  • 31. Data: 2013-11-29 21:48:07
    Temat: Re: Zasilacz transformatorowy vs impulsowy
    Od: A.L. <a...@a...com>

    On Fri, 29 Nov 2013 21:03:32 +0100, Marek <f...@f...com> wrote:

    >powszechnie
    >
    >No trudno będzie - ale to pewnie przez tych księgowych :).

    "The ML3 is fed by an enormous outboard power supply, the ML3-PS.
    Lined up across the front top of the ML3-PS are six 12AX3 rectifier
    tubes; behind them are four big transformer cases, though rapping each
    of these with a knuckle indicated that only one is completely
    occupied. The ML3-PS has separate plate and filament transformers, the
    latter located in the ML3 chassis, six filter chokes, and, in the
    high-voltage power supply feeding the output stage, the "highest
    quality" film capacitors. The ML3-PS is connected to the ML3 via a
    multi-pin umbilical."

    http://www.stereophile.com/content/lamm-industries-m
    l3-signature-monoblock-power-amplifier

    A.L.

  • 32. Data: 2013-11-29 22:05:10
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Marek,

    Friday, November 29, 2013, 9:03:32 PM, you wrote:

    > No trudno będzie - ale to pewnie przez tych księgowych :).

    Nie tylko. Wyobraź sobie zasilacz komputerowy o klasycznej
    konstrukcji. A jak już sobie wyobrazisz, to tez dodaj do tego
    konieczność zgodności z normą 61000-3-2...

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 33. Data: 2013-11-29 22:11:49
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Jarosław,

    Friday, November 29, 2013, 9:10:24 PM, you wrote:

    > Tylko nie wiedzieć czemu wredni księgowi nie dobrali się jescze
    > do lutownicy (transformatorowej).

    Robiłem już podejście do czegoś mocniejszego - ręcznej maszynki do
    cięcia styropianu do ociepleń. 1kW w wielkości mniej więcej pakietu
    akumulatorów 28.8V do wkrętarki (ale przy mniejszej wadze). Dało się.

    Mogę sobie wyobrazić bez problemu 100W w obudowie takiej jak klasyczna
    lutownica transformatorowa ale znacznie lżejsze.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 34. Data: 2013-11-29 22:12:27
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Jacek,

    Friday, November 29, 2013, 9:43:30 PM, you wrote:

    > Za wiki:
    > "Celem wprowadzenia dyrektywy jest zmniejszenie ilości substancji
    > niebezpiecznych przenikających do środowiska z odpadów elektrycznych i
    > elektronicznych"
    > Gdzie tu przepraszam mowa o ograniczeniu trwałości?

    Przecież dostałeś linki.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 35. Data: 2013-11-29 22:36:02
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

    W dniu 29.11.2013 o 21:43 Jacek Maciejewski <j...@g...pl> pisze:

> [...]
    > elektronicznych"
    > Gdzie tu przepraszam mowa o ograniczeniu trwałości?
    A ty sądzisz że te dyrektywy nie mają wpływu na trwałośc?
    Mają i to sporą. Udowodniono że sprzęt zrobiony w rohs ma średnią
    trwałość 5-7 lat max 10, w tym czasie rosną wąsy cynowe, wystarczy
    jeden w dobrym miejscu aby uszkodzić urządzenie.
    A że trwałosć sprzętu jest solą w oku producentów to wiadomo od
    dawna, polecam obejrzeć spisek żarówkowy, nawet są dokumenty udawadniające
    złą wolę producentów w tym wypadku żarówek, ale teraz
    można spokojnie przyjąć że inni też idą w tym kieunku i to już od kilku
    lat, a unia wdrażając rohos walnie się w tym przyczyniła.

    --

    Pozdr
    Janusz

  • 36. Data: 2013-11-29 22:39:55
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

    W dniu 29.11.2013 o 18:23 RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>
    pisze:

    > Oj, policz sam - masz 2W: http://feryster.pl/polski/images/epr89.gif
    > (kto znajdzie oczywisty błąd na schemacie?) - oczywiście można pominąć
    8,2k opornik na wejściu?

    --

    Pozdr
    Janusz

  • 37. Data: 2013-11-29 22:42:14
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

    W dniu 29.11.2013 o 21:48 A.L. <a...@a...com> pisze:

> [...]
    > high-voltage power supply feeding the output stage, the "highest
    > quality" film capacitors. The ML3-PS is connected to the ML3 via a

    Taaa i sprzedaż na poziomie 1-2 szt rocznie, tutaj księgowy nie ma co
    robić.

    --

    Pozdr
    Janusz

  • 38. Data: 2013-11-30 00:10:01
    Od: Marek <f...@f...com>

    <r...@p...pl.invalid> wrote:
    > Oj, policz sam - masz 2W: http://feryster.pl/polski/images/epr89.gif

    16 części, jakiś obłęd :-) A z najprostrzym regulatorem liniowym
    mamy 4 części wliczając trafo.
    Już nie wspomnę o tym cudaku T1 ee16 z jakimiś wiszącymi odczepami.
    Samemu trzeba sobie to nawijać czy są jakieś gotówce?

    Jednak mam słabość do trafo, tak od dziecka. Jak mialem 4 lata
    bawiłem się bateriami i żarówkami łącząc proste obwody, niestety
    baterie szybko rozladowywalem co mnie doprowadzalo do rozpaczy.
    Ojciec chcąc mi dostarczyć nierozladowujace się źródło energii na
    tyle bezpieczne abym był dość skutecznie odizolowany od 220V,
    zamontował sprytnie transformator dzwonkowy (6V na wtórnym) pod
    sufitem + długi kabel z wtórnego do podłogi ukryty za zasłoną.
    Zasilanie tego trafo było doprowadzone z puszki rozdzielczej też przy
    suficie. Trafo działało wtedy gdy włączało się światło w pokoju :-).
    Trafo chyba nie miało prostownika bo pamiętam, że ojciec uprzedzał
    mnie, że to jest inne napięcie -przemienne o częstosci zamiany + z -
    50x na sekundę - dla mnie wtedy ta częstość zmian wartości napięcia
    była niewyobrażalnie szybka. Patent ten służył mi przez 2 lata aż w
    wieku około 6 lat dostałem kolejkę elektryczną, w której był już
    wypas: trafo z odczepami, prostownikiem i przełącznikiem wyboru
    napięcia, dzięki temu była "płynna" regulacja 0+-12V :-}.

    --
    Marek

  • 39. Data: 2013-11-30 00:19:20
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Marek,

    Saturday, November 30, 2013, 12:10:01 AM, you wrote:

    > 16 części, jakiś obłęd :-) A z najprostrzym

    z czym?

    > regulatorem liniowym mamy 4 części wliczając trafo.

    Samych diod w mostku masz 4. Do tego transformator, kondensator
    elektrolityczny, stabilizator i dwa kondensatory blokujące. 9 części.
    I praca tylko przy 230V +/-10%, sprawność rzędu 30%, w stanie jałowym
    moc pobierana niewiele mniejsza niż pod obciążeniem. Mnóstwo ciepła.
    I teraz jeszcze spróbuj to zmieścić w standardowej puszce
    instalacyjnej pod włącznikiem :P Albo w oprawce "żarówki" LED...

    > Już nie wspomnę o tym cudaku T1 ee16 z jakimiś wiszącymi odczepami.
    > Samemu trzeba sobie to nawijać czy są jakieś gotówce?

    Oczywiście, że są gotowce.

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 40. Data: 2013-11-30 03:43:54
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik Bool napisał:
    > Zastanawia mnie skąd przekonanie, że zasilacz transformatorowy będzie
    > miał gorszą sprawność od impulsowego. Zakładając, że mamy: trafo +
    > prostownik + filtracja + przetwornica DC/DC, to chyba sprawność nie
    > będzie gorsza od zasilacza impulsowego.

    I po co taka rzeźba? W ten sposób kumulujesz wszystkie wady obu typów
    zasilaczy - waży jak liniowy (transformator na 50 Hz), mułowato reaguje
    na obciążenie i sieje jak impulsowy...

    Jeżeli już - to zupełnie odwrotnie - najpierw zasilacz impulsowy
    pracujący na spora pojemność, za nim stabilizator liniowy przycinający
    ostatnie kilka woltów - dużo mocy się nie traci a czas reakcji znacznie
    skraca i widmo zakłóceń czyści.

    --
    Draek