  • 21. Data: 2009-12-09 19:08:34
    Temat: Re: Z wiatrem szybciej od wiatru
    Od: adam <a...@w...de>

    On 9 Dez., 19:55, "Ghost" <g...@e...pl> wrote:

    > No pic wymaga wiary.

    Wiary to wymagaja takie argumenty:

    > Powody sa oczywiste.

    Podaj jeden.

  • 22. Data: 2009-12-09 19:37:15
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    Uzytkownik "adam" <a...@w...de> napisal w wiadomosci
    news:ddc4cb82-db74-45f3-8d48-8596f18ac66b@j4g2000yqe
    .googlegroups.com...
    > On 9 Dez., 19:55, "Ghost" <g...@e...pl> wrote:

    >> Powody sa oczywiste.
    >
    > Podaj jeden.

    Wiatr hamujacy musialby napedzac. Cos jak perpetuum mobile, no, ale w to tez
    byc moze wierzysz.

  • 23. Data: 2009-12-09 19:42:29
    Od: "W.Bicz" <o...@o...pl>

    adam pisze:

    > Wiary to wymagaja takie argumenty:

    > Podaj jeden.

    Jest bardzo prosty: w momencie, kiedy szybkość obiektu równa jest
    szybkości powietrza nie ma żadnego ruchu ośrodka względem obiektu. Nie
    ma więc możliwości napędzenia czegokolwiek, bo do tego wymagana jest
    różnica prędkości.

    Nawet opisane tu już halsowanie nie daje takiej możliwości.

    Można natomiast zamienić ruch powietrza na ruch obiektu o dowolnej
    prędkości, ale to zupełnie inna bajka.

    W. Bicz

  • 24. Data: 2009-12-09 20:06:27
    Od: adam <a...@w...de>

    On 9 Dez., 20:37, "Ghost" <g...@e...pl> wrote:
    > Uzytkownik "adam" <a...@w...de> napisal w
    wiadomoscinews:ddc4cb82-db74-45f3-8d48-8596f18ac66b@
    j4g2000yqe.googlegroups.com...

    > Wiatr hamujacy musialby napedzac.

    Po przekroczeniu predkosci wiatru:
    - ruch powietrza wzgledem wozka hamuje
    - ruch powietrza wzgledem ziemi napedza

    > Cos jak perpetuum mobile, no, ale w to tez
    > byc moze wierzysz.

    Nie, to nie ma nic wspolnego z PM. Nie lamie zasady zachowania
    energii, tylko przetwarza sile i predkosc. Tak jak skrzynia biegow.
    Albo po prostu zwykly kij (tu na czerwono):
    http://i46.tinypic.com/15q1y8n.gif

    Bardzej formalna analiza:
    http://www.boatdesign.net/forums/attachments/propuls
    ion/28168d1231128492-ddwfttw-directly-downwind-faste
    r-than-wind-ddwe.pdf
    Cytat: "This confirms that the DDWFTTW condition V / W > 1 is
    achievable with a wheeled vehicle without too much difficulty." (V :
    predkosc pojazdu W : predkosc wiatru)
    Autorem jest Mark Drela, Professor Aeronautyki z MIT:
    http://web.mit.edu/aeroastro/news/magazine/aeroastro
    -no3/2006drela.html

  • 25. Data: 2009-12-09 20:11:16
    Od: adam <a...@w...de>

    On 9 Dez., 20:42, "W.Bicz" <o...@o...pl> wrote:

> [...]
    > szybkości powietrza nie ma żadnego ruchu ośrodka względem obiektu. Nie
    > ma więc możliwości napędzenia czegokolwiek, bo do tego wymagana jest

    Zapominasz o roznicy predkosci miedzy powietrzem a ziemia, ktora ktora
    nadal istnieje. Z tej roznicy mozna wyciagnac energie (zwalniajac
    powietrze wzgledem ziemi).

  • 26. Data: 2009-12-09 20:24:39
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    Uzytkownik "adam" <a...@w...de> napisal w wiadomosci
    b.googlegroups.com...
    j4g2000yqe.googlegroups.com...

    > Po przekroczeniu predkosci wiatru:
    > - ruch powietrza wzgledem wozka hamuje
    > - ruch powietrza wzgledem ziemi napedza

    A wzgledem gwiazd dopala do predkosci dzwieku - gratuluje, wiara Twa wielka
    jest.

    > Nie, to nie ma nic wspolnego z PM. Nie lamie zasady zachowania
    > energii, tylko przetwarza sile i predkosc. Tak jak skrzynia biegow.
    > Albo po prostu zwykly kij (tu na czerwono):
    > http://i46.tinypic.com/15q1y8n.gif

    Przeciez to jest bzdura na kolkach - pytalem o doswiadczenie wg TEGO rysunku
    to podales serie zupelnie innych linkow, a nie przypadkowo pytalem.

> [...]
    > predkosc pojazdu W : predkosc wiatru)
    > Autorem jest Mark Drela, Professor Aeronautyki z MIT:

    Ale realnego modelu dla TEGO przykladu tez nie ma, prawda?

    Zieeew....

  • 27. Data: 2009-12-09 20:51:39
    Od: "Maciej Wozniak" <m...@w...pl>

    Uzytkownik "adam" <a...@w...de> napisal w wiadomosci

    Adam, powinienes zrozumiec jedna rzecz. Istnieja na tym swiecie debile.
    Ghost jest jednym z nich.
    Kiedys mówili, ze maszyny ciezsze od powietrza nie moga latac, co fizyka
    udowodnila ponad wszelka watpliwosc, a istnienie ptaków to nie zaden
    dowód. A teraz - sam widzisz.

  • 28. Data: 2009-12-09 21:21:09
    Od: Wojciech Puchar <w...@w...tensor.gdynia.pl>

> [...]
    > Kiedys mówili, ze maszyny ciezsze od powietrza nie moga latac, co fizyka
    > udowodnila ponad wszelka watpliwosc, a istnienie ptaków to nie zaden

    Dlatego najlepiej ich olać.

  • 29. Data: 2009-12-09 22:27:29
    Od: adam <a...@w...de>

    On 9 Dez., 21:24, "Ghost" <g...@e...pl> wrote:
    > Uzytkownik "adam" <a...@w...de> napisal w

    > Przeciez to jest bzdura na kolkach - pytalem o doswiadczenie wg TEGO rysunku
    > to podales serie zupelnie innych linkow, a nie przypadkowo pytalem.

    Doswiadczenie do tego (http://i46.tinypic.com/15q1y8n.gif) to mozesz
    sobie sam zrobic:
    http://www.youtube.com/watch?v=E7vcQcIaWSQ
    troche inny wariant:
    http://www.youtube.com/watch?v=k-trDF8Yldc

    sion/28168d1231128...
    o-no3/2006drela.html

    > Ale realnego modelu dla TEGO przykladu tez nie ma, prawda?

    Drela analizuje 2 pojazdy: wodny i na kolkach. Do tego na kolkach jest
    duzo realnych modeli:

    http://www.youtube.com/watch%3Fv%3DaJpdWHFqHm0
    http://projects.m-qp-m.us/donkeypuss/directly-down-w
    ind-faster-than-the-wind-ddwfttw_2008-11-24
    http://www.youtube.com/profile?user=spork33#p/u/21/1
    BRvYZd81AQ
    http://www.youtube.com/watch?v=MCB1Jczysrk

    Myslisz ze Profesor Drela wierzy w perpetuum mobile? Ten facet
    skonstruowal samolot napedzany sila ludzki miesni:
    http://libraries.mit.edu/archives/exhibits/daedalus/

  • 30. Data: 2009-12-09 22:59:29
    Od: "W.Bicz" <o...@o...pl>

    adam pisze:

    > Zapominasz o roznicy predkosci miedzy powietrzem a ziemia, ktora ktora
    > nadal istnieje. Z tej roznicy mozna wyciagnac energie (zwalniajac
    > powietrze wzgledem ziemi).

    Oczywiście, że można np. w pojeździe kołowym wykorzystać ruch kół do
    napędu np. dodatkowego silnika. Ale w momencie, kiedy obiekt osiągnie
    prędkość ośrodka będzie ostro hamowany, bo wtedy to, co go napędza
    będzie działało jako hamulec. Mam wątpliwości, czy zysk będzie godny
    uwagi. Każde wykorzystanie energii wynikającej z różnicy prędkości
    między obiektem a podłożem oznacza zwiększenie siły oporu.

    Jeśli sobie wyobrazimy, że obiekt porusza się w strefie z gradientem
    szybkości ośrodka (w tzw. obszarze przyściennym), to rzeczywiście można
    sobie wyobrazić, że da się też wykorzystać ten gradient. Ale szczerze
    mówiąc bardzo wątpię, że może to mieć realne znaczenie dla niewielkich
    obiektów. Jeśli obiekt jest duży, to faktycznie jego szybkość może być
    raczej związana z ruchem warstw oddalonych od powierzchni.

    Można uzyskać natomiast niezły efekt, jeśli będzie się miało na przykład
    wiatrak związany z podłożem. Z energii przez niego uzyskanej można
    napędzać inne obiekty z dowolną szybkością.

    Podsumowując: Jestem zdania, że rzeczywiście można się pokusić o
    uzyskanie zysku szybkości w porównaniu do szybkości wiatru wykorzystując
    te efekty, ale będzie to nieistotne energetycznie, bo powierzchnia
    napędzająca będzie się natychmiast zamieniała w hamującą po
    przekroczeniu szybkości ośrodka. Nie bardzo mogę sobie wyobrazić
    praktycznie istotne zastosowanie tego zjawiska. Jakikolwiek bowiem
    pojazd może mieć sens tylko wtedy, kiedy ma jakąś praktycznie
    wykorzystywalną nośność, a ta oznacza zawsze nacisk na podłoże i
    zwiększone tarcie. Prędzej bym oczekiwał zysków z wykorzystania zjawisk,
    które ten nacisk zmniejszają.

    Ale zgodzę się, że wykorzystując różnicę szybkości pomiędzy podłożem a
    pojazdem o napędzie wiatrowym można próbować realizować takie sztuczki.

    W. Bicz