  • 1. Data: 2017-05-07 13:55:19
    Temat: Zamiast mikrokontrolera - ciekawostka
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    "Zrobiłem sobie komputer", mówili...

    http://laughtonelectronics.com/Arcana/One-bit%20comp
    uter/One-bit%20computer.html

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]

  • 2. Data: 2017-05-07 14:30:59
    Temat: Re: Zamiast mikrokontrolera - ciekawostka
    Od: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com>

    W dniu 2017-05-07 o 13:55, Adam Wysocki pisze:
    > "Zrobiłem sobie komputer", mówili...
    >
    > http://laughtonelectronics.com/Arcana/One-bit%20comp
    uter/One-bit%20computer.html

    Komputer to może za dużo powiedziane, ale możliwość zmiany
    funkcjonalności niewątpliwie jest. Kiedyś, dawno temu, jak jeszcze
    programatory i przystawki do nich były drogie, zrobiłem podobną
    konstrukcję. Mieliśmy programator do epromów, a kasy na przystawkę do uC
    nie było. Jako alternatywa dla układu zbudowanego na TTL/CMOS było o
    tyle fajnie że można było zmienić funkcjonalność (była tak potrzeba).

    Pozdrawiam

    DD

  • 3. Data: 2017-05-07 16:14:12
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 5/7/2017 1:55 PM, Adam Wysocki wrote:
    > "Zrobiłem sobie komputer", mówili...
    > http://laughtonelectronics.com/Arcana/One-bit%20comp
    uter/One-bit%20computer.html

    O ile pamiętam w którymś ze starszych numerów EP był opis znacznie
    bardziej wypasionego, ale jednak 1-bitowego cpu. 1-bitowośc w tym
    przypadko oznaczała że miał tylko 2 instrukcje.

  • 4. Data: 2017-05-08 09:18:42
    Od: s...@g...com

    W dniu niedziela, 7 maja 2017 13:55:20 UTC+2 użytkownik Adam Wysocki napisał:
    > "Zrobiłem sobie komputer", mówili...
    >
    > http://laughtonelectronics.com/Arcana/One-bit%20comp
    uter/One-bit%20computer.html

    To nie komputer a raczej dekoder.
    Bo różne rodzaje stanów na wejsciu mapowane są na stany na wyjsciu.
    Ostatnio u bena eatera na youtube widzialem jak zrobil dekoder dla wyswietlacza
    segmentowego. Najpierw na bramkach a potem na eepromie.

    Tu to wyglada podobnie więc komputerem bym tego nie nazwał...

  • 5. Data: 2017-05-08 09:33:07
    Od: Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_>

    W dniu 2017-05-08 o 09:18, s...@g...com pisze:

> [...]
    segmentowego. Najpierw na bramkach a potem na eepromie.

    > Tu to wyglada podobnie więc komputerem bym tego nie nazwał...

    To zdaje się nazywa "maszyna stanów". Tak mi się przynajmniej kojarzy z
    literatury. Pierwszy "podejrzany" to Pieńkos/Turczyński. Jeszcze hasło
    "automat skończony" i parę innych.
    Dekoder na pewno nie, bo dekoder to układ kombinacyjny, a tu mamy
    zdecydowanie do czynienia z układem sekwencyjnym.

    Pozdrawiam

    DD

  • 6. Data: 2017-05-08 11:18:33
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Dariusz Dorochowicz" napisał w wiadomości grup
    pl...
> [...]

    >To zdaje się nazywa "maszyna stanów". Tak mi się przynajmniej kojarzy
    >literatury. Pierwszy "podejrzany" to Pieńkos/Turczyński. Jeszcze

    Tak by to nalezalo sklasyfikowac.

    Aczkolwiek ... na ile rozumiem opis - komputer/procesor tez to
    przypomina, program jest ... ha, ha - kod zrodlowy poprosze :-)

    J.

  • 7. Data: 2017-05-08 12:02:52
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    s...@g...com wrote:

    uter/One-bit%20computer.html

    > To nie komputer a raczej dekoder.
    > Bo różne rodzaje stanów na wejsciu mapowane są na stany na wyjsciu.

    Ale to układ sekwencyjny - stany wyjścia zależą nie tylko od bieżących,
    ale od poprzednich stanów wejścia.

    > Ostatnio u bena eatera na youtube widzialem jak zrobil dekoder dla
    > wyswietlacza segmentowego. Najpierw na bramkach a potem na eepromie.

    To nic trudnego - nawet w datasheecie 4543 jest schemat, dałoby się go
    uprościć gdyby zrezygnować z wejścia latch i phase. Na eepromie jeszcze
    prościej.

    > Tu to wyglada podobnie więc komputerem bym tego nie nazwał...

    Pytanie gdzie kończy się układ sekwencyjny, a zaczyna komputer :)

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]

  • 8. Data: 2017-05-08 12:03:26
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Aczkolwiek ... na ile rozumiem opis - komputer/procesor tez to
    > przypomina, program jest ... ha, ha - kod zrodlowy poprosze :-)

    Dałoby się (lub zostało to zrobione) napisać trywialny assembler :)

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]

  • 9. Data: 2017-05-08 12:11:21
    Od: s...@g...com

    W dniu poniedziałek, 8 maja 2017 12:02:53 UTC+2 użytkownik Adam Wysocki napisał:

    > Ale to układ sekwencyjny - stany wyjścia zależą nie tylko od bieżących,
    > ale od poprzednich stanów wejścia.

    Ah, no tak.
    Teraz rozumiem calosc.

> [...]
    > prościej.

    > Pytanie gdzie kończy się układ sekwencyjny, a zaczyna komputer :)

    :)

  • 10. Data: 2017-05-08 13:09:17
    Od: Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_>

    W dniu 2017-05-08 o 11:18, J.F. pisze:
> [...]
    >
    > Aczkolwiek ... na ile rozumiem opis - komputer/procesor tez to
    > przypomina, program jest ... ha, ha - kod zrodlowy poprosze :-)

    Raczej obrzyn ALU.
    A sam "program" to z grafu stanów robisz. Upierdliwe, ale daje się, o
    ile nie masz zbyt wielu stanów i wejść, zrobić to na kartce A4.

    Pozdrawiam

    DD