  • 1. Data: 2013-09-03 11:42:48
    Temat: Zasilacz ATX - obciążenie tylko 12V
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    Witam,

    Koleżka mi tu gdacze (nie, nie jest to kogutek), że zasilacz komputerowy ATX musi
    mieć obciążone wyjście 5V, bo inaczej coś nie teges działa. Ja potrzebuję zasilić
    jedno badziewie za pomocą 12V, 5V i cała reszta nie jest mi potrzebna. Czy faktycznie
    trzeba zaopiekować się pozostałymi wyjściami?

    Pzdr.
    L.

  • 2. Data: 2013-09-03 12:22:09
    Temat: Re: Zasilacz ATX - obciążenie tylko 12V
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@n...com>

    W dniu 2013-09-03 11:42, Lisciasty pisze:
> [...]
    jedno badziewie za pomocą 12V, 5V i cała reszta nie jest mi potrzebna. Czy faktycznie
    trzeba zaopiekować się pozostałymi wyjściami?

    To bardzo silnie zależy od tego, co to za zasilacz. Zauważyłem, że
    markowe zasilacze spokojnie startują bez żadnego obciążenia i trzymają
    prawidłowe napięcia. Tylko że są to zasilacze w cenie ~400 zł. Jak się
    tania chińszczyzna zachowa to nie wiem. Specyfikacja ATX mówi tyle, że
    zasilacz ma prawo odmówić pracy, jeśli główne linie nie są obciążone
    minimalną mocą.

  • 3. Data: 2013-09-03 12:29:38
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Lisciasty" napisał w wiadomości
> [...]
    >teges działa. Ja potrzebuję >zasilić jedno badziewie za pomocą 12V,
    >5V i cała reszta nie jest mi potrzebna. Czy faktycznie trzeba

    One maja jedna przetwornice na oba napiecia i jedna petle sprzezenia i
    stabilizowane jest bardziej +5 niz +12.
    Zalecane jakies obciazenie na +5 (i +3.3V), bo inaczej moga sie cuda
    dziac.

    Albo drobna przeroka petli sprzezenia, zeby uwzglednial +12 a nie +5.

    J.

  • 4. Data: 2013-09-03 12:41:59
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    On Tuesday, September 3, 2013 12:22:09 PM UTC+2, Tomasz Wójtowicz wrote:

    > To bardzo silnie zale�y od tego, co to za zasilacz.

    Szperam w przydomowym składzie śmieci i raczej nie ma tam nic markowego, sama
    chińszczyzna :>

    L.

  • 5. Data: 2013-09-03 12:43:12
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    On Tuesday, September 3, 2013 12:29:38 PM UTC+2, J.F wrote:

    > Zalecane jakies obciazenie na +5 (i +3.3V), bo inaczej moga sie cuda

    Czyli może być jakieś małe, np. rezystorek 2-3W, czy może coś więcej?

    L.

  • 6. Data: 2013-09-03 13:28:50
    Od: John Smith <d...@b...pl>

    On 03-09-2013 11:42, Lisciasty wrote:
> [...]
    jedno badziewie za pomocą 12V, 5V i cała reszta nie jest mi potrzebna. Czy faktycznie
    trzeba zaopiekować się pozostałymi wyjściami?

    Prawdę gdacze.
    Tutaj masz specyfikację ATX:
    http://www.techpowerup.com/articles/160/images/ATX_2
    .31.pdf

    Na stronie np. 49 masz charakterystykę zabezpieczeń linii 12V i 5/3.3V.
    Charakterystyka zależna od mocy. Obciążenie musi się zmieścić wewnątrz
    krzywej.
    W zależności od jakości projektu zasilacza ATX, często wystarczy
    obciążyć linię 5 V żarówką 5W i można brać z 12V tyle ile fabryka dała.
    U mnie tak obsługiwany zasilacz, zasila ogniwa Peltiera.
    K.

  • 7. Data: 2013-09-03 14:47:31
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > Prawdę gdacze.
    > Tutaj masz specyfikację ATX:
    > http://www.techpowerup.com/articles/160/images/ATX_2
    .31.pdf

    E tam. Od półtora roku zasilałem lodówkę samochodową (4.5A 12V) z
    zasilacza jakiegoś, wyciągniętego z starego PC.
    Bez żadnego obciążania niczego poza 12V.

    Ostatnio przestałem zasilać, bo się spierdzielił wiatrak w lodówce, no
    ale chodziła non stop te półtora roku...

  • 8. Data: 2013-09-03 15:03:54
    Od: John Smith <d...@b...pl>

    On 03-09-2013 14:47, sundayman wrote:

> [...]
    >
    > Ostatnio przestałem zasilać, bo się spierdzielił wiatrak w lodówce, no
    > ale chodziła non stop te półtora roku...

    To jeszcze racz, z łaski swojej, sprawdzić czy zasilacz ten spełnia
    normę ATX, na etykiecie będzie podane.
    Stare trupy, które już powinny dawno przejść utylizację, miały tak jak
    powiadasz.
    K.

  • 9. Data: 2013-09-03 15:05:06
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

> [...]
    > normę ATX, na etykiecie będzie podane.
    > Stare trupy, które już powinny dawno przejść utylizację, miały tak jak

    no fakt, nowy to on nie jest.
    Ale nie powiem z którego roku teraz - z 10 lat spokojnie ma.
    Czyli w razie czego trzeba szukać staroci :)

  • 10. Data: 2013-09-03 15:12:14
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan John Smith napisał:

    > To jeszcze racz, z łaski swojej, sprawdzić czy zasilacz ten spełnia
    > normę ATX, na etykiecie będzie podane.
    > Stare trupy, które już powinny dawno przejść utylizację, miały tak jak
    > powiadasz.

    A dlaczego coś, co cały czas działa, i to dobrze działa, powinno przejść
    utylizację? Czy z tego powodu, że nie spełnia norm, które nakazują żeby
    nie działało i nie kłuło w oczy?

    --
    Jarek