  • 1. Data: 2024-02-26 17:25:58
    Temat: Wykorzystanie starszych płytek Linuksowych
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Przez lata nazbierało mi się trochę różnych płytek linuksowych.
    Niektóre z nich są w miarę mocnymi odpowiednikami RaspberryPi, ze
    sporymi możliwościami multimedialnymi. Inne stanowią raczej słabsze
    platformy, projektowane typowo pod embedded.

    W przypadku RasPi nie ma problemu - nawet na oryginalnej wersji płytki
    można postawić współczesny OS i mieć dostęp do repozytoriów.

    Niestety w przypadku starych, prostych płytek na ARM-ach czy OMAP-ach
    nie wygląda to aż tak różowo. Chodzą one na swoich własnych Linuksach,
    opartych np. na OpenWrt albo Angstromie, a repozytoria opkg z których
    oryginalnie korzystały są już dawno wyłączone.

    Niemniej płytki ciągle mają relatywnie sporo mocy obliczeniowej i dałoby
    się je wykorzystać w jakimś projekcie. Dlatego nasuwa mi się kilka pytań:

    1. Czy jest jakaś opcja, żeby ściągnąć/zbudować i wgrać do takich płytek
    jakiegoś współczesnego Linuksa embedded?
    2. Jak wygląda kwestia bezpieczeństwa, gdyby zostawić oryginalnego
    Linuksa? Czy leciwy kernel 2.6 i stare wersje ssh/ftp/smb będzą wielkim
    proszeniem się o kłopoty w przypadku jakiegoś amatorskiego projektu,
    pracującego w lokalnej sieci?
    3. Czy mogę jakoś obejść kwestię braku repozytoriów? Gdybym potrzebował
    jakiegoś konkretnego programu, istnieje opcja, żeby go sobie w łatwy
    sposób ręcznie ściągnąć i zainstalować/skompilować?

    Głównie chodzi mi tutaj o popularne jeszcze nie tak dawno temu moduły
    oparte na OpenWRT i procesorach OMAP (LinkitSmart, OnionOmega) oraz
    leciwe płytki procesorami AT91, które oryginalnie pracowały na Linuksie
    Angstrom (np. polski Sarge z EP).

  • 2. Data: 2024-02-26 17:45:45
    Temat: Re: Wykorzystanie starszych płytek Linuksowych
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 26/02/2024 17:25, Atlantis wrote:
    > Niemniej płytki ciągle mają relatywnie sporo mocy obliczeniowej i dałoby
    > się je wykorzystać w jakimś projekcie.

    Być może, jednak w momencie awarii będzie problem. Moim zdaniem nie
    warto. Pozwól im odejść.

    PS. https://www.linuxfromscratch.org/, ale to naprawdę sporo zabawy.

  • 3. Data: 2024-02-26 18:43:14
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Mon, 26 Feb 2024 17:25:58 +0100, Atlantis <m...@w...pl>
    wrote:
> [...]
    > opartych np. na OpenWrt albo Angstromie, a repozytoria opkg z
    > których
    > oryginalnie korzystały są już dawno wyłączone.

    Jeśli masz sam kernel to można połączyć z nim w miarę współczesny
    userspace (jeśli to popularna architektura jak np. Arm) jest niewiele
    niekompatybilności na styku userspace-kernel więc wiekszosc binariów
    będzie ci działać. Ale niestety współczesne userspace są dość
    zasobożerne (głupi współczesny bash to potrafi zużyć grube
    megabajty ram).
    Możesz bawić się w rekompilację userspace, są nawet gotowe howto typu
    Linux from scratch.
    Oczywiście cross-rekompilacje bo na platformie natywnej to mordęga, o
    ile w ogóle są zasoby na uruchomienie gcc.
    Rzuciłbym też okiem na NetBSD (jeśli się nie brzydzisz innym unices,
    generalnie ta sama religia ale inny obrządek) czy czasem nie wspiera
    architektury danej płytki. NetBSD mają dość przyjazny system portów,
    ułatwiający kompilację ze źródeł.
    Możesz też dać sobie spokój że starymi płytkami i zrobić własne
    płytki z Linuxem, np. na PIC32MZDA jest port Linuxa, frajda chyba
    większa.

    --
    Marek

  • 4. Data: 2024-02-26 18:47:10
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 26.02.2024 17:25, Atlantis wrote:

    > Głównie chodzi mi tutaj o popularne jeszcze nie tak dawno temu moduły
    > oparte na OpenWRT i procesorach OMAP (LinkitSmart, OnionOmega)
    Budowałeś kiedykolwiek OpenWrt z menuconfig?
    Ja budowałem... parę lat temu. Generalnie nie było problemów jeśli
    procesor jest wspierany. To, że nie ma oficjalnych wydań, nie oznacza że
    się nie da.
    Opkg oczywiście nie będzie działać, ale jeśli już się kompiluje swój
    obraz to się do niego wrzuca to co potrzebujesz (i zmieścisz).

    --
    Mirek.

  • 5. Data: 2024-02-26 19:09:19
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Atlantis pisze:

> [...]
    >
    > 1. Czy jest jakaś opcja, żeby ściągnąć/zbudować i wgrać do takich płytek
    > jakiegoś współczesnego Linuksa embedded?

    https://www.yoctoproject.org -- duży (nawet bardzo) próg wejścia, ale
    potem można zrobić wszystko ze wszystkim. Zasobów też (na maszynie do
    kompilacji) trzeba sporo. W ostateczności https://buildroot.org, ale to
    inna liga, choć też się da (wiele routerów z MediaMarktu tym zrobiono,
    nie mówiąc o mniejszych rzeczach, typu modem LTE).

    > 3. Czy mogę jakoś obejść kwestię braku repozytoriów? Gdybym potrzebował
    > jakiegoś konkretnego programu, istnieje opcja, żeby go sobie w łatwy
    > sposób ręcznie ściągnąć i zainstalować/skompilować?

    W zasadzie nie widzę "kwestii braku". W Yocto są recepty (recipes) niemal
    na wszystko, co nie jest skrajnie niszowe. Jak nie z samej "centrali", to
    od autorów niezależnych. A jak nie ma, to się pisze samemu.

    --
    Jarek

  • 6. Data: 2024-02-26 20:25:00
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 26 Feb 2024 18:47:10 +0100, Mirek wrote:

> [...]
    > Opkg oczywiście nie będzie działać, ale jeśli już się kompiluje swój
    > obraz to się do niego wrzuca to co potrzebujesz (i zmieścisz).

    A jak jest z niestandardowymi układami peryferyjnymi ?
    ... bo tak mi się naiwnie wydaje, że jak jest cos dodane, to trzeba
    driver napisac, i producent urządzenia pisze.
    Ale OpenWrt niekoniecznie zawiera takowy.

    No i OperWRT od pewnego czasu ostrzega - nie kupuj routerów z 4GB RAM
    - chcemy więcej.

    A te różne złomowe płytki to chyba czesto mają znacznie mniej?

    Da sie jakos odchudzic?

    J.

  • 7. Data: 2024-02-26 22:25:54
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 26.02.2024 20:25, J.F wrote:

    > A jak jest z niestandardowymi układami peryferyjnymi ?
    > ... bo tak mi się naiwnie wydaje, że jak jest cos dodane, to trzeba
    > driver napisac, i producent urządzenia pisze.
    > Ale OpenWrt niekoniecznie zawiera takowy.

    Jak nie zawiera to nie zawiera, ale my mówimy o starym sprzęcie na który
    zawiera(ł).

    > No i OperWRT od pewnego czasu ostrzega - nie kupuj routerów z 4GB RAM
    > - chcemy więcej.

    Na 4GB to byś Windows serwer postawił.

    > A te różne złomowe płytki to chyba czesto mają znacznie mniej?
    >
    > Da sie jakos odchudzic?

    Pewnie że się da, tylko pytanie jest, czy z tego co zostanie będziesz
    zadowolony. Pierwsze co można wywalić to gui.
    Jak urządzenie nie jest ruterem to przykładowo wywalasz NAT i firewall -
    nie są do niczego potrzebne.
    Moje rekordy to np Edimax BR-6104K - z 1MB flash i 16MB RAM.
    Ruter o tyle ciekawy, że ma 5 interfejsów sieciowych i każdy na wprost
    do procka, a nie wbudowanego switcha jak reszta. Do tego 10 diodek też
    na wprost z GPIO procka.

  • 8. Data: 2024-02-27 00:33:07
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 26.02.2024 18:43, Marek wrote:

    > Możesz też dać sobie spokój że starymi płytkami i zrobić własne płytki z
    > Linuxem, np. na PIC32MZDA jest port Linuxa, frajda chyba większa.

    Generalnie uruchomienie Linuksa na samodzielnie zaprojektowanej i
    zbudowanej płytce jest jednym z projektów na mojej liście do
    zrealizowania. PIC32MZDA jest jednym z głównych układów, które biorę pod
    uwagę w tym kontekście.

  • 9. Data: 2024-02-27 01:02:46
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2024-02-26, Atlantis <m...@w...pl> wrote:
> [...]
    > Linuksa? Czy leciwy kernel 2.6 i stare wersje ssh/ftp/smb będzą wielkim
    > proszeniem się o kłopoty w przypadku jakiegoś amatorskiego projektu,

    Zalezy co tam udostępniasz, czy też jaką to ma pełnić funkcję, plus
    jakich masz użytkowników w tej sieci. Jeśli domowa, a maszyna bez
    kontaktu ze światem zewnetrznym, dzieci grzeczne lub w wieku
    przedindustrialnym to uznałbym, że ryzyko małe.

    Natomiast, jesli miałoby być połaczenie z zewnątrz to już trochę
    trudniej ogarnąć. Nawet przy wpakowaniu tam najnowszego sshd i
    tunelowaniu reszty usług.

    --
    Marcin

  • 10. Data: 2024-02-27 04:04:34
    Od: ptoki <p...@e...pl>

    On 2024-02-26 10:25, Atlantis wrote:
> [...]
    > oparte na OpenWRT i procesorach OMAP (LinkitSmart, OnionOmega) oraz
    > leciwe płytki procesorami AT91, które oryginalnie pracowały na Linuksie

    Raczej nie. No chyba ze po prostu wgrasz tam takiego linuxa jakiego one
    wspieraja i uruchomisz jave czy innego php jak maja.
    Jak sie bardzo uprzesz to poszukaj czy maja ffmpeg i zrob se farme
    rekodujaca. czyli skrypt sciagajacy nie zrekodowane video z centralnego
    kompa i rekodujace wg odpowiednich profili ffmpeg i wgrywajace spowrotem.

    Alternatywnie jak masz apache i mysql plus wlasnie jakis php to mozesz
    sporo mini webowych apek uruchomic. Ale to juz cudowanie na sile.

    Innych zastosowan nie widze a mam podobnych sprzetow mase (zaurusy
    jakies, oqo, cubieboardy i takie tam).

    --
    Lukasz