 użytkownik Jacek napisał:

> [...]
    > poćwiczyłem. Lepiej idzie na dużych obrotach. Przy wierceniu wiertłem do
    > metalu musi być ostre, jak brzytwa, bo inaczej materiał pęka.

    Karbon zachowuje się z grubsza jak drewno. Wiertło do metalu to ostateczność, jeśli z
    braku odpowiedniego narzędzia musisz użyć wiertła do metalu, to faktycznie musi być
    bardzo ostre i jechać szybko żeby zbierać jak najmniej materiału. Do drewna 3.5 mm
    nie możesz znaleźć? Słabo szukasz.

  • 9. Data: 2018-08-02 01:31:55
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-08-01, Jacek <k...@a...com> wrote:

> [...]
    > poćwiczyłem. Lepiej idzie na dużych obrotach. Przy wierceniu wiertłem do
    > metalu musi być ostre, jak brzytwa, bo inaczej materiał pęka.

    Tylko mam nadzieję, że robisz to w masce lub pod solidnym, miejscowym
    wyciągiem, bo włókna węglowe są dużo bardziej wredne zdrowotnie od
    szklanych.

    --
    Marcin