  • 21. Data: 2017-01-17 21:12:01
    Temat: Re: Wolto-amperomierz cyfrowy typu zabawka :) Zasilanie ???
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Zenek Kapelinder" napisał w wiadomości
    >Spadek pojemnosci wynika z tego ze sprawnosc akumulatora to niecale
    >90% w dwudziestu stopniach.
    >Opornosc wewnetrzna jest wtedy mala i grzanie elektrolitu niewielkie.
    >Im wieksza opornosc wewnetrzna wynikajaca z mniejszej ruchliwosci
    >jonow tym grzanie akumulatora wieksze.
    >Duza czesc ladunku zamienia sie na cieplo. Inaczej tego nie da sie
    >wytlumaczyc.

    Ale ladunek sie nie moze zamienic na cieplo, prawo zachowania ladunku
    mamy :-)

    Musialby gdzies bokiem przeplynac, a jest raczej odwrotnie - w goracym
    moze poplynac.

    >Wiadomo ze jak zimno to akumuator ma mniejsza pojemnosc uzytkwa.
    >Jesli z naladowanego akumulatora zuzyjesz polowe ladunku to po
    >podgrzaniu do temperatury nominalnej bedzie w nim druga polowa ktora
    >zostala.

    No i to jest jeszcze bardziej ciekawe - to co sie stalo z ta polowa,
    gdy byl jeszcze zimny ?

    >Podobna sytuacja jak z rozladowywaniem zimnego jest w przypadku
    >rozladowywania duzymi pradami. Wtedy tez dostepna na zaciskach
    >pojemnosc drastycznie spada.

    Ale to jest wyjasnione.

    >Poniewaz w przyrodzie nic nie ginie to ubytek musi skads sie brac. I
    >bierze sie z tego ze brakujaca reszta zamienila sie na ciplo w
    >akumulatore.

    Mylisz ladunek z energia.
    Energia latwo moze sie zmienic w cieplna, ladunek juz nie tak latwo.

    > W akumulatorze do osobowki za duzo energi nie ma. Raptem przy
    > ksiazkowym rozladowaniu 1/10C dostepne bedzie z pol kilowatogodziny.
    >Jesli polowa z tego pojdzie na grzanie to ciepla nie bedzie za duzo.
    >Temperatura akumulatora troche wzrosnie.
    >Reka da sie odczuc ze zrobil sie cieplejszy. Polowa polowy
    >kilowatogodziny nie da sie za bardzo podgrzac czegos co zbudowane
    >jest z wody, kwasu, olowiu i zwiazkow olowiu i wazy w okolicach
    >dziesieciu kilogramow.

    Nie tak znow malo. 10kg wody podgrzewa o 40C, olow wiecej (woda ma
    wyjatkowo wysokie cieplo wlasciwe).

    Ale jeszcze trzeba wymyslec jakis mechanizm tego grzania, bo przeplyw
    pradu to ladunku nie zmienia.

    J.

  • 22. Data: 2017-01-17 21:30:45
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    To wymyslaj, mnie sie nie chce.

  • 23. Data: 2017-01-18 09:41:51
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl>

    W dniu 2017-01-14 o 15:50, Swift pisze:
    > Witam
    >
    > Nabyłem takie cudo z myślą o podłączeniu w prostowniku do ładowania akumulatorów
    samochodowych:

    > http://allegro.pl/woltomierz-0-99-9v-amperomierz-10a
    -modul-panelowy-i6562195829.html

    > Zastanawia mnie jednak, dlaczego w instrukcji wyraźnie przestrzegają przed
    podłączaniem masy (cienki czarny) zasilania - w przypadku, gdy miernik zasilany jest
    napięciem mierzonym. Sprawdziłem, że w takim przypadku istotnie wystarczy podłączenie
    plusa (cienki czerwony) zasilania aby miernik działał. Schematu nie udało mi się
    wygooglać, może ktoś jednak wie jak to działa ?

    Też takie coś nabyłem, podłączyłem do zasilacza razem z Sanwą 5000 i
    było zabawnie. Do 300mV wskazania są przypadkowe, przy 450mV błąd wynosi
    40%. Wygląda na to, że niższy zakres pomiarowy to bezużyteczny bajer.
    Ciekawie jest też przy pomiarze prądu. Do 200mA miernik pokazuje zero,
    potem wskazania "ruszają" i błąd maleje. Przy 1A błąd wynosi 20%.
    Wygląda na to, że przy wyższych prądach jest coraz mniejszy i spada do
    2% przy 9A. Ale do pomiaru ładowania akumulatora powinien być OK,
    niepokoi mnie tylko miniaturowy bocznik amperomierza, Ciekawe, po jakim
    czasie ugotuje się.
    Z drugiej strony, za takie pieniądze trudno oczekiwać dokładnego
    miernika. Ponadto pomiar dotyczy jednej sztuki, jest więc niewiele wart.

    P.P.

  • 24. Data: 2017-01-18 19:46:12
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    W dniu 2017-01-18 o 09:41, Paweł Pawłowicz pisze:

> [...]
    > Z drugiej strony, za takie pieniądze trudno oczekiwać dokładnego
    > miernika. Ponadto pomiar dotyczy jednej sztuki, jest więc niewiele wart.

    A ja zanabyłem 3, z tego 2 wrzuciłem doi własno-wyżeźbionego zasilacza
    2x 0..30V/0..6A
    I powiem Ci, z tą jedną cyfrą po przecinku źle nie jest z pomiarem
    napięcia, prąd sobie też skalibrowałem peerkiem i tragedii nie ma.
    Fakt, nie używam miliwoltów tylko raczej od 3V w górę, ale do nastawy
    zasilacza się nadaje jak najbardziej.
    Jak chcę dokładnie zmierzyć to podłączam multimetr.

    Ale zasilam oba mierniki z uzwojeń osobnego transformatora (dla każdego,
    bo kanały odseparowane) stabilizowanym napięciem.

    Zdrówko.

    --
    Irokez