  • 1. Data: 2009-05-26 09:24:38
    Temat: stereo
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Krazy taki plik Virtual Barber shop
    http://www.youtube.com/watch?v=IUDTlvagjJA

    http://patrz.pl/mp3/virtual-barbershop

    Sluchac w sluchawkach

    Oparte na http://en.wikipedia.org/wiki/Cetera_Algorithm

    Wrazenia sa niesamowite ... ale wlasciwie jak to sie robi, zeby
    dysponujac dwiema sluchawkami doprowadzic wrazenie dzwieku
    z przodu, albo z tylu ? Czy moze to tylko ja mam takie wrazenie ?

    --
    J.

    begin 666 xnews.vcf
    M0D5'24XZ5D-!4D0-"E9%4E-)3TXZ,BXQ#0I..CMX;F5W<PT*1DX
    Z>&YE=W,-
    B"E)%5CHR,# Y,#4R-E0P.3(T,SA:#0I%3D0Z5D-!4D0-"@``
    `
    end

  • 2. Data: 2009-05-26 09:37:43
    Temat: Re: stereo
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello J.F.,

    Tuesday, May 26, 2009, 11:24:38 AM, you wrote:

    [...]

    > Wrazenia sa niesamowite ... ale wlasciwie jak to sie robi, zeby
    > dysponujac dwiema sluchawkami doprowadzic wrazenie dzwieku
    > z przodu, albo z tylu ? Czy moze to tylko ja mam takie wrazenie ?

    Dysponujesz dwojgiem uszu - jak to się dzieje, że rozpoznajesz
    kierunek dźwieku jednak w trzech wymiarach?

    Co do odpowiedzi na Twoje pytanie - najprostszą metodą jest użycie
    sztucznej głowy z dwoma mikrofonami w uszach. Ale jakość lokalizacji
    ma bezpośredni związek z podobieństwem kształtu głowy.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 3. Data: 2009-05-26 09:46:48
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "RoMan Mandziejewicz" <r...@p...pl> napisał w
    wiadomości news:692515024.20090526113743@pik-net.pl...
> [...]
    > [...]
    >
    > Dysponujesz dwojgiem uszu - jak to się dzieje, że rozpoznajesz
    > kierunek dźwieku jednak w trzech wymiarach?

    To jest druga czesc pytania :-)

    J.

  • 4. Data: 2009-05-26 09:48:32
    Od: "Martin McKey Ltd." <m...@s...list.pl>

    J.F. pisze:
> [...]
    > Wrazenia sa niesamowite ... ale wlasciwie jak to sie robi, zeby
    > dysponujac dwiema sluchawkami doprowadzic wrazenie dzwieku

    Robi się to za pomocą kilku sztuczek:

    - odpowiedniego dobrana przesunięć fazowych dla właściwych zakresów
    pasma częstotliwości
    - odpowiedniego dobrania przesunięć czasowych i poziomów głośności
    między poszczególnymi uszami
    - zastosowania filtrów grzebieniowych (w sumie prawie to samo, co powyżej)

    Tak przy okazji: słuchawki muszą być dobrej klasy, aby przeniosły
    niuanse częstotliwość-faza-dynamika.

    Wykorzystuje się tutaj... kształt małżowiny usznej, który to został w
    miarę dobrze zanalizowany pod kątem minimalnych różnic fazowych oraz
    czasowych przy położeniu źródła dźwięku "przed", czy "za" uchem, jak
    również "od dołu", albo "od góry".

    Z grubsza rzecz biorąc, takie zdarzenia dźwiękowe nagrywa się za pomocą
    systemu opartego o "sztuczną głowę" z bardzo dobrze zamodelowanymi
    małżowinami usznymi oraz kanałem słuchowym. O ile dobrze mi wiadomo,
    stosuje się też mikrofony pojemnościowe o charakterystyce błony
    bębenkowej oraz kowadełka-młoteczka i ślimaka - można by powiedzieć, że
    mamy już prawie sztuczne ucho.

    Dobrze wychodzi lokalizowanie prawo-lewo, całkiem sprawnie wychodzi już
    lokalizowanie przód-tył, pracuje się jeszcze nad najtrudniejszym -
    góra-dół. (ślimak dodatkowo analizuje położenie względem pkt.
    odniesienial; w niektórych badaniach słyszenia wykazano, że lokalizację
    źródeł dźwięku traci się znacznie w innych pozycjach niż pionowe
    umieszczenie głowy).

    To zresztą ciekawe zagadnienie - można się tym trochę pobawić puszczając
    sobie jakieś dźwięki i stosując jakąś wtyczkę typu phaser albo analytic
    phaser (phaser w zależności od pasma częstotliwości).

    > Czy moze to tylko ja mam takie wrazenie ?

    Takie wrażenie ma każdy człowiek ze sprawnymi uszami (tzn. powinien).
    Można spróbować zmienić pozycję głowy, aby wrażenie nieco się zmieniło
    (np. przechylić na bok, albo położyć się)

    --
    Pozdrawiam,
    McKey

  • 5. Data: 2009-05-26 10:01:52
    Od: wchpikus <w...@w...pl>

    Witam!

    > Dysponujesz dwojgiem uszu - jak to się dzieje, że rozpoznajesz
    > kierunek dźwieku jednak w trzech wymiarach?

    Ja slysze tylko z tylu.

  • 6. Data: 2009-06-03 07:50:00
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Martin McKey Ltd." <m...@s...list.pl> napisał w
    wiadomości news:gvge77$9ne$1@okapi.ict.pwr.wroc.pl...
    > Robi się to za pomocą kilku sztuczek:
    > - odpowiedniego dobrana przesunięć fazowych dla właściwych
    > zakresów pasma częstotliwości

    Ponoc ucho jest na to nieczule, i w sumie wydaje sie na podstawie
    budowy ze faktycznie nie powinno, szczegolnie dla wyzszych
    czestotliwosci, gdzie te roznice zamienia sie na czasy tak male, ze
    uklad nerwowy tego raczej nie przeniesie ..

> [...]
    > fazowych oraz czasowych przy położeniu źródła dźwięku "przed",
    > czy "za" uchem, jak również "od dołu", albo "od góry".

    A tak w sumie .. wydaje mi sie ze rozrozniam czy dzwiek z telefonu
    dochodzi z tylu czy z przodu, nawet jak jest w osi symetrii glowy i
    nia nie krece.

    Jakim cudem ?

    J.