  • 1. Data: 2024-02-25 17:52:48
    Temat: Zasilanie infrastruktury sieciowej z panelu słonecznego?
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Czy ktoś z was ma doświadczenie z zasilaniem elementów bezprzewodowej
    infrastruktury sieciowej (np. moduły Ubiquiti Nanostation albo Access
    Pointy Microtica) z paneli solarnych (oczywiście w połączeniu z jakimś
    akumulatorem i sterownikiem ładowania).

    Chodzą mi po głowie dwa dość konkretne zastosowania:

    1. Przerzucenie sieci do budynku odległego o kilkaset metrów. Obydwa
    budynki znajdują się na należącym do mnie terenie, ale niestety nie ma
    między nimi bezpośredniej optycznej widoczności. W linii prostej mam
    kępę drzew, które nie należą do mnie i nawet lekkie przycięcie gałęzi
    nie wchodzi w grę. Robiłem jakiś czas temu eksperymenty i o ile w zimie
    nie ma problemu z zestawieniem połączenia, to zaraz po tym jak pojawią
    się liście sygnał znika. Zastanawiam się czy umieszczenie pośrodku
    kolejnego modułu robiące za repeater nie załatwiłoby sprawy. Problemem
    niestety jest zasilanie - ciągnięcie 200 metrów kabla 230V trochę mija
    się z celem, skoro równie dobrze można by tylko trochę dalej przeciągnąć
    światłowód, łącząc obydwa budynki.
    Jednocześnie pomyślałem, że skoro miałbym już na słupie access point i
    źródło energii, to może dałoby się też tam umieścić jakąś małą kamerę i
    mieć ten kawałek terenu dodatkowo objęty monitoringiem.

    2. Trochę poważniejsze przedsięwzięcie w postaci budowy
    krótkofalarskiego HamNetu. Licencję posiadam, a w mojej okolicy mieszka
    jeszcze kilku krótkofalowców zainteresowanych eksperymentami z tą
    siecią. Problem polega na tym, że mieszkam raczej w obniżeniu terenu,
    przez co bezpośredniej widoczności brak. W okolicy jest jednak kilka
    wzgórz, z których rozpościera się dość imponujący widok. W paru takich
    miejscach pewnie byłbym w stanie (oczywiście za zgodą znajomego
    własciciela działki) umieścić taki access point. Problem polega na tym,
    że mówimy tutaj o działkach rolnych, bez możliwości podciągnięcia
    elektryczności skądkolwiek. Tak więc w tym przypadku w grę wchodzi już
    tylko chyba energia ze słońca, ewentualnie wiatru.

    Widzę, że nieraz elementy miejskiej infrastruktury bywają (przynajmniej
    częściowo) zasilane z niewielkich ogniw fotowoltaicznych. Widzę też, że
    już za kilkaset zł można kupić niewielkie panele z kontrolerami
    ładowania akumulatorów, które ludzie wykorzystują w projektach
    elektronicznych.

    Stąd mam kilka pytań:
    - Jaki musiałby być minimalny rozmiar/moc takiego panelu słonecznego,
    żeby miało to sens w naszym klimacie?
    - Czy jest szansa, że taki moduł radiowy (plus ewentualnie dodatkowe
    urządzenia, jak kamera czy zestaw czujników) będzie w stanie pracować w
    nocy na akumulatorze ładowanym w ciągu dnia z panelu solarnego?
    - Jakiego uptime'u można się w praktyce spodziewać? Podejrzewam, że w
    słoneczny, letni dzień nie będzie problemu z zasileniem (jeśli moc
    panelu zostanie rozsądnie dobrana do poboru prądu). Jednak to z
    pochmurnymi dniami, albo tymi porami roku, w których dni są krótkie? No
    i jest jeszcze kwestia potencjalnego zasypania panelu śniegiem...
    - Można liczyć na względną bezosobowość takiej instalacji?

  • 2. Data: 2024-02-25 19:12:21
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 25/02/2024 17:52, Atlantis wrote:
    > 1. Przerzucenie sieci do budynku odległego o kilkaset metrów.

    Do obu budynków podpiąć jakieś łacze stale, bądź ostatecznie 5G i spiąć
    się wirtualnie, przez VPN?

    Nie wiem jakie masz potrzeby między tymi budynkami, więc tylko sugeruję
    troche inną koncepcję, może przypasuje.

  • 3. Data: 2024-02-25 22:58:32
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

    W dniu 25.02.2024 o 17:52, Atlantis pisze:
    [...]
    > Stąd mam kilka pytań:
    > - Jaki musiałby być minimalny rozmiar/moc takiego panelu słonecznego,
    > żeby miało to sens w naszym klimacie?

    Ok 100W.

    > - Czy jest szansa, że taki moduł radiowy (plus ewentualnie dodatkowe
    > urządzenia, jak kamera czy zestaw czujników) będzie w stanie pracować w
    > nocy na akumulatorze ładowanym w ciągu dnia z panelu solarnego?

    Tak.

> [...]
    > i jest jeszcze kwestia potencjalnego zasypania panelu śniegiem...
    > - Można liczyć na względną bezosobowość takiej instalacji?

    Mam coś takiego na działce. Latem w zasadzie nie ma problemów. Problemy
    pojawiają się zimą. Krótki czas słońca albo w ogóle jego brak przez
    miesiąc. I tutaj musisz się zdecydować, czy będzie to panel 300W i
    akumulator 100Ah czy zadowolisz się pracą latem z panelem 100W i aku
    50Ah. Nawet 300W i aku 100Ah potrafi się rozładować w 3 tygodnie, bez
    słońca...trzeba też pamiętać, że przez 4 godziny słońca zimą, w jeden
    dzień się nie naładuje do 100%. Czasem potrzeba kilku dni słonecznych,
    bo trzeba pamiętać, że 20h słońca nie ma i jest rozładowanie.
    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>

  • 4. Data: 2024-02-25 23:09:36
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

> [...]
    > dzień się nie naładuje do 100%. Czasem potrzeba kilku dni słonecznych,
    > bo trzeba pamiętać, że 20h słońca nie ma i jest rozładowanie.

    Dopiszę tylko, że sterownik MPPT zamiast PWM poprawia pracę nawet o
    30-40% dla panelu i wykorzystuje go w 100% i oczywiście akumulator
    żelowy. Kwasiak po zimie będzie złomem. Ja mam MPPT a PWM wywaliłem po roku.
    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>