  • 41. Data: 2013-11-11 22:27:24
    Temat: Re: Zamek - zabytkowy schemat
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia 11 Nov 2013 20:51:18 GMT, Tomasz Szcześniak napisał(a):

    > Nigdy w życiu. Przepalenie żarnika było problemem w lampach z katodą
    > wolframową (tam nie było warstwy aktywnej na powierzchni katody i
    > utrata emisji nie groziła).

    one chyba tez mialy obnizone napiecie ... w stosunku do zarowek.
    I czy nie podobne do tych z aktywowana katoda ?

    A z kombatanckich wspomnien
    "W 1977 przyjechał na obiekt inż. Faust z BBC, wielka szycha,
    instalował nadajniki gen.Franco ! Mówił o tym szeptem, bo wcześniej
    był w NRD i policja często go legitymowała. Herr Faust odwiedził nas,
    bo firma zaniepokoiła się, dlaczego nie kupujemy od nich lamp ! Norma
    na BTS-y wynosiła 6 tys.godzin, polska już miała 10 tys., a lampy
    pracowały do 30 tys.godzin ! Ale myśmy te lampy pieścili. Co miesiąc
    rotacja magazyn-nadajnik-magazyn. Chodziło o utrzymanie właściwej
    próżni."

    Dobrze robili, zle ?

    J.

  • 42. Data: 2013-11-11 23:52:58
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Tomasz Szcześniak napisał:

    > Nigdy w życiu. Przepalenie żarnika było problemem w lampach z katodą
    > wolframową (tam nie było warstwy aktywnej na powierzchni katody i
    > utrata emisji nie groziła). Może jeszcze w lampach bateryjnych które
    > ktoz próbował żarzyć "normalnym" napięciem. Utrata emisji owszem tak.
    > Choć często (poza lampami mocy) to nie emisja a spadek nachylenia
    > powodował nieużyteczność lampy.

    No właśnie problem w tym, że u większości lamp "nigdy w życiu" (ich życiu),
    a w niktórych zdarza się to w niemowlęctwie (częściej) lub w dzieciństwie,
    młodości czy wieku dojrzałym (trochę rzadziej), aż do późnej starości.
    Lampy ulegają *uszkodzeniom*, co mojemu Szanownemu Dyskutantowi trochę
    pomyliło się z *żywotnością*. Prawdopodobieństwo pojawienia się uszkodzenia
    jest niewielkie, ale wystarczające, by w telewizorze Wisła o kilkunastu
    lampach awaria zdarzyła się raz na kilka lat, a w komputerze z kilkoma
    tysiącami baniek -- raz na kilka godzin lub dni.

    Uszkodzenia mogły byc różne. Drut grałki mógł pęknąć (nie przepalić się),
    coś w siatkach mogło sie urwać lub zewrzeć, w końcu mogło się coś w szkle
    porobić, co skutkuje utratą próżni. Z tym że w komputerach (chyba wyłącznie)
    stosowane były podwójne triody, jakieś ECC-ileś lub podobne. Tam wiele nie
    może sie zepsuć, najczęściej więc psuł sie grzejnik, co w uproszczeniu
    można nazwać "przepaleniem".

    Ale to wszystko chyba zostało tu już raz wyjaśnione, przynajmniej
    z grubsza, nie ma po co czynić tego jeszcze raz.

    > Napięcia żarznie nie można zmniejszać, to powoduje spadek żywotności
    > katody, każdy rodzaj powierzchni emisyjnej ma pewną optymalna
    > temperaturę pracy, i każda istotna odchyłka, czy to w górę czy w dół
    > degraduje jej parametry.

    To wszystko prawda, z tą żywotnościa katody. Ja się zastanawiam nad
    czymś innym. W komputerze od lampy wiele wymagaćnie trzeba, byle się
    ją dało wprowadzić w dwa odniemme stany. Nawet taka z niemrawą emisją,
    co się do radia nie nada, też by wystarczyła. Ale lamp "cyfrowych"
    nie produkowano, konstruując pierwsze komputery ludzie brali co było.
    Może więc dało się coś pomajtać warunkami pracy, by zwiększyć żywotność?

    Jarek

    --
    Maszyna ruszyła. Najpierw zapaliły się jej lampy, zajaśniały obwody, zahuczały
    prądy jak wodospady, zagrały sprzężenia, potem rozżarzyły się cewki, zawirowało

  • 43. Data: 2013-11-12 16:22:30
    Od: Tomasz Szcześniak <t...@e...com>

    Dnia 11.11.2013 J.F. <j...@p...onet.pl>
    napisał/a:

    > one chyba tez mialy obnizone napiecie ... w stosunku do zarowek.
    > I czy nie podobne do tych z aktywowana katoda ?

    Aż tak dokładnych badań nie robiłem, i wole nie testować swoich egzemplarzy,
    to jednak rzadkie rzeczy są, żeby niszczące testy robic :)

    W urządzeniach któe te lampy wkorzystywałym w szereg z żarzeniem każdej
    lampy był reostat, który pozwalał na zmiane temperatury katody. W sumie nie
    wiem po co użytkowo, nie mam nic z tej epoki.

> [...]
    > pracowały do 30 tys.godzin ! Ale myśmy te lampy pieścili. Co miesiąc
    > rotacja magazyn-nadajnik-magazyn. Chodziło o utrzymanie właściwej

    Pewnie dobrze skoro przedłużali kilkakrotnie żywotność. Na lampach
    nadawczych się nie nam, na pewno wiem, że problemem sie robi zmiana
    struktury metalu kaotdy od gorąca (podobnież się rekrystalizuje i
    robi kruchy) i generuje usterki przy włączaniu żarzenia (mechaniczny
    udar związany z nagłym przepływem dużego prądu i siłami
    magnetodynamicznymi). Nie wiem jak później, ale problemem w lampach
    nadawczych było niszczenbie struktury warstwy emisyjnej przez jony
    dodatnie (z niedoskonałej próżni) o dużych energiach (bo napięcia
    anodowe małe nie były). Możliwe, że jak się dało katodzie odpocząć
    to sie 'regenreowała'.

    --
    Tomasz Szcześniak

    t...@s...pl
    FIDO: 2:480/127.134 HYDEPARK moderator
    http://www.stareradia.pl - wszystko o przedwojennej radiotechnice

  • 44. Data: 2013-11-12 20:14:34
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

> [...]

    > lampy był reostat, który pozwalał na zmiane temperatury katody. W sumie
    > nie wiem po co użytkowo, nie mam nic z tej epoki.

    Też nie mam. Ale w tej (współczesnej nam) epoce taki reostat też mógłby
    się przyjąć. Przez zwiększenie temperatury katody można uzyskać bardziej
    ciepłe brzmienie.

    --
    Jarek

  • 45. Data: 2013-11-12 20:58:01
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    > Też nie mam. Ale w tej (współczesnej nam) epoce taki reostat też mógłby
    > się przyjąć. Przez zwiększenie temperatury katody można uzyskać bardziej
    > ciepłe brzmienie.

    I kolory w telewizorze też cieplejsze.

    --
    ACMM-033-PC-GCI-Warszawa.

  • 46. Data: 2013-11-12 21:48:05
    Od: Michał Baszyński <m...@g...ze.ta.pl>

    W dniu 2013-11-11 22:27, J.F. pisze:
    >Ale myśmy te lampy pieścili. Co miesiąc
    > rotacja magazyn-nadajnik-magazyn. Chodziło o utrzymanie właściwej
    > próżni."
    >
    > Dobrze robili, zle ?

    dobrze, z lampami wysokonapięciowymi tak jest. Lamp rengenowskich też po
    dłuższym nieużywaniu nie można "na ostro" włączyć, bo się ją zniszczy

    --
    Pozdr.
    Michał