  • 1. Data: 2018-03-24 16:03:55
    Temat: Wypadek w F1 i opis
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    Czytam artykuł o wypadku Bottasa który wpadł na bandę
    https://sportowefakty.wp.pl/formula-1/744996/uderzen
    ie-o-mocy-27g-zla-wiadomosc-dla-valtteriego-bottasa

    W drugim zdaniu autor pisze "Samochód Fina został kompletnie zniszczony."
    No ok, przeciążenie 27G to i tak cud że żyje, ale dalej mamy taki kwiatek

    "Mechanicy Mercedesa dokonali już analizy uszkodzeń w pojeździe Bottasa.
    Chociaż są one dość rozległe, to nadwozie pozostało w nienaruszonym
    stanie i nie będzie potrzeby jego wymiany."

    nosz k..wa to w końcu zniszczone czy nie, kolejne zdanie
    "Uszkodzeniu uległa za to skrzynia biegów, "

    nic z tego nie rozumiem, auto kompletnie zniszczone i tylko skrzynia do
    wymiany?

    A to jeżeli to prawda to już w ogóle cud
    "Tymczasem czujniki w pojeździe Bottasa wykazały, że uderzenie o bandę
    miało siłę aż 27G. Dlatego przy Finie natychmiast pojawiły się służby
    medyczne. Kierowca Mercedesa został odwieziony do centrum medycznego,
    gdzie przeszedł obowiązkową kontrolę. Badania nie wykazały jednak
    żadnych urazów."

    rozpierdolić się o bandę z takim przeciążeniem i wyjść bez szwanku?
    słowa Bottasa
    "To było potężne uderzenie, więc cieszę się, że jestem cały. Nie czuję
    żadnego bólu. "

    szok, tym bardziej że czytam obok jak to 25latek w wieśwagenie wpadł do
    rowu na zakręcie, pokoziołkował i zginął na miejscu a 21 letnie dziewcze
    w stanie krytycznym
    wylądowało w szpitalu.

    --
    Pozdr
    Janusz

  • 2. Data: 2018-03-24 16:25:32
    Temat: Re: Wypadek w F1 i opis
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 2018-03-24 o 16:03, Janusz pisze:
    > rozpierdolić się o bandę z takim przeciążeniem i wyjść bez szwanku?

    27G to nie jest tak dużo w sytuacji, gdy trwa ułamek sekundy.

    Przeciążenia w crash testach przekraczają 50G.

    --
    MN

  • 3. Data: 2018-03-24 18:25:34
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 24 Mar 2018 16:03:55 +0100, Janusz napisał(a):
> [...]
    > No ok, przeciążenie 27G to i tak cud że żyje, ale dalej mamy taki kwiatek

    To jest bardzo malo. Np zatrzymanie z 50km/h na drodze 35cm.
    albo ze 100km/h na drodze 1.4m ... gdyby samochody mialy taka strefe
    zgniotu.

> [...]
    > "Uszkodzeniu uległa za to skrzynia biegów, "
    >
    > nic z tego nie rozumiem, auto kompletnie zniszczone i tylko skrzynia do

    A film lub zdjecia sa ?

    Tam ponoc pojazd zbudowany na bazie silnika - tzn do silnika przykreca
    sie reszte, moze urwalo cos w obudowie

    https://wtf1.com/post/bottas-had-a-massive-accident-
    at-the-start-of-q3/
    kolka temu samochodu urwało :-)

    > rozpierdolić się o bandę z takim przeciążeniem i wyjść bez szwanku?

    Eee tam - przypomnij sobie wypadek Kubicy.
    Choc zdaje sie to tylko w kamerze tak zle wygladalo.

    > szok, tym bardziej że czytam obok jak to 25latek w wieśwagenie wpadł do
    > rowu na zakręcie, pokoziołkował i zginął na miejscu a 21 letnie dziewcze
    > w stanie krytycznym wylądowało w szpitalu.

    To podejrzewam, ze przywalil dachem w drzewo. Normalnie koziolki sa
    dosc bezpieczne.

    J.

  • 4. Data: 2018-03-24 18:35:05
    Od: "Pawel \"O'Pajak\"" <o...@g...pl>

    Powitanko,

    > No ok, przeciążenie 27G

    Zależy, ile trwało. Ja w czasie dzwona miałem ok. 30G. Fakt, nastepnego
    dnia bolały mnie nawet włosy. Człowiek może wytrzymać chyba 90G przez 0,1s.
    W F1 są 5 punktowe pasy. Nadwozie to jakiś laminat, gniotsa-niełąmiotsa.

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa

  • 5. Data: 2018-03-24 19:10:41
    Od: TomN <n...@i...dyndns.org.invalid>

    Janusz w

> [...]

    [...]
    > nic z tego nie rozumiem, auto kompletnie zniszczone i tylko skrzynia do

    Poszukaj tajemniczego hasła "monokok", reszt w bolidzie F1 to materiały
    eksploatacyjne, a o skrzyni piszą, bo wymiany (również silnika) są
    limitowane i ewentualnie karane

    > A to jeżeli to prawda to już w ogóle cud

    Eee... W Kanadzie Kubica miał 75G

    --
    'Tom N'

  • 6. Data: 2018-03-24 19:22:02
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2018-03-24 o 18:25, J.F. pisze:
    ie-o-mocy-27g-zla-wiadomosc-dla-valtteriego-bottasa

    > To jest bardzo malo. Np zatrzymanie z 50km/h na drodze 35cm.
    > albo ze 100km/h na drodze 1.4m ... gdyby samochody mialy taka strefe
    > zgniotu.
    Ja Cię proszę nie opowiadaj takich pi.., pamiętasz eksperyment chyba nasa z
    odrzutowymi saniami na torach? tam pilot wojskowy przy zatrzymaniu dostał
    10G i podobno na pół godziny stracił widzenie.

    > A film lub zdjecia sa ?
    No właśnie że nie.

> [...]
    > kolka temu samochodu urwało :-)

    > Eee tam - przypomnij sobie wypadek Kubicy.
    > Choc zdaje sie to tylko w kamerze tak zle wygladalo.
    Ale jego mocno wyzwyrtało w powietrzu.

    > To podejrzewam, ze przywalil dachem w drzewo. Normalnie koziolki sa
    > dosc bezpieczne.
    W nic nie przywalił, auto pobijane ale całe. Przypuszczam że wyleciał
    ale w artykule tego nie ma.

    --
    Pozdr
    Janusz

  • 7. Data: 2018-03-24 19:28:53
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2018-03-24 o 19:10, TomN pisze:
> [...]
    >
    > Poszukaj tajemniczego hasła "monokok", reszt w bolidzie F1 to materiały
    > eksploatacyjne, a o skrzyni piszą, bo wymiany (również silnika) są

    Faktycznie chyba coś pokręciłem, znalazłem film gdzie facet
    przeżył 83G
    https://www.youtube.com/watch?v=siau78EFLgc

    --
    Pozdr
    Janusz

  • 8. Data: 2018-03-24 19:57:46
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 24 Mar 2018 19:22:02 +0100, Janusz napisał(a):

    > Ja Cię proszę nie opowiadaj takich pi..,

    Jak przywalisz kiedys w przeszkode z predkoscia 50km/h, to jak
    myslisz, o ile sie auto skroci ?

    > pamiętasz eksperyment chyba nasa z
    > odrzutowymi saniami na torach? tam pilot wojskowy przy zatrzymaniu dostał
    > 10G i podobno na pół godziny stracił widzenie.

    10g to oni maja co chwila w czasie manewrow

    https://en.wikipedia.org/wiki/John_Stapp
    46g

    https://www.youtube.com/watch?v=siau78EFLgc
    83g

    To relatywnie dlugie przyspieszenia, bo patrz na predkosc

    A w wypadku
    https://en.wikipedia.org/wiki/G-force#Horizontal
    214g

    at-the-start-of-q3/

    > Ale jego mocno wyzwyrtało w powietrzu.

    No wlasnie - w powietrzu nie mogl hamowac i przywalil w bande z duza
    predkoscia.

    https://www.youtube.com/watch?v=1hW5MpdA5Cg

    Ale szczesliwie to jednak po skosie bylo.
    I tylko 75g
    https://www.autosport.com/f1/news/59988/kubica-crash
    -data-disclosed

    > W nic nie przywalił, auto pobijane ale całe. Przypuszczam że wyleciał
    > ale w artykule tego nie ma.

    Przypadki gdy ludzie wypadaja sie zdarzaja ... i czesto przezywaja.

    https://www.youtube.com/watch?v=bhj9yq2GXbM
    "nikomu sie nic nie stalo"

    https://www.youtube.com/watch?v=VCssd_hwtzs
    Ale tu pasy, kaski, klatka

    Jak juz koziolkuje, to przyspieszenia male.

    J.

  • 9. Data: 2018-03-24 21:51:51
    Od: "r...@k...pl" <r...@k...pl>

    Sat, 24 Mar 2018 16:03:55 +0100, w <p95pcu$hp$1@node1.news.atman.pl>, Janusz
    <j...@o...pl> napisał(-a):

> [...]
    > "Uszkodzeniu uległa za to skrzynia biegów, "
    >
    > nic z tego nie rozumiem, auto kompletnie zniszczone i tylko skrzynia do

    Zniszczona "obudowa z plastiku", chassis (skorupa wewnętrzna) nienaruszona.
    Wyolbrzymiony artykuł, ale jest ogólny problem z tłumaczeniem tych wyrażeń na
    polski.

    Zamiast nadwozie mogliby napisać rama albo monokok (bo ramy w sumie tam nie
    ma).

  • 10. Data: 2018-03-25 11:13:23
    Temat: F1 i opis
    Od: Cavallino <c...@k...pl>

    A tak a propos F1 - co się zmieniło w Haas od zeszłego roku, że tak
    dobrze im szło?
    Zmiana silnika?