    From: PeJot <P...@o...pl>
    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Subject: Zmęczenie sprężyn ?
    Date: Mon, 05 Sep 2011 06:46:17 +0200

    Czołem. Kompletnie nie moja działka, więc pozwólcie że spytam mechaników
    materiałowców. Jest sobie rowerowa przerzutka przednia, a w niej
    sprężynka, ~ 10 zwojów stalowego drutu, na średnicy ołówka, pracująca na
    skręcanie, która popycha klatkę przerzutki do ramy. Sprężyna,
    praktycznie od momentu wyprodukowania podzespołu, niezależnie od tego
    czy jest używana, pracuje dosyć mocno skręcona ( naprężona wstępnie ). I
    teraz, po 10-15 latach owa sprężyna traci swoje właściwości. Przerzutka,
    mimo iż nie wykazuje nadmiernych luzów czy zużycia, pracuje wyjątkowo
    leniwie. Spotykam się z tym w swojej praktyce domowego mechanika
    rowerowego już któryś raz z rzędu. Zmęczenie materiału ? Da się to w
    warunkach domowych jakoś regenerować, np. obróbką cieplną ?

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem