  • 1. Data: 2010-02-02 23:46:23
    Temat: Wiertła do płytek drukowanych
    Od: "kolarz" <k...@o...eu>

    Witam. Czy warto kupić wiertła tytanowe do wiercenia otworów w PCB ? Typ
    laminatu nieznany.

  • 2. Data: 2010-02-03 00:34:52
    Temat: Re: Wiertła do płytek drukowanych
    Od: "kolarz" <k...@o...eu>

    Użytkownik "kolarz" <k...@o...eu> napisał w wiadomości
    > Witam. Czy warto kupić wiertła tytanowe do wiercenia otworów w PCB ? Typ
    > laminatu nieznany.
    Zapomniałem dodać,że chodzi o wiertła do miniwiertarki

    kolarz

  • 3. Data: 2010-02-03 02:12:58
    Od: shg <s...@g...com>

    wiadomościnews:hkafu3$rs6$1@news.onet.pl...> Witam. Czy warto kupić wiertła tytanowe
    do wiercenia otworów w PCB ? Typ

    > Zapomniałem dodać,że chodzi o wiertła do miniwiertarki
    >
    > kolarz

    Tytanowe (nie spotkałem się z), czy powlekane azotkiem tytanu (złote)?
    Mam, przy wierceniu w laminacie epoksydowo-szklanym nie widzę
    specjalnej różnicy między nimi a HSS, i jedne, i drugie tępią się
    szybko. Do FR4 to chyba raczej tylko widia będzie miała wystarczającą
    trwałość, szkło to jednak wredny materiał.
    Mam też gdzieś jedno wiertło źle powleczone (ze złej strony), może
    kiedyś porównam trwałość powlekanych TiN i tego niepowleczonego (pod
    spodem jest HSS), ale rewelacji się nie spodziewam.

  • 4. Data: 2010-02-03 10:45:08
    Od: Krzysztof Tabaczyński <k...@w...pl>

    Użytkownik "shg" <s...@g...com> napisał w wiadomości
    c.googlegroups.com...
> [...]

    > kiedyś porównam trwałość powlekanych TiN i tego niepowleczonego (pod
    > spodem jest HSS), ale rewelacji się nie spodziewam.

    A to widiowych wierteł już nie ma?!
    Mam takie 0,7 mm z 1981 roku. Jeszcze wierci.

    Pozdrowienia. Krzysztof z Tychów.

  • 5. Data: 2010-02-05 20:05:41
    Od: "ulyssess" <u...@o...pl>

    > A to widiowych wierteł już nie ma?!
    > Mam takie 0,7 mm z 1981 roku. Jeszcze wierci.
    >
    > Pozdrowienia. Krzysztof z Tychów.

    Cześć.

    Wiercisz z ręki? Czy statywem? Chciałem kupic widiowe ale mi odradzono.
    Wiertarka proxxon ale bez statywu.

    Pozdr. Piotrek

  • 6. Data: 2010-02-05 20:23:33
    Od: Marcin Kulas <0...@...jabbed.org>

    ulyssess wrote:
    > Wiercisz z ręki? Czy statywem? Chciałem kupic widiowe ale mi odradzono.
    > Wiertarka proxxon ale bez statywu.

    Nie do mnie było pytanie, ale odpowiem. Widiowymi trzeba wiercić
    na dobrym statywie. Bardzo łatwo je złamać przy niewielkich
    naprężeniach bocznych.

    --
    [ Marcin Kulas jid: h...@j...org ]
    [ "Bądź uczynny, pomagaj innym - a wtedy wszyscy wokół pomyślą, ]

  • 7. Data: 2010-02-05 21:14:19
    Od: Krzysztof Tabaczyński <k...@w...pl>

    Użytkownik "Marcin Kulas" <0...@...jabbed.org> napisał w wiadomości

    > Nie do mnie było pytanie, ale odpowiem. Widiowymi trzeba wiercić
    > na dobrym statywie. Bardzo łatwo je złamać przy niewielkich
    > naprężeniach bocznych.

    Przesada... :-)
    Całe lata 70-te przewierciłem ręcznie napędzaną wiertarką
    trzymaną w ręce. No taką na korbkę, tyle, że małą.

    A potem miałem plastikowy statyw i wiertarkę z Piko.
    ...łatwo nie było. :-)

    Pozdrowienia.Krzysztof z Tychów.

  • 8. Data: 2010-02-06 09:01:03
    Od: Marcin Kulas <0...@...jabbed.org>

    Krzysztof Tabaczyński wrote:

    > Przesada... :-)
    > Całe lata 70-te przewierciłem ręcznie napędzaną wiertarką
    > trzymaną w ręce. No taką na korbkę, tyle, że małą.

    Na pewno piszemy o tych samych wiertłach? Ja się odniosłem
    do szybkoobrotowych 0,7 mm z węglików spiekanych, z trzonem 1/8".
    Jeśli umiesz tym wiercić "z ręki", to padam na kolana i chylę czoła.
    Mnie się łamały już na pierwszych otworach, a Parkinsona raczej
    nie mam. :)

    > A potem miałem plastikowy statyw i wiertarkę z Piko.
    > ...łatwo nie było. :-)

    Plastikowy statyw nie prowadził mi wiertła równo, tylko pochylał
    oś w miarę opuszczania. Też pękały.

    Teraz wiercę Proxxonem, na solidnym trapezowym statywie (20krpm)
    i wychodzi ślicznie. Żadnych luzów, nic nie pęka.

  • 9. Data: 2010-02-06 12:37:51
    Od: Krzysztof Tabaczyński <k...@w...pl>

> [...]
    > Jeśli umiesz tym wiercić "z ręki", to padam na kolana i chylę czoła.
    > Mnie się łamały już na pierwszych otworach, a Parkinsona raczej

    Nie, żadne 1/8". One były 0,7 na całej długości.
    Owszem, były szybkoobrotowe, bo przeznaczone
    do maszyny która miała 60 tysięcy obrotów.
    Tak mi mówił jej osobisty operator. :-)
    Umiałem wtedy wiercić z ręki bo miałem 16 lat.

    > Plastikowy statyw nie prowadził mi wiertła równo, tylko pochylał
    > oś w miarę opuszczania. Też pękały.

    Mnie nic nie pochylał...
    Tyle, że miał spore luzy.
    Mówimy o tym samym? :-)

    > Teraz wiercę Proxxonem, na solidnym trapezowym statywie (20krpm)
    > i wychodzi ślicznie. Żadnych luzów, nic nie pęka.

    Teraz to jak mam cztery dziurki, to do płytkarni lecę. :-)

    Pozdrowienia. Krzysztof z Tychów.

  • 10. Data: 2010-02-06 15:06:50
    Od: Marcin Kulas <0...@...jabbed.org>

    Krzysztof Tabaczyński wrote:

    > Nie, żadne 1/8". One były 0,7 na całej długości.
    > Owszem, były szybkoobrotowe, bo przeznaczone
    > do maszyny która miała 60 tysięcy obrotów.
    > Tak mi mówił jej osobisty operator. :-)

    W takim razie nie miałem z nimi do czynienia.

    > Mnie nic nie pochylał...
    > Tyle, że miał spore luzy.
    > Mówimy o tym samym? :-)

    Taki kiedyś kupiłem i teraz leży w szafie.
    http://www.tme.eu/html/PL/statywy-d-0510-do-wiertare
    k/ramka_2611_PL_pelny.html

    > Teraz to jak mam cztery dziurki, to do płytkarni lecę. :-)

    Jeszcze nie dorosłem do płytkarni. Za często prototypy poprawiam,
    żeby mi się chciało czekać choćby 1-2 dni na pcb.