  • 1. Data: 2015-05-12 10:07:10
    Temat: Zawracanie na 3 a szerokosc drogi
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    Witam!

    Opiniuję projekt domu z garażem i podjazdem i dostałem takie pytanie na
    które nie potrafię odpowiedzieć:

    Jak jest minimalna szerokość drogi (podjazdu) aby samochód o nominalnej
    (katalogowej) średnicy zawracania 12m dał radę zawrócić "na trzy"?

    Po przeprowadzeniu "eksperymentu" z kartka i ołówkiem wydaje mi się że
    połowa czyli w tym przypadku 6m zawsze powinna wystarczyć, ale może
    wystarczy jeszcze mniej?

    Z góry dzięki, Pozdrawiam
    Ergie

  • 2. Data: 2015-05-12 10:53:55
    Temat: Re: Zawracanie na 3 a szerokosc drogi
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Ergie" napisał w wiadomości grup
> [...]

    >Po przeprowadzeniu "eksperymentu" z kartka i ołówkiem wydaje mi się
    >że połowa czyli w tym przypadku 6m zawsze powinna wystarczyć, ale

    Jesli podzieliles proste zawracanie na pol - to chyba nie uwzgledniles
    polowy dlugosci samochodu, lub rozstawu osi,

    IMO - ciut mniej.
    Wystarczy ze w pierwszym skrecie zrobisz powiedzmy 75 stopni, cofajac
    skrecisz o 30 stopni i potem kolejne 75 stopni i juz zawrociles.
    Co wiecej - ch-ki skrecania do przodu i do tylu sa inne, to i katy
    wyjda inne.

    Prosto sie nie da odpowiedziec, zalezy od samochodu, mniej wiecej 6m,
    ale podejrzewam, ze jest na to norma :-)

    J.

    P.S. tak sie zawraca
    https://www.youtube.com/watch?v=k_PCL92Nku4

  • 3. Data: 2015-05-12 11:22:51
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    Użytkownik "J.F." napisał w wiadomości grup
    .pl...

    > Jesli podzieliles proste zawracanie na pol - to chyba nie uwzgledniles
    > polowy dlugosci samochodu, lub rozstawu osi,

    Nie dzieliłem na pół tylko wyrysowałem ścieżkę (domniemaną) przedniego i
    tylnego koła. Aby było pół to jak sam zauważyłeś pół auta musiałoby już
    wystawać. Ale założyłem że auto ma 4,5m (kompakt) więc cofając nadrobi te
    brakujące stopni i po cofnięciu będzie trochę ponad pół obwodu więc jadąc do
    przodu dokończy obrót.

> [...]
    > skrecisz o 30 stopni i potem kolejne 75 stopni i juz zawrociles.
    > Co wiecej - ch-ki skrecania do przodu i do tylu sa inne, to i katy wyjda

    No i przypuszczam że w różnych pojazdach (różny nawis) też będzie różnie.

    > Prosto sie nie da odpowiedziec, zalezy od samochodu, mniej wiecej 6m, ale
    > podejrzewam, ze jest na to norma :-)

    Nic nie znalazłem.

    Przypuszczam że coś może być w opisie placyku egzaminacyjnego (dawniej tam
    było stanowisko do zawracanie na trzy i w moich czasach było inne dla
    malucha a inne dla CC). Ale nie udało mi się wygoogać wymiarów tylko warunki
    zaliczenia i oblania.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 4. Data: 2015-05-12 12:25:41
    Od: Sławek Maculewicz <smacul_cut_here@go2._and_here_.pl>

    Dnia 12-05-2015 o 10:07:10 Ergie <e...@s...pl> napisał(a):

> [...]
    >
    > Po przeprowadzeniu "eksperymentu" z kartka i ołówkiem wydaje mi się że
    > połowa czyli w tym przypadku 6m zawsze powinna wystarczyć, ale może

    Dziwne.

    Dla samochodu o wymiarach dążących do zera ;-) i założonym promieniu
    skrętu r mamy zależność:

    W=2*r/n - gdzie n to "na ile razy zawracamy" - u nas 3.

    Czyli minimalna szerokość drogi wychodzi u Ciebie 8 m.

    6 m to dla zawracania "na cztery"...

    Patrz tu:
    http://wordplay.blogs.nytimes.com/2012/06/18/numberp
    lay-wires/

    --
    Brak sygnaturki.

  • 5. Data: 2015-05-12 12:30:05
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Sławek,

    Tuesday, May 12, 2015, 12:25:41 PM, you wrote:

    [...]

    > Dla samochodu o wymiarach dążących do zera ;-) i założonym promieniu
    > skrętu r mamy zależność:
    > W=2*r/n - gdzie n to "na ile razy zawracamy" - u nas 3.
    > Czyli minimalna szerokość drogi wychodzi u Ciebie 8 m.

    A mi wyszło 4. Chyba pomyliłeś średnicę z promieniem.

    Best regards,
    RoMan

  • 6. Data: 2015-05-12 12:45:08
    Od: Sławek Maculewicz <smacul_cut_here@go2._and_here_.pl>

    Dnia 12-05-2015 o 12:30:05 RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>
    napisał(a):

    > Hello Sławek,
    >
    > Tuesday, May 12, 2015, 12:25:41 PM, you wrote:
    >
    > [...]
    >
    > A mi wyszło 4. Chyba pomyliłeś średnicę z promieniem.

    lay-wires/

    O fuck! tycznie... ;-) Pomyliłem.

    --
    Brak sygnaturki.

  • 7. Data: 2015-05-12 14:24:37
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    Użytkownik "Sławek Maculewicz" napisał w wiadomości grup

    > O fuck! tycznie... ;-) Pomyliłem.

    A już myślałem że codziennie łamię jakies prawa matematyki zawracając na
    trzy na drodze o szerokości 7m :-)

    Swoją drogą rozwiązanie graficzne w linku który podałeś _przepiękne_. Aż
    zatęskniłem za matematyką.

    Pozdrawiam
    Ergie