  • 1. Data: 2009-05-26 19:03:50
    Temat: Wiertła widiowe do pcb
    Od: "ulyssess" <u...@o...pl>

    Witam.

    Zastanawiam sie nad kupnem nowych wierteł do płytek i zanalazłem aukcje tego
    typu :
    http://allegro.pl/item646512826_profesjonalne_wiertl
    a_widiowe_do_pcb_cnc_vhm.html
    Czy one rzeczywiście sa lepsze od wierteł typu HSS? Warto kupic kilka
    srednic?

    Pozdrawiam Piotrek

  • 2. Data: 2009-05-26 19:41:25
    Temat: Re: Wiertła widiowe do pcb
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    ulyssess pisze:

    > Czy one rzeczywiście sa lepsze od wierteł typu HSS? Warto kupic kilka
    > srednic?

    Nie tępią się tak jak hss, ale bez stojaka do wiertarki lepiej do nich
    nie podchodź. I kup po kilka sztuk z danej średnicy, bo na pewno parę
    połamiesz :-)

    --
    przeciez moje rozumowanie bylo bez skazy,
    no sam bym wskoczyl do tego wulkanu,

  • 3. Data: 2009-05-26 19:54:30
    Od: BartekK <s...@N...org>

    Zbych pisze:

    > Nie tępią się tak jak hss, ale bez stojaka do wiertarki lepiej do nich
    > nie podchodź. I kup po kilka sztuk z danej średnicy, bo na pewno parę
    > połamiesz :-)

    Potwierdzam, tępienia nie stwierdzono po kilku tysiącach otworów,
    niestety bez super-wiertarki z zerowym biciem i porządnego statywu -
    łamią się okrutnie. Ale za to dobra wiertarka + statyw + najlepiej
    dobrze umocowana płytka = są niezniszczalne. To są chyba wiertła do
    CNC/automatycznego wiercenia, gdzie niedopuszczalne są jakieś
    podskakiwania płytki, krzywe odwierty, bijące futerka itp.

    --
    | Bartlomiej Kuzniewski
    173

  • 4. Data: 2009-05-26 20:01:05
    Od: "ulyssess" <u...@o...pl>

> [...]
    > płytka = są niezniszczalne. To są chyba wiertła do CNC/automatycznego
    > wiercenia, gdzie niedopuszczalne są jakieś podskakiwania płytki, krzywe

    Wiertarke mam proxxona ale bez statywu, więc nie da sie wiercić z ręki w
    pcb?

    Piotrek

  • 5. Data: 2009-05-26 20:13:16
    Od: BartekK <s...@N...org>

    ulyssess pisze:

    > Wiertarke mam proxxona ale bez statywu, więc nie da sie wiercić z ręki w
    > pcb?
    Da się, ale tymi wiertłami - to bardzo szybko je połamiesz. One są
    okrutnie ostre, gdy tylko ci złapie laminat - od razu ci go złapie i
    "werżnie się", co przy wierceniu z ręki często kończy się szarpnięciem,
    zmianą kąta wiertarka-płytka i złamaniem wiertła... Przy dużych
    obrotach, znacznej masie-bezwładnosći wiertarki-wirnika na stojaku, gdy
    płytkę trzymasz/przymocujesz - to ostre wiertło skrawa kolejne
    cieniutkie warstwy płytki. Gdy pozwolisz mu wjechać od razu za głęboko -
    zabierze zbyt dużo laminatu w rowek a nie obetnie go, spadną obroty bo
    opór duży, więc zrobi się jakby "gwint" w który ci wiertło
    wkręci-wciągnie. Widać to zwłaszcza na grubych wiertłach typu fi3, ale
    to samo chyba niszczy wielokrotnie delikatniejsze 0.7mm itp...

    --
    | Bartlomiej Kuzniewski
    173

  • 6. Data: 2009-05-26 22:10:58
    Od: "Pawel \"O'Pajak\"" <o...@g...pl>

    Powitanko,

    > Czy one rzeczywi?cie sa lepsze od wierte? typu HSS?

    Potwierdzam opinie innych: Bez dobrego statywu i zero bicia futra
    wiertarki - zapomnij. Kupilem kiedys paczke (chyba 5 szt) takich i nie
    udalo mi sie wywiercic ani z reki, ani ze zwyklego celmowskiego statywu
    zadnego otworu. A szkoda, bo rzeczywiscie ostre sa i raczej pekna/wykrusza
    sie niz stepia.

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa

  • 7. Data: 2009-05-27 07:30:08
    Od: "Krzysztof Tabaczynski" <k...@w...pl>

    Użytkownik "Pawel "O'Pajak"" <o...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > zadnego otworu. A szkoda, bo rzeczywiscie ostre sa i raczej pekna/wykrusza

    Ja mam takie wiertła z połowy lat 70-tych
    i prawie zawsze wierciłem ręczną wiertarką
    zegarmistrzowską na korbkę. Złamałem może dwa...

    Pozdrowienia. Krzysztof z Tychów.

  • 8. Data: 2009-05-27 07:56:02
    Od: Marek Lewandowski <l...@p...onet.pl>

    On May 27, 9:30 am, "Krzysztof Tabaczynski" <k...@w...pl>
    wrote:

    > Ja mam takie wiertła z połowy lat 70-tych
    > i prawie zawsze wierciłem ręczną wiertarką
    > zegarmistrzowską na korbkę. Złamałem może dwa...

    to jest klucz: wiertarka na korbke - jak wiertlo sie wetnie za ostro,
    to nie dostanie udarem bezwladnosci wirnika wiertarki po d...ie, bo w
    reku masz ,,czucie'' i nie pchasz na sile.

    Marek

  • 9. Data: 2009-05-27 13:36:56
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <l...@w...pdi.net>

    Użytkownik Zbych napisał:

    > Nie tępią się tak jak hss, ale bez stojaka do wiertarki lepiej do nich
    > nie podchodź. I kup po kilka sztuk z danej średnicy, bo na pewno parę
    > połamiesz :-)

    Bez dobrego stojaka do dobrej wiertarki - czyli wszystko bez luzów...
    Widiowe są po prostu kruche ale szkło z laminatu nie drze ich tak jak
    potrafi drzeć stalowe.

    --
    Darek

  • 10. Data: 2009-05-27 13:40:02
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <l...@w...pdi.net>

    Użytkownik BartekK napisał:

> [...]
    > CNC/automatycznego wiercenia, gdzie niedopuszczalne są jakieś
    > podskakiwania płytki, krzywe odwierty, bijące futerka itp.

    Krzywe futerko przy 100krpm? Ze ściany by się je wydłubywało. Tępić to i
    widiowe się tępią - po przemysłowych ilościach otworów czyli tak po
    setkach tysięcy (dobra wiertarka do płytek potrafi do dziesięciu otworów
    na sekundę robić). W zastosowaniach amatorskich/prototypowych faktycznie
    jedyną metodą zniszczenia jest połamanie.

    --
    Darek