  • 1. Data: 2011-09-05 04:46:17
    Temat: Zmęczenie sprężyn ?
    Od: PeJot <P...@o...pl>

    Czołem. Kompletnie nie moja działka, więc pozwólcie że spytam mechaników
    materiałowców. Jest sobie rowerowa przerzutka przednia, a w niej
    sprężynka, ~ 10 zwojów stalowego drutu, na średnicy ołówka, pracująca na
    skręcanie, która popycha klatkę przerzutki do ramy. Sprężyna,
    praktycznie od momentu wyprodukowania podzespołu, niezależnie od tego
    czy jest używana, pracuje dosyć mocno skręcona ( naprężona wstępnie ). I
    teraz, po 10-15 latach owa sprężyna traci swoje właściwości. Przerzutka,
    mimo iż nie wykazuje nadmiernych luzów czy zużycia, pracuje wyjątkowo
    leniwie. Spotykam się z tym w swojej praktyce domowego mechanika
    rowerowego już któryś raz z rzędu. Zmęczenie materiału ? Da się to w
    warunkach domowych jakoś regenerować, np. obróbką cieplną ?

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 2. Data: 2011-09-05 05:45:47
    Temat: Re: Zmęczenie sprężyn ?
    Od: "WM " <c...@g...pl>

    PeJot <P...@o...pl> napisał(a):
> [...]
    > teraz, po 10-15 latach owa sprężyna traci swoje właściwości. Przerzutka,
    > mimo iż nie wykazuje nadmiernych luzów czy zużycia, pracuje wyjątkowo

    To jest zjawisko pełzania materiału.
    http://www.iim.p.lodz.pl/wyklady/6_pekanie,%20zmecze
    nie,%20pelzanie.pdf

    Można spróbować podgiąć, albo coś podłożyć, jednak istnieje ryzyko,
    że pęknie.

    WM

  • 3. Data: 2011-09-05 06:39:56
    Od: PeJot <P...@o...pl>

    W dniu 2011-09-05 07:45, WM pisze:

    > To jest zjawisko pełzania materiału.
    > http://www.iim.p.lodz.pl/wyklady/6_pekanie,%20zmecze
    nie,%20pelzanie.pdf

    I to może być widoczne po 18 latach od wyprodukowania ?

    > Można spróbować podgiąć, albo coś podłożyć,

    Tak właśnie zrobiłem, efekt w postaci odczuwanie większej siły
    generowanej przez przerzutkę jest.

    > jednak istnieje ryzyko,
    > że pęknie.

    Wydawało mi się że na sprężyny powinien być twardy materiał, tymczasem
    toto daje się ładnie formować szczypcami. Tym niemniej, czy nie jest to
    zwykłe pudrowanie trupa ?

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 4. Data: 2011-09-05 08:25:41
    Od: "WM " <c...@g...pl>

    PeJot <P...@o...pl> napisał(a):

    > I to może być widoczne po 18 latach od wyprodukowania ?

    Tu są dane dla sprężyn talerzowych.
    Po 48 godzinach już widać zauważalny efekt reaksacji.
    http://www.mubea.com/tellerfedern/polski/tf462.htm

    > Wydawało mi się że na sprężyny powinien być twardy materiał, tymczasem
    > toto daje się ładnie formować szczypcami. Tym niemniej, czy nie jest to
    > zwykłe pudrowanie trupa ?

    Nie były hartowane, dlatego je łatwo formować.
    Hartowane sprężyny są bardziej kruche i mogą pękać
    przy poprawianiu ksztaltu przez doginanie.

    WM

  • 5. Data: 2011-09-05 11:38:08
    Od: "kogutek" <k...@v...pl>

> [...]

    > O rowerach: http://coogee.republika.pl/pj/pj.html

    > "Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest

    Da się. Wystarczy napiąć w drugą stronę i zostawić na 15 lat. Ile kosztuje mowa
    sprężyna?

  • 6. Data: 2011-09-05 11:45:22
    Od: PeJot <P...@o...pl>

    W dniu 2011-09-05 13:38, kogutek pisze:

    > Da się. Wystarczy napiąć w drugą stronę i zostawić na 15 lat. Ile kosztuje mowa
    > sprężyna?

    Razem z przerzutką kilkadziesiąt złotych. Tyle że nowa, *współczesna*
    przerzutka jest mało kompatybilna z resztą starego roweru.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 7. Data: 2011-09-05 11:53:53
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Sep 5, 9:25 am, "WM " <c...@g...pl> wrote:
    > To jest zjawisko pełzania materiału
    > Po 48 godzinach już widać zauważalny efekt reaksacji

    No to pełzanie czy relaksacja?
    Konrad

  • 8. Data: 2011-09-05 12:14:25
    Od: "kogutek" <k...@v...pl>

> [...]

    > O rowerach: http://coogee.republika.pl/pj/pj.html

    > "Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest

    są firmy robiące sprężyny. Daw miesiące temu za chyba bardziej skomplikowaną
    sprężynę zapłaciłem 30 złotych za 2 sztuki.

  • 9. Data: 2011-09-05 13:58:12
    Od: "WM " <c...@g...pl>

    Konrad Anikiel <a...@g...com> napisał(a):

    > No to pełzanie czy relaksacja?

    I jedno i drugie, bo jest to w zasadzie to samo zjawisko.

    W ogólnym przypadku zmienia się i długość i siła,
    ale dla lepszego porównywania wygodniej jest coś ustalić.

    Gdy ustalamy długość i mierzymy zmiany siły, to jest relaksacja.
    Gdy ustalamy siłę i mierzymy zmiany długości, to jest pełzanie.

    WM

  • 10. Data: 2011-09-05 14:52:30
    Od: zbigi <z...@w...pl>

    kogutek napisał(a):
    Pejot wrotki:
> [...]

    Pejot juz napisal - problem w tym, ze nie da sie takiej sprezynki kupic
    luzem.

    > są firmy robiące sprężyny. Daw miesiące temu za chyba bardziej skomplikowaną
    > sprężynę zapłaciłem 30 złotych za 2 sztuki.

    W miescie Odzi? Dawaj namiary! :)
    W sensie, ze poprosze :)
    --
    zbigi i stopka zastepcza