  • 1. Data: 2009-01-01 01:34:22
    Temat: Zenitar 16mm i pole widzenia na APS-C (1.6x)
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Ave!

    Szperam sobie po sieci i jakoś nie mogę znaleźć konkretnej informacji...

    Najprecyzyjniejsza informacja brzmi tak: jako że ten Zenitar to rybie
    oko, to na APS-C (typu Canon 20D) pole widzenia będzie *podobne* do pola
    widzenia obiektywu 20mm bez rybiookiej dystorsji na pełnej klatce.

    Ale jak bardzo podobne? I w którą stronę? Ciut węższe? Ciut szersze?

    Tak, wiem że standardowy przelicznik kazałby szukać odpowiednika 20mm
    dla APS-C raczej w okolicy 12.5mm, ale przy szerokich kątach zależność
    nie będzie liniowa, a poza tym efekt rybiego oka też swoje dokłada.

    Reasumując: ma ktoś może dostęp do pełnej klatki i obiektywu ze
    skorygowanymi zniekształceniami o ogniskowej 20mm oraz dostęp do
    (najlepiej) canonowskiego APS-C i wyżej wymienionego Zenitara? Jakby
    dało się pstryknąć ten sam kawałek krajobrazu na jednym i drugim
    zestawie i porównać różnice...

  • 2. Data: 2009-01-01 08:25:44
    Temat: Re: Zenitar 16mm i pole widzenia na APS-C (1.6x)
    Od: kugel <s...@s...pl>

    Tu masz opis

    http://www.fotografowac.pl/obiektywy/superszerokokat
    ne/m42/zenitar-m-mc-2816.html#title

    a w zakładce ze zdjęciami fotkę krajobrazu z Canona 350D

    kugel

  • 3. Data: 2009-01-01 10:19:15
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    kugel rzecze:

    > http://www.fotografowac.pl/obiektywy/superszerokokat
    ne/m42/zenitar-m-mc-2816.html#title

    > a w zakładce ze zdjęciami fotkę krajobrazu z Canona 350D

    Polecam jednak nie czytać opisów z tej strony :>

  • 4. Data: 2009-01-01 17:19:45
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    kugel pisze:
    > Tu masz opis
    >
    > http://www.fotografowac.pl/obiektywy/superszerokokat
    ne/m42/zenitar-m-mc-2816.html#title

    > a w zakładce ze zdjęciami fotkę krajobrazu z Canona 350D

    Prośba: czytaj może od początku do końca co inni piszą, hmm?

    Chodziło mi o porównanie pola widzenia Zenitara na APS-C z
    "wyprostowanym" szerokokątnym 20mm na pełnej klatce - na tym samym ujęciu.

    A nie o same zdjęcia robione Zenitarem na APS-C.

  • 5. Data: 2009-01-01 17:51:47
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    Andrzej Lawa pisze:

> [...]
    >
    > Chodziło mi o porównanie pola widzenia Zenitara na APS-C z
    > "wyprostowanym" szerokokątnym 20mm na pełnej klatce - na tym samym ujęciu.

    16mm na aps-c to odpowiednik 24mm na FF. Był temat o tym na P@PL i
    wyszło, że wychodzi jak ze źle skorygowanego 16mm obiektywu pod aps-c.

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

    login: pawelek_79
    serwer: poczta*onet.pl.

  • 6. Data: 2009-01-01 18:47:50
    Od: dominik <n...@d...kei.pl>

    Paweł W. pisze:
    > 16mm na aps-c to odpowiednik 24mm na FF. Był temat o tym na P@PL i
    > wyszło, że wychodzi jak ze źle skorygowanego 16mm obiektywu pod aps-c.

    Na APS-C nie-canona..

    --

    )\._.,--....,'``. fL Dominik Chmaj
    .b--. /; _.. \ _\ (`._ ,. gg:919564 skype:ninik_

  • 7. Data: 2009-01-01 19:45:22
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Paweł W. pisze:

    > 16mm na aps-c to odpowiednik 24mm na FF.

    Buuu... Czyli niestety... Szukam odpowiednika najwyżej 20mm :(
    (nic pilnego, na ewentualną przyszłość)

    > Był temat o tym na P@PL

    Gdzie?

  • 8. Data: 2009-01-01 19:54:31
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    dominik pisze:

    > Na APS-C nie-canona..

    Nie wiem, jaką dokładnie krotność ma matryca Canona, ale Nikonowe APS-C
    też jest bliżej 1,6 niż 1,5.

    A poza tym - po co te dzielenie włosa na czworo. Tak czy siak
    przelicznik dla Canona jest jeszcze mniej korzystny.

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

    login: pawelek_79
    serwer: poczta*onet.pl.

  • 9. Data: 2009-01-01 20:21:42
    Od: dominik <n...@d...kei.pl>

    Paweł W. pisze:
    > Nie wiem, jaką dokładnie krotność ma matryca Canona, ale Nikonowe APS-C
    > też jest bliżej 1,6 niż 1,5.

    Znaczy który nikon APS-C ma niby przelicznik inny niż 1,5x?
    Wydawało się to dość proste. W końcu matryce tak nikona jak i pentaksa
    wyjeżdżały z jednej fabryki.

    > A poza tym - po co te dzielenie włosa na czworo. Tak czy siak
    > przelicznik dla Canona jest jeszcze mniej korzystny.

    No właśnie 1,6x. Czyli 16mm daje 25,6mm w stosunku do 24mm. W takim
    razie żeby na nim mieć 16mm potrzeba obiektywu z 10mm.

    --

    )\._.,--....,'``. fL Dominik Chmaj
    .b--. /; _.. \ _\ (`._ ,. gg:919564 skype:ninik_

  • 10. Data: 2009-01-01 20:37:43
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    dominik pisze:

    > Znaczy który nikon APS-C ma niby przelicznik inny niż 1,5x?
    > Wydawało się to dość proste. W końcu matryce tak nikona jak i pentaksa
    > wyjeżdżały z jednej fabryki.

    To trzeba postudiować, co jest na drugim miejscu po przecinku ;)

    Niestety nie pamiętam już, gdzie to widziałem, ale zdaje mi się, że
    przelicznik był x1,56. Jaki byl Canona, tego nie wiem, może 1,6 a może 1,65

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

    login: pawelek_79
    serwer: poczta*onet.pl.