  • 21. Data: 2012-10-13 22:58:01
    Temat: Re: Wlasnosc drogi, uszkodzona opona - pytania
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 13 Oct 2012 20:17:58 +0200, Gotfryd Smolik news napisał(a):

    > ...pójdzie do ubezpieczyciela, bo po to płaci składki.
    > Chodziło wyłącznie o to, że powołanie się NA TEN PRZYKŁAD
    > to jest co najmniej grube nieporozumienie.
    > Po prostu, jeśli w OC będzie możliwy "udział własny", to
    > tak właśnie rozwiązywane przypadki będą powszechne i tyle,
    > nie wiem co chciałeś wykazać dla przypadku, w którym strona
    > CHCE sprawę załatwić.

    Kolega juz zaczal proponowac krok dalej i splate calkowita szkody :-)

    > Mam cytować przepisy, czy uwierzysz na słowo, że to nie jest
    >jego wybór i MUSI dostosować się do wyboru poszkodowanego?

    Zacytuj przepisy. Poszkodowany mial stara opone to dostanie stara opone i w
    czym tu problem ?

    > I że ubezpieczalnie nieraz TAK SAMO usiłują poszkodowanym
    > (w kwestii "prawa wyboru") wciskać kit?
    > Włącznie z pomysłami wciskania "szkody całkowitej" do szkód z OC
    > (nijak nieuprawnionego).

    A mam ja zacytowac przepisy ?

    > Przecież ubezpieczalnia tak samo sobie "umie" przypomnieć.

    Tylko ze ona ma duze wplywy i duze wydatki, to bedzie mniej sepic i polowe
    wyplaci :-)

    > Dlatego w niejednym opisie jest, żeby zrobić sobie dokumentację
    > (foto lub video) okolicy, a najlepiej mieć protokół od policmajstrów :]

    Ale co to pomoze, jesli nieznani sprawcy ukradli ?
    Albo na zdjeciach bedzie widac piekny znak z ograniczeniem do 20 km/h :-)

    J.

  • 22. Data: 2012-10-16 23:18:58
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 13 Oct 2012, J.F. wrote:

    > Kolega juz zaczal proponowac krok dalej i splate calkowita szkody :-)

    No, tak daleko bym się obawiał pchać :)
    Ale udział własny w jakichś realnych granicach to co innego.
    Nie zaprzeczę, że przydałoby się wsparcie restrykcjami,
    choćby wpisanie długu do publicznie dostępnego rejestru
    i odpowiedzialność materialna z *posiadanych* pojazdów.

    > Zacytuj przepisy. Poszkodowany mial stara opone to dostanie
    > stara opone i w czym tu problem ?

    W tym, że to nie jego wybór.
    Odszkodowanie to nie umowa, poszkodowany może żądać wypłaty
    w pieniądzu i tyle.

    http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,4,9,9,204,,,us
    tawa-z-dnia-23041964-r-kodeks-cywilny1.html
    +++
    Art. 363.
    § 1. Naprawienie szkody powinno nastšpić, według wyboru
    poszkodowanego, bšdŸ przez przywrócenie stanu poprzedniego,
    bšdŸ przez zapłatę odpowiedniej sumy pieniężnej.
    [...]
    ---

    Ewentualne zawężenie wyboru idzie wyłącznie w drugą stronę
    (sprawca może się bronić przed roszczeniem o naprawę, uzasadniając
    że zapłaci, bo ma "za duże trudności").

    Jeśli zaś zmierzałeś ew. do żądań typu "dwie jednakowe opony",
    to nie wiem czy w przepisach nt OC jest oddzielna regulacja,
    czy wynika ona tak po prostu z interpretacji zasad prawa.
    Jeśli jest potrzebny oddzielny przepis, to przecież może
    zostać (w ustawie o OC pojazdów mechanicznych, co w niczym
    nie jest tożsame ze skreśleniem słowa "obowiązkowym").

    > A mam ja zacytowac przepisy ?

    Cytuj, bo nie wiem które :)

    > Tylko ze ona ma duze wplywy i duze wydatki, to bedzie mniej sepic i polowe
    > wyplaci :-)

    :)

    > Ale co to pomoze, jesli nieznani sprawcy ukradli ?

    Pewnie taki sam spór. Tak swoją drogą, czy w takim przypadku
    nie wyjdzie, ze to urząd ma udowodnić, że postawił?

    > Albo na zdjeciach bedzie widac piekny znak z ograniczeniem do 20 km/h :-)

    No to ostatnie kładzie kwestię "przyczynienia się do szkody" na
    łopatki, ale już bez względu na formę ubezpieczenia lub nieubezpieczenia.
    Niewątpliwie :)

    pzdr, Gotfryd