  • 111. Data: 2009-11-22 12:49:36
    Temat: Re: Zdjecia Tygodnia 2009/45 - fotoplenery.eu
    Od: "marek augustynski" <h...@p...onet.pl>

> [...]
    > literackich , a wiec o literaturze.
    >
    > nie mozna mowic o fotografii , tak jek nie mozna fotografowac o
    > literaturze.
    > Podobnie jesz z muzyka. Nie mozna czegokolwiek powiedziec o muzyce -
    > co bedzie mialo sens.
    > Jesli jakiegos sensu mozna sie w takiej wypowiedzi dopatrzec to bedzi
    > to sens literacki.
    >
    > Kezde zdjecie da sie bardzo prosto opisac.
    >
    > 1. estetyka
    > 2. technika wykonania
    > 3. przekaz tresciowy.
    >
    > wszystko inne jest filozofia albo literatura , albo niczym istotnym.

    Zgadzam się. Z innymi przedmówcami również chociaż nie potrafią ująć sedna jak
    Ty to robisz. Ja też mam z tym problem:) Mozna powiedzieć, że wiedza albo jest
    wtórna w stosunku do sztuki albo w ogóle nie jest w stanie wyjaśnić dzieła.
    Jest jednak masę zabiegów nad którymi można się zastanowić. Np
    rozpikselowanie, poszarpanie obrazu, powoduje wrażenie przestrzeni, tak samo
    niebieska poświata. To są strikte przemyślane zabiegi, a wiedza o nich jest
    pomocna. Nie wyklucza to jednak możliwości odnalezienia ich w sposób
    intuicyjny co najczęściej, i w zasadzie słusznie, się dzieje. Tak jak przy
    zdjęciach Janka.
    Nieporozumienie wynikłe przy okazji zdjęć Pantala ma trochę inne podłoże.
    Można oceniać obraz, zastanawiać się nad nim nie wkraczając w sferę
    światopoglądu. Po prostu masz przed sobą fotografię i opisujesz właśnie
    estetykę, technikę wykonania i przekaz treściowy. Bez wnikania czy jest to
    przekroczenie czyichś granic czy nie. Taka rozmowa nie służy bowiem opisaniu
    obrazu i wynika raczej z niewiedzy. A co najgorsze powoduje utwierdzanie się w
    tejże.

    Sposób w jaki piszesz i treść jaką w tym zawierasz nazywa się według mnie
    wiedza. Nie musisz opiswać konkretnych mechanizmów a jednak posługujesz się
    wiedzą.

    pozdrawiam
    marek

  • 112. Data: 2009-11-22 14:49:28
    Od: XX YY <f...@g...com>

    On 22 Nov., 13:49, "marek augustynski" <h...@p...onet.pl>
    wrote:

> [...]
    > przekroczenie czyichś granic czy nie. Taka rozmowa nie służy bowiem opisaniu

    Obrazu opisac sie nie da - opis bedzie literatura.Obraz jest jaki
    jest , a opisy jego moga byc rozne w zaleznosci od umiejetnosci
    opisywania przez opisujacego.

    Raz w zyciu sadzilem ze spotkalem opis rownie dobry jak fotografia.
    Byl to opis zdjecia zrobiony przez G. Marqeza w "100 lat samotnosci".

    Sadzilem , ze opis jest rownie dobry jak sama fotografia ,sadzilem
    tak , dlatego ze tej fotografii nigdy nie widzialem.

    Natomiast jego literatura jest przednia , najwyzszej proby.

    Jakim zdjecie jest wiesz w ciagu ulamka sekundy.
    wszystko pozniej jest kombinowaniem - proba opisania tego co
    zobaczyles - a to juz jest wlasnie pewnego rodzaju literatura.

    O zdjeciach jakiego Janka piszesz ?

  • 113. Data: 2009-11-22 15:44:30
    Od: "marek augustynski" <h...@p...onet.pl>

> [...]
    > wszystko pozniej jest kombinowaniem - proba opisania tego co
    > zobaczyles - a to juz jest wlasnie pewnego rodzaju literatura.

    Wiesz w ciągu sekindy ale na podstawie pewnego doświadczenia. A doświadczenie
    jest różne i jego rozmiar wiąże się przecież ściśle z zainteresowaniem danym
    tematem.

    > O zdjeciach jakiego Janka piszesz ?

    Janka Muzykanta:) Adama Śmiałka

    marek

  • 114. Data: 2009-11-22 18:25:06
    Od: John Smith <u...@e...net>

    marek augustynski napisał(a):
    > Gdzieś mi umknęła Twoja wypowiedź. No i się uspokoiłem w międzyciasie więc już
    > nic ciekawego nie napiszę;)

    Ambrozja wywietrzała? ;-)

    > Przy okazji, jak to mówił Czarek, polecam książkę dla "nienormalnych".
    > "Historia koloru" Marii Rzepińskiej
    > Pisze fajnie i rzeczowo.

    Dzięki za sugestię, poszukam.

    Pozdrawiam,