  • 41. Data: 2013-05-02 20:26:03
    Temat: Re: Żarówki w USA świecą jaśniej?
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik Paweł Pawłowicz napisał:

    > Ale to zmieni temperaturę barwową, a według przytoczonej dyskusji w
    > Wikipedii jest ona taka sama.

    Sprawność żarówki rośnie mniej więcej z czwartą potęgą temperatury - nie
    trzeba istotnie zmieniać temperatury barwowej żeby uzyskać zauważalnie
    lepszą sprawność - w końcu jak na opakowaniu żarówki masz napisane
    "2900K" to nikt termostatem temperatury włókna nie stabilizuje Żarówki
    na 110V mają kilkadziesiąt do stu kilkudziesięciu stopni więcej na
    włóknie - okiem trudno rozróżnić która jest na 110V a która na 230V.

    Następny schodek temperatury barwowej w technice oświetleniowej to 3200K
    - halogeny 1000 h.

    --
    Darek

  • 42. Data: 2013-05-02 20:31:00
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik Michoo napisał:

> [...]
    > ale na pole powierzchni już nie. Ponieważ żarówka traci większość
    > energii promieniując a nie przez konwekcję to mniejsza powierzchnia =
    > cieplejsze włókno. Przyjmując, że sprawność rośnie wraz z temperaturą
    > włókna (hint: halogen) to w tych dwóch przykładach całkowita
    > wypromieniowana energia będzie taka sama, ale spektrum będzie
    > przesunięte na korzyść grubszego włókna - więcej w zakresie widzialnym.
    >
    > Trzeba by teraz jeszcze dogrzebać się do tego czy podniesienie prędkości
    > parowania spowoduje większą stratę żywotności niż podniesie ją większa

    Żarówki, poza wykonaniami specjalnymi (żarówki długowieczne) i żarówkami
    silnie przewoltowanymi (np. Nitraphot czy stare projektorowe) nie
    ulegają znacznym zmianom ze względu na parowanie wolframu - podstawowym
    czynnikiem ograniczającym ich żywotność jest rozrost ziaren we włóknie.
    I tu również grubsze włókno oznacza większą trwałość.

    --
    Darek

  • 43. Data: 2013-05-04 02:15:45
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 02 May 2013 20:26:03 +0200, "Dariusz K. Ładziak" napisał(a):

    > Sprawność żarówki rośnie mniej więcej z czwartą potęgą temperatury - nie
    > trzeba istotnie zmieniać temperatury barwowej żeby uzyskać zauważalnie
    > lepszą sprawność - w końcu jak na opakowaniu żarówki masz napisane

    No tak, tylko ze 20% wieksza sprawnosc to 5% wieksza temperatura (o
    ile to prawda z tym wykladnikiem), tylko ze 5% z 3000 to 150K.

> [...]
    > włóknie - okiem trudno rozróżnić która jest na 110V a która na 230V.
    > Następny schodek temperatury barwowej w technice oświetleniowej to 3200K

    No to faktycznie 150 wiecej wychodzi w polowie..

    J.